‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
duminică, 28 aprilie, 2024
8.2 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageArticoleExportator: După ce vor fi livrate primele cireșe în țările CSI, prețul brusc va...

Exportator: După ce vor fi livrate primele cireșe în țările CSI, prețul brusc va scădea

‹ adv ›

Comentarii

‹ adv ›

Sezonul de comercializarea a cireșelor vine cu mai multe dificultăți. Principalele piețe de desfacere pentru peste 90% din cireșele moldovenești sunt Rusia și Belarus, distanța necesară de parcurs pentru livrări majorându-se esențial ca rezultat a războiului din Ucraina.

Potrivit datelor oficiale, în 2021, circa 70% din totalul exporturilor de cireșe din Moldova au reprezentat Federația Rusă, 23% – Belarus și 7% – restul piețelor.

Respectiv, dependența de piețele care la moment ajung a fi greu de accesat este foarte mare. Pe lângă durata lungă de transportare, și prețul acestuia este cu mult peste așteptări, companiile transportatoare solicitând până la 20 de mii de dolari pentru livrarea unui camion de cireșe pe piața rusă.

O altă problemă este și faptul că mai multe dintre aceste companii cer ca banii să le fie achitați cash, fără a oferi factură, ceea ce nu pot să-și permită o bună parte din exportatori.

În plus, o bună parte din cireșe ar putea să nu reziste pe durata transportării, iar calitatea să scadă esențial. Din acest motiv, prețul, potrivit exportatorilor, ar putea scădea după primele livrări.

Mai multe detalii despre problemele de pe piața cireșelor a oferit pentru Agrobiznes Victor Cazacu, administratorul companiei exportatoare ProInedit.

Estimare: După primele livrări prețurile vor scădea

„Cred că, primele livrări de cireșe vor fi realizate cu pierderi esențiale la capitolul calitate, vorbim de o distanță de livrare care s-a majorat brusc, astfel prețul după aceste livrări va scădea brusc.

Pentru a face față acestei distanțe, este necesară o pregătire corespunzătoare post-recoltare, inclusiv răcirea cireșelor și ambalarea corespunzătoare, ceea ce nu pot asigura o bună parte din producători”, a menționat Victor Cazacu.

‹ adv ›

Ce ține de informația potrivit căreia companiile transportatoare solicită sume prea mari și achitarea cash, fără factură, acesta a confirmat-o.

„Am ales să nu colaborăm cu transportatorii din Moldova, din cauza că prețurile solicitate de aceștia sunt foarte mari. În plus, în mare parte, aceștia solicită să le fie achitați banii cash. Astfel, lucrăm cu diferite companii de peste hotare, produsele sunt livrate în Turcia, de unde ulterior sunt exportate în Rusia. Ținând cont de situația de pe piață, nu cred că ne vom asuma riscul să exportăm cireșe în acest sezon”.

Responsabilitatea pentru prețurile mari, nu doar a transportatorilor

Evident, sumele exagerate sunt rezultatul reducerii esențiale a numărului transportatorilor, dar și majorării duratei transportării. Totuși, oferirea facilităților cum ar fi scutirea de taxa TVA și accize pentru combustibilul utilizat ar duce la reducerea prețului final.

În plus, monitorizarea activității transportatorilor de către serviciul fiscal va elimina problemele legate de achitările „neoficiale”.

„Chiar dacă transportatorii au prețuri extrem de mari, nu ar trebui să uităm că problema nu trebuie privită unilateral. În țările UE motorina pentru producători și transportatori este scutită de accize și TVA. Acest lucru scade esențial costurile, iar producătorii sunt mult mai flexibili. Mecanismul ar fi eficient și la noi.

În Moldova, chiar dacă a fost elaborat un proiect de lege conform căruia se solicita reducerea TVA pentru motorină, Guvernul a dat aviz negativ acestui proiect, iar lucrurile au rămas neschimbate”.

Pentru exportul în UE – necesară certificarea GLOBALG.A.P.

„Toți producătorii cu care colaborăm dețin certificările necesare, acest lucru, însă, raportat la numărul total, este valabil pentru un număr mic de producători din țară. Certificarea ne oferă flexibilitatea ca, în cazul în care nu putem exporta pe o piață, să ne orientăm spre alta.

Fără certificare, exportul de cireșe în UE se limitează la țări cum ar fi Bulgaria – piață saturată cu cireșe, Polonia – unde prețurile sunt destul de mici și România – unde sunt suficienți producători de cireșe pentru asigurarea cererii interne. Țările UE care ar putea oferi un preț bun solicită certificarea GLOBALG.A.P. În plus, o mare parte din producători trebuie să se învețe să lucreze în baza facturilor. Acest lucru ar permite stabilirea parteneriatelor cu rețelele de retail și livrarea cantităților mari”.

‹ adv ›

În cazul achitării cash, marfa nu poate fi livrată către magazine, iar prețurile de pe piață în acest sezon ar putea scădea mult în condițiile volumelor mari de cireșe livrate de mai mulți producători.

„Avem nevoie de piață și cumpărători care absorb repede cantități foarte mari”.

Pentru a rezista livrărilor – necesară ambalarea și pregătirea corectă

Cireșele necesită o condiționare potrivită post-recoltare pentru a rezista transportării. Aici ne referim atât la recoltarea în momentul optim, cât și răcirea și ambalarea corespunzătoare (mai multe detalii pe acest link).

În cazul ambalării corecte, termenul de păstrare al cireșelor se majorează cu 1-1,5 săptămâni.

„O soluție necesară pentru a majora rezistența la transportare este hydrocooling-ul, ce oferă posibilitatea răcirii cireșelor. Ulterior, este necesară o ambalare în pungi speciale cu atmosferă modificată pentru a menține durata de păstrare.

Pungile de ambalare solicitate în mare parte în UE nu sunt la noi pe piață, doar câteva companii le au, însă cantitățile sunt infime raportate la necesar. Ținând cont de toate cele enumerate, nu suntem absolut pregătiți pentru noul sezon”.

Povara ce revine pe umerii producătorilor în ceea ce privește pregătirea fructelor pentru export, ar putea fi redusă prin susținerea companiilor exportatoare de către stat.

„În Moldova nu sunt susținuți exportatorii care ar putea crea casele de ambalare și alte facilități necesare pentru a pregăti corespunzător producția pentru export, astfel producătorii nu ar mai trebui să investească în acestea. La moment, în țară nu există mecanisme de stimulare a investițiilor exportatorilor în acest sector”.

Prețurile ar putea crește la finalul sezonului

„Prețurile ar putea crește spre finalul sezonului de recoltare a cireșelor, când pe piețele de desfacere vor exista mai puține oportunități de pe alte piețe. Respectiv, ar putea fi obținut un preț bun pentru soiurile tardive. Acest lucru este posibil doar pentru producătorii care vor avea cireșe calitative”, a conchis Victor Cazacu.

Republica Moldova este inclusă în Top 10 exportatori mondiali de cireșe. Conform bazei de date ONUîn anul 2020 s-a clasat pe locul 7 în lume după volumul de cireșe exportat. Cu toate acestea, Moldova primește cel mai mic preț per kilogram pentru acestea.

‹ adv ›

Advertoriale

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›