‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
luni, 26 februarie, 2024
5.5 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageȘtiriExportatorii moldoveni - afectați de criza din Marea Roșie 

Exportatorii moldoveni – afectați de criza din Marea Roșie 

‹ adv ›
‹ adv ›

Mai mulți exportatori moldoveni de fructe care s-au reorientat spre Orientul Mijlociu din cauza războiului din Ucraina spun acum că un nou conflict – atacurile grupării Houthi din Yemen în Marea Roșie – le face viața dificilă, cauzând mari întârzieri la livrare și dublarea prețurilor de transport, notează europalibera.org.

Ion Tulei, crescător de fructe în satul Olănești, raionul Ștefan Vodă, a exportat primul lot de mere în India în toamna anului 2022, după ce invazia rusească la scară largă în Ucraina mărise costurile exporturilor în CSI.

La acea dată, Tulei exporta deja de 5 ani în Emiratele Arabe Unite.

La început de februarie 2024, companiile de transport maritim l-au anunțat că taxele pentru transportare s-au dublat, pentru că navele comerciale de transport nu mai traversează Marea Roșie în drumul lor direct spre Emirate sau India, ci fac un ocol de câteva săptămâni în jurul Africii.

Atacurile grupării Houthi din Yemen asupra navelor comerciale din Marea Roșie, care au început în noiembrie și s-au intensificat în decembrie și ianuarie, au determinat transportatorii să opteze pentru ruta ocolitoare.

Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării de la Chișinău a spus Europei Libere că „instabilitatea politică și conflictele armate din regiune pot crea riscuri pentru mediul de afaceri și exportatori, per ansamblu, inclusiv și a celor din Moldova”.

‹ adv ›

Ion Tulei, care cultivă fructe pe o suprafață de peste 100 de hectare la Olănești, spune că tocmai se obișnuise cu piața din Orientul Mijlociu, pe care o vedea de perspectivă.

„Cele mai importante piețe de acolo rămân Dubai și Arabia Saudită. Acum, din cauza crizei din Marea Roșie, ni s-a cerut să achităm o taxă adițională pentru transportare de 2.100 de dolari (față de 1.070, până la criză).

Liniile maritime au anunțat că vor evita Marea Roșie. Aceasta înseamnă că se mărește perioada de tranzit de la 14 la 45 zile”, afirmă Tulei.

„Totul se complică”, a spus și directorul executiv al Asociației Moldova Fruct, Iurie Fală, adăugând că sunt în creștere „nu doar prețurile, dar și riscurile”.

Asociația lui Fală, care reprezintă interesele mai multor exportatori de fructe, a calculat că, în medie, prețul pentru transportare spre Orientul Mijlociu și Asia de Sud Est a crescut de la 1.600 la 2.000 de dolari, iar drumul s-a lungit cu aproximativ două săptămâni.

În afară de impactul imediat, pentru producătorii moldoveni care în ultimii ani au căutat piețe alternative celei rusești, pierderile de acum se reflectă pe termen în lung în capacitatea de a rămâne competitivi.

‹ adv ›

Pe fundalul nesfârșitelor embargouri rusești, exporturile moldovene de fructe și legume s-au îndreptat tot mai mult spre piața europeană în ultimii ani, fiind încurajate și de o decizie a Uniunii Europene din 2022 de a mări cotele de export fără taxe.

Totuși, din cauza concurenței mari pe piața europeană, mulți antreprenori moldoveni au căutat să facă și saltul spre Orientul Mijlociu.

Autoritățile spun că nu s-a produs încă o reorientare masivă, iar astăzi „volumul exporturilor în țările Mării Roșii și Emiratele Arabe Unite sunt nesemnificative”.

Până la atacurile Houthi, exista, totuși, o tendință clară de creștere. Datele Ministerului Dezvoltării Economice puse la dispoziție arată că, în 11 luni ale anului 2023, comerțul cu țările Mării Roșii și Emiratele Arabe Unite constituia 1,3% la export și 1,2% la import, comparativ cu 0,8% la export și 0,6% la import în 11 luni ale anului 2022.

În cazul merelor și perelor, creșterea a fost de 97%, regiunea reprezentând 7% din totalul exporturilor moldovene în această categorie.

Exportul de semințe de floarea-soarelui a crescut de 165 de ori într-un an și însumează 6% din total.

Nu în ultimul rând, Republica Moldova exportă în Orientul Mijlociu înghețată: regiunea consumă 60% din toată înghețata exportată de R. Moldova, mai ales datorită unei fabrici moldovene construite în 2023, în Irak.

‹ adv ›
‹ adv ›spot_img
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Comentarii