Cunoscuta agenţie internaţională Fitch Ratings a îmbuntăţi rating-ul Aragvi Holding International Limited (Trans-Oil) de default al emitentului („IDR”) în valută străină pe termen lung („FC”) și IDR-ul în valută locală pe termen lung („LC”) de la „B” la „B+” cu o perspectivă stabilă, notează mold-street.com.
Update: 17.00 Grupul Trans-Oil a editat comunicatul de pe pagina sa, înlocuind afirmația că deține „singurul port pentru nave maritime” din Republica Moldova cu „un terminal portuar în singurul port maritim”.
Totodată informaţia difuzată de Fitch Ratings încă pe 15 februarie 2024, este contestată şi de Danube Logistics SRL, care o califică drept una imprecisă. Reacţia este la finalul articolului.
Ştirea iniţială
Poziţie dominantă şi profituri în creştere
Fitch Ratings mai evidențiază ca factor-cheie de rating, poziția dominantă pe piață a Trans-Oil în exporturile agricole din Moldova și în sectorul de procesare a semințelor de floarea-soarelui, care, împreună cu o extindere continuă în Serbia și România, permite companiei să mențină marje EBITDA (profit până la impozitare n.r.) superioare în comparație cu societățile similare din industrie.
Fitch estimează EBITDA al Trans-Oil la peste 180 milioane dolari în perioada exercițiului financiar 2024-2027, în creștere față de 94 milioane dolari în exercițiul financiar 2020, ceea ce poziționează ferm Trans-Oil printre cei mai mari producători de floarea-soarelui și comercianți de mărfuri din Europa de Est.
Potrivit Fitch, actualizarea FC IDR reflectă o rată suficientă a serviciului datoriei în valută puternică de peste 1x în următoarele 18 luni pentru a justifica o creștere peste Plafonul de țară al Moldovei în conformitate cu criteriile Fitch.
Vaja Jhashi, CEO şi principalul acţionar al Trans-Oil susţine că îmbunătăţirea ratingului grupului „subliniază angajamentul nostru pentru o creșterea durabilă, diversificare strategică și management financiar prudent”.
Fitch Ratings: Trans-Oil deţine şi singurul port maritim al Moldovei
Fitch Ratings mai atrage atenţia la faptul că, în ultimii trei ani, Trans-Oil s-a extins semnificativ, deţinând acum instalații de procesare a uleiului din România și Serbia, a investit în infrastructura silozurilor și terminalelor portuare de pe fluviul Dunărea și și-a crescut segmentul de origine și comerț în afara Moldovei, inclusiv în Ucraina și America Latină.
Potrivit Fitch, ponderea EBITDA generată în afara Moldovei a fost de 61% în exerciţiul financiar 2023, o creștere semnificativă de la 20% în exerciţiul financiar 2020.
Trans-Oil plănuiește extinderea și modernizarea în continuare a fabricii sale de producere a uleiului de floarea soarelui din România în 2024, extinderea acesteia contribuind în continuare la diversificarea în afara Republicii Moldova, scrie Fitch.
În final, agenţia mai constată (fiind citată şi în comunicatul Trans-Oil) că, fiind cel mai mare producător de ulei de floarea soarelui și exportator de mărfuri agricole din Moldova, Trans-Oil beneficiază şi de un alt avantaj competitiv major:
Menţionăm că singurul port din Republica Moldova care poate primi nave maritime este Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti pe Dunăre, al cărui operator este Danube Logistics SRL, deţinută din mai 2021 printr-o reţea de firme de către BERD.
Comentarii