Experiența, dar și reușitele ramurei vitivinicole de peste hotare a servit drept model de inspirație pentru familia Agaci din satul Buțeni, raionul Hâncești, care după mai mulți ani în care au muncit în Italia au revenit acasă și au dezvoltat o afacere care își propune să ducă faima Republicii Moldova în lume. Dealu Morilor este denumirea vinăriei de familie, care a determinat două generații – tatăl și fiica – să revină în Moldova și pe a treia – nepoții să continue afacerea în domeniul vinificației.

Au revenit din Italia și au plantat viță de vie

Tudor Agaci a fost inițiatorul și tot el este cel care veghează asupra întregului lanț de producere, pornind de la plantare și până la îmbuteliere. Încrederea lui a fost molipsitoare pentru întreaga familie, care lucrează cot la cot pentru a produce un vin de calitate. Chiar dacă inițial a fost destul de complicat să-și convingă familia că o afacere vitivinicolă poate aduce profituri, acum se mândresc cu vinul produs de ei.

Tatiana Agaci, administratoarea vinăriei Dealu Morilor a recunoscut că atunci când tatăl său i-a propus să investească banii adunați din munca peste hotare într-o plantație de vie a fost foarte sceptică, mai mult ca atât, se gândea la o afacere care să presupună mai puțină muncă, dar să aducă un venit stabil. Acum însă nu regretă că a ascultat îndemnul tatălui.

Citește și: Cum înțelegem că am procurat un vin îmbuteliat de calitate. Care sunt cele mai importante aspecte

„Tatăl meu este inițiatorul acestui proiect, fiind agronom de specialitate avea o dorință imensă de a crea ceva a lui. După mai mulți ani de muncă în străinătate a decis să investească într-o mică vinărie, mai mult decât atât a reușit să ne molipsească și pe noi. Lucrând în Italia la o cramă s-a îndrăgostit de felul cum produc acolo vin, astfel că secretul vinului nostru se trage de acolo din Italia, de la acea cramă. Tot ce ține de plantarea viței de vie este după modelul din Italia. Am început să plantăm via în anul 2008 și treptat, în fiecare an câte puțin. Fiind plecați în Italia și muncind acolo am investit banii aici, acasă. De fiecare dată când reușeam să adunăm o sumă anumită, reveneam și plantam câteva hectare”, ne-a spus Tatiana Agaci.

La moment, vița de vie se întinde pe o suprafață de 13 hectare cu soiuri roșii Merlot, Cabernet și soiuri albe Muscat Ottonel și Chardonnay. Chiar dacă aveau ceva experiență și cunoșteau cum se produce un vin, doar după mai multe încercări au înțeles că pentru a avea succes trebuie să propui consumatorului un vin de calitate. Eroina noastră a recunoscut că le-a fost destul de greu să înțeleagă fiecare proces în parte, să accepte că fiecare trebuie realizat la momentul potrivit, iar oricare întârziere influențează calitatea finală a produsului.

Mica vinărie de familie a urmat ca investiție drept ascensiune în lanțul valoric

Tudor Agaci, a realizat că doar cu vinuri de calitate poți să-ți diversifici piețele de desfacere, cuceri noi consumatori, dar cel mai important, poți să dezvolți o afacere acasă pentru tine și familia ta.

„Atunci când au fost demolate toate colhozurile și sovhozurile, am fost nevoiți să plecăm peste hotare ca să ne putem câștiga existența. Lucrând acolo mai mulți ani am ajuns la un producător care deținea o suprafață de viță de vie și o cramă modernă. Acolo, în Italia afacerile se transmit din generație în generație, dar ele sunt modernizate și se aplică tehnologii moderne de producere. Mai întâi, procuram vin de la ei, după care m-am împrietenit și pe parcursul unei luni mergeam la el la cramă și munceam acolo. Așa am învățat multe secrete, am cunoscut lucruri pe care nu le știam și etapele de producere a unui vin de calitate. Acolo m-am îndrăgostit de tot ce înseamnă producerea vinului. Inițial, copii nu-mi înțelegeau pasiunea, credeau că ar fi fost mai bine să investim în altceva, dar acum deja sunt siguri că am făcut alegerea corectă”.

Tehnologia producției vinului de calitate diferă de cea aplicată la producerea vinului artizanal

Au început afacerea cu doar trei cisterne, după care au mai procurat câteva. La moment, sunt la o etapă nouă, mai avansată de producere a vinului.

„După mai multe încercări de a produce un vin bun de sine stătător am înțeles că ceva nu făceam corect, că anumite procese nu le realizam la timp așa că am decis să apelăm la suportul oferit de Proiectul de Competitivitate din Moldova finanțat de USAID și Suedia, care ne-a susținut și ne-a ajutat să înțelegem tot procesul de a produce un vin de calitate, începând cu plantarea viței de vie până la îmbuteliere. Ne-am dorit să dezvoltăm, să creăm condiții mai bune pentru producerea, îmbutelierea și păstrarea vinului. Dar și pentru că am înțeles că trebuie să propunem un vin calitativ ca să fie solicitat pe piață”, ne-a spus Tatiana Agaci.

Au avut alături consultantul care le-a explicat etapele și metodele pe care trebuie să le urmeze pentru un vin de calitate.

„Împreunăm cu tehnologul am lucrat și am corectat tot ceea ce nu făceam corect, pentru că noi produceam vin, dar pentru ca acesta să fie calitativ trebuie urmată o anumită tehnologie. Așa am ajuns să producem un vin mult mai bun, îmbogățit cu arome specifice. Specialistul în tehnologie ne-a oferit tot suportul și ne-a îndrumat atunci când noi nu știam cum să procedăm, sau realizam anumite procese incorect. Ne-a ghidat pe parcursul celor doi ani. Tehnologul verifica cum decurge producerea vinului la fiecare etapă, efectua diferite analize și astfel am reușit să obținem un vin mai bun. La fel, am creat eticheta, dar și brandul Dealul Morilor”, a explicat Tudor Agaci.

Elizaveta Breahnă, expert coordonator în vinificație la Oficiul Național al Viei și Vinului și coordonator al Programului de Mentorat pentru micii vinificatori implementat cu suportul  Proiectului de Competitivitate din Moldova, a comunicat că deși familia Agaci făcea de mai mult timp vin în condiții de casă și îl comercializau în vrac, nu respectau întregul lanț tehnologic de producere. Cel mai important moment a fost că nu erau înregistrați ca și producători în Registrul vitivinicol, iar una din condițiile Proiectului de Competitivitate din Moldova este ca beneficiarii să fie înregistrați.

„Astfel că, în primul rând, am făcut înregistrările necesare în Registrul Național Vitivinicol. După care, am lucrat împreună pentru a crea condițiile generale de producere a vinului conform standardelor. Le-am explicat că pentru a obține un vin de calitate, trebuie asigurat un nivel înalt de igienizare a producerii. Așa am pus bazele producerii vinului în cadru vinăriei Dealul Morilor. Am început să monitorizăm coacerea strugurilor, am elaborat schemele tehnologice de producere a vinului. Un fapt îmbucurător era ca dispuneau de mai multe dintre echipamentele necesare- presă pentru presarea strugurilor, unitate frigorifică, care este foarte importantă pentru producerea vinurilor albe. Pe parcursul primul an, sub monitorizare strictă, au fost produse primele vinuri de calitate. Abia după primul an, proprietarii au înțeles diferența dintre ceea ce produceau până atunci și ceea ce au obținut respectând schemele tehnologice de producție”, ne-a explicat expertul.

Așa au trecut de la vinul artizanal comercializat în vrac la vinul îmbuteliat, chiar dacă îmbuteliază încă o cantitate destul de mică, circa 1-2 mii de sticle, este un rezultat îmbucurător, ne-a mai spus Elizaveta Breahnă.

„Am reușit să producem un vin alb Chardonnay, Muscat, vin roze Cabernet Sauvignon, roșu Cabernet. Rezultatele sunt bune, dar mai au nevoie ca să fie monitorizați și sprijiniți în ceea ce fac”.

Dar un vin de calitate necesită și utilaje, care influențează produsului final. Așa au ajuns să procure cisterne din inox pentru vin alb și vin roșu, tuburi, dar și alte utilaje.

De la trei cisterne și pasiunea pentru vinificație, la echipamente moderne și tehnologii avansate

„Cisternele pe care le-am procurat sunt moderne, dispun de cămașă de răcire care este foarte importantă la producerea vinurilor albe. La fermentare există un moment în care trebuie stopat procesul, iar primele drojdii trebuie așezate pe mustul răcit până la 7 grade. Desigur că noi nu aveam de unde să cunoaștem toate aceste detalii, dar datorită consultantului, aplicăm aceasta la producerea vinului alb marca Dealul Morilor”, a explicat tatăl.

Și-au procurat și o mini-linie de îmbuteliere, care le permite să îmbutelieze până la 6 mii de sticle pe zi. Proprietarii speră că odată cu aplicarea tuturor normelor și standardelor să majoreze numărul de sticle de vin.

„Datorită faptului că producem un vin de calitate am reușit să participăm, cu suportul Asociației Micilor Producători de Vin din Moldova, unde suntem membri activi, la mai multe expoziții de peste hotare, am mers în mai multe vizite de studiu, unde am reușit să acumulăm experiență. În anul 2012, când am câștigat pentru prima dată Polobocul de Aur ne-am gândit că vom dezvolta, pe lotul unde se află acum crama, un mic hotel cu bucătărie tradițională”, ne-a mai spus eroina noastră.

Secretul unui vin de calitate începe de la sănătatea plantei, a afirmat Tatiana Agaci, adică trebuie să fie îngrijită la timp, efectuate toate lucrările necesare. La fel de importantă este și recoltarea strugurilor, care trebuie adunați în lădițe din lemn și duși la cramă pentru a fi zdrobiți.

„Tot ce facem, facem cu multă dragoste, în mod deosebit tata. Pentru întreprinderea noastră sunt foarte importante medaliile și mențiunile pe care le obținem la diferite concursuri, pentru că astfel este apreciată munca noastră, nu doar de consumatorii locali, dar și de cei de peste hotare. Suntem bucuroși și mândri că reușim să cucerim noi consumatori. Mai mult ca atât, aceasta ne motivează să ne dezvoltăm, să creștem, să producem mai calitativ. Vinul nostru este foarte solicitat atât în localitatea noastră, cât și pe piața locală. Avem cumpărători și de peste hotarele Republicii Moldova, pentru că propunem un vin făcut cu multă răbdare și grijă”.

De obicei comercializează vinul în vrac, dar datorită Proiectului de Competitivitate finanțat de USAID și Suedia, au realizat că doar comercializarea în sticle poate să le aducă un profit pe măsura așteptărilor.

„Am decis să creăm propriul nostru brand – Dealu Morilor. După ce am început să îmbuteliem vinul a început să fie mai solicitat, respectiv s-a deschis noi oportunități și noi piețe de desfacere. Este mult mai comod de realizat atât pe piața de aici, cu atât mai mult când vorbim de piața externă. Scopul nostru este de a trece la producerea vinului îmbuteliat pentru că se păstrează mult mai bine și o perioadă de timp mult mai îndelungată”, a completat Tudor Agaci.

Sunt optimiști și speră că consumatorii locali vor alege vinurile autohtone din sticlă, de pe rafturile magazinelor.

„Ne bucurăm mult că am reușit să transmitem dragostea față de producerea vinului și copiilor noștri, feciorul mai mic ne-a spus că atunci când o să crească mare o să devină tehnolog și dacă o fi să fie așa, noi o să-i susținem și o să-i ajutăm. Lucrând alături de noi, știu toate secretele noastre, putem spune că îi îndrăgostim treptat de această activitate”, a menționat Tatiana.

Deschiderea ușilor vinăriei pentru turiști – următorul pas

Lucrează toată familie, adică 6 persoane și apelează la munca sezonieră doar la recoltare.

„Lipsa brațelor de muncă ne afectează foarte mult, dar încercăm să facem față situației, pentru că strugurii nu așteaptă, dar mai ales dacă dorești să produci un vin de calitate trebuie să respecți termenii optimi. Sperăm ca în primăvara anului 2019 deja să primi turiști într-un spațiu special amenajat. Turiștii ar fi o opțiune pentru promovarea vinului produs în Moldova, dar totodată și o oportunitatea de a promovat tot ce avem mai frumos și mai bun aici, acasă”, a conchis Tatiana Agaci.

1 COMENTARIU

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here