Unul dintre sectoarele strategice pentru dezvoltarea economică a Republicii Moldova a fost și rămâne a fi sectorul vitivinicol. Însă, acesta are nevoie de o nouă abordare, iată de ce s-a decis elaborarea unei noi Strategii ce ar permite evaluarea detaliată a situației în sector și tendințele înregistrate în ultimii ani pe principalele piețe de desfacere a produselor vitivinicole, obiectivele și acțiunile care vor asigura o dezvoltare sustenabilă a sectorului la orizontul anului 2030.
La moment, este încă valabil Programul de Dezvoltare a Viticulturii, aprobat în anul 2002. Acesta a avut mai multe obiective, dar pe parcurs s-au desfășurat mai multe evenimente care au schimbat sectorul și contextul în care se activează.
Instituția responsabilă de elaborarea noii Strategii „Vinul Moldovei 2030” este Oficiul Național al Viei și Vinului, iar în cadrul unui interviu acordat pentru Agrobiznes, Gheorghe Arpentin, ex-directorul ONVV a explicat etapele parcurse și problemele identificate în acest domeniu.
Gheorghe Arpentin a menționat că la elaborarea documentului au fost implicați 16 experți internaționali din 5 țări: Noua Zeelandă, Franța, Italia, Marea Britanie, Australia, dar și experți din țara noastră, inclusiv reprezentanți ai Proiectului Livada Moldovei, care a oferit inclusiv și suport financiar la elaborarea strategiei.
Unul dintre cei mai importanți pași a fost identificarea unui plan de acțiuni care să ajute la restructurarea întregului sector vitivinicol.
Actualmente, exportăm 85% din vinuri și suntem în primii 10 cei mai mari exportatori, după raportul vin exportat – vin produs, susține Gheorghe Arpentin.
Din totalul exporturilor circa 30% este vin îmbuteliat, iar 70% vin în vrac sau materie primă. Cu o așa structură a exporturilor nu putem construi o reputație în baza vinului în vrac, a mai spus Gheorghe Arpentin.
Un alt pilon specificat în Strategie se referă la producerea vinului, iar multiplele probleme vor fi soluționate, dacă vom putea alinia potențialul de producere la cerințele piețelor, astfel ca să producem calitativ și cât este solicitat de piață.
Republica Moldova produce de 2-3 ori mai mult decât poate vinde și tot ce se acumulează formează stocurile care influențează prețurile.
Un alt pilon important descris în Strategie se referă la marketing.
Gheorghe Arpentin a constatat că, fără oameni de calitate, care cunosc domeniul nu putem dezvolta un sector puternic, relevant.
Totodată, expertul consideră că un rol important și decisiv în elaborarea noului document l-a avut Proiectul Livada Moldovei, care s-a implicat extrem de mult.
Deși încă nu a fost aprobată Strategia „Vinul Moldovei 2030”, Gheorghe Arpentin și-a exprimat încrederea și speranța că începând cu anul 2021, activitatea sectorului vitivinicol va avea un nou document strategic, care va impulsiona ramura.
Comentarii