‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
vineri, 23 februarie, 2024
15.5 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageArticoleInițiere în E-commerce: pașii necesari la organizarea vânzărilor online

Inițiere în E-commerce: pașii necesari la organizarea vânzărilor online

‹ adv ›
‹ adv ›

Marketingul este unul dintre domeniile care evoluează continuu, evoluția promovării și vânzărilor online din ultimul deceniu fiind un exemplu în acest sens.

Specialiștii în e-commerce menționează „Vânzările online nu sunt un moft, ci au devenit o necesitate”. Potrivit eMarket, aproape 19 la sută din toate cumpărăturile cu amănuntul din lume sunt efectuate online.

Tipurile de vânzări online pot fi clasificate în:

B2B – o formă de tranzacție între întreprinderi. Business-to-business se referă la afaceri care se desfășoară între companii.

B2C – indică relațiile comerciale dintre companie și consumator. Aceasta include, de asemenea, întreaga comunicare a companiilor cu clienți privați potențiali sau existenți, adică marketing orientat către consumator.

C2C – practică obișnuită în marketing prin care se desfășoară o activitate comercială sau economică în rândul consumatorilor, profitând de anumite site-uri web sau spații oferite de companii.

‹ adv ›

Vânzările online în sectorul agricol evoluează cu pași mai lenți, dar siguri, urmând aceleași etape. În acest articol, discutăm despre etapele lansării propriului canal de vânzări online B2C.

Alegerea platformei pentru generarea comenzilor

Primul lucru pe care trebuie să îl decideți este formatul pentru atragerea clienților. Alegerea unei platforme sau a instrumentului pentru generarea vânzărilor depinde nemijlocit de bugetul și resursele de care dispune compania
dvs.

Rețineți că unele dintre posibilități pentru generarea comenzilor necesită investiții financiare minime sau deloc, în schimb implică timp pentru administrarea lor.

‹ adv ›

Dacă sunteți producător al unui produs cu marjă medie și înaltă, care este de obicei dificil de găsit în supermarketuri, sau
dacă produsul este unic și specific, sau îi este caracteristică legătura cu un producător specific, atunci are sens să organizați
un canal propriu de vânzări.

Cel mai simplu, este să vă orientați după valoarea medie a bonului de plată al unui cumpărător. În situația când valoarea medie a bonului de plată pentru un client depășește câteva sute de lei – este recomandabil să deschideți cu îndrăzneală propriul magazin online.

Dacă sunteți însă producător de cartofi, de exemplu, atunci este mai rezonabil, din punct de vedere economic, să cooperați cu magazine online deja existente, pentru a extinde sortimentul magazinului online, cu scopul de a crește valoarea medie a bonului de plată, sau să vindeți cartofi cu sacul.

În caz contrar, vă va fi dificil să găsiți clienți pentru livrare plătită, iar livrarea gratuită va fi dezavantajoasă.

Cooperarea cu magazinele online existente

Puteți deveni furnizori pentru magazinele online funcționale, care au organizat deja toate procesele operaționale de procesare a comenzilor, încheind un contract de furnizare cu
acestea.

Fiți pregătiți pentru faptul că magazinul poate solicita plata amânată sau plata după vânzare. Partenerii dvs. pot fi, de exemplu:

  • supermarketurile cu propriile magazine online (de exemplu, metro.zakaz.md, pegas.md, mh.md, ggg.md și altele)
  • magazine online de produse alimentare (shop.madein.md, natur.md și altele)
  • platformele pentru livrarea de alimente și mâncăruri de la restaurante (straus.md, foodhouse.md),
  • restaurante cu serviciu de curierat propriu și meniu online.

O listă cu magazinele online autorizate din Chișinău și magazinele care livrează produse alimentare poate fi găsită aici.

Atunci când alegeți un partener, este important să evaluați corect specificul magazinului cu care intenționați să începeți
cooperarea și produsele dvs., deoarece acestea ar trebui să fie din aceeași categorie.

De exemplu, dacă produceți miere, acestea pot fi magazinele alimentare sau companiile specializate în livrarea de cafea la birouri, dar nu și un magazin online de telefoane mobile.

Acest lucru este important nu numai din punct de vedere al corespunderii sortimentului din magazine: este necesar să se țină seama de restricțiile asociate vânzării și livrării de produse alimentare.

Avantaje: nu aveți costuri pentru crearea și administrarea site-ului, nu aveți case de marcat, nu aveți nevoie de o echipă mare și de servicii de curierat. Acțiunile operaționale se limitează la livrarea comenzilor la scară mică către depozitul partenerului.

Dezavantaje: amânarea plăților, lipsa influenței directe din partea dvs. asupra atragerii comenzilor.

Organizarea vânzărilor prin intermediul rețelelor de socializare

Puțini oameni din lumea modernă nu au o un cont personal pe rețelele de socializare. Cea mai mare parte a populației solvente utilizează una sau chiar mai multe rețele de socializare în același timp.

Unele rețele de socializare au implementat funcțiile unui
magazin online. Puteți citi mai multe despre crearea propriului magazin pe o platformă, ca de exemplu Facebook, aici.

Dacă sortimentul dvs. de produse include un număr mic de articole și acestea aparțin aceleiași categorii și nu necesită o filtrare complexă, atunci generarea de comenzi prin intermediul propriei pagini/cont pe rețelele sociale poate fi o soluție potrivită.

Postați fotografiile produselor dvs., indicați prețurile per kilogram sau ambalaj, descrieți în detaliu condițiile de livrare și
procedura de plasare a comenzii. Asigurați-vă că includeți un număr de telefon de contact. Pentru comenzi puteți
utiliza și formularele Google, astfel încât cumpărătorul să furnizeze toate informațiile necesare.

Monitorizați regulat pagina, pentru a vedea noile comentarii, întrebări sau solicitări postate prin mesaje.

Avantaje: puteți crea o pagină fără a avea abilități speciale, iar administrarea paginii nu este complicată. Aveți posibilitate de a extinde constant rețeaua de clienți loiali și de a-i informa despre produsele noi, schimbări etc.

Dezavantaje: aveți nevoie de abilități minime pentru selectarea conținutului vizual. O astfel de soluție este potrivită
numai pentru companiile mici cu un asortiment mic. Va trebui să depuneți anumite eforturi dacă doriți să utilizați funcția de promovare cu plată a paginii.

Utilizarea anunțurilor

Anunțurile plasate pe site-urile de anunțuri, în grupuri tematice, în Messenger (Viber, Telegram etc.), pe forumurile tematice pot fi un instrument foarte bun pentru atragerea clienților, mai ales dacă asortimentul dvs. este foarte mic (până la 10 articole).

Site-urile de anunțuri sunt fie complet gratuite, fie
presupun o taxă simbolică (1-5 lei per anunț). Folosind forumurile sau grupurile pe Viber ca metodă de promovare, nu încălcați limitele decenței și nu plasați un număr mare de
anunțuri, deoarece acestea vor fi percepute de alți participanți drept spam și riscați să obțineți un rezultat invers celui dorit.

Avantaje: practic nu există costuri pentru atragerea comenzilor.

Dezavantaje: acest tip de comerț nu este reglementat de legislație și se referă la comerțul neorganizat. Dacă trimiteți mesaje nesolicitate (spam), este posibil să vă fie blocat accesul la ele.

Crearea propriului site web

Puteți crea singur un site web propriu, utilizând constructori online de pagini. Deseori, este rațional să transmiteți această sarcină unei agenții de marketing digital sau unui studio de design web și să faceți un site web de la zero până la capăt sau să utilizați servicii care vă permit să aveți propriul site funcțional
pentru o plată lunară (de genul unei închirieri).

Indiferent de metoda pe care o alegeți, fiți pregătit să oferiți conținut pentru site – texte, fotografii ale produselor, descrieri. Unele agenții oferă servicii de pregătire și adaptare a conținutului, dar acest lucru implică de obicei o taxă suplimentară.

Avantaje: imaginea – companiile cu propriul web se bucură de o încredere mai mare în rândul clienților, funcționalitate largă (acceptarea plăților pe site-ul web, catalog de produse cu filtrare și sortare), posibilitatea de a include cele mai detaliate informații despre compania dvs., despre produse, despre metodele de plată și livrare.

O astfel de activitate este reglementată de legislație și reprezintă un canal de comerț organizat.

Dezavantaje: sunt necesare costuri atât pentru lansare, cât și pentru întreținere și promovare ulterioară – atât financiare, cât și de timp și personal.

Alegeți denumirea magazinului dvs. și, dacă decideți să vă creați propriul site, înregistrați un domeniu – adresa viitorului dvs. site.

Puteți verifica dacă adresa pe care ați ales-o este disponibilă la nic.md/ro. Costul înregistrării unui domeniu pe o perioadă de un an variază și poate ajunge și la zeci de mii de dolari dacă domeniul este foarte renumit.

În Moldova, de înregistrarea domeniilor se ocupă MoldData, dar puteți înregistra un domeniu pe orice alt serviciu
online, căutând pe Google „înregistrează domeniu”.

Recrutarea personalului și distribuirea rolurilor

Cu cât sunt mai multe comenzi, cu atât echipa este mai mare. În magazinele mici, aceeași persoană poate îndeplini funcții și roluri diferite. Nu angajați oameni fără ca acest lucru să fie necesar. Rezonabilitatea economică a extinderii personalului apare numai în lipsa forței de muncă.

În funcție de formatul ales de atragere a clienților, livrare și plată, decideți în privința necesarului de personal. Multe magazine online mici, care externalizează livrarea produselor lor către serviciile de curierat, îndeplinesc restul funcțiilor fără a atrage angajați suplimentari.

Organizarea propriului serviciu de livrare este optimă din punct de vedere al controlului, dar implică extinderea personalului cu un operator, un ambalator și unul sau mai mulți curieri (cu mașinile proprii sau care lucrează pe transportul dvs.).

Dacă sunt puține comenzi și nu efectuați livrări urgente (în termen de o oră), atunci aceste roluri pot fi combinate, în special atunci când sunt livrate „a doua zi”. Asigurați-vă că emiteți în mod obligatoriu bonuri de casă! Atenție la regulile sanitare, în special în cazul livrării de alimente!

Mai multe detalii aflați în următorul video:

Bibliografie: Dezvoltarea unui canal de vânzări online pentru
producători și punctele de vânzare offline, Autor: Tatiana Burca.

Acest articol a fost elaborat cu suportul financiar al Fondului Internațional pentru Dezvoltarea Agricolă (IFAD) în cadrul proiectelor implementate de către Unitatea Consolidată pentru implementarea Programelor IFAD.

‹ adv ›
‹ adv ›spot_img
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Comentarii