Asociația Moldova Fruct continuă să demonstreze un angajament ferm în susținerea producătorilor și exportatorilor de fructe prin promovarea și apărarea intereselor în cadrul procesului legislativ.
Datorită intervențiilor strategice și dialogului constant cu autoritățile, în perioada martie – iulie 2025 Parlamentul Republicii Moldova a adoptat o serie de legi și modificări care aduc beneficii semnificative pentru dezvoltarea sustenabilă a horticulturii și sectoarelor conexe:
Moldova Fruct a fost promotorul înființării Oficiului Horticol, un organ public specializat, subordonat Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare.
Prin această lege, se creează o structură modernă și eficientă pentru implementarea politicilor în sectorul horticol, cu atribuții clare de monitorizare, sprijin tehnic și promovare pe piețele interne și internaționale.
Aceasta asigură un cadru instituțional stabil pentru fermierii, procesatorii și exportatorii de produse horticole, contribuind decisiv la dezvoltarea coordonată și competitivă a ramurii.
Ca urmare a eforturilor de lobby & advocacy ale Moldova Fruct, au fost ajustate prevederile care afectau drepturile prosumatorilor.
Capacitatea individuală pentru cei cu avize de racordare obținute până la 31 decembrie 2023 se calculează conform puterii stabilite în aviz, nu prin recalculări retroactive după formule noi.
Astfel, se elimină situația în care aproximativ 4 MW de capacitate instalată nu erau remunerați, evitând pierderi anuale de peste 5 milioane lei.
Prosumatorii primesc remunerația integrală pentru toată energia electrică injectată, ceea ce reflectă echitatea și respectarea angajamentelor asumate de investitori.
Moldova Fruct a negociat aplicarea temporară a Legii nr. 71/2023 pentru subvenții până în anul 2027, exclusiv pentru proiectele investiționale începute în perioada 2024–2025 și finalizate până în 2026, precum și pentru tehnică și utilaj agricol cu termene de plată între 2024–2025 sau scadente până în 2026.
Această prevedere oferă stabilitate și predictibilitate producătorilor agricoli, permițându-le să finalizeze proiectele începute conform regimului anterior, în ciuda introducerii standardelor UE care elimină mecanismele prevăzute anterior (de ex. „primul venit, primul servit”).
Lobby-ul consolidat efectuat a redus pragul de la 95% la 70% pentru activitățile din grupele 01.1-01.6 CAEM necesare pentru aplicarea mecanismelor de compensație a contribuțiilor sociale.
Astfel, producătorii agricoli pot desfășura și alte activități economice complementare fără a pierde dreptul la compensația de 6% a contribuției sociale de la bugetul de stat.
Această flexibilitate sporește sustenabilitatea financiară a afacerilor agricole și încurajează diversificarea activităților fără costuri suplimentare pentru forța de muncă.
5. Legea nr. 177 din 10 iulie 2025 – modificări la Legea apelor nr. 272/2011
Amendamentele debirocratizează și aduc clarificări la coordonarea și înregistrarea exploatării lacurilor de acumulare, iazurilor și heleșteelor.
Un beneficiu direct pentru pomicultori și viticultori este exceptarea de la obligația prezentării raportului hidrogeologic la utilizarea apelor subterane pentru irigarea viilor și livezilor, condiționată de existența unui proiect tehnic la înființarea plantației care să ateste pretabilitatea solului și a apei, cu respectarea volumelor aprobate în autorizația pentru folosința special a apei.
În urma recomandărilor Moldova Fruct, au mai fost eliminate barierele administrative și financiare pentru gospodăriile casnice care aleg sisteme individuale/moderne de epurare (fose septice, stații casnice de epurare etc.).
Reușitele sus enumerate reflectă dialogul eficient și advocacy-ul în politici publice desfășurat de Asociația Moldova Fruct cu sprijinului partenerilor săi, Elveției (Swiss Cooperation in Moldova) și a organizației Helvetas Moldova, prin Proiectul OPTIM.







Comentarii