În anii ’60, Comunitatea Europeană a pus bazele Organizării Comune de Piață (OCP) pentru produsele din sectorul vegetal și animal.
Astăzi, Piața Comună Agricolă (PCA) constituie un set de politici europene care urmăresc crearea unei piețe unice pentru produsele agricole și asigurarea unui venit echitabil pentru fermieri.
Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 – temeiul juridic al pieței comune
Principiile de funcționare a pieței comune agricole sunt reglementate prin Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 de instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole.
Acesta are drept obiectiv stabilizarea piețelor și prevenirea crizelor prin dezvoltarea unor mecanisme de intervenție și măsuri excepționale, cu scopul de a oferi siguranță pentru sectoarele afectate.
Regulamentul urmărește, de asemenea, îmbunătățirea productivității și calității în producția agricolă, stimularea cererii și sprijinirea adaptării sectoarelor europene la schimbările de pe piață, prin măsuri direcționate către sectoare specifice, în vederea sporirii competitivității acestora.
Totodată, regulamentul prevede acțiuni pentru creșterea transparenței pieței, oferindu-le producătorilor agricoli informații relevante pentru luarea unor decizii corecte, în funcție de evoluțiile de pe piață, când este vorba de producție și investiții.
În acest scop, Comisia Europeană colectează date relevante de la statele membre și de la actorii implicați, care consolidează măsurile de piață ale UE și sprijină creșterea transparenței în lanțul agroalimentar.
Comisia monitorizează îndeaproape evoluția prețurilor, dinamica piețelor de materii prime agricole și produse alimentare și publică periodic rapoarte de analiză.
În vederea echilibrării protecției pieței interne cu asigurarea accesului la produse agricole din afara UE și pentru a oferi celor circa 450 de milioane de consumatori o gamă mai variată de opțiuni, Uniunea Europeană stabilește contingente tarifare pentru anumite produse agricole.
Acestea permit importul unor cantități prestabilite de produse din țările non-UE, precum fructe, legume sau sucuri, cu taxe vamale reduse sau chiar zero, față de taxele standard aplicate importurilor ce depășesc aceste limite.
Cazul Republicii Moldova – o relație preferențială în extindere
În cazul Republicii Moldova, în baza Acordului de asociere dintre Uniunea Europeană și Republica Moldova, țara noastră a beneficiat de contingente tarifare preferențiale pentru mai multe categorii de produse agroalimentare, cum sunt merele, cireșele, strugurii, de masă, prunele, roșiile, usturoiul.
Decizia recentă a Comisiei Europene, care reflectă dorința de a consolida o relație comercială stabilă, mai ales în contextul avansării Moldovei pe calea aderării la UE, prevede majorarea semnificativă a contingentelor tarifare pentru anumite produse: până la 50.000 de tone pentru struguri de masă și până la 62.000 de tone pentru prune.
De asemenea, importurile de suc de struguri, tomate și usturoi vor fi scutite de taxe vamale.
Este important de menționat că politica comercială a Uniunii Europene garantează faptul că produsele agricole importate trebuie să respecte aceleași standarde înalte de sănătate și siguranță ca și cele produse în interiorul UE.
Astfel, se asigură protecția consumatorilor și se previne răspândirea bolilor la plante și animale. În cadrul negocierilor comerciale, UE nu face concesii în privința acestor standarde.
Cu referire la măsurile de piață, Politica Agricolă Comună (PAC), fiind o politică comună pentru toate țările UE finanțată din bugetul european, include măsuri ce urmăresc stabilizarea piețelor agricole, prevenirea crizelor, stimularea cererii și sprijinirea adaptării sectorului agricol european la schimbările economice și climatice.
Aceste măsuri includ reguli și instrumente pentru comercializarea produselor agricole, intervenții în situații de criză și sprijin financiar pentru statele membre în vederea soluționării dificultăților din anumite sectoare.
Revizuirea Regulamentului OCP – direcții pentru perioada post-2027
Conform propunerilor Comisiei Europene pentru o Politică Agricolă Comună mai simplă, mai bine direcționată și orientată spre viitor, aplicabilă după anul 2027, Uniunea Europeană își va păstra angajamentul pentru stabilitate și predictibilitate.
În acest context, mai multe prevederi din Regulamentul privind Organizarea Comună a Piețelor sunt supuse revizuirii, pentru a răspunde nevoilor actuale ale sectorului agricol.
Unul din obiectivele revizuirii acestui regulament este de a consolida puterea de negociere a fermierilor, pentru ca ei să obțină un preț echitabil pentru alimentele pe care le produc.
Printre aceste modificări se numără:
- promovarea alimentației sănătoase prin utilizarea produselor locale în cadrul programelor europene pentru școli, pentru a reconecta copiii cu agricultura;
- crearea unui nou sector destinat culturilor proteice, cu scopul de a consolida lanțurile valorice la nivel regional, național și transnațional;
- protejarea anumitor denumiri legate de produsele din carne, în vederea menținerii standardelor ridicate privind compoziția naturală și pentru sprijinirea consumatorilor în luarea unor decizii informate;
- introducerea unor standarde de comercializare pentru culturile proteice, carnea de vită, porc, oaie, capră, precum și pentru brânzeturi, inclusiv obligativitatea indicării originii;
- îmbunătățirea capacității de reacție și asigurarea disponibilității produselor agricole în situații de urgență.
Vezi și articolul Politica Agricolă Comună a UE: mecanisme de finanțare.







Comentarii