Susținerea pentru simplificarea traseului dintre producătorul inițial de produse alimentare și consumatorul final, precum și lobbing-ul pentru aplicarea reglementărilor UE privind produsele cu Indicație Geografică Protejată (IGP) a reprezentat subiectul principal al reuniunilor experților UE cu autoritățile moldovenești, ONG-urile locale și antreprenori.
Experții UE reprezentând țările din Vișegrad (Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria) au efectuat mai multe vizite de lucru pentru a se întâlni cu părțile moldovenești interesate și a discuta subiecte legate de dezvoltarea rurală, lanțurile scurte de aprovizionare cu alimente în Republica Moldova.
Printre altele, a fost discutată problema coerenței dintre proiectele Uniunii Europene privind produsele cu etichete de Indicație Geografică Protejată, care sunt deja implementate. Principala constrângere pentru producătorii din Republica Moldova este de a aplica deplin sistemele de protecție a Indicațiilor Geografice (fapt ce va permite micilor producători să folosească etichetele protejate ale UE: denumirea de origine protejată, indicația geografică protejată, specialitățile tradiționale garantate). Bazându-se pe această lege, organele de control (în general – entități private) pot decide să intre pe piața Moldovei pentru a verifica calitatea produselor.
„Atât timp cât organele de control și acreditare a IGP nu funcționează, micii producători nu pot utiliza IG-urile lor înregistrate în țară, chiar și temporar, înainte de a beneficia de protecția la scară europeană”, explică Wojciech Szpocinski, reprezentant Development Policy Foundation, Polonia.
Se observă un interes major pentru producătorii mici, de a eticheta produsele lor cu sigla IG.
„Dacă acest blocaj se va prelungi și nu va fi rezolvat rapid și eficient printr-o singură decizie a Guvernului, care va permite instituției acreditate pentru a oferi certificare IG să activeze pe teritoriul Republicii Moldova, atât pentru sectorul public, cât și cel privat și va facilita accesul la obținerea acreditării, întreaga idee de a aplica IG pe produsele moldovenești se va risipi. Ca urmare vom pierde din avânt, micii producători nu vor avea posibilitatea de a aplica indicațiile geografice și vor pierde accesul la piața Europeană, ceea ce reprezintă un imens potențial pentru Republica Moldova”, spune Szpociński.
Ca și exemplu, acesta oferă Dulceața din Petale de Trandafir sau rachiul din caise din Nimoreni, care este deja certificat ca produs cu etichetă indicator geografic, dar încă nu utilizează logo-ul IG din cauza constrângerilor.
„Eliminarea acestor constrângeri și pregătirea primei decizii simple decât legea adecvată necesită o activitate comună a Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, Ministerul Dezvoltării Regionale și Mediului, Centrul Național de Acreditare, AGEPI, ANSA”, declară domnul Szpociński.
Alți experți V4 confirmă: „În ciuda stereotipurilor, dezvoltarea locală și regională în țările UE se bazează pe o legislație locală favorabilă, bazată pe roluri foarte generale ale UE. UE permite mai multe facilități și reguli de flexibilitate care vizează micii producători din zonele rurale în ceea ce privește cerințele igienice și sanitare”, explică Judit Racz, reprezentanta Grupului local de acțiune Felsõ-Homokhátság Vidéfejlesztési Egyesület.
Aceasta aduce exemplul furnizării directe de produse locale consumatorilor, restaurantelor și magazinelor, facilități fiscale pentru micii și micro producători (până la o anumită sumă, nu sunt obligați să plătească impozite). Există, de asemenea, facilități semnificative pentru microproducățori în ceea ce privește cerințele sanitare și asistența directă de stat pentru viitori producători.
„Nu are nici un sens obligarea unei persoane care produce un număr limitat de produse, cum ar fi brânza, dulceața sau pate care sunt vândute pe un traseu culinar sau pentru turiștii locali, să îndeplinească aceleași roluri ca și companiile mari de carne sau gemuri. Dezvoltarea locală, diversificarea veniturilor în zonele rurale reprezintă o prioritate pentru Uniunea Euopeană și țările UE”, spune Judit Racz.
Schemele protejate de UE (GI) sunt favorabile în mod distinct pentru producătorii mici și pentru procesatorii de alimente. Etichetele pot fi utilizate numai atunci când se declară o cooperare semnificativă în regiune.
„UE implementează mai multe instrumente pentru a încuraja cooperarea dintre producătorii locali, autoritățile locale, ONG-urile. Astfel, se favorizează crearea de rețele în cadrul regiunilor, stimulează dezvoltarea locală și regională și protejează cultura locală unică”, afirmă Klara Mokra, reprezentanta Grupului de Acțiune Locală Kyjovske Slovacko na Pohybu (Republica Cehă).
Unul dintre instrumente este eticheta de indicație geografică, protejând drepturile producătorilor mici de produse unice din regiune și legate de cultura locală. Când devine popular, legislația Europeană privind IG garantează că venitul va rămâne în locul producerii produsului unic. Se referă la produse populare cum ar fi brânza Parmigiano în Italia, mezeluri subțiri Kabanosy, brânza uscată din Polonia oscypek din Slovacia și Polonia, Oravský korbáèik din Slovacia, Szegedi fűszerpaprika-õrlemény / Szegedi paprika din Ungaria, Gyulai kolbász din Ungaria, berea din Cehia etc.
„Produsele regionale creează o contribuție importantă la dezvoltarea locală, construind un produs turistic complet, atractiv, generând venituri. De asemenea, este important să diversificăm sursele de venit, o problemă de importanță deosebită în mediul rural”, spune Peter Svaral, primarul Rohoznik din Slovacia, membru al Grupului de Acțiune Locală MAS Podhoran.
Reprezentanții locali susțin că în condițiile în care legislația Republicii Moldova în domeniul înregistrării și promovării produselor agro-alimentare și IG nu este perfectă, experiența țărilor grupului Visegrad este binevenită.
„Aceasta va ajuta la ajustarea cadrului normativ, o activitate efiecientă a organelor de control abilitate, va spori interesul pentru producția autohtonă atât la nivel național cât și la nivel internațional și va dezvolta capacitatea producătorilor autohtoni pentru a veni cu produse autohtne de înaltă calitate autentice și specifice regiunilor de origine. De asemenea, va spori interesul turiștilor față de produsele IG și va un impuls pentru dezvoltarea turismului regional și local, susține Igor Brânză, reprezentant al Asociației de Dezvoltare Comunitară, organizația locală de implementare a proiectului”, susține Igor Brînză, reprzentatul Asociației de Dezvoltare Comunitară din Moldova.
S-a menționat deja unele produse cu IG, precum ar fi dulceața de petale și distilatul de Nimorinca.
„Ne propunem să identificăm alte produse autohtone care să capete titulatura de produse cu IG și să atragă turiștii în zona de proveniență. În același timp, pentru persoanele interesate de „odihna activă” s-ar putea dezvolta turismul sportiv (pescuitul sportiv, kaiak-kanoe etc) pe Nistru”, explică acesta.
Proiectul face parte din grupul de inițiative implementate în cadrul proiectului „Codruțe – Coulinary Routes”, cu susținerea financiară a Visegrad Found, Polish Aid, Center for European Initiative și implementat de Policy Developement Foundation (Polonia), în parteneriat cu Asociația de Dezvoltare Comunitară (Moldova), Casa Părintească (Moldova.
Comentarii