Întrucât situația de pe piața lemnului ne ne provoacă zi de zi, am dori să vă ținem la curent cu situația actuală de pe piață și să vă sprijinim în procesul de decizie pentru achiziționarea de paleți și containere din lemn.
Situația generală a pieței lemnului
În ultimul articol cu privire la situația generală a pieței din martie 2022, anunțam despre importanța materiilor prime exportate în UE din Rusia, Belarus și Ucraina.
După cum s-a menționat, unele țări și-au asigurat până la 25% din necesarul de lemn pentru paleți și ambalaje din cele trei țări.
Surse alternative de lemn, inclusiv Scandinavia, Germania și Țările Baltice, sunt capabile să acopere doar o mică parte din deficit. Deci, situația rămâne aceeași. Pentru unele specificații, situația a devenit și mai proastă.
Experții de piață nu se așteaptă la o redresare rapidă a lanțului de aprovizionare. Trebuie de luat în calcul că importurile din Belarus sunt complet interzise începând cu 4 iunie 2022, în timp ce exporturile din Rusia din 10 iulie.
Înainte de aceste date pot fi îndeplinite contracte mai vechi. Deși volumele de cherestea provenite din Rusia și Belarus au scăzut rapid față de anii precedenți, există încă unele volume ce provin din aceste țări.
Așadar, începând cu luna iunie aceste volume sunt preluate succesiv de pe piețele europene.
Evoluția în continuare a situației pe piața lemnului va depinde foarte mult de situația economică generală la nivel mondial. În primul rând, industria construcțiilor este una dintre industriile cruciale pentru piața lemnului.
Deci, atunci când industria construcțiilor funcționează bine, o cantitate mare de cherestea este absorbită de această industrie.
De exemplu, stagnările din industria construcțiilor din SUA au impact asupra prețurilor lemnului de pe piețele din America de Nord.
Ratele mai mari ale dobânzilor din SUA fac în prezent achizițiile de case noi pentru cumpărători privați inaccesibile. Vânzările de locuințe noi în SUA au scăzut în cea de-a treia lună și sunt în prezent sub așteptările pieței.
Între timp, există unele semne pe piață că o situație similară ar putea fi posibilă și în Europa. Ratele dobânzilor au început să crească deja în UE.
Când Banca Centrală Europeană va decide majorarea ratei dobânzii europene în vara anului 2022, tendința ar putea fi impulsionată de această decizie.
Cu toate acestea, încetinirile din industria construcțiilor ar duce la un echilibru mai bun între cerere și ofertă pe piața lemnului.
Între timp, experții pieței se așteaptă ca prețurile încă la un nivel ridicat să se stabilizeze în lunile următoare, scenariu deci similar cu cel din SUA.
Problemele logistice – una dintre principalele provocări pentru piață
Pe lângă provocările de aprovizionare și prețurile materiilor prime, probleme logistice au devenit acum o problemă majoră pentru practic toate industriile și mărfurile.
Nivelul de referință al tarifelor de marfă rutieră europeană Upply x Ti x IRU pentru Europa a atins un maxim istoric în T1 2022, deoarece presiunile în creștere ale costurilor, întreruperile aprovizionării, schimbările de reglementare și războiul din Ucraina au creat o combinație puternică de factori de influență.
Rata indicelui de referință a crescut cu 4,3 puncte față de trimestrul precedent și cu 7,5 puncte față de primul trimestru din 2021.
Războiul din Ucraina a intensificat și deficitul general de șoferi în UE. Disponibilitatea forței de muncă, în special a șoferilor, reprezintă de multă vreme o problemă pe piața europeană a transportului rutier de mărfuri.
La sfârșitul anului 2021, înainte de conflictul Rusia-Ucraina, peste 380.000-425.000 de posturi de șofer de camion erau neocupate în Europa conform estimărilor IRU care pot fi văzute pe harta de mai jos, dintre care 80.000 sunt în Polonia și 10.000 în Lituania.
Polonia și Lituania sunt țările din UE care angajează cel mai mare număr de șoferi din afara UE.
Din cauza războiului din Ucraina și a stării de urgență declarate, șoferii ucraineni au fost nevoiți să se întoarcă în Ucraina.
Pe de altă parte, cardurile de rezident sau vizele de muncă ale șoferilor ruși și belarusi nu au fost prelungite, în timp ce unii angajatori din Europa au reziliat contractele de muncă cu șoferii ruși și belaruși.
Aceasta înseamnă că, pe lângă șoferii lipsă la sfârșitul anului 2021, peste 166.000 de șoferi de camion din Ucraina, Belarus și Rusia, care lucrau în Europa, și-ar fi putut părăsi locurile de muncă din cauza conflictului, ceea ce a făcut problema deficitului de șoferi în Europa și mai grav.
O astfel de schimbare a avut un impact grav asupra prețurilor pentru toate mărfurile, în special pentru paleți, deoarece această marfă este foarte sensibilă la costurile de transport. Se așteaptă o creștere suplimentară a costurilor de transport.
- Indici pentru materie primă și ambalaje din lemn
După cum era de așteptat, tendințele actuale ale situației pieței pot fi văzute clar pe cei mai recenți indici disponibili. Deci, ultimii indici disponibili arată o tendință de creștere.
a) Indicele german al prețurilor HPE
Cel mai recent indice HPE din 25.04.2022 arată din nou o creștere de două cifre pe parcursul unei luni.
Cea mai recentă creștere a prețului conduce din nou prețul lemnului la o valoare ridicată. Comparativ cu anul trecut, prețul s-a modificat cu mai mult de 102%.
Prețurile pentru panourile pe bază de lemn, cum ar fi OSB și placaj, arată între timp o tendință similară cu cea a lemnului masiv.
Prețurile placajului au crescut cu 2,9 %, în timp ce prețurile pentru OSB au crescut și mai mult, cu 4,8 %. În plus, sancțiunea împotriva Rusiei va avea un impact deosebit asupra prețurilor la placaj de mesteacăn în toată Europa.
Rusia este unul dintre cei mai mari producători de placaj de mesteacăn la nivel mondial. Prin urmare, oferta insuficientă de placaj provenit din Rusia va trebui să fie închisă de alți producători, ceea ce va duce la prețuri extrem de mari.
b) Paleții din lemn
Prețurile EPAL rămân în creștere din cauza motivelor descrise mai sus. Prețurile pentru paleții EPAL au bătut recordurile din toate timpurile în ultimele luni.
În special, pentru această marfă sunt așteptate creșteri suplimentare ale prețurilor. Lipsa continuă de paleți EPAL uzați a forțat utilizatorii să închidă golurile de aprovizionare cu paleți noi.
Acest lucru a intensificat și mai mult deficitul de paleți EPAL pe piață.
Concluzii
Situația de pe piața lemnului este extrem de provocătoare. Evoluția ulterioară a prețurilor va depinde de situația economică generală și de cerințele pieței.
În cazul în care cererea de cherestea va scădea, aceasta ar putea echilibra deficitul de aprovizionare din Rusia, Belarus și Ucraina.
Prețurile la cherestea vor continua să crească vertiginos. Pentru a minimiza costurile pentru achiziția de paleți și containere din lemn, vă recomandăm să planificați riguros achizițiile și să vă formați rezerve de produse din lemn pentru următoarele trei luni.
Totodată, prețurile produselor din lemn vor fi ajustate din cauza costurilor de transport crescute. Costurile de transport către unele destinații – în special Europa Centrală și de Sud – cresc cu peste 50% din cauza penuriei de camioane.
Acestea sunt costuri pe care nu le putem desconsidera, pe lângă costurile crescute ale materiilor prime din contul nostru. Vă putem asigura că ajustările se vor face la nivelul absolut necesar.
Acest articol este o analiză efectuată de către partenerii RIKIPAL din Letonia, Kronus. Pentru detalii despre paleți, accesați rikipal.md.