Dapol, un importator și distribuitor polonez de pe piața Bronisze, a inițiat colaborarea cu producătorii de fructe din Moldova după o misiune comercială organizată de proiectul USAID Agricultura Performantă, în septembrie 2022.
Începând cu câteva camioane de struguri de masă în 2022, Dapol a importat peste 700 de tone de prune și struguri din Moldova în 2023.
Pentru a asigura creșterea sustenabilă a exporturilor de fructe din Moldova, proiectul USAID Competitivitate și Reziliență Rurală a organizat, recent, o misiune pentru compania Dapol la producătorii de fructe din Moldova.
În cadrul vizitei, Dapol a anunțat că intenționează să dubleze cantitățile de prune și struguri achiziționați din Moldova în acest sezon.
Polonia este al cincilea cel mai populat stat membru al Uniunii Europene cu peste 38 de milioane de consumatori.
Structura pieței alimentare poloneze diferă de piețele occidentale, piețele reprezentând 44% din vânzările totale, deși acest procent este în scădere.
Mai mult de 56% din fructele proaspete sunt vândute în rețelele de comerț modern, predominant în formate de tip discount.
Având în vedere această structură fragmentată a pieței, piețele angro și importatorii precum Dapol joacă un rol crucial în lanțul de aprovizionare.
Cerințele pentru produse ale Dapol:
- Ambalaje: Lăzi de lemn, de preferință branduite și colorate, de 6 sau 10 kg.
- Certificări: Nu este necesar GlobalG.A.P., deoarece Dapol se concentrează pe comerțul tradițional.
- Standarde: Limita Maximă de Reziduuri (MRL) conform cerințelor UE.
- Struguri: Soiurile Moldova sau Codreanca, de preferință din sisteme Pergola sau din plantații irigate pentru a asigura boabe mai mari.
- Prune: Soiurile Stanley sau President, cu alte soiuri ovale de culoare albastru închis acceptabile. Dimensiuni: 32+ și 40+.
Dinamica pieței și recomandări: Strugurii de masă din Moldova și-au crescut semnificativ prezența pe piața poloneză în ultimii 5-7 ani, fiind vânduți atât în piețele tradiționale, cât și în supermarketuri.
Condițiile actuale de piață sunt favorabile pentru produsele din Moldova, cu prețuri bune, calitate și ambalaje în îmbunătățire.
Cu toate acestea, Maciej Dadas, representant Dapol, Polonia, avertizează că o ofertă prea mare de produse ar putea muta vânzările din supermarketuri către piețele deschise, provocând războaie de prețuri și reducând atractivitatea economică.
Dadas explică:
Importatorul menționează că, o mare parte din consumatorii polonezi sunt sensibili la preț, dar cer produse de înaltă calitate, atractive și sigure.
Comentarii