La data de 22 decembrie curent, ex-președintele, Igor Dodon, a promulgat modificările aprobate de Parlamant ce se referă la Legea cu pivire la comerțul intern . Aceasta obligă comercianții de produse alimentare să achiziționeze și să asigure expunerea pe raft a produselor alimentare autohtone în proporție de cel puțin 50% din lungimea liniară a raftului comercial.
Modificările aprobate au stârnit un val de comentarii, atât pozitive, cât și negative. Într-un interviu acordat pentru Agrobiznes, Viorel Chivriga, directorul de programe IDIS Viitorul , a menționat că aceste prevederi trebuie să fie abrogate, deoarece se vor crea mai multe probleme atât pentru producători, cât și pentru agenții economici.
„Efectul modificărilor aprobate de Parlament va fi negativ, nici măcar 0. În primul rând, bănuiesc că o să existe probleme mari cu partenerii externi. Nu cred că, era cazul să compromită imaginea țării prin adoptarea unor modificări la o lege care este importnată, cu prevederi populiste. Totodată, cred că sunt și interese. Sunt sigur că un mic producător va avea aceleași probleme cum a avut și până la moment, în raport cu companiile mari care comercializează în rețele produse de import și locale. Pe de altă parte, bănuiesc că cineva „curăță” terenul pentru unele companii pe care le protejează, sau pe care o să le creeze anume pentru a intra pe piețele date. Astfel de prevederi o să dea undă verde unui număr mare de fucționari ai instituțiilor de control din Republica Moldova să tachineze agenții economici. Mă uit foarte negativ la un proces care poate să declanșeze presiunea agenților economici din perspectiva faptului că, insituțiile moldovenești nu au reușit să facă ordine atunci când erau exportate produse de import cu certificate de origine în unele țări, cu care avem semnate acorduri de liber schimb. Dar în cazul dat, perspectivelor vor fi și mai sumbre”.
Totodată, Viorel Chivriga crede că trebuie să fim întrebați de parlamentari ce dorim să consumăm.
„Nu cred că trebuie să decidă cineva pentru noi dacă să procurăm produsul A, B sau C. Decide consumatorul, iar datoria agentului economic este ca să stabilizeze situația din cadrul afacerilor propunând o ofertă variată, calitativă de produse, care să ajungă la consumator. Aceste prevederi trebuie să fie abrogate, deoarece ele nu o să ducă la nimic bun”.
Comentarii