‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
duminică, 24 noiembrie, 2024
1.6 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageArticoleMariana Pîslaru, producătoare de fructe: Putem extinde piața de desfacere, dar nu trebuie să...

Mariana Pîslaru, producătoare de fructe: Putem extinde piața de desfacere, dar nu trebuie să permitem exportul la niciun lot de calitate proastă

Comentarii

‹ adv ›
‹ adv ›

Diversificarea piețelor de desfacere este unul dintre obiectivele de bază ale producătorilor moldoveni de fructe. Dependența în mare parte de o singură piață de desfacere a afectat mult activitatea acestora, în special în condițiile anului 2022.

Astfel, în ciuda unei concurențe acerbe, unii producători își „croiesc drumul” pe noi piețe, demonstrând calitatea fructelor și faptul că Moldova poate deveni un partener de încredere pe termen lung.

Una dintre măsurile întreprinse în acest sens, este participarea la expoziții internaționale, cum ar fi Macfrut desfășurată recent la Rimini, Italia, unde se discută direct cu potențiali parteneri și sunt prezentate avantajele pe care le oferă Moldova în comerțul internațional cu fructe.

‹ adv ›

Mai multe detalii despre importanța participării la vizite de studiu și expoziții internaționale, obiectivele pentru noul sezon, dar și impedimentele ce la moment împiedică producătorii autohtoni de fructe să fie competitivi ne-a oferit producătoarea de cireșe Mariana Pîslaru, SRL STARAGRO GROUP, participantă a târgului Macfrut, alături de asociația Moldova Fruct.

„Republica Moldova se află într-o perioadă importantă de tranziție, în care fiecare producător trebuie să depună efort maxim pentru a demonstra că suntem parteneri de încredere care pot livra fructe de calitate. Atunci când vorbim de credibilitate, trebuie să fim conștienți de faptul că la moment Moldova încă nu este o țară producătoare de fructe calitative recunoscută la nivel internațional, astfel că orice lot livrat necalitativ ne întoarce cu câțiva ani înapoi. Există o concurență importantă asigurată de țările deja bine cunoscute, iar multe tehnologii și soiuri pe care vrem să le oferim nu corespund cerințelor pieței”, specifică Mariana Pîslaru.

Având una dintre cele mai performante livezi de cireș din țară, cu sistem de irigare, plasă antiploaie și antigrindină, soiuri ce corespund cerințelor pieței și o experiență de peste 10 ani, compania continuă să investească, Mariana Pîslaru menționând că acest lucru este absolut necesar, mai ales că vorbim de o perioadă de tranzit, în care obiectivul principal este identificarea noilor parteneri externi.

„Dacă e să vorbim de participarea la Macfrut, în principiu, am realizat toate obiectivele propuse. Au fost și mulți vizitatori noi care și-au dorit discuții. Am rămas plăcut surprinși de faptul că mulți manageri ai companiilor din alte țări au dorit personal să ne cunoască, aflând despre tehnologiile și standardele pe care le implementăm. Am înțeles, în urma expozițiilor la care particip, că e real să ne extindem piața de desfacere. Nu putem vorbi de cantități mari de la început, dar sunt sigură că în acest sezon „vom sparge gheața” în Țările Baltice cu primele exporturi de cireșe autohtone de calitate”.

Prețurile la moment oferite pentru fructe pe noi piețe de desfacere sunt destul de mici, în raport cu investițiile făcute și așteptările producătorilor, astfel că descurajează pe o parte din aceștia să-și adapteze producția. Producătoarea are o explicație și o altă prognoză pentru acest fapt.

„Chiar dacă nu avem profitul pe care ni-l dorim acum, acum facem investiții pentru anii următori. La moment, avem drept obiectiv să creăm o „cărărușă ”, cel puțin un prim pas în obținerea credibilității din partea consumatorilor și importatorilor, pentru ca ulterior să putem exporta și să avem „drumul nostru”.

Când vom crește fructe de o calitate similară celor din Grecia, Spania, Turcia sau Germania, atunci și vom fi competitivi pe piață și vom avea prețuri bune. Fără de calitate, nu putem cuceri vreo piață. Importatorii care colaborează cu noi își asumă o responsabilitate mare, deoarece nu ne cunosc încă. De aceea, nu trebuie să permitem exportul fructelor de calitate proastă. Dacă vom avea astfel de exporturi, asta înseamnă să ne afectăm grav imaginea noastră ca țară exportatoare pe mulți ani înainte”.

‹ adv ›

Atunci când vorbim de cireșe, putem concura pe piața externă cu soiuri tardive, oferindu-le la un preț avantajos. În sezonul anterior, principalele piețe de desfacere pentru fructele produse în cadrul întreprinderii STARAGRO GROUP din Ustia, Dubăsari au fost Rusia, Ucraina și Țările de Jos.

În general, potrivit datelor Serviciului Vamal, Republica Moldova a exportat în 2022 14342 de tone de cireșe în nouă țări, realizându-se, în premieră, exportul de cireșe în Olanda, de către Mariana Pîslaru.

„Exportul în Țările de Jos în anul 2022 a fost unul de probă. Datorită faptului că anul trecut am livrat fructe de calitate, pentru acest an avem deja stabilit un contract de livrare. Respectiv, pe o piață am reușit deja să ne afirmăm, cel puțin în prima etapă, acest lucru trebuie realizat etapizat și pentru altele. Pentru întreprinderea noastră, următorul scop, precum am menționat, sunt Țările Baltice, în ciuda faptului că nu sunt considerate unele dintre cele mai oportune piețe, din cauza unor dificultăți la capitolul legislație, sunt determinată să facem livrări”.

Datorită discuțiilor directe cu importatorii, producătoarea menționează că obține o analiză corectă privind cerințele față de fructe.

„Țările Nordice, care sunt un obiectiv la fel de important pentru noi la capitolul exporturi, preferă soiuri mai târzii de cireșe, cum ar fi Kordia, Regina. Fructele sunt apreciate pentru aspect, sunt solicitate cireșele negre, rotunde, cu codița lungă.

‹ adv ›

Ce ține de piața caiselor, având și o plantație recent intrată pe rod, Mariana Pîslaru spune că acest sezon se arată promițător pentru producătorii din regiunile ce nu au fost afectate de înghețuri.

„Livezile de cais din partea de sud a Europei nu au fost afectate de înghețuri, restul însă au avut de suferit. Astfel, se așteaptă prețuri destul de bune. Pentru noi, acest fruct este relativ nou, deoarece livada abia a intrat pe rod, astfel că avem mai puțină experiență la capitolul comercializare”.

Mariana Pîslaru menționează că orice investiție merită să aibă la bază un proiect și o analiză amplă, Moldova însă a pierdut multe oportunități și au fost făcute multe greșeli, din cauza lipsei acesteia.

„Atunci când vorbim de un business horticol, analiza pieței pentru alegerea speciei, soiurilor, dar și alegerea terenului pretabil, instalarea sistemului de irigare și respectarea tehnologiei de producere sunt indispensabile în obținerea ulterioară a profitului”.

Totodată, atunci când vorbim de probleme în general, lipsa cercetării și testării soiurilor, tehnologiilor populare peste hotare, dar și lipsa informațiilor privind analiza piețelor oportune ne afectează mult. Astfel, acest risc și-l asumă producătorul, din propriile investiții.

„În orice business există o marjă de eroare. Spre regret, la noi în țară marja aceasta a ajuns a fi foarte mare. Am investit bani mulți, am învățat din propriile greșeli, am defrișat multe plantații cu soiuri ce nu sunt pretabile. Evident, urmează încă alte încercări, dar toate acestea sunt prea costisitoare, atât la capitolul bani, cât și timp pe care îl pierdem până ajungem să vindem fructe pe o anumită piață, iar locul este luat de către alte țări, ce reușesc între timp să se afirme. Avem nevoie și de cooperative. Spre regret, la noi cooperarea este foarte slab dezvoltată. Toate aceste lucruri au stagnat mult dezvoltarea sectorului autohton de producere a fructelor”.

Amintim că, pentru a-și extinde piețele de desfacere companiile autohtone pot participa la târguri și expoziții internaționale, iar o parte din cheltuielile de participare pot fi acoperite prin intermediul Programului Bridge.

În acest an, Agrobiznes, în premieră, a fost partener media al expoziției Macfrut, iar o parte din cheltuieli au fost rambursate prin intermediul Programului Bridge.

„Agrobiznes își propune să intensifice relațiile de colaborare cu partenerii externi prin intermediul celor trei platforme pe care le dezvoltă, analizând tendințele pieței internaționale și promovând bunele practici în rândul producătorilor, astfel încât producția autohtonă să corespundă cerințelor acestora. Suntem bucuroși pentru oportunitatea oferită de Programul Bridge, realizat de Proiectul Tehnologiile Viitorului „Innovate Moldova”, proiectul USAID „Competitivitate și Reziliență Rurală”, cu susținerea Agenției de Investiții/Invest Moldova Agency, USAID, Guvernul Suediei și suntem siguri de faptul că acest program va avea un impact bun asupra dezvoltării relațiilor externe ale sectorului agricol din Moldova”, a menționat Sergiu Jaman, fondatorul Agrobiznes.

Detalii despre Programul Bridge găsiți accesând acest link.

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›