Domeniul produselor alimentare se dezvoltă continuu, iar deliciile care ajung pe masa consumatorului au nevoie de condiţii optime de transportare şi păstrare. Din acest punct de vedere, Republica Moldova evoluează constant, datorită antreprenorilor care dispun de tehnologii moderne de confecţionare a ambalajelor. Un exemplu fericit din acest punct de vedere este şi afacerea pe care a iniţiat-o Octavian Bivol din s. Bălţata, r-nul Criuleni, o idee care oferă soluţii flexibile pentru ca orice produs să aibă un ambalaj atractiv, dar şi garanţia că, pe lângă prezentarea impecabilă, acesta îşi va păstra calităţile.
Octavian Bivol nu era un novice, atunci când a decis să transforme producerea de ambalaje în afacerea vieţii. Înainte de a se lansa pe cont propriu, a muncit câţiva ani în domeniul ambalajelor. Experienţa pe care a acumulat-o, dar şi faptul că a urmărit întotdeauna noile tendinţe, au condus la rezultate remarcabile. Totuşi, antreprenorul spune că cel mai greu a fost să selecteze tipul de ambalaj pe care îl va produce. Alegerea s-a dovedit a fi una inspirată:„Din discuţiile cu potenţialii clienţi, dar şi cu specialiştii în domeniu, am înţeles că ideea ar fi una foarte interesantă pentru ţara noastră, una care ne-ar oferi un viitor destul de simpatic. Ne-am oprit la ambalajele utilizate în industria alimentară și de unică folosință, pentru că vor fi solicitate permanent pe piață”.
Ziua fondării întreprinderii, 5 iulie 1996, este sărbătorită întotdeauna. Antreprenorul organizează pentru angajaţii săi, mulţi dintre care activează chiar de la începuturi, o mică sărbătoare. Asta, pentru că este convins că performanţele pe care le-a obţinut se datorează şi muncii acestora, şi ataşamentului pentru profesie pe care-l demonstrează. La rândul lor, angajaţii, 30 la număr, spun că activitatea în cadrul întreprinderii le oferă stabilitate, dar şi certitudine asupra zilei de mâine:„În această întreprindere am venit ca un simplu șofer. Deoarece am studii superioare în inginerie, treptat m-am apropiat de un aparat, l-am reparat pe altul. Ulterior, am fost în deplasări în Ucraina, în România şi am studiat în detaliu acest tip de utilaje”.
Totodată, angajaţii remarcă un lucru esenţial, care îl recomandă pe Octavian Bivol drept un manager abil, unul care ştie cum să-şi motiveze echipa: „Eu mă culc și mă trezesc cu gândul la munca pe care o practic la momentul de față. Oamenii de succes sunt de fiecare dată un model pentru ceilalţi. Experienţa lor serveşte exemplu pentru toţi cei care îşi doresc să reuşească într-un anumit domeniu, inspirându-se din alegerile sau legile motivaţionale predate de învingători”.
Octavian Bivol şi-a dorit din start să doteze întreprinderea cu utilaj performant. Deoarece tehnologiile în domeniu se dezvoltau vertiginos, a trebuit să investească în inovaţii, astfel încât să nu fie depăşit peste o perioadă scurtă de timp: „Mult timp am fost clienți permanenți și fideli ai unei bănci și, în momentul în care ne-am adresat cu ideea de finanţare a proiectului de producere a ambalajelor de unică folosință, dânșii ne-au sugerat ideea că există programe specializate pentru dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii, în speţă programul RISP. Ne-au ajutat să pregătim pachetul necesar de documente şi am obținut banii care erau pur şi simplu vitali pentru viitorul afacerii”.
Octavian Bivol menţionează că banii au venit ca o mană cerească. Valoarea creditului pe care l-a obţinut a fost de 500 000 de lei, iar banii au fost direcţionaţi în proporţie de 80 la sută pentru procurarea utilajului nou, iar suma restantă a fost investită în materia primă. La moment, volumul investiţiilor depăşeşte suma de 10 000 000 de lei: „Sincer să vă spun, ar fi foarte bine să fie mai multe proiecte de genul acesta. Lansarea lor contribuie la dezvoltarea țării, reieşind din condiţiile bune pe care le oferă pentru întreprinzători”.
Iniţial, secția de producere era situată în Chișinău, dar visul antreprenorului era să o transfere în afara oraşului. Astfel, a identificat o încăpere potrivită în comuna Bălțata, raionul Criuleni: „Datorită acestui fapt ne-am stabilit în Bălțata, am invitat mai mulți oameni din comună la muncă și, la moment, sunt 10 – 12 persoane care lucrează. Şi o parte din impozite sunt plătite comunei, iar acest lucru contribuie la dezvoltarea comunei. În anul 2012, de exemplu, în bugetul local au fost plătite impozite în sumă de 250 – 300 de mii de lei”.
Planurile de perspectivă ale antreprenorului Octavian Bivol ţin de extinderea exportului, deoarece capacitatea de absorbţie a pieţei din Republica Moldova nu este egală cu randamentul pe care-l poate da întreprinderea. Principalul punct de dezvoltare pentru noi este extinderea exportului. Până la acest moment, ambalajele produse la întreprindere au ajuns în Ucraina, însă antreprenorul este în faza de stabilire a relaţiilor de colaborare cu mai multe firme din România. Astfel, consideră Octavian Bivol, afacerea sa îşi va lua un nou avânt.
Material editat și publicat în cadrul broșurii Istorii de succes, care a fost realizată în cadrul Proiectului Investiţii şi Servicii Rurale RISP, gestionat de CAPMU.
Comentarii