Ambasadorul Extraordinar şi Plenipotenţiar al Republicii Polone în Republica Moldova, Bartlomiej Zdaniuk, îndeamnă companiile moldoveneşti să lanseze pe piaţa poloneză o amplă campanie de promovare a produselor lor, inclusiv a vinurilor.
Într-un interviu acordat pentru Infotag, oficialul a menţionat că, în prezent, vinurile moldoveneşti se bucură de o apreciere deosebită pe piaţa poloneză, fapt confirmat şi de datele statistice, care denotă o creştere frumoasă a exportului şi care plasează Polonia printre principalii consumatori de vinuri moldoveneşti. Potrivit lui, astăzi, peste 15% din sticlele exportate din Moldova ajung în Polonia.
„Pe de altă parte, întotdeauna există loc de mai bine. Între ţările noastre este o diferenţă culturală şi, respectiv, vinul moldovenesc abia câştigă un loc aparte în tradiţiile culinare ale polonezilor. Actualmente, la o parte din polonezi încă nu există obişnuinţa de a consuma vin în timpul mesei. Aceştia preferă îndeosebi băuturi alcoolice tari sau bere. Vinuri sunt foarte multe, diferite soiuri, diferite feluri, diferite tipuri… Din acest motiv, pentru a spori cota exporturilor pe piaţa poloneză trebuie lansată o amplă campanie de promovare”, a explicat Bartlomiej Zdaniuk.
Referindu-se la alte produse, Ambasadorul a spus că, „în primul rând, este nevoie să fie înţeles modul de gândire a pieţelor europene”.
„Produsul trebuie să fie nu doar frumos, gustos şi calitativ, dar şi ambalat, întreţinut, depozitat şi transportat conform unor cerinţe specifice. Anume la acest capitol mai este încă mult de lucru. Dacă ne referim la produsele alimentare, Moldova are nevoie de frigidere, uscătorii, depozite etc. În prezent, nu puteţi câştiga o cotă parte pe pieţele UE, dacă nu întreprindeţi un efort în aceste domenii”, a menţionat el.
Potrivit lui, pentru a întreprinde acest efort, sistemul din Moldova trebuie să fie unul transparent şi predictibil.
„Dacă oamenii nu au încredere în sistem, au frică de corupţie, ei nu vor investi în frigidere, uscătorii, depozite şi, respectiv, nu vor fi competitivi pe piaţa UE. Este un cerc vicios. Însă, vreau să remarc faptul că, odată ce ai câştigat un debuşeu în piaţa UE, acesta devine unul stabil şi de încredere. UE nu închide piaţa într-o noapte din cauza unor motive dubioase”, a spus Bartlomiej Zdaniuk.
Potrivit lui, foaia de parcurs a fost clar stabilită, iar „dacă Moldova vrea să aibă parteneri de încredere şi un venit asigurat pentru ani de zile, atunci aceste reguli trebuie respectate”.
„În cazul în care cineva nu este de acord cu aceste reguli, va fi foarte greu să reuşiţi”, a conchis Ambasadorul Extraordinar şi Plenipotenţiar al Republicii Polone în Republica Moldova.
Comentarii