‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
duminică, 19 mai, 2024
17.2 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageArticoleAu fost premiate cele mai bune planuri de afaceri ale tinerilor, cu suportul UCIP...

Au fost premiate cele mai bune planuri de afaceri ale tinerilor, cu suportul UCIP IFAD

‹ adv ›

Comentarii

‹ adv ›

UCIP IFAD a fost partenerul primei ediții a concursului național al planurilor de afaceri cu genericul „Competitivitatea și inovațiile la dezvoltarea afacerilor pentru tineri”, organizat de Universitatea Tehnică din Moldova (UTM), destinat studenților și masteranzilor din diferite instituții de învățământ.

Scopul concursului a fost dezvoltarea competențelor antreprenoriale în rândul studenților, masteranzilor, promovarea și consolidarea culturii antreprenoriale, care să accelereze inițierea afacerilor și gestionarea operațională în baza planurilor de afaceri. 

În cuvântul de deschidere, Rafael Ciloci, decanul Facultății Inginerie Economică și Business, UTM, a menționat că concursul urmează să scoată în evidență cei mai talentați viitori oameni de afaceri, ce vor pune umărul la dezvoltarea țării noastre. 

„Aceasta este prima ediție a acestui concurs, dar ne propunem să devină o tradiție”.

La rândul său, Iurie Ușurelu, directorul UCIP IFAD, a amintit că în agricultură, dacă dorești să ai rezultate, trebuie să dispui de un material genetic foarte bun, or acest concurs își propune să descopere și să evidențieze cei mai buni studenți, care vor deveni și cei mai buni oameni de afaceri.

„Pentru UCIP IFAD tinerii și femeile antreprenori reprezintă un grup țintă, pentru care avem în desfășurare programe de finanțare și nu doar, oferim asistență tehnică pentru aceste categorii de beneficiari. Tinerii sunt, spre deosebire de cei care deja dezvoltă afaceri, mult mai deschiși și mai inovativi, orientați către piață. Sunt sigur că, o mare parte dintre ideile de afaceri care au fost prezentate în cadrul concursului sunt inovative și neordinare, orientate către așteptările consumatorilor.
Produsele pe care le propunem trebuie să fie adaptate cerințelor de piață, înaintate de către cei care consumă. Țin să remarc faptul că, la baza unei afaceri prospere stau câțiva pași importanți cum ar fi: analiză profundă, ce se transformă într-un plan de afaceri, apoi acesta este finanțat și implementat. Sper că, majoritatea dintre cei prezenți, în viitorul apropiat, vor deveni beneficiarii programelor IFAD. Nu uitați că învinge acel care știe ce își dorește și are scopuri bine determinate”.

Rodica Crudu, director adjunct ODA, a anunțat că, instituția pe care o reprezintă are drept scop promovarea culturii antreprenoriale și susținerea antreprenorilor în dezvoltarea afacerilor.

„ODA, la moment, oferă câteva oportunități pentru tineri, astfel ca aceștia să-și creeze și să lanseze o afacere acasă. Tinerii sunt sursa de creativitate, ingeniozitate, ce poate transforma orice idee într-o afacere care, la rândul ei,  poate schimba viitorul comunității”. 

Andrei Zbancă, expert în agrobusiness, a spus că prin organizarea acestui concurs s-a propus promovarea tinerilor talentați, crearea spiritului de antreprenoriat, formarea deprinderilor necesare pentru lansarea afacerilor și sporirea capacităților pentru dezvoltarea unei afaceri, încurajarea tinerilor ce doresc să gestioneze afaceri frumoase acasă.

„Ne-am propus să transmitem tinerilor ideea că se poate de dezvoltat afaceri de succes acasă, cu atât mai mult cu cât există posibilități inclusiv, prin intermediul proiectelor de finanțare la condiții avantajoase. La concurs au putut participa atât studenți de la universități, cât și de la centrele de excelență, colegii. Astfel că, la ediția curentă s-au înscris studenți de la UTM, ULIM, ASEM, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, dar și de la Colegiul Agroindustrial din Râșcani, Centrul de Excelență în Horticultură și Tehnologii Agricole din Țaul, Centrul de Excelență în Economie și Finanțe din Chișinău.

În total, au fost prezentate 14 de planuri de afaceri, cele mai bune selectate în baza concursurilor interne din instituțiile participante. Printre planurile înscrise în concurs se regăsesc afaceri legate de comerțul online, e-contabilitate, afaceri agroalimentare, digitalizare, procesare și bioagricultură.

‹ adv ›

Maxim Certan, student anul II, UTM, susține că orice afacere începe de la o anumită idee sau vis.

„În cadrul programului ERASMUS am avut posibilitatea să studiez un semestru în Franța. Acolo am înțeles că fiecare din noi, atunci când merge în deplasări, vizite, excursii are nevoie de a consuma lichide, în mare parte ceaiuri. Așa m-am gândit că ar fi o oportunitate foarte bună să implementez o afacere ce presupune cultivarea plantelor ecologice pentru producerea ulterioară a ceaiurilor. Atunci când am revenit acasă am elaborat un plan de afaceri, care presupune cultivarea a șase sortimente de plante pentru producerea ceaiurilor. Sper că ideea mea va fi susținută și apreciată și în cadrul concursului”.

Dimitria Cibotaru și Maria Cușnir, studente la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, au explicat că ideea de afaceri le-a venit din nevoia personală de a procura și consuma alimentele sănătoase, dar și din pasiunea pentru agricultură. Maria povestește că de mică, îi plăcea mult agricultura și asta a motivat-o să se gândească la dezvoltarea unei afaceri în acest domeniu. 

„Ideea de a produce fructe uscate este o afacere de perspectivă. Despre concurs am aflat întâmplător, de pe rețelele de socializare și am decis, împreună cu colega mea, să participăm. Cu toate că la moment, ne facem studiile în România, ne dorim să revenim acasă și să realizăm planul de afaceri, care constă în crearea unei fabrici de deshidratare a fructelor de pădure. Suntem sigure că acasă avem posibilități, oportunități de a dezvolta afacerea proprie”, a povestit Maria Cușnir.

Planul de afaceri prezentat la Chișinău a fost apreciat cu locul II la olimpiada națională a economicilor în formare din România, au mai spus studentele.

„Cea mai complicată parte a planului de afaceri a fost identificarea avantajului competitiv a afacerii, adică prin ce noi suntem diferiți de afacerile care deja există, care este noutatea. Și partea financiară, la fel, a fost destul de complicată deoarece este destul de greu să faci prognoze financiare în contextul schimbărilor permanente, a prețurilor și condițiilor socio-economice”, a mai adăugat Maria.

‹ adv ›

Dimitria a evidențiat că vor merge până la final, iar planul de afacere va deveni realitate.

„Ne dorim să educăm alimentația sănătoasă în rândul oamenilor de acasă. Să valorificăm produsele pe care le cultivăm acasă și să susținem agricultura locală”.

Studentele spun că inițial a fost ideea, care ulterior s-a transformat în vis, iar acum deja este un scop, unul care va fi realizat, iar pentru aceasta valorifică toate oportunitățile existente.

Participanții la concurs au fost evaluați și au primit diplome și premii bănești, iar la baza evaluării planurilor de afacere ale studenților au stat 6 grupe de criterii de evaluare:

  1. Valabilitatea și sustenabilitatea afacerii
  2. Metodologia de elaborare – implementare a ideii
  3. Analiza pieței și planul de marketing
  4. Buget și planul financiar clar
  5. Impactul proiectului investițional afacerii
  6. Managementul administrării afacerii.

Astfel, locul I și premiul de 5 mii lei a fost câștigată de ideea de afaceri „Colectarea, Selectiva și Valorificarea Deșeurilor – EcoLogic MD” elaborată de

Astfel, locul I și premiul de 5 mii lei a fost câștigată de ideea de afaceri „Colectarea, Selectiva și Valorificarea Deșeurilor – EcoLogic MD” elaborată de Anatolie Berco, FCIM, Universitatea Tehnică a Moldovei.

Advertoriale

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›