Al cincilea an consecutiv, piața EcoLocal reunește în fiecare sâmbătă producătorii ecologici sau în conversie, precum și artizanali, care vin din diferite colțuri ale Moldovei, să-și expună produsele pe tarabe.
În acest timp a reușit să cucerească mulți consumatori și a devenit pentru unii dintre ei deja o tradiție.
Deoarece a devenit atât de populară în rândul consumatorilor, dar și producătorilor de produse ecologice, am decis să aflăm mai multe despre organizarea și promovarea pieței de la Aura David, PR specialist și organizator de evenimente la EcoLocal și Asociația Consumatorilor și Producătorilor Eco și Artizanali.
Aura, de cât timp te ocupi de promovarea pieții? Este doar un loc de muncă ca multe altele sau rezonezi cumva cu valorile pe care le promovați?
Este ceea ce adesea îi spun vocație. Sunt aici de la bun început, iar până să lansăm Asociația Consumatorilor și Producătorilor Eco și Artizanali, ulterior piața EcoLocal, am lucrat la acest concept în echipă mai bine de jumătate de an.
Primul an de activitate a fost munca de voluntariat, în care toate eforturile noastre erau orientate spre realizarea obiectivelor stabilite. Fără îndoială, continuitatea proiectului nostru a fost posibilă datorită oamenilor cu aceleași valori.
Piața EcoLocal activează al cincilea sezon. Cum au evoluat lucrurile în acest timp, atât pentru comercianții pieței, cât și pentru clienți?
Avem patru ani de activitate și cinci sezoane Ecolocal. Timp în care am reușit să conturăm și să scoatem din anonimat ideea de agricultură ecologică, prin numeroase mijloace.
Cel mai reprezentativ proiect al nostru de susținere a agriculturii ecologice, pe care l-am lansat în anul 2021, este proiectul EcoLocal CERT- certificarea în grup a fermierilor. Datorită acestuia, în același an (2021) au intrat în conversie ecologică în jur de 10 fermieri.
Astăzi, analizând retrospectiv, pot spune că în primul an (2018) aveam doar câțiva producători certificați eco, iar la moment sunt în jur de 20 de producători certificați sau în conversie ecologică.
Ceea ce pentru societatea noastră este un salt semnificativ, în condițiile în care piața de desfacere pentru acest sector este încă destul de mică. E ca o oază fertilă în interiorul unei zone deșertice.
Cred, însă, că potențial există și în Republica Moldova, oamenii sunt din ce în ce mai interesați de sursa alimetelor și calitatea acestora.
Lanțul de aprovizionare cu alimente, o altă problemă de care se confruntă societățile moderne, este un criteriu la fel de important. La EcoLocal acest lanț este cel mai scurt, urmând acel principiu – de la producător la consumator.
Aici aș adăuga toate campaniile lunare pe care le desfășurăm în scopul de a susține o cauză sau un mesaj.
În fiecare an în luna noiembrie, de exemplu, echipa EcoLocal iese pe teren pentru acțiunile de plantare din cadrul campaniei.
Totodată organizăm seminare și ateliere informativ-educative pentru adulți și copii pentru a răspândi aceasta abordare agro-ecologică.
Deviza pieței este „Cultivăm încredere”. Cum și prin ce modalități o faceți? Iar odată cucerită cum reușiți să o mențineți?
„Cultivăm Încredere” este mesajul care ne-a însoțit de-a lungul anilor și relatarea genezei unei noi forme de comerț și/sau producere a alimentelor. Relația dintre producător și consumator este chintesența acestei devize, fără de care nu am fi construit aceasta realitate.
O cultivăm zilnic aceasta încredere, constant, și cu fiecare acțiune întreprinsă. Începând cu trasabilitatea produselor – de la sămânță la farfurie – până la modelele noastre circulare pe care le-am îmbrățișat în traseul nostru spre sustenabilitate.
Presupun că promovarea e un lucru de echipă, la care participă fiecare comerciant. Este o cerință față de cei care își vând acolo produsul sau este doar binevenit?
Cooperarea, încrederea și trasparența sunt trei piloni fundamentali pe care mizăm în construirea unei comunități durabile. Acei poducatori care au fost cu noi de la început sunt aceiași care ne susțin necondiționat și în prezent.
Le suntem recunoscători pentru loialitatea și consecvența lor în a aduce un plus de valoare. Totodată sunt ferm convinsă că lucrurile trebuie să se întâmple firesc, fără grabă și fără constrângere. Prin urmare, implicarea producătorilor în procesul de promovare este o opțiune, nu o cerință obligatorie.
Care sunt în viziunea voastră cele mai eficiente modalități de promovare a unei piețe cu produse mai speciale?
Odata cu era tehnologizării, s-au deschis și noi oportunități de promovare a piețelor și produselor.
Este un instrument extrem de util pentru că ne adresăm unui public mai larg, în același timp ne permite să prezentăm istorioarele producătorilor noștri într-o manieră complet transparentă.
Anul acesta am lansat proiectul EcoLocal Turism, printre care câteva obiective turistice ale producătorilor noștri pe care vrem să le punem în valoare în viitorul apropiat.
Avem câteva idei despre cum am putea ecraniza realitățile la fermele noastre, cum ar fi:
- practicile agricole adoptate de fermierii noștri;
- favorizarea unui mediu ospitalier pentru insecte;
- tehnici de fertilizare a solului;
- compostarea materiei organice;
- rotația culturilor etc.
Aceasta fiind, în esență, agricultura care nu ne dăunează nouă, nici mediului înconjurător.
Care sunt planurile de viitor a pieței EcoLocal?
Vrem să aducem mai mulți producători aflați în circuitul ecologic, să îi motivăm/încurajăm pe alți producători să intre în procesul de conversie și să diversificăm produsele la noi la piață.
Mai sunt și alte proiecte în plan, dar despre aceasta vă vom povesti în noul sezonul, 2023.
Anul acesta ultima zi de piață se va desfășura sâmbătă, pe 24 decembrie și pentru că sezonul se apropie de sfârșit, nu ratați ocazia să vizitați și să procurați produse speciale.
Acest material este realizat în cadrul proiectului „InfOrganic Moldova 2020-2022”, implementat de A. O. „Educație pentru Dezvoltare” (AED), cu suportul financiar al Fundației „Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein” (LED). AED mulțumește Agrobiznes pentru produsul elaborat.