Un exemplu a ceea ce înseamnă o cooperativă bine organizată și ce rezultate produce este BelOrta. Un model pe care fermierii din toată lumea ar putea să și-l fixeze ca ideal.
1.275 de producători și 400 de distribuitori
BelOrta este cea mai mare cooperativă din Belgia. La ora actuală ea reunește 1.275 de producători de legume și fructe. Cu toții fac parte din categoria micilor producători, fermele lor fiind afaceri de familie. Dar ei realizează la un loc în jur de 40% din producția horticolă a țării lor. 120 de varietăți de legume și 30 de sortimente de fructe ies anual din fermele lor. Valoarea produselor a depășit 439 milioane de euro în anul trecut. Cantitativ, a fost vorba despre aproximativ 650 milioane de kg sau bucăți, în funcție de specificul produselor. Cam așa ar suna, în doar câteva cifre reprezentative, o prezentare a cooperativei.
„Principala noastră activitate constă în a asigura desfacerea produselor, în condițiile cele mai avantajoase pentru membrii noștri. La ora actuală sunt admiși la licitație cca 400 de buyeri care participă la licitații fie direct, în sală, fie prin sistemul electronic, de la birourile lor. Ca să poată fi admiși la licitații ei trebuie să prezinte anumite garanții, inclusiv să constituie un depozit bancar destul de substanțial“, a spus dl Luc Peeters, directorul pentru relații publice al BelOrta.
Practic, în toată partea de sud a Belgiei toate legumele din magazinele mari sau mici se licitează în sala special destinată a acestei organizații.
„În orice caz, plata produselor se face în maximum 14 zile“, a întregit tabloul.
Cooperativa își permite luxul de a-și selecta destul de riguros beneficiarii, ceea ce spune multe despre poziția sa ca jucător pe piață.
O funcționare de ceas elvețian
Dar cum funcționează, de fapt, cooperativa BelOrta? În fiecare zi, de luni până vineri, în jurul prânzului, fermierii își aduc producția din ziua respectivă la punctele de colectare. Cooperativa dispune de șapte platforme de preluare, prelucrare și livrare a produselor, dintre care cinci sunt dedicate legumelor, una fructelor și alta produselor locale. În total, suprafața lor totalizează 75,514 metri pătrați de spații climatizate. Capacitățile de refrigerare se ridică la 35,190 tone de marfă.
La Saint Katelijne-Waver (cca 25 km de Bruxelles), unde se află principala bază de operații, se găsesc 90 de depozite frigorifice și 250 de rampe de încărcare-descărcare. Odată ajunse la punctele de colectare, produsele sunt preluate de către controlorii de calitate, care fac o recepție amănunțită.
„De fapt, este o supraverificare, căci sortarea este deja făcută de la fermă. Membrii noștri au înțeles că este foarte important ca cei care cumpără să primească exact calitatea pentru care au plătit“, povestește Luc Peeters.
După ce se face recepția, produsele sunt preluate de pe rampă și duse în spațiile de depozitare în condițiile reclamate de fiecare în parte. Dacă este cazul, unele dintre ele sunt transferate în secțiile de ambalare, unde sunt împachetate în modul cerut de client.
„Există unele magazine care doresc ambalări diferite față ce cele standardizate, pe care le fac fermierii. De exemplu, de la începutul lunii mai oferim un ambalaj special, cu ocazia Campionatului Mondial de Fotbal. Desigur că, pentru acestea, clientul plătește un preț suplimentar“, adaugă reprezentantul BelOrta.
Licitație ca la marile burse
După această etapă, partidele de marfă sunt pregătite pentru ca în cursul dimineții următoare ori chiar în aceeași după-amiază să fie preluate de către transportatorii beneficiarilor. Dar până acolo cumpărătorii trebuie să treacă prin sala de licitații. Sala este, probabil, una dintre cele mai moderne din Europa. De fapt, este un amfiteatru, cu câteva sute de locuri, amenajate ca niște boxe. Contrar părerii generale despre licitații, totul se desfășoară într-o liniște absolută. Pe ecranul din fața sălii se proiectează șase ceasuri uriașe. Numai că, în loc de oră, fiecare dintre ele afișează prețul câte unui sortiment de marfă. Ceasul scade încontinuu, iar când se ajunge la prețul convenabil, cumpărătorul apasă un buton din boxa sa. Ceasul se oprește și valoarea prețului este afișată digital, ca și numărul de cod al cumpărătorului. Acesta din urmă înscrie și cantitatea dorită. Apoi procesul se reia, până la epuizarea stocului existent în ziua respectivă. La finalul ședințelor de licitație, cantitățile totalizate pe fiecare cumpărător pleacă în depozit, unde se pregătesc livrările.
Peste un milion de euro pentru cercetarea proprie
„Aproximativ 60% din producție este exportată, majoritatea în Germania și Franța, dar și în Grecia, Spania, Italia și chiar Japonia. Trebuie să facem astfel încât produsele să ajungă la destinație în condiții optime“, detaliază directorul BelOrta.
În afară de vânzări, cooperativa se mai ocupă și de sectorul de cercetare pentru membrii săi. Bugetul alocat este de peste 1,2 milioane euro/an. Se desfășoară diverse proiecte privind noi soiuri, noi tehnologii, procedee de conservare și de transport mai eficiente, posibilități de dezvoltare a fermelor, ambalaje noi, sustenabilitate și câte și mai câte.
Pe lângă membrii cooperativei, mai sunt și 370 de angajați în diverse posturi. Un domeniu secundar de activitate a cooperativei îl reprezintă producția de energie. Practic, 92% din energia electrică și apa caldă necesară funcționării depozitelor este asigurată de către propriile panouri solare și turbinele eoliene.
„În afară de acestea, BelOrta este implicată și în proiecte sociale. Surplusurile noastre sunt distribuite, prin intermediul Băncii Alimentare. Peste 70 de organizații, care hrănesc în jur de 125 mii de oameni, beneficiază de ele“, întregește Luc Peeters imaginea cooperativei.
La sfârșitul lunii agricole, Paulo Gouveia, reprezentantul Copa Cogepa la Departamentul General de Agricultură al Comisiei Europene a transmis următorul mesaj către fermieri:
„Cel mai important pentru dumneavoastră acum este să vă organizați! Singuri nu veți putea face față presiunilor pieței! Acum fermierii trebuie să știe foarte bine că nimeni nu va mai veni să le ia pământul, iar ei trebuie să aibă o orientare cât mai clară spre piață. Asocierea este o condiție a profitului. Nu singura, dar una dintre ele. Dacă lucrează împreună, atunci vor fi capabili să se opună forțelor pieței ce pun presiune pe ei“, a comentat Paulo Gouveia.
Comentarii