Modulul de instruire – Cum să inițiezi și să dezvolți propria afacere

0

Asociația Națională a Tinerilor Manageri (ANTiM ) cu suportul Ministerului Tineretului și Sportului organizează în perioada mai – iunie 2017 Modulul de instruire – Cum să inițiezi și să dezvolți propria afacere. Instruirea se va finaliza cu elaborarea unui plan de afaceri, care va fi apreciat de către un juriu profesionist. Cele mai viabile 3 planuri de afaceri vor fi finanțate cu câte 50 mii lei.

Sunt invitați să participe la curs tinerii cu inițiativă care au o ideie de afacere inovativă și care doresc să se lanseze în afaceri. Criteriile de selecție vor fi următoarele: o idee inovativă, să fie disponibil să inițieze afacerea, să dispună de contribuție proprie, să fie motivat să dezvolte afacerea, afacerea propusă să fie una noua.

În cadrul instruirilor vor fi abordate următoarele subiecte:

Aspecte privind inițierea și gestionarea afacerii: identificarea formei organizatorico-juridice Modul de înregistrare la Inspectoratul Fiscal, CNAS, CNAM și Biroul Național de Statistică.

  1. Structura planului de afaceri și descrierea managementului operațional al afacerii.

2. Aspecte practice de marketing în dezvoltarea, distribuția și promovarea produselor și serviciilor:

  • Analiza pieței și a competitorilor,
  • Tehnici de convingere a clienților de a cumpăra produsul sau să beneficieze de serviciile oferite.

3. Aspecte financiare și fiscale:

  • Tipul rapoartelor și dărilor de seamă,
  • Aspecte privind ținerea evidenței contabile
  • Analiza principalilor indicatori economico-financiari ai întreprinderii.

4. Oportunități de finanțare și măsuri de stimulare a tinerilor antreprenori:

  • Programe de susținere și finanțare;
  • Aspecte de negociere a creditului cu instituţia financiară;

5. Întâlnire cu tineri antreprenori de succes.

Toate persoanele care vor fi selectate pentru instruire vor obține certificate de participare și vor avea un plan de afaceri pentru ideea personală. Cele mai viabile 3 planuri vor obține finanțare și suport pe parcursul dezvoltării de la mentori profesioniști.

Tinerii care au vârsta între 18 – 35 ani, au o idee de afaceri și sunt motivați să inițieze afacerea, pot să completeze formularul.

Dat fiind faptul că locurile sunt limitate, ANTiM își rezervă dreptul de a selecta participanții în funcție de motivația pe care o au pentru a iniția o afacere.

Termenul limită de aplicare 2 mai 2017

MIEPO anunţă concurs de proiecte pentru Catalogul Proiectelor Investiționale al Republicii Moldova

0

Organizația de Atragere a Investițiilor și Promovare a Exportului din Moldova (MIEPO) invită companiile din Republica Moldova, în căutare de parteneri externi să participe la concursul de proiecte investiționale în domeniul public și privat. Proiectele selectate vor fi publicate în Catalogul proiectelor investiționale al Republicii Moldova, care va fi prezentat potențialilor investitori în cadrul întrevederilor şi misiunilor de afaceri, expozițiilor și altor evenimente desfășurate de MIEPO atât în țară, cât și peste hotare.

Companiile interesate urmează să completeze, până la data de 31 aprilie, inclusiv, Formularul de colectare a proiectelor investiționale accesând link-ul.

Catalogul proiectelor investiționale al Republicii Moldova va include domenii precum industria auto, constructoare de mașini și electronică, industria textilă, îmbrăcăminte, încălțăminte, piele și accesorii, agricultura și industria alimentară, tehnologia informației, comunicații și externalizarea serviciilor (business process outsourcing), energetică și energie regenerabilă, imobiliar, turism, inovații, infrastructură (transport, logistică, construcții), parteneriate publice-private (PPP) şi altele.

Proiectele prezentate urmează să corespundă următoarelor criterii:

  • să reprezinte un proiect real, actualizat, sustenabil și durabil;
  • să reprezinte un document în care se descrie necesitatea efectuării investiţiilor, principalele caracteristici ale proiectului şi previziunea financiară al acestuia;
  • să fie susținut printr-un plan de afaceri/ studiu de fezabilitate, ce cuprinde informații și date economico-financiare veridice.

MIEPO se angajează să:

  • păstreze confidențialitatea informației prezentate;
  • publice fișa proiectului investițional doar cu acordul aplicantului;
  • utilizeze exclusiv pentru uz intern și pentru evaluarea eligibilității proiectului investițional a documentelor justificative aferente acestuia (plan de afaceri/ studiu de fezabilitate);
  • MIEPO nu poartă răspundere pentru veridicitatea informațiilor prezentate, indicatorilor economico-financiari, ș.a.;
  • MIEPO nu poartă răspundere pentru desfășurarea ulterioară a negocierilor dintre aplicanți și potențialii investitori, precum și rezultatul obținut.

Pentru mai multe informaţii contactați: MIEPO
Tel.: 022 27 36 54
E-mail: [email protected]
Mun. Chişinău, str. Alexei Mateevici, nr. 65

Angajatorii vor avea mai multe motive să concedieze salariații

0

Angajatorii ar putea avea mai multe pârghii pentru a-și concedia angajații. Un proiect de lege de modificare și completare a Codului Muncii anunță noi prevederi la capitolul întreruperii sau suspendării contractelor de muncă, informează bani.md.

Potrivit proiectului, în legătură cu micșorarea termenului de concediu de maternitate cu 2 ani, contractual de muncă va putea fi suspendat din inițiativa salariatului după expirarea termenului de 4 ani a concediului pentru îngrijirea copilului.

Temei pentru concediere va fi considerat absența fără motive întemeiate de la lucru timp de 4 ore consecutive (fără a ține cont de pauza de masă) în timpul zilei de muncă. Până acum, salariatul putea fi concediat în urma repetării acestei încălcări, iar de acum, angajatorul va avea dreptul să îl elibereze din funcție chiar de la prima absență nemotivată.

De asemenea, constatarea faptului că salariatul nu corespunde funcţiei deţinute sau muncii prestate din cauza calificării insuficiente, stabilite în urma atestării efectuate în modul prevăzut de Guvern, va duce la concedierea lui.

O altă modificare ține de încălcările grave, comise chiar și o singură dată, a obligațiilor de muncă. Până acum, acest gen de încălcări erau pedepsite cu concedierea doar dacă erau comise de conducătorii de unități, adjuncții lor sau de către contabilul-șef. Acum însă, motivul respectiv de concediere va deveni aplicabil tuturor salariaților unității, indiferent de funcția deținută.

De altfel, conform completării Codului Muncii, și deținerea de către salariat a statutului de pensionar pentru limită de vârstă va constitui un motiv de concediere.

Printre modificări se numără și obligația salariatului de a informa „de îndată” angajatorul sau conducătorul despre imposibilitatea de a se prezenta la serviciu. Mai mult, acesta va prezenta în termen de 5 zile lucrătoare după reluarea actvității, documente ce vor motiva absența.

De asemenea, noul Cod al Muncii va da dreptul angajatorilor să aplice perioade de probă tinerilor specialiști, acest lucru fiind interzis în prezent.  Potrivit proiectului această prevedere va încuraja angajatorii să angajeze tinerii specialiști.

O altă modificare este faptul că angajatorii nu vor fi obligați să motiveze decizia privind rezultatul nesatisfăcător al perioadei de probă.

Comentariile şi propunerile asupra proiectului respectiv urmează a fi expediate în scris, pînă la data de 14 mai 2017, la adresa: Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei al Republicii Moldova, str. Vasile Alecsandri 1, mun. Chişinău, MD-2009, Republica Moldova; prin fax – la nr. (22) 26-93-71 sau la adresa de e-mail: [email protected].

Robotul-Tarzan care poate monitoriza câmpul semănat luni întregi

0

Inginerii de la Institutul de Tehnologie din Georgia (SUA) au creat un robot care se poate deplasa pe un cablu metalic întins peste câmp și care poate monitoriza starea culturilor agricole, scrie aggek.net.

Pentru a depista la timp porțiunea problematică pe câmpul semănat este necesar de a monitoriza regulat starea plantelor. Doar că de a efectua un astfel de control devine foarte complicat pe suprafețe mari.

Una dintre posibile soluții este utilizarea roboților de diferite modele. În prezent adesea sunt utilizate drone, doar că ele nu sunt foarte eficiente în câmpurile mici și nu sunt potrivite pentru monitorizarea continuă a câmpurilor – drona trebuie să fie întoarsă în mod regulat pentru a-i schimba acumulatorul.

Inginerii de la Institutul de Tehnologie din Georgia au propus o soluție alternativă – de a întinde cablurile peste câmp cu ajutorul cărora se va deplasa robotul special creat pentru asemenea funcții. Robotul are o pereche de membre cu care se agață de cablu. El poate să stea suspendat cu capul în jos și să se deplaseze, mutându-și periodic mâinile pe cablu.

„Noi am proiectat robotul pe modelul leneșilor, dar l-am numit Tarzan“, au spus creatorii robotului.

Potrivit inginerilor, schema deplasării leneșilor este foarte eficientă din punct de vedere al optimului energetic. Din cauza aceasta pe viitor inginerii vor instala și panouri solare în construcția robotului. Cu ajutorul panourilor solare un astfel de robot va putea să rămână pe câteva luni în câmp, monitorizând situația și transmițând fotografiile fermierului.

Vernisajul Vinului din acest an va găzdui 10 vinării noi care se lansează în premieră pe piața locală

0

„Vernisajul Vinului” vine să servească în această primăvară pasionaților și amatorilor noutăți proaspete în domeniu – vinuri de sezon noi și de colecție. Ediția a XII-a, cu genericul „Vernisaj în vals de primăvară”, va avea loc pe 27 aprilie, ora 18.00, la „Capitoles Park”. Agrobiznes se regăsește printre Partenerii Media ai evenimentului și va oferi suport informațional pe durata desfășurării acestuia.

Evenimentul este organizat de Oficiul Național al Viei și Vinului (ONVV), cu susținerea partenerului strategic de dezvoltare, Proiectul de Competitivitate în Moldova al USAID și Guvernului Suediei.

„Vernisajul Vinului este evenimentul cultural care oferă pasionaților ocazia de a descoperi vinurile de calitate produse în Moldova. Iar pentru că strategia de promovare a Vinului Moldovei devine tot mai ambițioasă și mai amplă, la această ediție a Vernisajului ne-am propus să creăm un eveniment satelit, care să dea tonul sezonului de primăvară-vară pentru toți iubitorii de vin, punând accentul pe vinurile rose de o calitate remarcabilă. Acestea vor fi selectate de un panel de experți internaționali în cadrul unei competiții, intitulată la fel de simbolic „Rose Competition”. Ediția a XII-a a Vernisajului Vinului este parte a unei ample campanii de comunicare inițiate de ONVV, „Roses de Moldova”, care va dura până în luna iulie și va cuprinde mai multe evenimente tematice”, a spus Gheorghe Arpentin, directorul ONVV.

Vizitatorii „Vernisajului în vals de primăvară” vor participa la degustări cu sute de vinuri de calitate premium caracteristice sezonului – albe și rosé, expuse de un număr record de companii vinicole, toate reunite sub brandul de țară Vinul Moldovei. Alături de 37 de vinării consacrate, la Vernisaj vor participa în premieră și 10 vinării care se lansează în premieră pe piața locală.

 „Vinul Moldovei beneficiază constant de suportul strategic al Proiectului de Competitivitate din Moldova, care investește în special în performanță și sporirea valorii adăugate a produselor vitivinicole. Un succes remarcabil este participarea la acest Vernisaj a 10 vinării noi, care se lansează în premieră cu vinuri îmbuteliate, după ce au fost echipate cu tehnologii de ultimă oră din granturile alocate și asistate de consultanți locali și străini, prin intermediul Programului „Pick-Up” implementat de Proiectul de Competitivitate și ONVV în 2016. Vernisajul Vinului servește ca punte de lansare pe piața locală dar și pe piețele de export, fiind interconectat cu campania „Wine Friendly” ce demarează imediat după Vernisaj”, a spus Diana Lazăr, vicedirector Proiectului de Competitivitate din Moldova al USAID.

Invitații speciali ai acestei ediții sunt experți internaționali, care sunt invitați în calitate de jurați la „Rose Competition”. În ajun de Vernisaj aceștia vor fi antrenați într-o degustare și un seminar tematic, în cadrul cărora vor aprecia tendințele și vor face o selecție a celor mai emblematice vinuri rosé autohtone al acestui sezon.

Printre membrii juriului se numără Nathalie Pouzalgues – oenolog la centrul de Cercetare și Experimentare a Vinului Rose, Franța (singurul centru de analiză a vinurilor rose din lume), Robert Joseph – wine expert și renumit comentator vinicol la nivel mondial din Marea Britanie (fondator al concursului nr. 2 din lume, „London International Wine Challenge”, și editor al revistei „Meininger Wine Business International”), Brigitte Leloup – Maitre Sommelier, vicepreședintele Asociației Somelierilor Europeni, și alți experți de talie mondială. Vinurile rosé selectate de către juriu vor fi propuse spre degustare vizitatorilor Vernisajului, precum și vor fi promovate pe piața locală și externă.

Degustările și prezentările tradiționale de vinuri în cadrul Vernisajului vor fi însoțite de un spectacol cultural în stilul valsului vienez, susținut de dansatorii ansamblului „Codreanca”, pe melodia aleasă drept imn al ediției curente. Evenimentul prezentat de Sergiu Beznițchi va fi acompaniat de formația „Kaiser Band” și va cuprinde tradiționalele momente de divertisment, precum și un moment de caritate, organizatorii urmând să aloce 10% din încasările provenite din vânzările de bilete Școlii de muzică „Eugen Doga” din Chișinău.

Participanții la Vernisajul Vinului, ediția a XII-a, vor primi în dar un pahar cu logo-ul „Wine of Moldova” pentru degustarea vinurilor expuse. În plus, vor putea participa la tombola ediției și procura direct de la producători vinuri la prețuri speciale.

Campania „Roses de Moldova” va continua într-un nou val al programului Wine Friendly, care se va desfășura în perioada mai-iulie sub genericul „La vie en rose”. Programul va conține numeroase traininguri de formare a personalului în materie de servire a vinului, un curs de instruire pentru acreditare cu Diploma de Sommelier European, oferte speciale de vinuri în localurile acreditate și o serie de masterclass-uri cu degustări, devenite deja tradiție.

Despre Vernisajul Vinului

Vernisajul Vinului este un eveniment, dedicat promovării culturii vinului și a consumului vinului de calitate în Republica Moldova, sub egida brandului de țară „Vinul Moldovei. O legendă vie”. Evenimentul a fost organizat pentru prima dată în 2011 și are loc în mod tradițional de 2 ori pe an, în ediții de primăvară și de iarnă. Vernisajul Vinului își propune următoarele obiective: stimularea pieței interne a vinurilor de calitate produse în Moldova, creșterea culturii de consum a vinului de calitate, precum și oferirea unei platforme de comunicare între vinificatori și consumatori, unde se lansează noi produse și trenduri de consum.

 

ANRE a stabilit prețuri mai mari la carburanți

0

Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică anunţă preţuri plafon crescute la carburanţi pentru următoarele două săptămâni. Începând de miercuri, 19 aprilie, preţul plafon pentru un litru de benzină creşte cu 69 de bani, iar pentru un litru de motorină cu 64 de bani, transmite IPN.

Pentru un litru de benzină premium cu cifra octanică 95 a fost stabilit un preţ de 18,18 lei, comparativ 17,49 stabilit acum două săptămâni. Motorina va costa 15,48 lei lei, comparativ cu 14,84 lei, plafon stabilit acum două săptămâni.

ANRE îndeamnă cetățenii să semnalizeze cazurile în care stațiile PECO afișează prețuri mai mari decât prețurile plafon la linia verde: +373 800 10 800 sau la adresa electronică [email protected].

Biscuiți moldovenești care i-au „cucerit” pe europeni

0

Biscuiți moldovenești i-au cucerit pe europeni. Mai nou, o companie din capitală exportă săptămânal prăjituri în țări ca Italia, Cehia sau Lituania. Reprezentanții firmei susțin că europenii consumă biscuiții noștri cu plăcere. Rețeta succesului este calitatea, dar si ambalajul. Recent compania a contractat un credit pentru a-și mări producția, întrucât, de la an la an, cererea este tot mai mare, relatează protv.md.

Biscuiți fitness, produsul moldovenesc care face furori în mai multe țări din Europa, au învins concurența prin calitate, spun reprezentanții companiei.

Metoda de preparare nu este atât de simpla, spun angajatele, însă nu dezvăluie secretul.

Reprezentanții companiei spun ca săptămânal exportă până la trei tiruri pline cu biscuiți. Produsele moldovenești ajung pe rafturile magazinelor din Italia, Cehia, România si Lituania.

„Un tir are până la 10 mii de tone”, a menționat managerul companiei Nicolae Cotelea.

Cererea însă ar fi mult mai mare, în acest moment compania însă nu-și permite.

„Noi colaborăm cu distribuitori mai mici, dar cei mai mari ar vrea până la 8 tiruri, noi însă nu avem capacitatea aceasta”, a explicat Nicolae Cotelea.

Pentru a-și mări producția, recent compania a luat un credit de 2 milioane de lei, dar și un grant de 200 de mii de lei de la Banca Mondiala în cadrul proiectului de ameliorare a Competitivității. Din acești bani firma a mai construit o secție de producere, care va permite mărirea capacității de câteva ori.

Proiectul Ameliorarea Competitivității 2 este implementat în perioada 2015-2019 și are un buget de 45 de milioane de dolari.

„Proiectul de grant este de 3 milioane de lei și s-au cheltuit până acum vreo 500 de mii…au rămas 2 milioane 300 de mii de dolari si noi încurajăm agenții economicii sa aplice”, a spus directorul PAC -2, Aureliu Casian.

Impactul economic al inițiativei de reformă a învățământului superior agricol

0

Unul dintre domeniile pe care autoritățile moldovene încearcă un timp îndelungat să-l reformeze este învățământul superior agricol, un sistem conservat în mentalitate sovietică, care – după 25 de ani de independență – încă contează prea puțin pentru economia reală, scrie într-o analiză al portalului europasscenter.wordpress.com.

Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA), autorul inițiativei, menționează în nota informativă la proiectul hotărârii de guvern că scopurile principale urmărite sunt utilizarea eficientă a resurselor bugetare, adaptarea sistemului de educație și cercetare-inovare la politicile economice actuale, și eficientizarea potențialului științific.

Reformă întârziată

Reforma propusă nu este la prima naștere – într-o măsură mai mare sau mai mică s-au făcut încercări similare și în trecut, dat fiind faptul că toate guvernările declarau sectorul agricol unul prioritar pentru economia Republicii Moldova. Toate măsurile, însă, vizau schimbările de ordin structural și birocratic, fără îmbunătățiri majore a conținutului studiilor, a calității pregătirii profesionale sau a nivelului de finanțare.

De exemplu în anul 2012 a fost iniţiat un proiect ce prevedea lichidarea mai multor instituţii de cercetare şi de pregătire a cadrelor sau comasarea acestora şi crearea în loc a unei Academii de Ştiinţe ale Vieţii. Ultima urma să includă patru institute de cercetare şi Universitatea de Ştiinţe ale Naturii.

La o analiză mai atentă a noii inițiative MAIA se observă că scopurile noii reforme urmează a fi atinse – din nou – printr-o serie de divizări, fuziuni, modificări ale denumirilor instituțiilor, și stabilirea de noi organigrame. Care este modelul de dezvoltare a învățământului superior agricol, din ce surse vor fi acoperite cheltuielile, ce indicatori de performanță sunt așteptați și cum sunt corelate activitățile de cercetare la necesitățile businessului și, în genere, cum va beneficia economia națională de pe urma reformei, sunt întrebări fără răspuns, deoarece autorii inițiativei nu s-au deranjat să scrie și un raport de evaluare a impactului. În schimb au calculat cu exactitate cât va costa reforma, cităm: „Implementarea proiectului nu necesită cheltuieli suplimentare din bugetul de stat”.

Rebranding universitar

Faptul că reforma va costa ceva este confirmat chiar de propunerea privind schimbarea denumirii Universității Agrare de Stat din Moldova (UASM) – în Universitatea de Științe Agricole din Republica Moldova (UȘARM). Care este necesitatea acestui rebranding și ce valoare va aduce noua denumire rămâne neclar, însă cu certitudine instituția vizată va avea o mare bătaie de cap cu modificarea tuturor regulamentelor, acordurilor cu partenerii, a contractelor și altor acte interne, precum și a simbolurilor vizuale, iar cheltuielile vor fi, cel mai probabil, acoperite din mijloacele proprii, care și așa sunt insuficiente. Aceeași procedura va fi aplicată și unor institute de cercetare.

Responsabilitate pasată

O altă inovație este incorporarea unor institute de cercetare autonome în structura juridică a UȘARM, după o serie de fuziuni și divizări, și schimbări de denumire. Astfel, din Universitate vor face parte următoarele instituții:

  • Institutul de Medicină Veterinară și Știința Animalelor (fostul Institut de Biotehnologii în Zootehnie şi Medicină Veterinară),
  • Institutul de Horticultură și Industrie Alimentară (rezultat al divizării Institutului de Horticultură şi Tehnologii Alimentare în Institutul de Horticultură şi Industrie Alimentară şi Institutul Naţional al Viei şi Vinului),
  • Institutul Național al Viei și Vinului (rezultat al divizării Institutului de Horticultură şi Tehnologii Alimentare în Institutul de Horticultură şi Industrie Alimentară şi Institutul Naţional al Viei şi Vinului),
  • Institutul de Cercetări în Fitotehnie (rezultatul fuziunii dintre Institutul de Fitotehnie ,,Porumbeni” și Institutul de Cercetări pentru Culturile de Câmp ,,Selecția”),
  • Institutul de Pedologie, Agrochimie și Protecție a Solului ”Nicolae Dimo”,
  • Institutul de Economie Agrară și Dezvoltare Rurală.

Majoritatea acestor organizații sunt falimentare sau aproape de a da ortul popii, nefiind implicate în careva inovații sau descoperiri științifice importante. Sunt elocvente în acest sens datele oficiale ce arată că pe terenurile agricole lucrate de instituţiile ştiinţifice recoltele sunt mai proaste decât media pe țară. În perioada 2007-2011, recolta de grâu a fost cu 20% mai mică, de legume – de 2,2 ori, iar cea de cartofi – de 2,3 ori sub medie.

Autorii proiectului nu au explicat care este raționamentul includerii acestor instituții în UASM și de ce nu au fost incluse și alte organizații academice din domeniu, de exemplu Institutul de Tehnică Agricolă ”Mecagro”.

Însă lucrurile nu se opresc aici. Viitoarea UȘARM ar avea în gestiune și patru stațiuni tehnico-experimentale (dintre care trei sunt în proces de insolvabilitate) și trei stațiuni didactico-experimentale (dintre care una este insolventă). Nici în cazul acestora nu este specificat cadrul de relații cu „Universitatea-mamă”, care în acte va apărea în calitate de fondator.

Prin includerea fără precedent a tuturor acestor instituții în structura Universității MAIA de facto se spală pe mâini și pasează responsabilitatea administrativ-financiară în terenul academic. Este un adevărat gest de recunoaștere a impotenței statului de a soluționa problemele comunității de cercetare și știință.

Un nou Institut

Una dintre măsurile contradictorii din inițiativa MAIA este crearea unei noi structuri pentru educație, cercetare, extensiune și inovare – Institutul de Economie Agrară și Dezvoltare Rurală (IEADR) – care tot va face parte din UȘARM. Acesta va activa în paralel cu Facultatea de Economie a Universității, care este preocupată de aceleași sarcini și va exista în continuare în cadrul Universității. Cum vor colabora (sau concura?) și prin ce se vor deosebi cele două structuri? Unde va fi sediul IEADR – într-unul din blocurile universitare de studiu, într-o clădire separată din alt cartier al capitalei sau în genere în afara municipiului Chișinău? Autorii nu oferă vreun răspuns.

Pentru că veni vorba despre locație, din punct de vedere organizațional și logistic, nu este clar impactul de amplasare al unor institute care nu își au sediul în municipiul Chișinău și, în aceste condiții, cum va contribui proiectul la „eficientizarea gestionării”, mai ales că entitatea juridică a acestor organizații va continua să fie una dispersată pe întreg teritoriul țării.

Finanțarea va fi problema celor care caută finanțare

Din punct de vedere financiar, inițiativa Ministerului prevede o situație interesantă. Potrivit proiectului de hotărâre, proiectele de cercetare, obținute prin concurs, vor constitui sursa primară și principală de finanțare a Universității. Pe locul doi urmează mijloacele alocate de MAIA, iar prestarea serviciilor de extensiune agenților economici ar fi cea de-a treia sursă. Ca cititorul să-și dea seama cât de mulți bani vor veni din activitatea de cercetare, trebuie de știut că niciuna dintre instituțiile propuse pentru includere în UȘARM nu este sustenabilă. Singura excepție este Institutul de Tehnică Agricolă ”Mecagro”, care însă a fost omis în inițiativa Ministerului.

UASM astăzi nu este nici pe departe un magnet pentru atragerea de proiecte de cercetare, necesare pentru economie, iar statistica arată că majoritatea absolvenților celor opt școli agricole de tip colegiu nu mai ajung să studieze la Universitatea Agrară de Stat a Moldovei.

Autonomia universitară aruncată la coş

Dacă cineva își imaginează că viitorul consorțiu universitar, cu stațiuni tehnico-experimentale și institute de cercetări, care va fi practic impus să-și caute singur surse de existență, va avea și libertatea de acțiune în acest sens, atunci este vorba de prea multă imaginație.

În documentul elaborat de Minister nu este nici un cuvânt despre autonomia Universității sau natura relațiilor acesteia cu institutele ce vor intra în componența consorțiului universitar, care – conform proiectului de hotărâre – vor avea totuși un statut juridic individual. Ce grad de autonomie și cui se vor subordona în realitate directorii acestor instituții este un alt mister, care va fi dezlegat pe semne în momentul desemnării lor.

Însă deja la această etapă se poate de intuit cine va trage sforile. Punctul 2 al proiectului de hotărâre specifică că după aprobarea inițiativei vor fi create o comisie pentru implementarea și monitorizarea procedurilor reorganizare și o comisie de experți responsabilă de organigramele instituțiilor nou-create.

Aici – surpriză! Reprezentanții Universității nu vor fi invitați la ședințele acestor comisii și, deci, nu vor putea participa la luarea deciziilor. Se pare că opiniile corpului de profesori și ale administrației UASM nici nu au fost solicitate la elaborarea documentului, la fel cum nu au fost consultate nici instituțiile ce urmează a fi reorganizate.

În loc de epilog

Reformarea învățământului superior agricol este, fără nici un dubiu, o necesitate obiectivă. Însă lipsa de viziune strategică, auto-scutirea de responsabilitate și argumentele slabe invocate de autorii proiectului de hotărâre sunt mai mult decât suficiente pentru ca așteptările să nu se materializeze. Mai ales că reforma urmează a fi implementată de birocrații uneia dintre cele mai conservatoare autorități ale statului, care și-a demonstrat ineficiența în gestionarea unor proiecte mult mai simple (Creditul Poloniei pentru fermierii moldoveni) și nu au putut achita la timp nici subvențiile prevăzute expres în bugetul de stat.

Culmea nenorocului – însuși capul autorității, ultimul ministru al MAIA Eduard Grama (a fost revocat din funcție) – a fost reținut recent de CNA și procurori într-un dosar de corupție în legătura cu o tentativă de înstrăinare ilegală a 30 de hectare de teren agricol în apropierea capitalei, proprietate a unei instituţii de cercetări ştiinţifice în agricultură.

Dacă întreaga „reformă” se face de dragul unor interese ascunse, gen acaparare de terenuri sau sedii din proprietatea instituțiilor academice, atunci economia națională nu prea are ce câștiga. Societatea ar putea fi indusă în eroare despre scopurile adevărate ale reorganizării învățământului superior agricol.

Acest material este realizat în cadrul proiectului  „Contracararea manipulării economice prin intermediul mass-media”, implementat de Asociația Obștească Centrul pentru Inițiative Europene „Europass”.

Oportunitatea de a stabili relații cu agenții economici chinezi la expoziția „China Homelife Show 2017”

0

Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova vă invită la cea de-a șasea ediție a expoziției „China Homelife Show 2017”, care va avea loc în perioada 06-08 iunie 2017, în orașul Varșovia, Polonia. Sectoarele de ofertă ale expoziției ”China Homelife Show 2017” vor cuprinde diverse domenii, printre care și cel al echipamentelor agricole.

La eveniment vor participa peste 1300 de expozanți preponderent din China și Polonia  care vor prezenta o varietate de produse competitive din punct de vedere al prețului și calității înalte.

Expoziția ”China Homelife Show 2017” presupune oportunitatea de a stabili contacte directe și profitabile în domeniul business-ului cu companiile chineze în vederea unei eventuale colaborări, precum și posibilitatea de a obține cunoștințe, idei noi și tactici care vizează spectrul larg de produse și servicii. În cadrul expoziției organizate participanții vor lua parte la atelierele de discuții cu experți în domeniu care vizează cooperarea cu agenții economici chinezi care ar contribui la consolidarea poziției companiei dvs. pe piețele de desfacere.

Sectoarele de ofertă ale expoziției ”China Homelife Show 2017” sunt: echipamente agricole, textile și confecții, mobilier și decor, electrocasnice, obiecte de iluminare, produse de uz casnic, mașinării de procesare a produselor alimentare, mașinării de ambalare, materiale de construcție, echipamente  de construcții și unelte, energie și electricitate etc.

La vizita de studiu organizată în Polonia sunt așteptați să participe: producătorii, proprietarii de magazine comerciale, importatorii și exportatorii, investitorii și persoanele care caută să identifice noile oportunități de afaceri.

Perioada deplasării: 04 – 08 iunie  2017. Cheltuielile de deplasare, alimentație, cazare, participare la evenimente sunt parțial acoperite de organizator.

Formularul de înregistrare și copia pașaportului se transmit la tel/fax: (373 22) 21-14-42, 21-07-25, e-mail: [email protected]. Paşaportul de călătorie trebuie să fie valabil cel puţin şase luni după timpul preconizat întoarcerii. Data limită de depunere a cererii – 02 Mai 2017.