ANSA a efectuat anul trecut circa 90.000 de inspecţii a loturilor de marfă exportate

0

Experţii Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor (ANSA) au efectuat pe parcursul anului trecut circa 90.000 de inspecţii a loturilor de marfă, inclusiv cu prelevarea probelor de testare în condiţii de laborator şi eliberarea ulterioară a certificatelor fitosanitare pentru export. Anunţul a fost făcut astăzi de către directorul ANSA, Gheorghe Gaberi, în cadrul unei conferinţe de presă în care a fost prezentat raportul de activitate al ANSA pentru anul 2016, informează MOLDPRES.

Potrivit directorului ANSA, în 2016, producătorii agricoli au înregistrat un spor semnificativ la mai multe grupuri de produse vegetale, precum şi o creştere a volumului produselor exportate, care sînt monitorizate şi certificate de ANSA. „Volumul exportului atât pe piaţa UE, cât şi pe piaţa din Est a crescut cu 43%. Important este că pe parcursul anului trecut nu a fost identificată  nici o încălcare a normelor fitosanitare din ţările de destinaţie. Totodată, la capitolul importuri, sper că anul acesta va fi posibilă trecerea integrală la inspectarea mărfurilor agroalimentare la punctele de intrare în ţară, inclusiv cu prelevarea probelor şi testarea lor în condiţii de laborator. Am dat în exploatare trei astfel de puncte, iar altul, aflat la vama Leuşeni, se află în proces de construcţie. Aceste puncte vor permite un control riguros şi absolut necesar al mărfurilor”, a menţionat Gaberi.

Directorul ANSA a mai specificat că anul trecut au fost procurate mai multe echipamente necesare, vaccinuri şi produse biologice pentru asigurarea activităţii de laborator şi realizarea planurilor de imunizare a animalelor şi a păsărilor. „Am intrat în anul 2017 având tot necesarul în stocuri. Acest lucru este extrem de important în cazul în care ţara noastră se află în epicentrul unor focare de boli deosebit de periculoase. În domeniul fitosanitar s-a reuşit revenirea la o situaţie transparentă, iar în prezent este implementat un sistem informaţional, care va permite facilitarea procesului de obţinere a actelor pentru export”, a spus Gaberi.

Gheorghe Gaberi a mai specificat că unul dintre principalele obiective pentru timpul apropiat este ameliorarea situaţiei în sistemul de alimentare a copiilor din instituţiile de învăţămînt.

Camera de Comerț și Industrie anunță programul de pregătire a managerilor din diferite sectoare ale economiei

0

Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova anunță aplicare deschisă la Programul de pregătire și de perfecționare a managerilor de la întreprinderile din diferite sectoare ale economiei Republicii Moldova.

Programul oferă participanţilor tehnici pentru iniţierea contactelor şi colaborare cu întreprinderile germane. În timpul seminarelor se însuşesc metode moderne de management şi se obţin cunoştinţe interculturale indispensabile pentru stabilirea unui parteneriat durabil. Participanţii la program obţin acces la piaţa germană şi la tehnologiile germane. Concomitent, au posibilitatea să se prezinte personal, să prezinte întreprinderea în care activează şi produsele sau serviciile acesteia. În cadrul seminarelor, participanţii sunt familiarizaţi cu situaţia social-economică a Germaniei, îşi perfecţionează cunoştinţele în domeniile: economie, management, comunicare interculturală.

Grup ţintă: Programul este destinat top şi middle managementului de la întreprinderile moldoveneşti cu potenţial de export / import, cu structuri stabile de conducere şi cu personal calificat. Participanţii la Program reprezintă întreprinderile mici şi mijlocii, care doresc să stabilească sau deţin deja contacte cu parteneri de afaceri din Germania. La Program participă întreprinderi din toate domeniile economiei naţionale.

Programul are 4 componente:

Programul are 4 componente:

1. Organizarea şi desfăşurarea Programului, inclusiv pregătirea profesională în Republica Moldova

2. Stagiul de o lună în Germania.

Traininguri de Management: competenţele individuale de management sunt dezvoltate prin traininguri adaptate la necesităţile participanţilor;
Vizite la întreprinderi: discuţiile de specialitate, ce au loc la întreprinderi contribuie la cunoaşterea unor exemple de bune practici din Germania;
Vizite individuale de afaceri: accesul la piaţa germană este facilitat prin contacte directe de afaceri.

3. Seminar Follow-up

4. Networking

Costurile în Germania sunt finanțate de Ministerul Economiei şi Energiei al Republicii Federative Germania.

Selectarea participanţilor se face de către o comisie de experti germani, în baza interviului.

Aplicarea la Program se face prin completarea formularului (atașat)

Intervierea candidaților se va desfășura in perioada 20-21 aprilie 2017, la Chișinău.

Contacte:

Adresa: bd. Ştefan cel Mare 151, biroul 10

Telefon: 022 23 52 94,

E-mail: [email protected],

Persoana de contact: Inesa Iordatii

Rusia a devenit lider la producerea sfeclei de zahăr

0

Federația Rusă conduce producerea sfeclei de zahăr. În urma acesteia s-au poziționat Franța, SUA și Germania, potrivit agro2b.ru.

Datele au fost prezentate de către ministrul Agriculturii al Federației Ruse, Alexandr Tkaciov, în cadrul unei ședințe la Guvern în privința efectuării lucrărilor sezoniere în câmp.

Potrivit lui Tkaciov, de la începutul sezonului rușii au exportat circa 100.000 de tone de zahăr – de 10 ori mai mult în comparație cu sezonul 2015-2016.

„Noi estimăm potențialul nostru de exportare de circa 200.000 de tone de zahăr. Asemenea posibilități au apărut după ce am avut o recortă record al sfeclei de zahăr. Noi am cules mai mult de 48 de milioane de tone și am ocupat locul unu în lume în privința producerii zahărului din sfeclă și am întrecut conform acestui indice Franța, SUA, Germania și alte țări”, a spus ministrul.

Legumele au devenit principala marfă din comerţul extern al Moldovei

0
În ultimii 10-15 ani s-au înregistrat o serie de schimbări majore în structura sectorială a exporturilor de bunuri din Moldova, susţin economiștii din cadrul German Economic Team Moldova, scrie Mold-street.com.
Astfel dacă în anul 2004 exporturile din Moldova erau dominate de produse alimentare fabricate, care deţineau o cotă de 35% din total, apoi în 2016, locul acestora a fost luat de legume şi seminţe neprelucrate, se arată în studiul „Exporturile Republicii Moldova și impactul ZLSAC”.
Produsele legumicole (semințe de floarea soarelui, nuci, grâu), au înregistrat o creştere puternică de circa 4,5 ori; de la 120 milioane dolari în 2004 la 529 milioane dolari în 2016.

În consecinţă în 2016 cota legumelor şi seminţelor a ajuns la 26% din exporturile totale de bunuri, iar cota acestora a crescut de peste două ori începând cu 2004, ceea ce în parte confirmă afirmaţiile unor critici ale politicilor economice, care arată că Moldova se transformă tot mai mult într-un furnizor de materie primă.

În acelaşi timp cota produselor alimentare fabricate (vinuri, băuturi spirtoase, sucuri de fructe), a înregistrat o scădere puternică de la 35% în 2004, la 16% din exporturi în 2016 doar 16% din total.

O creştere de aproape două ori a înregistrat exportul de textile (costume pentru femei, costume pentru bărbați, tricouri), care în 2016 au avut o cotă de 15% din exporturile totale.

Un salt spectaculos l-au înregistrat exporturile de mașini și echipament (cabluri izolate, pompe, încălzitoare), care s-au majorat de peste şapte ori: de la 39 milioane dolari în 2004 la circa 300 de milioane dolari şi o cotă de 15% din exporturi în 2016.

Calculele economiștilor din cadrul German Economic Team Moldova arată că cele patru categorii principale reprezintă peste 70% din totalul exporturilor de bunuri din Moldova.

Totodată ei analizează şi evoluţia exporturilor de servicii care în perioada 2004-2016 au crescut de 2,5 ori. Autorii analizei constată că trei sectoare principale reprezintă 75% din servicii: transporturi – 37%, călătorii – 25% şi servicii de comunicații – 13%.

Economiştii germani atrag atenţia la faptul că structura nu s-a modificat semnificativ începând cu anul 2004 şi majoritatea sectoarelor reflectă cote similare ca în trecut. Totuşi există o excepție importantă: Serviciile informatice și serviciile de informații (Sectorul IT), care de la o cotă de 1% şi o cifră mizeră de trei milioane dolari în 2004, au crescut la 33 milioane în 2010 şi 70 milioane dolari în 2015 (circa 9% din total).

Sectorul IT este cel mai dinamic sector al serviciilor din Moldova, iar promovarea exporturilor ar trebui să analizeze sectorul mai în amănunt, recomandă economiștii din cadrul German Economic Team Moldova.

Care sunt companiile vinicole ce au obţinut dreptul de a exporta în Rusia

0

Cinci companii vinicole din Republica Moldova vor prezenta probe înainte de obținerea permisului de livrare a producţiei în Federaţia Rusă.

După verificările întreprinse de reprezentanţii Rosportebnadzor la mai multe întreprinderi vinicole din Moldova, cinci companii au obţinut dreptul de a relua livrările pe piaţa rusească, comunică Sputnik citând RIA Novosti.

Potrivit unui comunicat publicat pe site-ul instituţiei de supraveghere în domeniul protecţiei consumatorului din Rusia, în urma examinării materialelor primite de experții Rospotrebnadzor în cadrul inspecţiei întreprinse de aceştia în ţara noastră, companiilor SA „Cricova”; „Chateau Vartely”; „CASTEL MIMI”; „Moldiugvin”; „Lion-Gri” li s-a permis să prezente probe în vederea obținerii permisului pentru produsele livrate către Federația Rusă.

Rospotrebnadzor mai precizează că alte două companii, „KVINT” și „KAZAYAK-VIN”, care livrează deja producţie vinicolă pe piaţa din Rusia, au obţinut permisiunea de a prezenta probe ale producției noi, pentru a mări astfel gama exporturilor în Rusia.

La începutul lunii februarie, specialiștii de la Rospotrebnadzor au anunțat că vor verifica dacă întreprinderile de vinificație din Republica Moldova sunt pregătite să reia exporturile către Federația Rusă.

Șefa Serviciului Federal de Supraveghere în Domeniul Protecției Consumatorilor și Bunăstării Populației al Federației Ruse Rospotrebnadzor, Anna Popova, a declarat anterior că dintre cele 13 întreprinderi de vinificație verificate de specialiști, majoritatea vor putea relua exporturile în Federația Rusă.

Anterior, Președintele Federației Ruse, Vladimir Putin, a declarat în cadrul unui briefing de presă susținut cu ocazia întrevederii cu președintele moldovean Igor Dodon, că numărul de întreprinderi care vor avea dreptul să exporte marfa pe piața rusească, probabil va fi în creștere.

În atenția pomicultorilor: Bayer a prezentat soluții noi pentru tratarea livezilor

1

Compania Bayer a lansat noi produse de uz fitosanitar pe piața Moldovei în combaterea principalelor boli și dăunători din plantațiile pomicole. Gama de produse din familia Luna și insecticidul revoluționar Movento (sistemie acropetală și bazipetală) de la compania Bayer, au provocat un interes sporit din partea producătorilor de fructe, datorită performanțelor pe care le oferă aceste produse în combaterea celor mai principale boli și dăunători prezenți în livezile din Republica Moldova. Reprezentanții companiei Bayer susțin că aceste produse, practic, nu dăunează mediului înconjurător. Prezentarea produselor a fost făcută în cadrul unui seminar organizat joi, 2 martie, la Chișinău. La eveniment au fost prezenți producători de fructe din întreaga țară.

„Ceva nou sub Lună”

Igor Copacinschi, reprezentantul Bayer din Republica Moldova, a specificat că în anul 2017 compania va acorda o atenție sporită culturilor multianuale pentru a reuși sa facă față provocărilor din partea agenților patogeni care în ultimii doi ani au produs pagube semnificative – făinarea la vița de vie, făinarea la măr, mana viței de vie, rapănul mărului, etc.

Igor Copacinschi, reprezentantul Bayer din Republica Moldova.

„Compania Bayer vine cu câteva noutăți. Vorbesc de familia de fungicide Luna – cum ar fi Luna Experience și Luna Sensation în mod special. Vorbesc despre produsul Movento – un insecticid, care în prezent este unic în felul său cu dubla sistemicitate: acropetală și bazipetală – circulă în toată plantă de la rădăcină până în vârful de creștere al pomului. Adică este complet sistemic. Este un insecticid care combate eficient dăunătorii sugători cum ar fi afidele, păduchele din San Jose, păduchele lânos, dar și împotriva celei mai periculoase insecte din cultura părului – puricele melifer al părului, care poate compromite în totalitate plantația de păr într-o perioadă foarte scurtă de timp. Aceasta insectă este motivul principal care duce la defrișarea plantațiilor iar fermierii se tem să planteze păr tocmai din cazuza acestei insecte care este extrem de periculoasă. Compania Bayer a venit deja cu soluția la această problemă. Soluția aceasta este insecticidul Movento”, a spus Igor Copacinschi.

Bolile din depozite

Mai mult, acesta a spus că Bayer a venit cu soluții pentru combaterea bolilor, care apar în condițiile de depozitare, boli care provoacă pierderi enorme pomicultorilor.

„Trebuie sa ținem cont că majoritatea bolilor din depozite infectează fructele încă din câmp, de la perioada de înflorire până la recoltare doar că au o manifestare latentă (forma ascunsă de manifestare a bolii care nu se vede cu ochiul liber). Atunci când fructele sunt puse la păstrare ele iși fac „apariția” deoarece au condiții foarte bune de a se dezvolta (umiditate, temperatura, ș.a.m.d.). De aceea este foarte important de a face un tratament cu Luna Sensation înainte de recoltare pentru a păstra o perioadă cât mai lungă fructele în frigider”, a explicat Copacinschi.

Reprezentantul Bayer a precizat că Movento este un produs care este cunoscut de câțiva ani în România. În Republica Moldova preparatul apare pentru prima dată și fermierii moldoveni îl așteaptă cu nerăbdare.

„Am fost uimiți când ne sunau mulți fermierii și ne întrebau dacă pot participa la seminar”, a spus Igor Copacinschi.

Acesta a explicat că managerii companiei s-au concentrat pe produsele pentru livezi și vii deoarece suprafața acestora crește în fiecare an și pentru că fermierii se orientează spre piața europeană, iar asta înseamnă că trebuie să urmeze reguli noi, inclusiv sub aspectul protecției pomilor fructiferi.

Asigurarea hranei

Laurențiu Sorin Petrache, manager culturi horticole în cadrul Bayer România, a ținut să menționeze importanța producerii culturilor multianuale din perspectiva securității alimentare.

Laurențiu Sorin Petrache, manager culturi horticole în cadrul Bayer România.

„Cred că cea mai mare provocare pentru viitor va fi, totuși, asigurarea hranei pentru populația globului, care este într-o creștere destul de dinamică. Motto-ul companiei noastre este știința pentru o viață mai bună. Dorim să ajutăm și să participăm la hrănirea populației globului prin produse noi, inovatoare. Produse care să asigure și siguranța consumatorilor finali. Am cumpărat și o companie de biologice în anul 2012. Este un segment în creștere, care trebuie promovat la nivel european și global, pentru că au ca bază antiviruși, au produse bio, dar necesită o informare din partea fermierilor”, a spus Petrache.

Specialistul a adăugat că produsul Movento este considerat aproape un produs bio deoarece devine toxic pentru dăunător doar atunci când ultimul încearcă să paraziteze pe pom și îl stoarce. Totodată, acest produs nu afectează, spre exemplu, albinele, susține specialistul în horticultură.

Sorin Petrache a specificat că fermierii ar trebui să fie mai atenți la metodele de utilizare a acestui produs – la o umiditate corespunzătoare și la momentele cheie de dezvoltare a dăunătorilor.

Scurtă prezentare a noilor produse

Luna Experience utilizează substanța activă din componența sa: fluopiram. Fluopiram este cea mai nouă substanță activă, cu rol de protectie impotriva ciupercilor în pomicultură, descoperită de compania Bayer. Fluopiram prezintă o serie de avantaje: acțiune penetrantă și translaminară, eficacitate asupra unui spectru larg de boli, fiind activ în toate stadiile de dezvoltare ale agenților patogeni. Omologările actuale includ: rapănul si făinarea la măr, fainare la legume s.a.

Luna Sensation SC 500 – fungicid sistemic-translaminar pentru combaterea bolilor pomilor fructiferi. Fungicidul Luna Sensation direcţionat spre protecţia plantelor demonstrează o sistemie acropetală, locală şi o activitate translaminară. Fluopiram blochează în mitocondrii agentului patogen al 2-lea complex fermentativ al lanţului respirator care răspunde de procesul de respiraţie şi formarea de ATP – sursa principală de energie a celulelor.

Movento 100 SC este ultima inovație în portofoliul Bayer pentru segmentul de insecticide destinat pomilor fructiferi. Movento este destinat pentru controlul puricilor meliferi, al păduchelui lânos și al păduchelui din San Jose. Pentru controlul Psylla, se recomandă aplicarea în faza de ou galben-portocaliu a dăunătorului; nu se recomandă aplicarea în amestec cu alte produse, iar tehnologia de combatere a dăunătorilor menționați trebuie să cuprindă produse din familii chimice diferite (organofosforice, piretroizi, neonicotinoizi etc.), pentru a preveni dezvoltarea formelor rezistente. Movento este un insecticid special, fiind capabil să combată insecte greu de controlat cu alte produse; permite produsului să fie eficient împotriva unor dăunători aflați în diverse locuri pe planta gazdă (rădăcini, lăstari și frunze apărute după aplicare).

Produse revoluționare

Mihai Buciucianu, agronom-consultant la o companie agricolă din nordul Moldovei, a spus că are încredere în produsele pe care le vinde compania Bayer și crede că, odată cu lansarea noilor produse contra dăunătorilor, fermierii vor avea mai puține bătăi de cap.

Mihai Buciucianu, agronom-consultant.

„Bayer este o companie bine poziționată pe piață. Are produse de uz fitosanitar de cea mai înaltă calitate. Noi folosim des produsele companiei Bayer. Plus la toate au prezentat unele preparate biologice care vor face revoluție pe piață, așa mă gândesc”, a spus Buciucianu.

Acesta a mai spus că în ultimii doi ani în livezile pe care le administrează au apărut mai multe focare cu făinarea la măr. Buciucianu crede că această boală a început să se răspândească din cauza că a fost majorată suprafața livezilor cu măr în Republica Moldova. Agronomul este convins că cu ajutorul preparatelor de la Bayer va putea să combată aceste fenomene.

Noi soluții

Tânărul antreprenor Oleg Loghin, care a inițiat anul trecut o afacere de producere a alunelor, a spus că a studiat protecția plantelor și a venit la seminarul Bayer pentru a afla noi soluții de combatere a dăunătorilor.

Oleg Loghin (din dreapta).

„Eu mai am o mică livadă de caise și am întâmpinat probleme cu monilioza. Am stropit cu multe produse și am luat măsuri ca să preîntâmpin, dar degeaba. Am venit aici ca să văd ce propune Bayer pentru monilioză”, și-a argumentat curiozitatea Oleg Loghin.

Darurile Basarabiei

Voina Victor, reprezentantul companiei Darurile Basarabiei, care are o livadă super-intensivă europeană cu măr, susține că în portofoliul întreprinderii acestuia Bayer ocupă un rol important datorită relațiilor comerciale pe care le-au stabilit de mai mulți ani.

Voina Victor, reprezentantul companiei Darurile Basarabiei

„Compania Bayer deține o cotă importantă în gospodăria Darurile Basarabiei. Anterior, ei au organizat un seminar în livada noastră și au avut loturi demonstrative în câmpurile noastre. Suntem în relații foarte bune cu reprezentanții Bayer”, a spus Voina Victor.

Despre Bayer

Bayer CropScience este un furnizor mondial de produse și servicii pentru o agricultură modernă şi eficientă, ocupând poziţii înalte în segmentele cheie ale pieţelor agricole: protecţia plantelor, biotehnologii, seminţe şi protecţia mediului. Republica Moldova s-a alăturat familiei Bayer în anul 2006.

FOTO. Moldova la Fruit Logistica Berlin: Concluzii, lecții și inspirație

0

Ediția aniversară a expoziției „Fruit Logistica” a salutat peste 75.000 vizitatori – comercianți de nivelul managementului din peste 130 de țări și comentarii pozitive din partea a 3.100 expozanți reprezentând 84 de țări.

Conform organizatorilor, circa 98% din vizitatorii – comercianți au constatat rezultate pozitive pentru afaceri, drept urmare a expoziției; 90% au menționat că planifică să revină și 96% au spus că ar recomanda acest eveniment și altora. 80% au reușit să stabilească noi contacte de afaceri și 39% au semnat noi contracte pe parcursul expoziției. Peste trei pătrimi din vizitatorii – comercianți afirmă că se așteaptă la vânzări post-expoziție. Producătorii moldoveni sunt de aceeași opinie.

Rezultate preliminare pentru Moldova

Expozanții moldoveni au stabilit relații cu peste 50 de parteneri potențiali, reprezentând așa țări ca: Kuwait, Taiwan, China, Rusia, Belarus, Spania, Bulgaria, Belgia, Marea Britanie și altele.

2 companii moldovenești au semnat noi contracte cu Globus Group, una din companiile lider de fructe din Rusia. Un expozant de fructe a semnat contracte cu 3 parteneri din Belarus, în timp ce merele moldovenești se bucură de o mare cerere în rândul importatorilor din Bulgaria, Spania, Egipt, Armenia, Kazahstan.

Noi uși deschise

Dl. Neven Kurtovic, reprezentantul regional al Greenyard Fresh Holding BE NV (cea mai mare rețea europeană de distribuție) a menționat:

„Noi colaborăm și furnizăm produse tuturor lanțurilor mari de comercializare din Europa prin intermediul celor 32 puncte logistice pe care le deținem. Acum distribuim produse din toate țările din Balcani, România, Ungaria, Georgia, toți furnizorii mari din Europa de Vest. Totuși, Republica Moldova nu ne este cunoscută drept furnizor și noi am dori să schimbăm acest fapt. Suntem gata să analizăm ofertele din partea furnizorilor moldoveni de produse proaspete, dacă dânșii sunt gata să ofere calitatea necesară și certificatele solicitate și să activeze conform unui program pre-convenit. Dacă ofertele vor fi rezonabile, Greenyard este deschis să organizeze o vizită de 2 zile în Moldova pentru a analiza facilitățile existente și discuta oferte reale”.

Dulceața de trandafiri se alătură familiei

Compania Alfa Nistru (brand-ul VIS) a stabilit relații comerciale cu o companie germană și acum negociază înțelegeri cu alte 4 companii europene. A stabilit conexiuni de succes cu un furnizor de dulceață din petale de trandafir și a descoperit soluții optime de cultivare în seră pentru legume și căpșuni.

Progres vizibil

„Este îmbucurător faptul că după o anumită pauză, producătorii din Republica Moldova sunt prezenți într-un număr atât de mare, la un eveniment de asemenea anvergură. Atât calitatea produselor expuse, cât și modul lor de prezentare este exemplar și, la o distanță de 5 ani, progresul este vizibil. Republica Moldova are potențial enorm de a fi cunoscută și de a-și comercializa produsele”, susține Oleg Serebrian, Ambasadorul Republicii Moldova în Germania.

Participarea companiilor din Republica Moldova la „Fruit Logistica” a fost posibilă cu sprijinul Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), prin intermediul unui proiect finanțat de Guvernele Norvegiei și României, cu suportul financiar al Organizației de Atragere a Investițiilor și Promovare a Exportului din Moldova (MIEPO) și în parteneriat cu Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ) și Asociația Moldova Fruct.

Din livezile moldovenești spre patiseriile vieneze

Au fost stabilite relații comerciale și cu trei pepiniere și prestatori de soluții post-recoltare, în timp ce produsele procesate au trezit interesul companiilor de patiserie și cofetărie din Viena.

Cuvânt de la Moldova Fruct

„Participarea la acest târg este de o importanță majoră pentru noi și pentru viitorul produselor noastre pe piața internațională. Sperăm să obținem atât contacte utile, cât și experiență de promovare și prezentare a fructelor, să descoperim care sunt noile preferințe ale consumatorului. Consider că putem fideliza consumatorii internaționali prin calitate, ajustare la noile realități și prin o promovare mai insistentă”, afirmă Iurie Fală, director executiv al Asociației „Moldova Fruct”.

Lecții învățate

  • Au fost descoperite idei noi inovative cu privire la ambalarea fructelor și legumelor.
  • Producătorii de fructe din Moldova au concluzionat că produsele care erau procesate, ambalate și certificate conform standardelor UE s-au bucurat de cea mai mare popularitate în rândul potențialilor parteneri externi. Fructele proaspete care ar putea fi furnizare cu certificarea GLOBAL GAP de asemenea s-au bucurat de interes sporit din partea vizitatorilor la stand.
  • Drept urmare a participării la expoziția Fruit Logistica din Berlin, vor fi concepute strategii de comunicare și astfel produsele moldovenești vor fi promovate creativ pe plan global.

Gustul inovației

Realitatea virtuală a permis vizitatorilor să-și antreneze abilitățile de recoltare a fructelor. Vizitatorii au avut parte de oportunitatea de a se deplasa într-o livadă Hi-Tech din Čelarevo, Serbia și să învețe despre tehnologia de producere, în timp ce sesiunile interactive au prezentat informația de bază despre fiecare soi de mere.

Impresii

„Este o mașină perfectă de recoltare a merelor și perelor. Aceasta elimină momentul în care fructele se lovesc de căldările sau containerele în care sunt culese. Fructele aterizează direct pe niște fâșii de cauciuc moale care le manipulează cu grijă, de fapt ca și întregul mecanism, care este foarte atent față de fructe. Viteza de recoltare sporește considerabil”, menționează Marin Gorincioi, producător de fructe.

Apa este noul sol

Căpșunele hidroponice sunt o tendință delicioasă. Acestea sunt cultivate fără sol, într-o soluție nutritivă și sunt disponibile tot anul împrejur, datorită faptului că sistemele hidroponice pot fi create atât în spații deschise, cât și închise, folosind iluminare artificială.

Unul din beneficiile majore care derivă din creșterea căpșunelor prin sistemul hidroponic ține de faptul că acestea pot fi cultivate la o altitudine înaltă, sporind viteza ratei de culegere, pe parcursul unui proces mai puțin obositor de recoltare decât cel ordinar. Practica dată este utilizată din ce în ce mai mult în Australia, Canada, SUA și Olanda.

Și varza se simte bine în grădina hidroponică. În funcție de tipul verzei, recolta va fi gata pentru cultivare cu 9 – 11 săptămâni mai târziu, necesitând o temperatură mai redusă decât majoritatea legumelor din cauza preferinței acestora față de condițiile meteo mai reci.

Din 2011, PNUD Moldova și Asociația Moldova Fruct susțin producătorii și exportatorii moldoveni pentru participarea la acest eveniment important.

© 2017 UNDP Moldova

Cooperativele energetice – o experiență de succes în Europa care poate ajunge și în Moldova

0

O experiență de succes în Europa poate ajunge în Moldova. Consolidarea furnizorilor de energie regenerabilă în cooperative energetice, după modelul european, poate contribui la crearea noilor locuri de muncă în mediul rural.

Este opinia experților organizației neguvernamentale „Gutta-Club”, care, recent, au finalizat prima etapă a unui proiect menit să dezvolte modele alternative de afaceri pentru energia regenerabilă și eficiența energetică în Moldova. Beneficiarii proiectului au aflat cum pot fi create locuri de muncă și venituri pentru femei și bărbați în mediul rural, și nu numai, cum poate crește ponderea energiei din surse regenerabile reducând vulnerabilitatea economică față de sursele tradiționale de energie.

Realizat din fonduri UE, cu sprijinul organizației germane „Femeile din Europa pentru un Viitor Comun” (WECF), proiectul a adus pentru prima dată în R. Moldova conceptul de cooperativă energetică.

Cooperativele energetice – un model european

Cooperativele energetice sunt asociații autonome de persoane, care se  unesc în mod voluntar pentru a satisface nevoile lor comune și așteptările de ordin economic, social și cultural prin intermediul organizării unei afaceri bazate pe principiul asumării comune și a controlului democratic în domeniul energiei.

Cooperativele se bazează pe implicarea personală și  contribuie la dezvoltarea antreprenoriatului, stimularea încrederii cetățenilor în abilitățile lor, creând astfel capitalul social. Cooperativele se bazează pe valori precum ajutor și responsabilitate reciproce, democrație, egalitate, echitate și solidaritate.

Participanții la prima instruire privind cooperativele energetice // FOTO: Gutta-Club

Iurii Leu, coordonator de proiect, AO „Gutta-Club”, spune că prin crearea și dezvoltarea cooperativelor energetice și a proiectelor de  energie regenerabilă sunt facilitate crearea de noi locuri de muncă. La fel, crește independența energetică și importanța economică a regiunilor, se  contribuie semnificativ la economia întregii țări. Dar, atât timp cât oamenii nu conștientizează necesitatea de a stabili astfel de cooperative și nu solicită funcționarilor să dezvolte legi adecvate, este problematic ca schimbările să aibă loc.

Actualmente, aproximativ 250 de milioane de fermieri din țările în curs de dezvoltare sunt incluși în procesul de cooperare. Cooperativele energetice funcționează cu succes în Germania, Franța, Suedia, Norvegia, Danemarca etc.

Astăzi, în Republica Moldova nu există cooperative energetice. „Gutta-Club” a realizat un studiu de fezabilitate, arătând că deși cadrul legal din R. Moldova nu reflectă noțiunea de cooperativă energetică, totuși nu sunt nici impedimente pentru constituirea de astfel de asocieri. Cu susținerea proiectului, urmează a fi acordate asistență practică și juridică în crearea unuia sau mai multor cooperative energetice în R. Moldova, bazate pe experiența furnizorilor de servicii existente privind energia din surse regenerabile și eficiență energetică.

Avantaje pentru fiecare familie

Statisticile arată că 30% din cheltuielile unei familii sunt costuri pentru energie și încălzire. Fie că procurăm lemne, fie că utilizăm energia electrică sau gazul pentru încălzirea locuințelor și alte activități casnice, în fiecare lună renunțăm benevol la o bună parte din bugetul familiei pentru achitarea acestor servicii. Potrivit experților organizației neguvernamentale „Gutta-Club”, soluția la nivel individual, și nu numai, este folosirea energiei regenerabile. Cu cât mai mult va crește ponderea acesteia, cu atât mai mult  se va reduce vulnerabilitatea economică față de sursele tradiționale de energie.

Petru Comarov, expert energetic al AO „Gutta-Club”, a calculat că un singur colector poate încălzi absolut gratuit aproximativ 10 000 litri de apă la o temperatură de până la 65 de grade. Aceasta este echivalentul încălzirii de 100 de ori a apei până la aceași temperatură cu un boiler electric de 100 de litri.

Din păcate, unitățile comerciale vând extrem de costisitor instalațiile ce folosesc energie din surse regenerabile, ceea ce le fac greu accesibile majorității cetățenilor. Potrivit lui Petru Comarov, cetățenii sunt destul de capabili (punct de vedere financiar și tehnic) pentru a face singuri sau în grup aceste instalații. În acest scop, „Gutta-Club” a reușit din 2012 până în prezent să ofere zeci de instruiri pentru asamblarea, instalarea și folosirea cu randament a diferitor tipuri de colectoare solare.

Au fost desemnate cele mai bune planuri de afaceri în domeniul agroturismului în Regiunea Nord

1

Au fost desemnați câștigătorii Concursului pentru cele mai bune planuri de afaceri în domeniul agroturismului, desfășurat în perioada 30 ianuarie – 18 februarie în cadrul proiectului „Suport în dezvoltarea turismului rural sustenabil în Regiunea de Dezvoltare Nord, Moldova”, implementat de ADR Nord și finanțat de Guvernul Estoniei.

În perioada vizată, la ADR Nord au fost depuse șapte planuri de afaceri. Membrii unui grup de lucru prezidat de directorul ADR Nord, Ion Bodrug, și format din șefii de secții din cadrul ADR Nord Maria Prisacari, Inga Cojocaru și Constantin Bândiu, precum și președinta Asociației obștești „Pro-Busuness Nord”, Elena Rosoșenco, au examinat cele șapte planuri de afaceri recepționate, în ordinea în care au fost depuse de către aplicanți.

Planurile au fost examinate conform regulamentului de participare la concursul planurilor de afaceri în domeniul agroturismului.

Astfel, câștigători ai Concursului au fost desemnați:

  • Angela Bejenari, satul Plop, raionul Dondușeni – „Crearea agropensiunii rurale «La căsuța cu pomușoare»”;
  • Mihaela Banari, satul Pererâta, raionul Briceni – „Agropensiune – Popasul de lângă Prut”;
  • Doru Dumitraș, satul Drepcăuți, raionul Briceni – „Fortificarea agropensiunii «Țara de Sus» prin completarea gospodăriei țărănești cu segmentul activităților de agroturism”;
  • Mihai Crucovici, satul Cosăuți, raionul Soroca – „Baza de odihnă «VISOMIEV»”.

Prin organizarea acestui concurs, ADR Nord își propune să susține spiritul antreprenorial în domeniul turismului rural, prin premierea și promovarea celor mai bune planuri de afaceri.

Câștigătorii concursului vor efectua o vizită de studiu în Estonia, în vederea preluării bunelor practici și experienței în domeniul creării și funcționării agropensiunilor.