Ucraina vrea să majoreze de două ori producerea rapiței în anul 2017

0

Ucraina vrea să majoreze volumul de producere a rapiței în anul 2017 de 2,1 ori. Aceasta creștere se va face datorită majorării suprafeței de însămânțare, a afirmat academicianul ucrainean de la Institutul Economiei Agricole Victor Meseli-Veseleak, scrie latifundist.com.

„Recoltarea soiei se va micșora cu circa 3,7% în comparație cu rezultatele semnificative din anul 2016. După o creștere permanentă în anii precedenți, cantitatea producerii a floarei de soare se va stabiliza în anul 2017 – mai exact se va micșora cu 4.9% în comparație cu anul trecut”, a menționat Victor Meseli-Veseleak.

Acesta a adăugat că și cantitatea grâului recoltat va fi mai bogată – cu 1,2% mai mult în comparație cu anul trecut – 26,3 milioane de tone. Totodată, ucrainenii se așteaptă la o reducere de producere a porumbului (cu 2%) și a orzului (cu 8%). Scăderea estimativă a randamentului de până la 4,16 tone pe hectar va fi compensată prin majorarea terenurilor pentru însămânțare pentru diferite culturi cu 2,2%.

Valoarea reală a producției agricole brute (PAB) în anul 2017 a constituit 253,6 miliarde hrivne, cu 0,2% mai puțin decât în anul 2016.

Moldsilva avertizează: Colectarea și comercializarea plantelor vernale este strict interzisă

0

Agenția „Moldsilva” informează populația despre necesitatea  ocrotirii speciilor de plante rare şi  în acest sens a fost emis un ordin „Cu privire la măsurile de ocrotire a speciilor de plante cu regim special de protecţie”.

Conform prevederilor ordinului, întreprinderile silvice subordonate în cooperare cu organele de poliţie, reprezentanţii agenţiilor şi inspecţiilor ecologice teritoriale, vor asigura respectarea legislaţiei în vigoare, monitorizînd permanent, în special locurile de creşterea plantelor vernale,  pentru a depista şi a contracara, contravenţiile, care vizează, colectarea şi comercializarea plantelor rare şi a părţilor acestora (flori, frunze, muguri, tulpini, ramuri, rădăcini, bulbi, rizomi).

Menţionăm  că,  în aceasta perioadă a anului sunt frecvent depistate cazuri de recoltare și comercializare ilicită a plantelor vernale protejate de Stat ca:  ghiocelul, crocusul, brînduşa, dediţelul, ruscuţa primăvăratică, floarea vîntului, laleau pestriţă, laleaua  Biberstein, omătuţele.

Punctele de comercializare sunt atît în municipiul Chişinău, cît şi pe traseele naţionale (Leușeni, Orhei, Călărași, Ungheni). Persoanele, care comit aceste  ilegalități în conformitate cu Codul Contravențional riscă o amendă de pînă la 2000 de lei.

Totodată, Agenția „Moldsilva” roagă respectuos cetățenii să se abțină de la colectarea acestor plante, iar în cazul observării a astfel de cazuri,  să apeleze linia fierbinte 022211-311.

IFAD caută un prestator de servicii care va verifica destinația banilor acordați tinerilor antreprenori

0

Selectarea prestatorului de servicii pentru verificarea destinației resurselor financiare acordate tinerilor antreprenori în cadrul Programelor IFAD.

Serviciile care urmează a fi acordate de către prestatorul de servicii, vor cuprinde următoarele sarcini și responsabilități:

1. Efectuarea vizitelor la locul desfășurării afacerii și intervievarea tinerilor antreprenori; se va completa Fișă de confirmare, care va fi oferita de către UCIP-IFAD și va conține informația cu privite la beneficiar și bunurile pentru care au fost eliberate resursele financiare ale Programului.

2. Conform fișei se vor verifica și confirma următoarele date:

  •  Acționarul (fondatorul) și administratorul întreprinderii, la mometul verificării, sunt aceleaș persoane care au depus cererea de finanțare pentru obținerea grantului;
  • administratorului întreprinderii a fost prezent în momentul efectuării verificării;
  • tânărul antreprenor cunoaște afacerea și participă activ la administrarea acesteia;
  • bunurile achiziționate din grant corespund listei de bunuri din Cererea de finanțare aprobată de UCIP-IFAD;
  • bunurile ce constituie obiectul investiției din grant sunt în bună funcțiune și asigură continuitatea afacerii;
  • respectarea destinației resurselor financiare eliberate din cadrul Programului (se va solicita documentele justificative: ordinul de plată, factura sau alte documente care să confirme efectuarea livrării bunurilor ce constituie obiectul investiției finanțate).

3. Prestatorul va prezenta minim 3 poze pe care obligatoriu să fie imprimată data în care s-a efectuat poza. Cel puțin în una din poze va fi reprezentat Beneficiarul și 2-3 poze cu obiectul investiției, bunurile procurate, etc.

4. Prestatorul va scana sau fotocopia, la o rezolutie bună, fiecăre document menționat în pct. 2.

5. Procesarea datelor în fișier Excel, care adițional la datele oferite din evidența UCIP-IFAD, va include informația colectată din teren (denumirea bunul procurat de facto, denumirea vînzătorului, data și suma transferată conform ordinului de plată, numărul și data eliberării facturii pentru bunul procurat, prezența administratorului în momentul efectuării vizitei, participarea tînărului în administrarea afacerii).

Experiența și calificarea

  • Companiile care aplică trebuie să întrunească următoarele condiții minime de eligibilitate:
  • Companie de audit, rezidentă a Republicii Moldova;
  • Experiență în domeniul auditului (numărul de audite în ultimii 5 ani);
  • Experiență în domeniul auditului întreprinderilor agricole;
  • Personalul titular implicat în intervievare va fi vorbitor de limbă română și rusă;
  • Dispune de capacități tehnice necesare pentru efectuarea serviciilor solicitate.

Condițiile de prezentare a ofertelor

  • Pachetul de documente va include Oferta tehnică (original și copie) și oferta financiară (original și copie), fiecare sigilate în plicuri separate (total 4 plicuri) și toate împreună prezentate în plic comun, la fel sigilat.
  • Pe toate plicurile (4+1) va fi indicat denumirea ofertantului, persoana și telefon de contact, adresa de e-mail, denumirea concursului la care se aplică.
  • Oferta va fi prezentată la adresa UCIP-IFAD: bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 162, et.13, oficiul 1303, până la data de 24 martie 2017, ora 10:00.
  • Ofertele incomplete și cele care vor fi prezentate după expirarea termenului limită stabilit nu vor fi admise la Concurs.

UCIP-IFAD este în drept de a anula licitația în orice etapă de concurs din motivul imposibilității acoperirii financiare ori din motiv de necorespundere a ofertelor la cerințele stabilite în documentele de licitație sau alte motive justificate.

Pentru clarificări și concretizări scrieți pe adresa de email: [email protected]

Concurs pentru selectarea beneficiarilor de granturi pentru promovarea inovațiilor în domeniul legumiculturii

0

În baza unui concurs naţional, din rândul companiilor private sau cu capital de stat, va fi selectat un beneficiar din domeniul producerii legumelor, care va implementa un proiect pilot susținut prin acordarea unui grant, pentru suportul inovațional/inte nsiv pe lanțul valoric dat și unde rezultatele imediate o creștere considerabilă a producției și a calității) pot fi demonstrate în sezonul de producție următor.

Succesul proiectului pilot va fi  făcut public și va fi folosit ca exemplu de demonstrație pentru alți  producători din domeniu.

UCIP-IFAD va acorda asistenţă financiară sub forma unui grant în sumă de maxim 20.000 de dolari SUA, pentru fiecare Proiect Pilot, pentru procurarea de echipamente de producție intensivă și inovatoare, echipamente pentru post-recoltare (colectare, prelucrare și ambalare) s.a., necesare pentru suplinirea întregului lanț valoric din domeniul dat. UCIP-IFAD va acorda şi asistenţă tehnică şi consultativa întreprinderii selectate pentru crearea Proiectului Pilot şi promovarea tehnologiilor inovatoare.

Beneficiarii și criterii minime de eligibilitate:

  • Companiile vor fi eligibile pentru etapa de pre-calificare doar în cazul cînd vor întruni următoarele criterii:
  • A fi înregistrate în zona rurală, cu activitate în domeniul legumiculturii și reprezintă o formă de asociere a producătorilor de legume pentru a fi conectați cu piața de desfacere;
  • Compania trebuie să reprezinte rolul de lider în cadrul lanțului valoric de producere a legumelor: cooperativă, asociație, grup de producători, întreprindere care colectează, procesează și/sau comercializează;
  • Compania duce evidența contabilă conform standardelor naționale de contabilitate;
  • Acceptă să participe cu cofinanțare în raport de cel puţin 50:50 la suma acordată de UCIP-IFAD;
  • Are experiență de activitate în domeniul producerii de legume de cel puțin 2  ani sau în domeniul procesării, comercializării legumelor de cel puțin 3 ani;
  • Să demonstreze lipsa datoriilor față de bugetul local/de stat;
  • Să manifeste interes şi să accepte înființarea în cadrul întreprinderii/instituției a unei școli de instruire şi primirea pe parcursul a următorilor 3 ani a grupurilor de agricultori la instruire sub formă de seminare, demonstrări practice, etc.

Nu vor fi eligibili:

  • Companiile, întreprinderile înregistrate în orașele Chișinău și Bălți.
  • Companiile care se află în proces de lichidare, insolvabilitate sau au intrat în incapacitate de plată.
  • Companiile care au bilanțul contabil negativ pentru anul precedent depunerii Cererii de participare la concurs pentru finanțarea grantului.

Detaliile privind scopul, descrierea activităților, criteriile de eligibilitate, precum și condițiile de participare le găsiți pe pagina web: www.ifad.md (Servicii/Granturi).

Întrebările cu privire la Termenii de Referinţă pot fi transmise la adresa de email: [email protected]

Concurs pentru selectarea beneficiarilor de granturi pentru dezvoltarea lanțului valoric de producere a strugurilor de masă

0

În baza unui concurs naţional, din rândul companiilor private sau cu capital de stat, va fi selectat un beneficiar din domeniul producerii strugurilor de masă, care va implementa un proiect pilot susținut prin acordarea unui grant, pentru suportul inovațional/intensiv pe lanțul valoric dat și unde rezultatele imediate o creștere considerabilă a producției și a calității) pot fi demonstrate în sezonul de producție următor.

Succesul proiectului pilot va fi  făcut public și va fi folosit ca exemplu de demonstrație pentru alți  producători din domeniu.

UCIP-IFAD va acorda asistenţă financiară sub forma unui grant în sumă de maxim 20 mii dolari SUA, pentru fiecare Proiect Pilot, pentru procurarea de echipamente de producție intensivă și inovatoare, echipamente pentru post-recoltare (colectare, prelucrare și ambalare) s.a., necesare pentru suplinirea întregului lanț valoric. UCIP-IFAD va acorda şi asistenţă tehnică şi consultativa întreprinderii selectate pentru crearea Proiectului Pilot şi promovarea tehnologiilor inovatoare.

Detaliile privind scopul, descrierea activităților, criteriile de eligibilitate, precum și condițiile de participare le găsiți pe pagina web: www.ifad.md(Servicii/Grantu ri)

Întrebările cu privire la Termenii de Referinţă pot fi transmise la adresa de email: [email protected]

Activitatea sectorului vitivinicol: Din 211 entități vitivinicole doar 122 au prezentat declaraţia privind campania vitivinicolă

0

Până la momentul actual, din 211 agenţi economici înregistraţi în Registrul vitivinicol, cu depăşirea termenului stabilit, au prezentat declaraţia privind campania vitivinicolă doar 122 entităţi vitivinicole, potrivit serviciului de presă al Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare.

Conform declaraţiilor prezentate, în total au fost prelucrate 212,32 mii tone de struguri din care s-au produs:

  • vinuri materie primă albe – 6016, 6 mii dal;
  • vinuri materie primă roşii – 4856, 0 mii dal;
  • vinuri materie primă pentru spumante – 1759,1 mii dal;
  • vinuri materie primă pentru distilare – 1675, 2 mii dal;
  • altele – 785 mii dal.

Totodată, au fost informate organismele de certificare (Î.S. „Centrul Naţional de Verificare a Calităţii Producţiei Alcoolice” şi Centrul de Metrologie Aplicată şi Certificare) că începând cu 20.02.2017 la certificarea producţiei vitivinicole să se ghideze strict de lista prezentată, refuzând certificarea produselor la acele întreprinderi, care nu se regăsesc în lista sus menţionată.

Totodată,  în perioada 1-7 februarie 2017, colaboratorii Direcţiei politici şi reglementări în sectorul vitivinicol au participat la degustările regionale a vinurilor produse în campania de producţie vitivinicolă a anului 2016, organizate, de către Oficiul Naţional al Viei şi Vinului, cu scopul de a determina calitatea acestora şi potenţialul de producţie în anul 2017.

Producătorii din trei Regiuni Geografice Delimitate („Codru”, „Ştefan Vodă” şi „Valul lui Traian”) au prezentat pentru degustaţie vinuri cu indicaţie geografică protejată şi vinuri fără indicaţie protejată cu denumire de soi.

În total au participat şi prezentat mărcile sale de produs 43 întreprinderi vinicole şi degustate 319 loturi de vinuri.

I. Regiunea geografică „Codru”

Locul desfăşurării: „Migdal P” SRL, s. Cojuşna, data 01.02.2017.

Întreprinderile vitivinicole care şi-au prezentat mostrele de produs: „Alianţa Vin” SRL, „Vinăria Mileştii Mici” SRL, ÎS CVC „Mileştii Mici”, ÎM „Călăraşi Divin” SRL, Fabrica de Vinuri şi Coniacuri „KVINT”, „Vinăria „Hânceşti” SRL, „Migdal P” SA, „Cricova” SA,  ÎM „Chateau Vartely” SRL, „Doina vin” SRL, „Maurt” SRL, ÎCS„WIP” SRL, „Ever–Vin” SRL, „Asconi” SRL.

Număr de mostre prezentate: vinuri albe 64, vinuri roze şi roşii 36 dintre care 42% vinuri cu indicaţie geografică protejata.

II. Regiunea geografică „Valul lui Traian”

Locul desfăşurării: or. Comrat , data 03.02.2017

Întreprinderile vitivinicole care şi-au prezentat mostrele de produs: „Imperial Vin” SA, „Kazayak Vin” SA, „Bulgari Winery” SRL, „Tartcomvin” SRL, „Invinprom” SRL, „Făutor” SRL, „Vinuri de Comrat” SA, „Ceba Vin” SA, „Podgoria Vin” SRL, „Vinăria Ţiganca” SRL, „Vinăria Bostavan” SRL, „Vinăria din Vale” SA, „DK-Intertrade” SRL, „Cricova” SA, ÎCS „WIP-Ciumai” SRL, „Taraclia” SA, „Vinia Denovi” SRL, „Mold Nord” SA, „Corten Vin” SRL, „Slobozia Mare” SRL.

Număr de mostre prezentate: vinuri albe 70, vinuri roşii 81, dintre care 39,7% vinuri cu indicaţie geografică protejată.

III. Regiunea geografică „Ştefan Vodă”

Locul desfăşurării: ÎM „Vinăria Purcari SRL, s. Purcari, data 07.02.2017

Întreprinderile vitivinicole care şi-au prezentat mostrele de produs: „Vinăria Purcari” SRL, „Suvorov Vin” SRL, ÎM „Basarabia Lwin Invest” SRL, „Săiţi” SA, „Cimişlia” SA, „Lion Gri” SRL, „Sălcuţa” SRL, „Mezalimpe” SRL, „Bravo Wine” SRL, „Leuntea Vin” SRL

Număr de mostre prezentate: vinuri albe 33, vinuri roşii 34, dintre care 61% vinuri cu indicaţie geografică protejată.

În conformitate cu prevederile Reglementării tehnice „Organizarea pieţei vitivinicole”, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 356 din 11.06.2015, unităţile vitivinicole sunt obligate, anual, să întocmească şi să depună o declaraţie privind campania de producere vitivinicolă.

Concurs pentru selectarea beneficiarilor de granturi pentru promovarea inovațiilor în domeniul apicol

0

În baza unui concurs naţional, din rândul companiilor private sau cu capital de stat, va fi selectat un beneficiar din domeniul apicol, care va implementa un proiect pilot susținut prin acordarea unui grant, pentru suportul inovațional/intensiv pe lanțul valoric dat și unde rezultatele imediate o creștere considerabilă a producției și a calității) pot fi demonstrate în sezonul de producție următor.

Succesul proiectului pilot va fi făcut public și va fi folosit ca exemplu de demonstrație pentru alți producători din domeniu.

UCIP-IFAD va acorda asistenţă financiară sub forma unui grant în sumă de maxim 20 mii dolari SUA, pentru fiecare Proiect Pilot, pentru procurarea de echipamente de producție intensivă și inovatoare, echipamente pentru post-recoltare (colectare, prelucrare și ambalare) s.a., necesare pentru suplinirea întregului lanț valoric apicol. UCIP-IFAD va acorda şi asistenţă tehnică şi consultativa întreprinderii selectate pentru crearea Proiectului Pilot şi promovarea tehnologiilor inovatoare.

Concursul este organizat în cadrul activităților Programului Rural de Rezilienţă Economico-Climatică Incluzivă (PRRECI), finanţat de Fondul Internaţional pentru Dezvoltare Agricolă şi implementat de către Unitatea Consolidată pentru Implementarea Programelor IFAD.

Programul este conceput pentru a contribui la reducerea sărăciei rurale în Moldova, prin promovarea accesului către o gamă completă de servicii adecvate şi integrate financiare. O atenţie deosebită în cadrul Programului este atribuită dezvoltării şi implementării tehnologiilor performante în domeniul agricol.

În această ordine de idei, producerea mierii de albine în cadrul unei agriculturi contractuale este privită ca o formă de lucru ce ar da posibilitate producătorilor de miere de albine, procesatorilor şi exportatorilor de a construi relaţii durabile de parteneriat direcţionate spre – eficientizarea participării în afacerile agricole pentru toţi participanţii lanţului valoric cu scopul obţinerii venitului maxim.

Procedura de verificare a mărfurilor la import supuse controlului sanitar va fi simplificată

0

Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor (ANSA) aduce la cunoștința agenților economici importatori de mărfuri supuse controlului sanitar – veterinar și fitosanitar că, începând cu 01.03.2017, se simplifică procedura de inspecție la import prin efectuarea unui singur control la posturile Agenţiei de inspecție la frontieră.

Astfel, agenții economici nu vor fi supuși unui control repetat în cadrul terminalelor vamale interne.

Legislativul a adoptat, anul trecut, o lege care prevede reducerea instituțiilor de control de la 33 până la 11, precum şi cinci regulatori independenţi, pentru a reduce presiunea administrativă asupra mediului de afaceri, de a exclude situațiile de abuz asupra întreprinzătorilor, dar și de a eficientiza și transparentiza controlul de stat.

Exporturile de produse agroalimentare ale UE au atins o valoare record în 2016

0

Exporturile de produse agroalimentare ale Uniunii Europene au crescut cu 1,3%, sau 1,7 miliarde de euro în 2016, până la valoarea record de 130,7 miliarde de euro, arată datele comunicate de Comisia Europeană, potrivit Agerpres.ro.

Cea mai mare creștere anuală a exporturilor de produse agroalimentare a fost către SUA, de 1,26 miliarde de euro, și, de asemenea, către China, 1,06 miliarde de euro. Anul trecut, cele mai importante destinații pentru exporturile de produse agroalimentare ale UE au fost, în ordine: SUA, China, Elveția, Japonia și Rusia.

În paralel, importurile de produse agroalimentare în UE au scăzut cu 1,5% în 2016, până la 112 miliarde de euro, în principal ca urmare a scăderii cu 1,4 miliarde de euro a importurilor din Brazilia și a scăderii cu 700 de milioane de euro a importurilor din SUA. Cele mai importante surse pentru importurile de produse agroalimentare ale UE au fost: Brazilia, SUA, Argentina și China, urmate de Elveția, Turcia, Indonezia, Ucraina și Coasta de Fildeș.

Ca urmare, surplusul balanței comerciale a UE în domeniul comerțului cu produse agroalimentare a crescut până la 18,8 miliarde euro în 2016, de la 15,3 miliarde euro în 2015.

Sectorul agroalimentar a fost responsabil pentru 7,5% din exporturile totale de bunuri ale UE în 2016, în timp ce 6,6% din totalul bunurilor importate în UE au fost produse agroalimentare.

De asemenea, cu un surplus de 18,8 miliarde euro, sectorul agroalimentar a avut o contribuție la surplusul general înregistrat de UE de pe urma comerțului cu bunuri, care în 2016 s-a situat la 39,3 miliarde de euro.

Pe categorii de produse, anul 2016 a fost marcat de creșterea cu 32% a valorii exporturilor UE de carne de porc precum și de creștere cu 19% a exporturilor de ulei de măsline. Pe de altă parte, 2016 a fost marcat de scăderea valorii exporturilor de piei și blănuri, cu 41%, precum și de o scădere cu 36% a valorii exporturilor de cereale, altele decât grâul și orezul. În concluzie, anul trecut producătorii UE și-au majorat cu succes exporturile de produse primare de genul carne de porc și vegetale.