Detalii în dosarul de corupție privind înstrăinarea terenului Colegiului Național de Viticultură și Vinificație

0

Douăsprezece persoane au fost reţinute în cadrul percheziţiilor efectuate astăzi, 22 noiembrie, de către ofiţerii Centrului Naţional Anticorupţie (CNA) şi procurorii Anticorupţie la domiciliile mai multor funcţionari publici, dar şi foşti oficiali guvernamentali. Despre acest lucru au comunicat, în cadrul unui briefing de presă, Bogdan Zumbreanu, şef al Direcţiei urmărire penală a CNA, şi Viorel Morari, şeful Procuraturii Anticorupţie, relatează IPN.

Potrivit șefului Procuraturii Anticorupție, Viorel Morari, este vorba despre un dosar privind încercarea de înstrăinare ilegală a 30 de hectare de teren ce aparținea Colegiului Național de Viticultură și Vinificație. Viorel Morari a afirmat că prin diferite sheme se încerca schimbarea destinației terenurilor, obținerea terenului în arendă, parcelarea acestora, iar, ulterior, aceste terenuri urmau să fie vândute la un preț mai mare.

„S-au desfășurat 24 de percheziții. Drept rezultat, la CNA au fost aduse zece persoane, reținute pe acest caz sunt 12 persoane. Două persoane au fost reținute anterior într-o altă cauză penală, ce este instrumentată de către Direcția teritorială Nord a CNA”, a spus Bogdan Zumbreanu.

El a spus că este vorba despre un ex-secretar al Consiliului Suprem de Securitate, un angajat al unui Institut științifico-practic, un expert-evaluator de bunuri imobile, un avocat, ex-colaborator al Ministerului de Interne, un șef de direcției de la Ministerul Agriculturii și un fost viceministru al Agriculturii.

„Restul persoanelor sunt antreprenori, în interesul cărora a avut loc fapta infracțională”, a adăugat Bogdan Zumbreanu.

„Este vorba despre unele persoane publice care erau implicate în scheme de deposedare a terenurilor gestionate de către Colegiului Național de Viticultură și Vinificație. Pe parcursul efectuării investigațiilor au fost puse sub urmărire cinci persoane, inclusiv persoane din cadrul acestui Colegiu. Urmărirea penală a fost încheiată, însă s-a mai constatat existența unei alte grupe criminale ce își desfășura activitatea în scopul deposedării de bunuri a Colegiului Național de Viticultură și Vinificație. Este vorba de 30 de hectare de teren. Totodată, se investighează fapta de corupere activă în legătură cu obținerea finanțării din partea Agenției de Intervenție și Plăți în Agricultură. Mărimea susținerii financiare era estimată la 4,5 milioane de lei. Pentru această acțiune urma să fie achitată o sumă de 30 de mii de euro mită”, a spus Viorel Morari.

Cele douăsprezece persoanele au fost reținute pentru 72 de ore, riscând pedepse cu închisoarea de până la 10 ani şi amenzi de sute de mii de lei.

Interviu cu Vasile Bumacov, ambasadorul Republicii Moldova în Japonia

0

Importanța investițiilor japoneze în Moldova și domeniile care ar prezenta interes pentru agenții economici niponi, dar și cum pot fi atrași turiștii în Moldova au fost temele abordate de ambasadorul Republicii Moldova, Vasile Bumacov, într-un interviu acordat Agenției de presă IPN.

– Domnule ambasador, am lăsat intenţionat să treacă ceva timp de la numirea dumneavoastră în funcţie. Acum, când v-aţi acomodat la Tokyo, cum aţi caracteriza relaţiile moldo-japoneze? Care sunt circumstanţele că anul acesta atât la Chişinău, cât şi la Tokyo s-au deschis reprezentanţe ale statelor?

– Deschiderea ambasadelor la Tokyo și Chișinău a fost cu adevărat un pas concret întru dezvoltarea relațiilor bilaterale. Sigur, a fost și corectarea unei greșeli comise anterior. Trebuia cu mult timp în urmă să se întâmple acest lucru dacă s-ar fi ținut cont de faptul că Japonia a fost și continuă sa fie un mare susținător al țării noastre, atât financiar, fiind al treilea donator după SUA și UE, cât și politic. Țări, care au obținut mult mai târziu independența decât Republica Moldova, imediat au deschis aici ambasade, iar fostele republici sovietice au deschis în Japonia ambasade încă în anii 90. Cu atât mai mult, era necesar de întreprins ceva, deoarece după 2013 asistența generoasă din partea Guvernului nipon a fost practic sistată. Una din cauze a servit faptul că oficialii moldoveni refuzaseră neîntemeiat câteva întrevederi importante la nivel înalt oferite de Guvernul Japoniei și nu au mers la Tokyo. Apoi au devenit cunoscute și problemele din sectorul financiar-bancar al țării noastre.

– Ce proiecte bilaterale sunt implementate acum, în ce domenii, şi ce fel de proiecte se mai planifică?

– În cadrul ceremoniilor de inaugurare a ambasadelor atât la Chișinău, cât și la Tokyo, oficialii niponi au confirmat clar că Japonia va continua să acorde sprijin țării noastre în procesul de modernizare a sistemului de sănătate și educație, a agriculturii și industriei. Japonia ferm va susține procesul de integrare europeană a Republicii Moldova. Acum continuă implementarea creditului de 60 de milioane de dolari oferit de Japonia pentru înzestrarea instituțiilor medicale cu utilaj performant. Există și proiecte de susținere a instituțiilor din domeniul educațional, a întreprinderilor mici și mijlocii, proiecte de producere a energiei din surse regenerabile și altele.

În luna iunie a anului curent, Agenția Japoneză de Cooperare Internațională (JICA) a delegat o misiune în țara noastră cu scopul identificării domeniilor eligibile pentru viitoarea colaborare. Ca rezultat, pentru finanțarea proiectelor au fost selectate următoarele domenii: activitatea întreprinderilor mici și mijlocii, medicina, agricultura – considerate cu potențial mai mare de dezvoltare și capacitați de utilizare eficientă a fondurilor. Ulterior, în rezultatul acestei vizite, JICA a selectat un grup de experți care în anul curent și anul viitor vor întreprinde un șir de vizite de studiu în țara noastră. Ulterior echipa de consultanți va elabora recomandări de proiecte spre finanțare. Vor fi examinate adițional și așa domenii ca susținerea și modernizarea domeniilor de siguranță a alimentelor și capacității de export, agricultura conservativă și altele. Japonia este gata să ne ofere și credite preferențiale pentru dezvoltare, la cele mai bune condiții, în special pentru renovarea stațiilor de epurare. Cu părere de rău, nu am găsit instituții naționale interesate în acest domeniu, chiar dacă aruncăm în Nistru murdărie și ape reziduale cu miile de tone.

– Care domenii de activitate ar fi atractive pentru investitorii japonezi în Moldova şi de ce? De ce depinde cel mai mult fluxul de bani şi tehnologii japoneze în Moldova?

– După cum cunoașteți, japonezii se pricep foarte bine la toate. Prezența companiilor nipone poate servi ca un barometru al climatului investițional. Lansarea investițiilor nipone in Moldova ar fi un semnal încurajator și pentru alți investitori. Noi am convenit cu experții din Japonia ca, după implementarea cu succes a proiectului de folosire a biomasei la încălzirea școlilor și grădinițelor din Moldova, un proiect extrem de complicat dar și util, deja ar fi posibil, dar și necesar să trecem la un nivel mai înalt de colaborare decât cel de asimilare a granturilor. În următoarea etapă de implementare a proiectelor va trebui să atragem o atenție mai mare la implicarea în proiecte a întreprinderilor mici și mijlocii japoneze. Ca rezultat, specialiștii niponi vor avea oportunitatea de a evalua potențialul real al țării noastre de asimilare a investițiilor și să încurajeze lansarea afacerilor profitabile în Republica  Moldova.

Evident, lansarea afacerilor în domeniul industrial, producerea de utilaj modern și tehnologii ar fi un mare succes pentru noi, cu atât mai mult că am avut experiența similară și în trecut. Mai ales evidențiez importanța producerii utilajului și tehnologiilor pentru industria alimentară și agricultură, care actualmente sunt importate masiv. Sporirea capacitaților de sortare și ambalare a produselor moldovenești pentru a pătrunde pe piețe noi, chiar și cea niponă. Oportunități sunt foarte multe, important este să existe climat investițional pozitiv și să se găsească parteneri de nădejde.

– Recent producătorii moldoveni de vin au participat la Vinexpo Tokyo. Cu ce au impresionat publicul japonez? Cum pot producătorii noştri cuceri piaţa japoneză, care le-ar fi atuul?

– Vinexpo a fost a treia mare prezentare de vinuri moldovenești în Japonia în acest an, pe lângă alte zeci de prezentări mai modeste realizate cu mult succes de Ambasadă pentru rețele hoteliere, restaurante, și în cadrul multiplelor întrevederi cu oficiali și diplomați. Pot să vă spun fără echivoc, vinurile moldovenești de calitate cu adevărat impresionează consumatorul nipon, chiar dacă practic nimeni pană acum nu știa prea multe despre țara noastră. Spre marele nostru noroc, vinurile moldovenești se asortează perfect cu specialitățile, mâncarea niponă, iar caracterul lor, cu un buchet mai bogat, este exact ceea ce le place niponilor. În limba japoneză băutura se scrie cu o combinație a două ieroglife, care simbolizează, dacă să spun mot a mot, ce îți lipsește atunci când servești masa pentru a savura bucatele.

Vinificatorii care au prezentat aici produsul nostru strategic s-au dovedit a fi mari profesioniști. De aceea, cea mai mare aglomerație era la standurile lor. Sper cu timpul, să fim și mai organizați, cum cer rigorile culturii japoneze. Aș dori să menționez în privința vinurilor noastre că aici nu era totul perfect când am început eu activitatea. Inițial am fost șocați de lăcomia unor afaceriști din Moldova, care au adus în Japonia vinuri de pe timpul sovietic, deja stricate definitiv și le vindeau la prețuri exorbitante. Cu susținerea Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene am reușit să mai domolim această diversiune tupeist organizată împotriva imaginii țării noastre și împotriva produsului nostru strategic. Să nu-și facă cineva iluzii că japonezii ar putea tolera un astfel de comportament sfidător și iresponsabil.

– Care alte produse, servicii sau valori din Moldova ar fi atractive pentru piaţa japoneză?

– Chiar dacă Japonia produce unele din cele mai gustoase fructe din lume, importul de fructe constituie peste 50 la sută, la sigur aici este loc pentru cireșele, prunele, nucile noastre, ca și alte fructe și pomușoare care tot se importă cam de la aceeași distanță, tocmai din California. Numai că piața niponă are cerințe extrem de dure atât în privința calității, cât și a ambalajului. Aici practic fiecare căpșună, prună, pară este ambalată separat și așa de frumos încât să fie atrăgătoare pentru cumpărători. La fel Japonia ar fi o piață bună pentru fructe uscate sau procesate.

Noi sperăm în curând să avem în țară și întreprinderi mixte de utilaje moderne și produse IT. În luna august curent, o companie din Japonia, care pe parcursul anului 2016 pregătește aici specialiști moldoveni în domeniul elaborării programelor de proiectare și confecționare computerizată a componentelor metalice, a vizitat Republica Moldova cu scopul deschiderii unei filiale. La sfârșitul anului specialiștii moldoveni vor reveni acasă și sper să lanseze cu succes această afacere.

– Dacă e să ne referim la cealaltă dimensiune, ce servicii, produse şi valori ar trebui să importăm mai mult din Japonia şi de ce?

– Noi importăm multiple servicii, tehnologii și mașini din Japonia. Toți recunosc calitatea lor exclusivă și nimeni nu pune la îndoială acest fapt. Iată în ceea ce privește valorile, aici avem o necesitate mult mai mare! Trebuie să ne gândim cum am putea importa calitatea educației, dorința de a studia, dragostea de țară, modestia și respectul pentru cei care ne înconjoară, curățenia ideală, punctualitatea și responsabilitatea, onorarea obligațiunilor mai bine decât au fost stipulate în contract. În Japonia nu există așa fenomen ca furtul. Poate că și există, cu foarte mici excepții. Iar dacă se mai întâmplă, atunci probabil cu implicarea străinilor. În Japonia nu poți pierde nimic. Dacă ai pierdut ceva, vei găsi acolo unde ai lăsat sau la camerele pentru lucruri pierdute, care sunt peste tot. Puteți să vă imaginați ce reputație avem noi aici după furtul miliardului? Și chiar este ridicol când ceri ajutor de 10 milioane de dolari după ce s-a furat un miliard.

– Domnule ambasador, pe câţi japonezi i-aţi învăţat deja să mănânce mămăligă cu friptură şi brânză de oi? Cum e această experienţă, le place?

– Eu am colaborat cu japonezii mai bine de 17 ani. Am primit la mine acasă zeci de japonezi și chiar poate sute la cantina proiectului 2kr. Iar în perioada cât am fost ministru al agriculturii, dorința de a-mi promova domeniul pentru care eram responsabil și chiar cu adevărat merita m-a făcut să gătesc public nu numai la Ziua Națională a Vinului, dar și cu diferite ocazii pentru mulți străini, inclusiv japonezi. Știu foarte bine sau sper că știu ce le place japonezilor și ce nu le place, chiar daca din politețe ei spun că e bun. Continui să fac același lucru și aici. În Japonia 70% din emisiunile televizate sunt despre bucate și prepararea lor. Proprietarii restaurantelor moldovenești din Tokyo apar des la televizor povestind despre specialitățile, bucatele noastre tradiționale. Dar să știți că motorul promovării specialităților moldovenești este totuși vinul nostru.

Japonezii, când vin de peste hotare, cel mai mult povestesc despre ce bucate noi și deosebite au gustat. Și neapărat vor aduce ceva cadouri anume din acest domeniu. Chiar dacă bucătăria japoneză este deosebită, extrem de diversă, fiind chiar inclusă în Patrimoniul Mondial UNESCO, oricum japonezii sunt extrem de curioși să descopere ceva nou. Iată aici vreau să fac o mică paranteză. Cât de mult m-am străduit să înregistrez măcar o specialitate moldovenească, structurile responsabile de acest domeniu din țara noastră s-au opus cu vehemență. Nu știu dacă cunoașteți că vecini de-ai noștri din Europa au înregistrat sute, ca să nu mai vorbim despre japonezi. La acest capitol vinificatorii noștri au fost mult mai activi și inovativi. Și au reușit.

Specialitatea moldovenească numărul unu care îi impresionează pe japonezi și nu o refuză nici la micul dejun este zeama noastră cu pui și tăiței de casă. Chiar dacă aici nu se găsește pui de casă, oricum carnea din magazine este perfectă pentru zeamă. Sarmalele sunt foarte bine primite, dar și majoritatea bucatelor care le gătesc gospodinele noastre la Crăciun, Paști, de Hram… Cât privește friptura de porc, japonezii o preferă la noi, deoarece carnea de porc la noi este mult mai gustoasă. Iată cu mămăliga stăm mai prost. Eu știu că și mulți moldoveni nu prea o adoră dacă e pregătită așa uscată și tare cum se gătește tradițional la noi, iar japonezii nici atât. Eu le-am sugerat bucătarilor noștri de aici câteva secrete, care le-am aplicat în 2013 când găteam public în Piața Marii Adunări Naționale, după care am reușit să schimbăm părerea japonezilor. Brânza de oi este bună pentru noi deoarece genetic s-a întipărit în gustul moldovenilor fiind moștenită din vremuri străvechi, când nu erau alte metode de păstrare decât să fie tare sărată și ulterior să devină foarte dură. Din cauza gustului prea sărat, mulți străini nu prea o preferă decât în cantități mici. Iar noi sigur că-i ducem dorul aici.

În Japonia specialitățile noastre tradiționale preparate cu suflet și bine prezentate, sigur că sunt apreciate. Numai că trebuie puțin să le ajustam la specificul consumatorului local, cum fac și italienii, și francezii. Japonezii sunt foarte sensibili la calitatea bucatelor, servesc câte puțin, dar cât mai multe feluri. Aici nu este așa ca la noi la nunți și cumetrii, unde se mănâncă de parcă pentru ultima dată în viață, de parcă nu ar mai fi și ziua de mâine. Japonezii pun în valoare toate produsele, plantele sănătoase, care aici se cultivă sau cresc prin păduri, lacuri, mare. Spre exemplu dovleacul este foarte popular datorită calităților curative. Noi am făcut mare efort să-l punem în valoare la noi în Moldova, deoarece se cultivă ușor și se găsește din abundență, dar nu prea ne-am mișcat. La noi mai bine vor cumpăra ceva din import nociv decât să valorificăm marele nostru potențial.

Dacă am fi puțin mai inovativi, vă asigur că Moldova nu ar duce lipsă de turiști. Turismul este o industrie foarte importantă, dar la noi încă nu s-a conștientizat. Cât de dezvoltată este Japonia, dar turismul este tratat ca o prioritate națională. Acum Japonia este vizitată anual de 20 de milioane de turiști, iar autoritățile depun eforturi vizibile ca până în 2020 să atingă cota de 30 de milioane. Dacă să vorbim de țări mai aproape de noi, atunci spre exemplu, Grecia este vizitată anual de aproximativ 30 de milioane de turiști. Dacă Moldova ar atrage măcar un milion de turiști, ei ar lăsa în țară cel puțin 500 de milioane de dolari anual sau 10 miliarde de lei anual! Mai bună investiție nici nu ne putem imagina. Și turiștii, inclusiv japonezii, ar putea fi atrași în Moldova în primul rând cu vinurile, fructele și bucatele noastre tradiționale.

Mariana Galben, IPN

De ce Republica Moldova nu poate exporta material săditor viticol în spațiul UE

0

Deşi Republica Moldova produce material săditor viticol de calitate, acum acesta nu poate fi exportat în Uniunea Europeană. Autorităţile caută soluţii pentru a convinge factorii de decizie de la Bruxelles să permită exportul de material săditor viticol din Moldova, chiar dacă ţara nu este membră a UE. Despre aceasta a comunicat directorul Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentelor, Gheorghe Gaberi, transmite IPN.

Potrivit directorul ANSA, în UE există o directivă care interzice importul butaşilor de viţă de vie din ţările care nu sunt membre ale Uniunii Europene. Însă acum, când atât Moldova, cât şi UE profită din plin de Zona de comerţ liber, autorităţile de la Chişinău poartă tratative cu Bruxelles-ul ca să deschidă exportul de material săditor viticol moldovenesc. Gheorghe Gaberi a precizat că nu este echitabil faptul că ţările UE pot exporta butaşi de viţă de vie în Moldova, iar Moldova nu.

Cât ţine de piaţa CSI, a existat o problemă privind exportul de material săditor în Federaţia Rusă. Încă în 2009, a fost atinsă o înţelegere ca specialiştii de la Roselhoznadzor să vină în Moldova ca să inspecteze pepinierele, căci fără opinia lor exportul de material săditor nu era posibil. Specialiştii ruşi au venit abia în luna septembrie a anului curent şi au vizitat pepinierele din Moldova, de unde au prelevat mostre de plante şi sol. Gheorghe Gaberi speră că după această vizită exportul de material săditor spre Rusia se va deschide.

Directorul ANSA a precizat că exportul butaşilor de viţă de vie, dar şi a altui material săditor în alte state din CSI, cum ar fi Ucraina şi Belarus, este în creştere.

Exportul de produse vegetale din Moldova se diversifică

0

O tendinţă lăudabilă se înregistrează la capitolul exporturi de produse vegetale din Moldova – asortimentul se diversifică, iar agricultorii moldoveni au descoperit noi produse care sunt solicitate pe pieţele externe. Despre aceasta a comunicat directorul Agenţiei Naţionale pentru Siguranţa Alimentară, Gheorghe Gaberi, în cadrul unei conferinţe de presă, transmite IPN.

Gheorghe Gaberi a informat că în zece luni ale anului curent, exporturile de produse vegetale din Moldova sunt mai mari decât pe parcursul întregului an 2015. Astfel, în perioada ianuarie-octombrie 2016, au fost exportate aproape 210 mii de tone de fructe, pe când în anul 2015 volumul de fructe exportate a fost de puţin peste 155 de mii de tone.

La capitolul exportului de fructe se observă tendinţa spre diversificare. Astfel, dacă înainte preponderent se exportau mere, în ultimii ani creşte exportul altor fructe, precum prunele, caisele, piersicile, dar şi zmeura, căpşunele, cireşele, strugurii etc. Gheorghe Gaberi a subliniat că exportul de pomuşoare şi fructe sâmburoase aduce plusvaloare mai mare producătorilor.

În acelaşi timp, se observă o diversificare şi la alte produse exportat. Pe lângă cele tradiţionale, agricultorii moldoveni au început a exporta ciuperci, muştar alimentar, seminţe de struguri, măceş, făină de porumb şi de secară sau chiar făină de coji de nuci, seminţe de in etc. Gheorghe Gaberi a lăudat faptul că agricultorii au descoperit noi produse care, până nu demult, erau văzute mai degrabă ca deşeuri, precum făina de coji de nuci sau de seminţe de struguri. În anul curent pentru prima dată producătorii moldoveni au exportat migdale, gutui, mure, tomate uscate, castraveţi muraţi, năut, făină de porumb şi de secară, rădăcină de hrean.

O altă tendinţă este majorarea exportului de material semincer şi săditor. Au crescut exporturile de pomi fructiferi tradiţionali, precum caişii, cireşii, merii, perii şi vişinii, s-au dublat vânzările de arbuşti de agriş, coacăză şi zmeură. Pentru prima dată s-a exportat material săditor de alune, păducel şi căpşună. Mai bine de jumătate din sortimentul de pomi şi arbuşti s-a exportat în ţările Uniunii Europene.

De altfel, Gheorghe Gaberi a subliniat că piaţa UE devine tot mai atractivă pentru producătorii moldoveni. Dacă anul trecut s-a exportat în UE o cantitate simbolică de material semincer, atunci în primele zece luni ale anului curent volumul exportului a ajuns la 100 de tone, dintre care 87 de tone sunt seminţe de porumb.

Piaţa CSI rămâne a fi tradiţională pentru mulţi producători. Aici a crescut volumul de export a materialului săditor, de la un milion de bucăţi anul trecut, la circa trei milioane în anul curent. În schimb este în scădere volumul de fructe şi de legume exportate.

Potrivit lui Gheorghe Gaberi, cele mai importante pieţe de desfacere rămân a fi din UE – România, Lituania, Polonia, Germania, Italia, Slovenia, iar din CSI – Belarus, Kazahstan, Ucraina şi Georgia. În Rusia exporturile au scăzut.

Au fost achitate 100 milioane lei – subvenții pentru anul 2016

0

Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare și Agenția de Intervenție şi Plăţi pentru Agricultură (AIPA) anunță că începând cu data de 17 noiembrie 2016 s-a dat start achitării subvențiilor aferente Campaniei de Subvenționare 2016.

Astfel, AIPA a efectuat până în acest moment plăți în valoare de circa 100 milioane de lei pentru aproximativ 1000 de producători agricoli.

Subvențiile au fost achitate după cum urmează:

M1.1 – 5 dosare; M1.2D – 70 dosare; M1.2P – 169 dosare; M1.2V – 32 dosare; M1.2A – 1 dosar; M1.3 – 443 dosare; M1.4 – 8 dosare; M1.5 – 4 dosare; M1.6 – 35 dosare; M1.7 – 122 dosare; M1.7A – 62 dosare; M2.2 – 47 dosare; M2.4 – 16 dosare; M2.5 – 1 dosar; M4 – 3 dosare; M5 – 2 dosare.

În urma încheierii campaniei de recepționare a cererilor de finanțare au fost înregistrate peste 4500 de solicitări de subvenționare în sumă totală de cca 630 mil. lei.

Până în prezent AIPA a autorizat 1116 de dosare (cu o valoare de aproximativ 137,6 mil.lei), din care 1000 de dosare (reprezentând 100 mil. lei) au fost deja achitate.

Până la finele lunii noiembrie urmează a fi autorizate, dosarele care se vor încadra în limita Fondului de subvenționare a producătorilor agricoli prevăzut pentru anul 2016. Dosarele de subvenționare recepționate peste limita Fondului de subvenționare disponibil vor fi autorizare spre plată din Fondul de subvenționare pentru anul 2017.

Amintim că recent, Guvernul a aprobat finanțarea tuturor cererilor, inclusiv a solicitărilor care au depășit limita Fondului de subvenționare pentru anul în curs. În felul acesta, Executivul s-a asigurat că toți producătorii agricoli care au depus dosare pentru subvenții vor beneficia de sprijin din partea statului.

Notă:

Pe parcursul anului 2016, Guvernul a efectuat plăți în valoare de circa 600 de milioane de lei producătorilor agricoli,  după cum urmează:

  • dosare de subvenționare depuse până la 31 octombrie 2014, autorizate şi neachitate;
  • dosare de solicitare a sprijinului financiar depuse, conform prevederilor Regulamentului privind modul de acordare a sprijinului financiar producătorilor de fructe din 2014;
  • dosare de subvenționare depuse până la 31 octombrie 2015, autorizate şi neachitate;
  • contribuția statului în Fondul Viei și a Vinului;
  • dosare de subvenționare depuse până la 31 octombrie 2015 şi neautorizate, ca urmare a epuizării mijloacelor Fondului de subvenționare a producătorilor agricoli pentru anul 2015;
  • dosare de subvenționare depuse până la 31 octombrie 2016.

FOTO. 8 companii vinicole au participat, pentru prima dată, la expoziția „Vinexpo Tokyo” din Japonia

0

Vinul Moldovei cucerește noi piețe de desfacere și devine un produs tot mai cunoscut și solicitat de către consumatorii de pe continentul asiatic. Pentru prima dată, produsele autohtone promovate sub umbrela brandului național vinicol Vinul Moldovei au participat la expoziția Vinexpo Tokyo din Japonia, desfășurată în perioada 15-16 noiembrie.

Participarea la Vinexpo Tokyo a fost organizată de Oficiul Național al Viei și Vinului și susținută de Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova, precum și cu implicarea Ambasadei Republicii Moldova în Japonia. Aflat la cea de-a doua ediție, evenimentul de specialitate destinat exclusiv vinurilor și băuturilor spirtoase, a avut loc în inima celui mai important cartier financiar din orașul Tokyo. La expoziție au participat companii vinicole din 15 țări ale lumii, care au prezentat 500 de branduri diferite de vinuri și spirtoase, adunând în total aproximativ 3200 de vizitatori.

Gheorghe Arpentin, director, Oficiul Național al Viei și Vinului: „Vinul Moldovei devine tot mai recunoscut pe diferite piețe externe, fiind o prezență activă la cele mai importante evenimente de specialitate din întreaga lume. Acest lucru contribuie la consolidarea imaginii Vinului Moldovei pe plan internațional, la creșterea numărului de iubitori ai acestuia, și prin urmare, la poziționarea acestui produs național pe același palier cu cele mai recunoscute vinuri din regiunile viticole consacrate. Noi vom continua să susținem eforturile vinificatorilor de a înregistra noi succese, de a se extinde și de a fi o prezență recunoscută pe piețele externe și pe mesele consumatorilor din întreaga lume.”

Prezența la această expoziție a fost posibilă datorită suportului oferit de Proiectul de Competivitate al USAID Moldova, care de mai mulți ani susține dezvoltarea industriei vitivinicole din țara noastră.

Diana Lazăr, vicedirector al Proiectului de Competitivitate al USAID Moldova: „Prezența Vinului Moldovei la expoziția Vinexpo Tokyo este o confirmare că eforturile depuse de USAID Moldova pentru susținerea acestui sector încep să dea roade. Vinul Moldovei a ajuns tocmai pe piața din Japonia, care are un mare potențial, dispune de consumatori educați și rafinați, care au cerințe și standarde înalte pentru vinul pe care îl consumă. USAID va continua să susțină această industrie punând accent pe calitate, pentru ca Vinul Moldovei să reușească performanța de a cuceri de la rafinate piețe de desfacere.”

În acest an, la expoziția Vinexpo Tokyo  au participat 8 companii vinicole din Republica Moldova: „Chateau Vartely”,  „Asconi”, „Purcari”, „Suvorov Vin”, „Vinăria din Vale”, „Castel Mimi”, „Albăstrele wines”, „Migdal P”, care și-au expus produsele la un stand comun reunit sub brandul de țară Wine of Moldova.

Ambasadorul RM în Japonia, Vasile Bumacov a fost alături de vinificatori pe parcursul târgului și a prezentat Moldova în fața participanților la un master-class dedicat. Totodată, pentru a evidenția calitatea înaltă și particularitățile terroir-ului moldovenesc, au fost organizate activități destinate jurnaliștilor și importatorilor din Țara Soarelul Răsare: o cină cu jurnaliștii niponi într-un restaurant moldovenesc și un master-class profesionist dedicat Vinului Moldovei, ghidat de Makoto Endo, președintele secretariatului Asociației Importatorilor de Vinuri din Japonia și unul din cei mai iluștri specialiști în domeniul vinului din Japonia. Peste 50 profesioniști au degustat vinurilor noastre în cadrul celor două evenimente, urmând a fi publicate articole și comentarii în revistele specializate din Japonia.

Vasile Bumacov, Ambasadorul Republicii Moldova în Japonia: „Standul Wine of Moldova a fost unul din cele mai atractive, impresionând vizitatorii expoziției, ceea ce ne-a făcut mândri. Vinificatorii noștri au fost luați cu asalt, datorită vinurilor de calitate înaltă și stilului lor particular. Jurnaliștii au fost impresionați că Moldova produce vinuri de mii de ani și de combinația reușită între vinurile noastre și remarcabila gastronomie japoneză, simbiotic reprezentând elementele ideogramei japoneze pentru vin: „ceea ce lipsește unei mâncări”.”

Pe parcursul expoziției de la Tokyo, revista specializată The Drinks Business a plasat Republica Moldova printre cei mai importanți expozanți ai evenimentului.

Japonia este a doua cea mai mare piață de vinuri din Asia, importând vinuri de aproximativ 1,4 miliarde de euro, în creștere continuă cu 3-4 % anual. Datele statistice mai arată că peste 50% din populația țării consumă vin cel puțin o dată pe săptămână, iar în ultimii 5 ani importul de vinuri în Țara Soarelui Răsare a crescut cu 68%.

Exportul de vinuri îmbuteliate din Moldova către piața Japoniei s-a dublat în ultimii 3 ani, atingând 230 mii de sticle în 2015. În primele șase luni ale acestui an,  în Japonia au fost exportați 48086 litri de vin provenite de la 6 vinării din țara noastră: „Chateau Vartely”, „Cimișlia”, „Gitana Winery”, „Et Cetera”, „Crama domnească”, „Asconi”.

Posted by Agrobiznes – Fermierul on 16 Noiembrie 2016

FOTO. Premierul Filip a mers în vizită la gospodăria „Sorforjar” din Băhrinești

0

Prim-ministrul Pavel Filip a vizitat, astăzi, compania agricolă SRL „Sorforjar” din satul Băhrinești, raionul Florești, unde i-au fost prezentate informaţii privind aplicarea tehnologiilor  moderne de îngrijire a culturilor agricole, despre recolta medie în anul agricol curent şi contribuţia gospodăriei în soluționarea problemelor sociale ale satului.

În discuţii, Pavel Filip a menţionat importanţa utilizării noilor tehnologii în agricultură, fapt care asigură competitivitatea producţiei agricole autohtone pe piețele externe.

„Recolta obținută, de opt tone de grâu la hectar, este un rezultat foarte bun și un semnal pozitiv pentru toți agricultorii. Pentru a obține rezultate trebuie să investești și să muncești. Vom încuraja agricultorii care fac investiții și utilizează tehnologii noi”, a spus Prim-ministrul.

Totodată, Pavel Filip a exprimat deschiderea Guvernului pentru dezvoltarea agriculturii, specificând că această ramură trebuie să devină mult mai modernă. În context, şeful Guvernului s-a referit şi la noul Regulament de subvenționare în agricultură.

Gospodăria „Sorforjar” are în gestiune 1700 hectare de teren arabil arendat, destinat cultivării cerealelor, porumbului și a sfeclei de zahăr. În anul agricol curent, s-au recoltat în medie câte opt tone de grâu şi câte şapte tone de orz la hectar. Este cel mai bun rezultat înregistrat de gospodăriile agricole din zona de nord a ţării.

FOTO. Un agricultor din Fălești a fost tras la răspundere pentru incendierea a zeci de hectare de teren agricol

0

Un agent economic din localitatea Natalievca, Făleşti, a fost sancționat de inspectorii de mediu pentru că și-a incendiat terenul agricol după ce a strâns recolta de porumb. Cazul a avut loc zilele trecute, anunță Inspectoratul Ecologic.

Inspecţia Ecologică Făleşti a fost alertată telefonic despre cazul de incendiere a resturilor vegetale. La fața locului inspectorii au constatat că agricultorul a dat foc la resturile vegetale de pe o suprafață de 41,5 ha, din cele 83 ha pe care le administrează.

Mai mult, terenul incendiat se află în imediata apropiere de localități, la o distanţă de cca. 600 de metri de satul Ţapoc şi 1200 de metri de satul Natalievca.

Întreprinderii în cauză i s-a întocmit un proces-verbal, cu o amendă de 400 u.c., echivalentul a 8.000 lei, achitată în 72 ore 4.000 lei.  Totodată, întreprinderii i-a fost calculat şi înaintat spre achitare prejudiciul cauzat mediului inconjurător în sumă de 10 mii de lei.

FOTO: Inspectoratul Ecologic
FOTO: Inspectoratul Ecologic
FOTO: Inspectoratul Ecologic
FOTO: Inspectoratul Ecologic

Proiectul USAID a acordat fabricii „Vinuri De Comrat” un grant de 20.000 USD pentru sporirea competitivităţii

0

Fabrica „Vinuri de Comrat” a primit un grant în valoare de $20 mii pentru sporirea competitivităţii, în cadrul unui proiect special finanţat de Agenţia SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID).

Grantul a fost acordat pentru echipamente moderne, pentru a plăti serviciile unui consultant oenolog în sezonul de producere din 2016, dar și pentru promovarea produselor atat pe piața locală cât și pe cea externă. Cu ajutorul grantului, vinăria și-a îmbunătățit tehnologia de producere a vinurilor de calitate, care vor putea fi certificate cu indicație geografică protejată „Valul lui Traian” sub egida mărcii vinicole „Wine of Moldova”.

Solicitat de INFOTAG, directorul de producere, Vladimir Hmelevschi, a spus că întreprinderea a venit cu o contribuţie de $80 mii la acest grant, pentru a moderniza un şir de procese tehnologice în producerea vinurilor de cea mai înaltă calitate.

„Calitatea vinului poate fi sporită esenţial prin echipamentul de refrigerare special, cu ajutorul căruia vom putea opri procesul de fermentare a vinului. De asemenea, sunt necesare filtre moderne pentru curăţarea vinurilor”, a spus el, precizând că fabrica a achiziţionat noi vase pentru păstrarea vinurilor.

Marţi, la întreprindere au venit în vizită Ambasadorul SUA în RM, James Pettit, şi reprezentanta USAID în Moldova, Karen Hilliard.

Vice-directorul Proiectului de Competitivitate al USAID Moldova, Diana Lazăr a menţionat că în acest sezon la fabrică a activat un consultant, care i-a învăţat pe angajaţi cum să folosească corect echipamentele.

„Echipamentele moderne sunt destinate pentru pregătirea vinurilor calitative, care să fie competitive pe noi pieţe”, a spus Lazăr.

Karen Hilliard a notat că obiectivul principal al asistenţei USAID este „de a depăşi consecinţele embargoului impus de Rusia la vinurile din Moldova”.

„Am agreat să susținem această industrie pentru că Vinul Moldovei este un produs competitiv pentru piețele de export, iar Moldova este o țară cu tradiții milenare în producerea vinului. Noi am decis să ajutăm țara în sectoarele în care excelează dar mai nou și pentru că oferă locuri de muncă pentru oamenii din Moldova. Ultimele date arată că în acest sector lucrează 200.000 de oameni. (…) Planificăm să susținem în continuare industria vitivincolă, proiect care va continua până în anul 2020 și vom continua să găsim noi metode de a susține vinăriile din întreaga țara, inclusiv cele din Găgăuzia”, a precizat Hilliard.

Sectorul vitivinicol este unul dintre cele mai strategice și competitive sectoare pentru economia țării noastre, reprezentând 5% din totalul exporturilor din Republica Moldova și 2,5% din PIB-ul național. Pe parcursul ultimului an, Agenţia SUA pentru Dezvoltare Internaţională a oferit asistență tehnică pentru 35 de vinării din țara noastră.