Premieră! România a ajuns cel mai mare exportator de grâu din UE

0

Comercianții de materii prime agricole prezenți local au exportat 1,2 milioane de tone de grâu românesc către clienți extra-comunitari în iulie și august, primele două luni ale sezonului comercial curent din agricultură, scrie agrofinanciar.ro.

Volumul exportat în primele două luni ale sezonului indică o creștere de 72% față de perioada similară a exercițiului comercial precedent și un plus de 62% față de media ultimelor cinci sezoane, arată statistica oficială.

Creșterea față de sezonul anterior a permis grâului românesc să beneficieze din plin de problemele de cu care se confruntă acum piețele agricole din Franța și Germania.

Recoltele mai slabe de grâu din Franța și Germania și apetitul pentru export al României în primele două luni ale sezonului au permis economiei locale să devină cel mai mare furnizor de grâu UE al piețelor extra-comunitare în acest debut de sezon.

Evenimentul este o premieră pentru piața agricolă locală în condițiile în care, tradițional, Franța și Germania sunt cei mai mari doi exportatori de grâu din UE pe întreg parcursul sezonului.

Acum ritmul de export al comercianților din Franța și Germania este în scădere față de sezonul precedent.

Franța a exportat 1,1 milioane de tone de grâu în destinații extra-comunitare în iulie și august, iar Germania a făcut livrări de 0,6 milioane de tone.

Volumul de grâu franțuzesc livrată este mai mic cu 22% față de cel din sezonul anterior, în timp ce economia germană înregistrează un minus de export de 16%.

În același timp, ritmul de export al grâului românesc a prins avânt în luna august atunci când traderii au livrat 960.000 de tone extra-comunitar, după ce în iulie volumul afacerilor internaționale a depășit numai cu puțin pragul de 250.000 de tone.

Volumul de grâu livrat internațional de comercianții prezenți locali în primele două luni ale sezonului acoperă un sfert din programul de export pentru întreg sezonul comercial, și o treime din volumele ce ar urma să ajungă în porturile clienților din afara Uniunii Europene.

Uniunea Europeană are prognozat un program de export de grâu în destinații extra-comunitare cu un volum total de 25 milioane de tone.

Prognoza a fost redusă recent cu 2 milioane de tone pe fondul problemelor cu care se confruntă piețele agricole din Germania și Franța.

Acest volum va reprezenta și cea mai slabă performantă de export de grâu a UE din ultimele patru sezoane comerciale, arată cele mai recente date ale USDA.

Grâul românesc de panificație (12%) avea astăzi prețuri sub cele ale mărfii produse de fermierii din Franța sau Germania.

Marfa locală se tranzacționa astăzi în portul Constanța în intervalul 148 euro/tonă-151 euro/tonă FOB (marfă incărcată pe vapor, preț de export), potrivit datelor din piată.

Marfa romanească este în prezent mult mai competitivă fată de cea frantuzească în condițiile în care grâul produs de fermierii din Hexagon pleca astăzi la export cu prețuri cuprinse în intervalul 155 euro/tonă-158 euro/tonă FOB.

Grâul german se tranzacționa astăzi în porturile de la Marea Baltică pentru cotații cuprinse între 164-167 euro/tonă FOB.

Romania e pe primul loc
Topul celor mai mari zece exportatori de grau din UE in destinatii extra-comunitare in iulie si august – primele doua luni ale sezonului 2016/2017 – si dinamica fata de perioada similara anterioara
Locul Economia 2016/2017 (mii tone) 2015/2016 (mii tone) Evolutie in volum (mii tone) Evolutie procentuala
1 Romania 1.215 703 512 +73%
2 Franta 1.178 1.519 -314 -22%
3 Germania 679 816 -137 -17%
4 Polonia 568 225 343 +152%
5 Bulgaria 251 169 82 +49%
6 Lituania 201 63 138 219%
7 Suedia 40 88 -48 -54
8 Croatia 31 44 -13 -30%
9 Estonia 27 0 27 N/A
10 Ungaria 27 38 -11 -28%
Sursa datelor brute: CE, Eurostat

Fermierii care au comis încălcări la subvenții vor rambursa circa 15 milioane de lei

0

Agenţia de Intervenţie şi Plăţi pentru Agricultură (AIPA) aduce la cunoştinţă publicului larg rezultatele inspecţiilor postachitare efectuate în perioada iunie-iulie 2016.

Conform ordinului AIPA nr. 76 din 20.05.2016, serviciile/secţiile teritoriale ale AIPA au verificat investiţiile efectuate de către producătorii agricoli beneficiari de subvenţii în perioada anilor 2013-2015, sub aspectul respectării prevederilor contractuale, menținerii criteriilor de eligibilitate, utilizării după destinație a obiectelor investiției inclusiv stabilirea stării actuale a acestora.

La baza verificărilor inițiate a stat principiul selectării aleatorii a beneficiarilor de sume mari de subvenții precum și a beneficiarilor de grant. În acest context, au fost selectate aleatoriu 874 dosare, fiind efectuate misiuni de monitorizare postachitare la 796 de producători agricoli.

Ca urmare a sintezei efectuate în urma analizei fișelor de control întocmite în rezultatul inspecţiilor efectuate, s-au stabilit mai multe neconformități și abateri determinate în mare parte prin:

  1. înstrăinarea totală sau parțială a bunurilor investiției care au fost subvenționate din fondul de subvenționare – în cazul a 14 producători agricoli;
  2. sacrificarea animalelor de prăsilă subvenționate – au fost sacrificate 255 capete de animale de prăsilă de diferite specii;
  3. stabilirea faptului beneficierii de elemente de grant nedeclarate – în cazul a cinci producători agricoli;
  4. insolvabilitatea întreprinderii, fapt ce impune asigurarea unor acțiuni din partea AIPA în instanța de judecată – a fost stabilit faptul aflării în procedură de insolvabilitate a 3 producători agricoli;
  5. abandonarea investiției și defrișarea plantației – în cazul a trei producători agricoli plantațiile au fost abandonate și respectiv se află într-o stare deplorabilă, fapt ce impune defrișarea sau replantarea acestora.

Totodată, în cazul a două dosare de subvenționare depuse s-a stabilit faptul defrișării neregulamentare.

În rezultatul încălcărilor constatate prin prisma angajamentelor contractuale asumate de beneficiarii de subvenții urmeză a fi restituită suma de circa 15 mln lei, astfel demarând procedura legală de rambursare a subvențiilor.

FOTO. Membrii Asociației Moldova Fruct au început livrările de fructe în rețeaua „MAGNIT” din Rusia

0

După un început bun de colaborare comercială în sezonul 2015-2016, membrii asociației Moldova Fruct au început livrările de fructe din roada 2016 către rețeaua de comerț cu amănuntul „MAGNIT” din Federația Rusă. Două camioane de mere GALA au fost expediate zilele trecute către magazinele rețelei de comerț de către „Mialex Nord” SRL, anunță Asociația într-o postare pe pagina de facebook.

Potrivit informațiilor publicate, reprezentanții celei mai mari rețele de comerț cu amănuntul din Federația Rusă au vizitat Republica Moldova, unde au fost ghidați preț de 2 zile de către reprezentanții Asociației.

„Pentru sezonul 2016-2017 agentul economic intenționează să achiziționeze cantități considerabile de fructe proaspete din Republica Moldova, aceștia fiind convinși de gustul și calitatea excepțională pe care le pot oferi producătorii moldoveni”, se spune în mesaj.

Săptămâna aceasta o parte din membrii asociației vor participa la cel mai mare târg specializat din domeniu organizat în spațiul CSI, unde au programate întâlniri de afaceri inclusiv cu reprezentanții de top ai rețelei MAGNIT.

IFAD organizează o vizită de studiu în Danemarca pentru tinerii antreprenori

0

UCIP-IFAD anunța concurs pentru selectarea tinerilor antreprenori, beneficiari ai Programului Rural de Rezilienţă Economico-Climatică Incluzivă (IFAD VI) sau Proiectului de Servicii Financiare Rurale și Dezvoltarea Businessului Agricol (IFAD V), pentru participare la vizită de studiu în Danemarca. Activitatea face parte din seria măsurilor post-creditare de dezvoltare a capacităților antreprenoriale a tinerilor.

Perioada

Vizita de studiu este planificată în perioada septembrie 2016, pentru un termen de 7 zile calendaristice (care include zborul în/din Danemarca).

Numărul tinerilor antreprenori spre selectare: 10

Scopul vizitei

  • Familiarizarea cu experiența fermierilor danezi, tineri antreprenori, care conduc afaceri în diferite sectoare ale agriculturii: producere, procesare, marketing, prestări de servicii;
  • Familiarizarea cu producția ecologică și utilizarea metodelor de producție sustenabile;
  • Cunoașterea programelor economice și sociale existente de asistență a tinerilor antreprenori pentru dezvoltarea afacerilor în mediul rural;
  • Stabilirea relațiilor cu potențiali parteneri de afaceri, furnizori și alții.

Vizita de studiu se va axa pe experiența tinerilor antreprenori din Danemarca în domeniul producerii culturilor de cîmp, creșterii animalelor (în special, bovine, păsări, porcine) și horticulturii (în special, legume în cîmp deschis, culturi bacifere).

Programul vizitei de studiu

  • Jumătate de zi seminar de introducere despre particularitățile de dezvoltare agricolă și rurală în Danemarca, organizarea fermierilor și grupurilor de producători, programele de susținere și training a tinerilor antreprenori;
  • Vizite în teren a fermierilor danezi din diferite sectoare, inclusiv cooperative, procesatori, depozite de ambalare, comercianți și piețe agricole.

Costuri

UCIP-IFAD va acoperi costurile de logistică, traducere, bilete avia, cazare și asigurare medicală.

Cheltuielile pentru alimentație și alte cheltuieli personale pe toată perioada vizitei vor fi acoperite de participanți.

Cerințe față de candidat

  • Să fie tînăr antreprenor, beneficiar de credit cu porțiune de grant, finanțat în cadrul Programelor IFAD V sau IFAD VI;
  • Să conducă o afacere ce are succes în domeniul agricol, înregistrînd indicatori financiari și de producție pozitivi;
  • Să manifeste interes în dezvoltarea și extinderea afacerii;
  • Să manifeste interes în creșterea abilităților de antreprenor;
  • Să nu fi participat anterior la alte vizite de studii internaționale finanțate de IFAD;
  • Deține pașaport biometric moldovenesc sau alt pașaport străin pentru circulație liberă în străinătate.

Condiții de aplicare

Tinerii cointeresați urmează să prezinte către UCIP-IFAD:

  1. Formularul de aplicare (Anexa nr. 1);
  2. Copia pașaportului biometric moldovenesc sau alt pașaport străin;
  3. Un eseu în limba română, care să includă:
  • Descrierea afacerii, cît și evoluția acesteia după primirea creditului cu porțiune de grant din cadrul Programului IFAD;
  • Demonstrarea tendinței pozitive de dezvoltare a afacerii prin prezentare de exemple (de ex. noi furnizori, piețe de desfacere, sporirea veniturilor și micșorarea costurilor, majorarea volumelor de producere, a suprafețelor prelucrate, locuri de muncă create și altele, în dependență de specificul afacerii);
  • Necesitatea și utilitatea participării la această vizită de studiu pentru afacerea sa; ce așteptări are de la acest studiu și cum va implementa aceasta în practică după revenirea în țară. Domeniul și activitățile de interes pentru vizita planificată.

Criterii de selectare

  1. Formularul de aplicare completat integral – 20 puncte.
  2. Eseul:
  • descrierea afacerii – 20 puncte;
  • demonstrarea tendinței pozitive de dezvoltare a afacerii – 40 puncte;
  • justificarea necesității de participare la vizită – 20 puncte.

Documentele necesare urmează a fi prezentate pe adresa de e-mail [email protected] sau direct la sediul UCIP-IFAD, bd. Ştefan cel Mare şi Sfânt, 162, et.13, oficiul 1303, nu mai târziu de 15 septembrie 2016, ora 10:00.

Doar persoanele selectate vor fi contactate.

Pentru întrebări, clarificări şi precizări puteți telefona la numărul de telefon 022 21 00 56.

AO Pro Cooperare Regională anunță postul vacant de: Manager Proiect

0

AO  Pro Cooperare Regională anunță postul vacant de: Manager Proiect în cadrul proiectului “Sporirea producției și facilitarea accesului la piață pentru fermierii din zona de Nord a RM” finanțat de Reprezentanța din Republica Moldova a Fundației Elvețiene HEKS-EPER, si implementat  în regiunea de nord a Moldovei, avînd ca grup țintă crescatorii de animale.

Descrierea postului:

Managerul de proiect va contribui la elaborarea activităților și va fi responsabil de implementarea proiectului, va fi angajat cu normă întreagă, fiind amplasat in oficiul proiectului din mun. Balti.

Cerințe:

  • Capacități excelente de planificare, analiză și organizare;
  • Experiență în lucru cu organizațiile locale / asociațiile pe produs / cooperative /agenti economici;
  • Experiență în evaluări și analize de piață, cunoștințe în dezvoltarea și analiza lanțului valoric;
  • Permis de conducere.

Responsabilități majore:

  1. Analiza de piață și necesităților de dezvoltare a clusterului (producatorilor de lapte);
  2. Identificarea necesitatilor si coordonarea activitatilor de instruire pentru producatorii de lapte;
  3. Analiza continuă a situaţiei producătorilor locali cu scopul identificării oportunităților de piață, prin întâlniri cu părţile economice locale interesate;
  4. Realizarea participativă împreună cu producătorii agricoli a analizei lanțului valoric cu scopul de a îmbunătăți accesul acestora la piață;
  5. Crearea legăturii dintre producători (grupuri de producători) și piețele de desfacere /procesatorii din domeniu;
  6. Stabilirea relaţiilor de colaborare cu partenerii de proiect, coordonarea activităţilor cu ei şi menţinerea unor relaţii de comunicare cu partenerii strategici ai proiectului şi cu alte organizaţii;
  7. Coordonarea activității echipei și elaborarea rapoartelor interne și externe solicitate de parteneri.

Condiţii de participare la concurs:

  • Cunoaşterea obligatorie a limbii române si limbii engleze;
  • Studii superioare in stiinte agricole, economie, marketing, sau alte domenii relevante;
  • Experiență în coordonarea proiectelor agricole va constitui un avantaj;
  • Experiență în planificarea activităților și gestionarea proiectelor.

Competențe:

Spirit antreprenorial, capacităţi analitice , abilitati de invatare (asimilarea rapida a informatiilor necunoscute si transpunerea acestora in practica); inițiativa în planificarea activităților proiectului, responsabilitate, punctualitate, capacităţi de lucru în situaţie de limita de timp, spirit de echipă, abilităţi excelente de comunicare, capacitatea de a lucra independent.

Persoanele interesate vor prezenta/expedia:

  • curriculum vitae (CV) care v-a conține 2 contacte de referință, în engleză sau română;
  • scrisoare de intenţie, motivând interesul pentru această poziţie.

Actele sus-menționate vor fi expediate la adresa de email: [email protected] cu Subiectul: “CV Manager proiect” sau la nr. de tel/fax: 030 555 423.

Moldova și Iordania își vor intensifica relațiile de colaborare în domeniul agriculturii

0

Republica Moldova și Regatul Haşemit al Iordaniei vor intensifica relațiile de colaborare în domeniul agriculturii şi industriei alimentare. Un Memorandum de Înţelegere între Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare al Republicii Moldova şi Ministerul Agriculturii al Regatului Haşemit al Iordaniei a fost semnat la Amman, de ministrul Eduard Grama și omologul său iordanian Rida A. Shibli, în cadrul vizitei de lucru a ministrului moldovean, care a avut loc în perioada 07-10 septembrie.

Potrivit documentului, „Părţile Contractante se vor strădui să colaboreze asupra activităților convenite de comun acord în domeniile agriculturii, promovarea comerțului și consolidarea capacităților care vor stimula cooperarea în agricultură”.

Domeniile selectate ca fiind prioritare sunt: siguranța alimentară și securitatea alimentară; cercetare și dezvoltare; extensiune rurală; irigare și managementul apelor; producția animalieră; viticultură; schimbările climatice; comerțul cu produse agricole și investiții, precum și alte domenii stabilite de comun acord.

Cooperarea va fi implementată prin:

  1. Consultări şi informaţii;
  2. Schimb de vizite între specialiști, oameni de știință, experți;
  3. Programe de instruire;
  4. Organizarea în comun a cursurilor de pregătire profesională, seminarelor, simpozioanelor și conferințelor;
  5. Schimb de informaţii privind producerea şi potenţialul de export.

Pentru realizarea unui dialog intensiv, Părţile au convenit să înființeze un grup de lucru în calitate de platformă, care se va convoca în funcție de necesități. Sesiunile vor avea loc în mod alternativ în Republica Moldova și în Regatul Hașemit al Iordaniei.

Totodată, delegația din Republica Moldova a vizitat 2 centre mari de păstrare, sortare și export a fructelor și legumelor din Amman.

Conform datelor statistice, în perioada ianuarie-mai 2016, exportul de produse agroalimentare în Iordania a atins valoarea de 1,8 mil. USD, ceea ce reprezintă o creștere de 5,7 ori comparativ cu valorile perioadei similare a anului precedent.  Această majorare este determinată de livrările de animale vii de specia bovină. Alte produse exportate sunt animalele vii de specia ovine și caprine.

În același timp, importul de produse agroalimentare din Iordania, realizat în perioada ianuarie-mai 2016 reprezintă o creștere semnificativă de la 8,9 mii USD la 878,9 mii USD. Principala categorie de mărfuri importate sunt legumele (tomate și  castraveți).

Ministrul Economiei la o expoziție în China: Vrem să fim o punte de legătură între Europa și Asia

0

Republica Moldova întotdeauna a considerat Republica Populară Chineză ca fiind o direcție importantă de export al vinului moldovenesc, dar și de cooperare economică per ansamblu. Acest eveniment constituie un pas semnificativ în identificarea mai multor oportunități de cooperare economică și de dezvoltare a comerțului bilateral, precum și a fluxurilor de investiții moldo-chineze. Declarația a fost făcută astăzi de viceprim-ministrul, ministru al Economiei, Octavian Calmîc, în cadrul celei de-a VI-a ediții a Expoziției Internaționale de băuturi alcoolice, care se desfășoară în provincia Guizhou, China.

În opinia ministrului Economiei, odată cu aprofundarea relațiilor moldo-chineze, vinul moldovenesc va continua să mențină tendința de creștere rapidă pe piața chineză, Moldova fiind deschisă pentru o cooperarea comercială bilaterală pe toate dimensiunile.

”Pavilionul Republicii Moldova, creat și gestionat cu succes de compania Beijing Eastern Allfriends, ne permite să vedem în comerțul bilateral moldo-chinez agricultură organică, zootehnie ecologică, medicină modernă, turism personalizat, industrie și alte domenii de cooperare. Dar sunt sigur că există încă un potențial enorm de îmbunătățire a acestor relații, a schimbului de experiență și comunicare mai strânsă pentru o integrare comună mai efectivă în noile realități ale economiei mondiale”, a punctat Octavian Calmîc.

În context, vicepremierul a menționat că în calitate de țară membru a Zonei de Comerț Liber din cadrul CSI și datorită condițiilor preferențiale comerciale cu țările din UE, Moldova poate ajuta întreprinderile chineze, inclusiv cele specializate în domeniul viticulturii și vinificației, să intre pe aceste piețe.

”Dorim să folosim pe deplin avantajele noastre geografice, fiind o punte de legătură între Europa și Asia”, a accentuat Octavian Calmîc.

În adresarea s-a către participanții la reuniune, ministrul moldovean al Economiei, a mai menționat că  dezvoltarea bunelor relații dintre China și Europa de Est creează premise prielnice pentru o cooperare fructuoasă și cu Republica Moldova.

”Sper ca tot mai mulți oameni din China să aibă posibilitatea de a savura vinuri de înaltă calitate fabricate în Moldova. Vă invităm pe aceasta cale să fiți alături de noi la sărbătoarea națională a vinului, care va avea loc în perioada 1-2 octombrie 2016, la Chişinău”, a spus Octavian Calmîc.

Vicepremierul Octavian Calmîc întreprinde, în perioada 8 – 10 septembrie curent, o vizită de lucru în Republica Populară Chineză, unde are planificate discuții cu reprezentanți ai Guvernului de la Beijing și provinciei Guizhou. În China, ministrul Economiei participă și la lucrările celei de-a VI-a ediții a Expoziției Internaționale de băuturi alcoolice și la Summit-ul mondial al producătorilor de vin.

Danube Logistics câștigă în bătălia pentru porţile maritime ale ţării

0

Pe 7 septembrie 2016, Curtea de Circumscripție din Amsterdam a confirmat validitatea achiziționării de către Danube Logistics Holding BV în anul 2011 a intereselor patrimoniale ale Bemol Retail SRL și Easeur Holding BV în Danube Logistics SRL.

Instanţa a decis că tranzacţia este legală

Potrivit unui comunicat al Danube Logistics, instanța olandeză a decis că Contractul-cadru de vânzare-cumpărare, care a stat la baza tranzacției, este legal și, ca urmare, valabil și obligatoriu spre respectare de către părți.

„Pe parcursul litigiului, care a durat aproape doi ani, Easeur Holding BV și Bemol Retail SRL nu au reușit să-și probeze afirmațiile neîntemeiate care urmăreau scopul de a anula tranzacția din 2011, în vederea preluării controlului asupra Portului Internațional Liber Giurgiulești. În lunile următoare, pe lângă alte aspecte, instanța judecătorească olandeză va decide asupra mărimii compensației pe care Easeur Holding BV și Bemol Retail SRL urmează să o plătească companiilor Danube Logistics SRL și Danube Logistics Holding BV pentru daunele cauzate prin acțiunile lor”, se precizează în comunicatul companiei, citat de Mold-Street.

BERD are dreptul la dividende din Portul Giurgiuleşti

De notat că Danube Logistics este investitorul general și operatorul Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova.

Până în anul 2013 interesele economice în Danube Logistics erau partajate între Danube Logistics Holding BV și Credit Suisse. Urmare a restructurării financiare, în prezent Danube Logistics Holding BV partajează interesul economic în Danube Logistics SRL cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, care are dreptul la o parte din dividende și venitul rezultat dintr-o eventuală vânzare a acțiunilor Danube Logistics, precizează compania.

De notat că omul de afaceri azer Rafiq Aliyev care controlează companiile Easeur Holding BV și Bemol Retail şi care din 2004 a fost investitorul în Portul Internaţional Giurgiuleşti nu a comentat deocamdată verdictul.

Amintim că în decembrie 2004, Guvernul Republicii Moldova a semnat un acord de investiţii cu grupul de companii Azpetrol pentru finalizarea construcţiei Portului Internaţional Liber Giurgiuleşti, a terminalului petrolier, a unei rafinării şi a unei reţele de benzinării.

În anul 2005, locul Azpetrol a fost preluat de Easeur Holding BV din Olanda, care controla trei companii din Moldova: Danube Logistics, Bemol Retail şi Bemol Trading.

În anul 2014, la cererea companiei olandeze Easeur Holding BV şi a firmei Bemol au fost iniţiate mai multe procese privind înstrăinarea companiei Danube, iar prin decizia irevocabilă a Curţii de Apel din 6 noiembrie 2014 a fost pus sechestru pe bunurile mobile ale companiei Danube Logistics în valoare de 162,6 milioane de lei.

La începutul anului 2015 în presă au apărut informaţii că Danube Logistics ar intenţiona să vândă Portul Giurgiuleşti transportatorului de petrol Conpet din România, care ar fi angajat şi firmă de consultanţă în acest scop.

Administraţia companiei Danube Logistics SRL a negat informaţia precum că ar purta negocieri privind vânzarea terminalului petrolier de la Giurgiuleşti.

Se oferă granturi pentru reabilitarea și înființarea plantațiilor forestiere

0

Unitatea Consolidată pentru Implementarea Programelor IFAD în Republica Moldova invită companiile interesate să prezinte oferte la concursul privind selectarea beneficiarilor pentru obținerea granturilor de finanțare la reabilitarea și înființarea plantațiilor forestiere.

Beneficiarii

  • reabilitarea perdelelor forestiere – în calitate de beneficiar a granturilor de finanțare pentru reabilitarea perdelelor forestiere de protecție și altor tipuri de plantații forestiere pot fi: întreprinderile agricole și autoritățile publice locale (primării) din toate regiunile Moldovei, fiind acordată o prioritate participanților care dețin fîșii forestiere și necesită măsuri de reabilitare în partea de sud și centru. Instituțiile de cercetări științifice, stațiunile tehnico- și didactico-experimentale înregistrate în mun. Chișinău și Bălți sunt considerate eligibile doar în cazul cînd dețin terenuri agricole și desfășoară activitate în zone rurale.
  • înființarea plantațiilor noi de perdele forestiere – în calitate de beneficiar a granturilor de finanțare pentru înființarea plantațiilor noi de perdele forestiere de protecție pot fi: întreprinderile agricole din toate regiunile Moldovei și autoritățile publice locale (primării) din regiunile de centru și sud (cu excepția orașelor Chișinău și Bălti).

Detaliile privind scopul, descrierea activităților, criteriile de eligibilitate, precum și condițiile de participare le găsiți pe pagina IFAD.