A fost lansată o platformă cu informații disponibile despre toate companiile din Moldova

0

La data de 8 septembrie 2016 a fost lansată platforma online www.idno.md. Aceasta a fost dezvoltată pentru a facilita accesul la datele guvernamentale deschise şi pentru a ajuta cetăţenii să obțină o valoare adaugată prin utilizarea acestora. Proiectul se bazează pe reutilizarea datelor publice despre companiile înregistrate în Republica Moldova, prezentându-le într-un mod prietenos pentru utilizator, astfel încât oricine să le poată analiza și procesa cu ușurință.

IDNO.MD este un proiect social care combină datele despre 215.000 companii și peste 400.000 fondatori. Alte informații utile pe care utilizatorii le pot găsi pe site:

  • Profilul companiei care include date despre locație, forma organizatorico-juridică, conducători, fondatori, genuri de activitate, adresa juridică, IDNO (cod fiscal), data înregistrării, statutul, genurile de activitate licențiate și nelicențiate;
  • Istoricul companiei cu toate modificările care au avut loc;
  • Infografice interactive;
  • Alte seturi de date ce vor fi integrate ulterior (inclusiv date despre achizițiile publice).

Platforma este dedicată atât consumatorilor care pot găsi informații despre compania de la care va procura servicii sau produse, cât și antreprenorilor care pot afla mai ușor cu cine fac afaceri și dacă în spatele companiilor nu sunt interese ascunse. Totodată, site-ul vine să ușureze și munca jurnaliștilor care vor găsi mai ușor date despre persoane și entități juridice.

Proiectul este lansat de către organizația cehă Transition Online (reprezentată în Moldova), cu suportul Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Cehe și National Endowment for Democracy.

Pierderi de milioane de lei pentru SA „Floarea Soarelui”

0

Pierderile „Floarea Soarelui” din I semestru al anului 2016 au fost de 24,2 mln lei, comparativ cu profitul de 17,9 mln lei din perioada similară a anului trecut, anunță InfoMarket.

Potrivit raportului financiar pentru o jumătate de an, volumul vânzărilor companiei a crescut în perioada de referinţă de 3,4 ori – de la 216,69 mln la 739,11 mln lei, iar preţul de cost al vânzărilor – de 3,8 ori – de la 171,68 mln la 663,65 mln lei, alte venituri din actvitate operaţională s-au redus de 5,6 ori – de la 90,29 mln lei la 15,94 mln lei.

Cheltuielile de distribuţie ale companiei au fost în ianuarie-iunie 2016 de 55 mln lei sau de 4,6 ori mai mult decât în perioada similară din anul trecut. Cheltuielile administrative au crescut de la 16,72 mln la 18,1 mln lei, alte cheltuieli operaţionale s-au redus de aproape două ori, până la 47,8 mln lei.

Activele generale ale „Floarea Soarelui” erau la sfârşitul lunii iunie 2016 de 1 mlrd 538,4 mln lei sau cu 27,6% mai mult decât la începutul lunii ianuarie a acestui an. Activele materiale pe termen lung au însumat 286,5 mln lei (+1,7% faţă de începutul lui 2016), mijloacele circulante au crescut de la 92,37 mln la 125,18 mln lei (+35,5%).

Capitalul social al SA „Floarea Soarelui” era la sfârşitul perioadei de referinţă de 6,75 mln lei. Acţiunile societăţii sunt împărţite între 1344 de acţionari. Acţionari majoritari ai SA „Floarea Soarelui” sunt Amableus Limited (51,184%) şi Trezeme Limited (35,894%).

„Floarea Soarelui” este fabrica de ulei din Bălţi, cea mai mare companie de acest gen din Moldova, controlată de grupul american W.J., specializat pe producerea, prelucrarea şi comercializarea producţiei agricole (în special seminţe, cereale şi culturi oleaginoase), dar şi pe comerţul cu produse alimentare (ulei vegetal, făină) şi furaje proteice (şrot). Capacităţile W.J. de stocare a cerealelor în Moldova sunt de peste 100 mii de tone, iar de prelucrare a materiilor prime oleaginoase – peste 300 de mii de tone la sezon.

Ministerul Economiei va organiza, în luna octombrie, Forumul ”Moldova Business Week”

0

Ministerul Economiei în colaborare cu alte instituții de stat și partenerii din mediul public și privat, va organiza, în perioada 4 – 7 octombrie curent, cea de-a patra ediție a Forumului ”Moldova Business Week”.

În cadrul ședinței operative a comitetului organizatoric al evenimentului, viceprim-ministrului, Octavian Calmîc, ministru al Economiei, a accentuat că scopul principal al Forumului constă în ameliorarea climatului investițional din țară, dezvoltarea parteneriatelor dintre companiile autohtone și cele străine, sporirea competitivității, precum și atragerea unor noi investiții străine în economia națională.

”Moldova Business Week” oferă oportunitatea reprezentanților mediului de afaceri atât din țară, cât și de peste hotarele, în baza unei platforme informaționale unice, să pună în discuții diferite planuri și trenduri în domeniul investițional, să informeze potențialii investitori despre facilitățile oferite de Republica Moldova în lansarea și dezvoltarea unei afaceri, etc.”, a menționat ministrul Economiei.

Agenda Forumului include un șir de evenimente care vizează politicile investiționale ale Republicii Moldova și facilitățile oferite de autoritățile pentru atragerea și dezvoltarea mediului de afaceri, oportunități de finanțare și dezvoltare a afacerilor, etc. În premieră, la ediția din anul curent, în baza incubatoarelor de afaceri din Sîngerei, Nisporeni și Ștefan Vodă vor fi organizate evenimente pentru reprezentanții întreprinderilor mici și mijlocii din regiuni, în cadrul cărora vor fi prezentate programele de susținere, oferite de autoritățile centrale în colaborare cu partenerii de dezvoltare.

În cadrul ”Moldova Business Week” va fi organizat și ”Pro Export Forum 2016”, unde Organizația de Atragere a Investițiilor și Promovare a Exportului (MIEPO) va prezenta oportunități de acces pe noile piețe de desfacere cu ajutorul tehnicilor de promovare a exporturilor, precum și accesul la finanțare prin intermediul programelor naționale și internaționale de sprijin al agenților economici autohtoni, etc.

Printre partenerii proiectului sunt Organizația de Atragere a Investițiilor și Promovare a Exportului (MIEPO), Organizația de Dezvoltare a Sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM), Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova, Asociația Oamenilor de Afaceri din Moldova, Camera de Comerț Americană din Moldova, Agenția Turismului, Proiectul de Consiliere a Guvernului în Reforma Economică, GIZ, etc.

Agrobiznes este Partener Media la Ziua Națională a Vinului – cea mai mare sărbătoare vitivinicolă

0

În zilele de 1-2 octombrie 2016, la Chișinău, în Piața Marii Adunări Naționale, revine cea mai mare sărbătoare a tradițiilor – Ziua Națională a Vinului 2016, ediția a XV-a aniversară, cu genericul „Omul – Sufletul Vinului”. Sărbătoarea naţională este organizată de Oficiul Naţional al Viei şi Vinului, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Asociaţia Producătorilor şi Exportatorilor de Vinuri din Moldova, cu suportul partenerului strategic al evenimentului, Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova. Anul acesta Agrobiznes se regăsește printre Partenerii Media ai evenimentului și va oferi suport informațional pe toată durata desfășurării acestuia.

Laitmotivul acestei ediții „Omul – Sufletul Vinului” aduce în prim-plan oamenii care muncesc în industria vitivinicolă, accentuând ideea că omul care se dedică trup și suflet creării produsului nostru emblematic, în podgorii sau la vinării, reprezintă esența vinului. Vinul este creat din tot sufletul de către oameni buni pentru oameni de omenie și se cinstește așa cum se cuvine, sincer, deschis, cu prietenie, alături de oamenii dragi.

Conform tradiției, evenimentul se va desfășura sub brandul unic de ţară „Vinul Moldovei. O legendă vie” și își propune să descopere legendele legate de vinul moldovenesc și tradițiile milenare de vinificație ale poporului nostru. Sărbătoarea va oferi vizitatorilor o experienţă cultural-cognitivă bogată, formatul Zilei Naționale a Vinului bazându-se pe componenta educativă: promovarea consumului conștient și moderat al vinurilor de calitate.

Elementele principale ale sărbătorii naționale, îndrăgite de vizitatori, vor fi păstrate și dezvoltate în cadrul Zilei Națională a Vinului 2016:

  1. Degustare cu peste 400 de vinuri – peste 40 de companii mari, producători mici și producători de divin, reuniți sub brandul unic „Vinul Moldovei. O Legendă Vie” își vor prezenta spre vânzare și degustare produsele de calitate: vinuri tinere din recolta anului 2015, vinuri de colecție și rezervă, precum și produse lansate în premieră în cadrul sărbătorii naționale. Vizitatorilor le vor fi propuse pahare cu logo-ul „Wine of Moldova”, pentru a savura corect aromele Vinului Moldovei.
  2. Aventuri pe Drumul Vinului – infopoint-ul turistic din cadrul evenimentului va oferi vizitatorilor tururi tematice din inima capitalei spre originile vinurilor de calitate din țara noastră: destinații vitivinicole, galerii subterane, beciuri, vii, săli de degustare, crame și pensiuni. Vinării mici și mari așteaptă vizitatorii cu programe speciale și posibilitatea de a descoperi legendele Vinului Moldovei, de a afla secretele vinificatorilor și de a degusta roadele muncii lor.
  3. „Școala Vinului” – indiscutabil una dintre atracțiile principale ale sărbătorii, va oferi doritorilor seminare tematice prezentate de experți somelieri, cu subiecte diverse: de la bazele degustării corecte, până la degustări sofisticate pentru consumatorii inițiați. Toți participanții vor primi certificate care demonstrează cunoștințele dobândite.
  4. Concert grandios pentru toate gusturile – programul artistic al evenimentului include în mod tradițional 2 zile de spectacole artistice cu nume mari ale muzicii autohtone din toate genurile muzicale. În acest an la evenimentul din centrul capitalei vor evolua ansambluri, orchestre, fanfare și tarafuri din cele 3 regiuni vinicole ale Moldovei: Valul lui Traian, Codru și Ștefan Vodă.
  5. Delicii tradiționale – vizitatorii vor avea posibilitatea de a savura feluri tradiționale: carne la grătar, mămăligă, sarmale, plăcinte și alte bucate de sărbătoare, precum și de a afla secretul gustului celor mai populare rețete moldovenești, care vor fi gătite chiar în timpul evenimentului, iar apoi asociate cu vinurile din soiuri autohtone.
  6. Târgul meșteșugarilor – la expoziția artelor tradiționale vizitatorii vor cunoaște meșteșugurile moldovenești autentice. Aici vor fi expuse și pot fi procurate lucrări cu motive inspirate din struguri, vin, vie, realizate manual de către meşterii populari. Mai mult, doritorii vor putea participa la ateliere de olărit, sculptat, pictat, dogit și alte ocupații cu tradiție, specifice poporului nostru.

Ziua Națională a Vinului a devenit de-a lungul timpului principala sărbătoare care pune în valoare tradițiile noastre, recunoscută în țară și peste hotarele ei. Vinul și vița-de-vie, motive nelipsite în tradițiile noastre, sunt prezente în toate activitățile evenimentului: muzică, artă, meșteșuguri, gastronomie etc. Ziua Națională a Vinului se bucură de un succes mare, fiind vizitată de sute de mii de oaspeți din țară și de peste hotare, iar zeci de jurnaliști și bloggeri reflectă evenimentul în mass-media naționale și internaționale.

Pe 1 și 2 octombrie 2016 vă așteptăm cu mare drag la Ziua Națională a Vinului – cea mai mare sărbătoare a tradițiilor din Moldova și un spectacol cultural unic!

PIN angajează experți regionali și internaționali în agricultura ecologică

0

Cu suportul diverselor fonduri (Agenția Cehă pentru Dezvoltare, Guvernul Olandei FDOV) împreună cu compania privată locală (PROGRAIN ORGANIC), organizația People in Need (PIN) implementează proiectul de susținere a dezvoltării agriculturii ecologice în Moldova în perioada August 2015 – August 2019.

În anul 2016 PIN și PROGRAIN ORGANIC au asistat 55 de fermieri să treacă parțial sau total (culturi arabile) la agricultura ecologică. Acești fermieri deja au intrat în conceptul agriculturii ecologice și au nevoie de suport continuu pentru asigurarea unui sistem ecologic durabil. Se așteaptă ca mai mulți fermieri să se alăture proiectului.

În prezent, PIN Moldova are ca scop inițierea unui grup de aproximativ 5 instructori internaționali/regionali pentru a participa în pregătirea și implimentarea diferitor instruiri pentru fermieri la fel ca și pentru viitorii instructori în diferite teme în agricultura ecologică.

Obiective specifice

În acest context PIN caută experți internaționali pentru a efectua:

  • instruiri în teren pentru fermieri: 4 ore de sesiuni de instruiri teoretice combinate cu explicații și demostrări în teren în grupuri a cîte 20 de fermieri, sesiunile de instruiri se vor desfășura în 3 regiuni diferite a Moldovei. Pregătirea materialelor se include la fel.
  • instruirea fermierilor pentru un grup de experți (aproximativ 15 persoane), care vor conduce aceste instruiri în ultimul an al proiectului, scopul fiind formarea cunoștințelor la nivel de țară. În cadrul acestei instruiri, de asemenea se așteaptă ca grupul să fie însuflețit și să se contribuie mai mult la favorizarea unei dinamici de învățare în rîndul participanților. De asemenea, se așteaptă ca instructorii să ofere suport de la distanță prin intermediul poștei electronice și skype.

Temele instruirilor

Următoarele teme de instruire vor fi acoperite:

  1. Principiile agriculturii ecologice: Cerințele certificării agriculturii ecologice, tendințele pieței ecologile la nivel local și internațional, prezentarea generală a practicilor cheie a tehnologiilor ecologice și managementului agricol;
  2. Certificare, administrare și control: Cerințele certificării, sistemul de management intern, riscurile agriculturii ecologice și managementul riscurilor, stabilirea unei evidențe financiare și a unui sistem de administrare separte pentru agricultura ecologică;
  3. Planificarea conversiei: Înțelegerea conversie fermelor (culturi arabile) în agricultura ecologică, evaluarea culturilor: potențialul pieții versus potențialul agronomic, crearea unei rotații a culturilor favorabile, identificarea practicilor care necesită a fi modificate, stabilirea obiectivelor/planificarea afacerii;
  4. Strategii pentru fertilitatea solului și nutriția echilibrată a plantelor: crearea unei rotații de culturi adecvate, compostare, bălegar (tip, origine, certificate), culturi de acoperire/siderate, îngrășăminte minerale și microbiene, mulcirea, cultivarea solului/plugărit;
  5. Managementul factorilor de reducere a producției: elaborarea unei rotații a culturilor adecvate, managementul buruienilor, dăunătorilor și bolilor;
  6. Ciclul de producție a diferitor culturi inclusiv a culturilor „neobișnuite”: dovleacul, mieiul, platele farmaceutice, diverse legume, culturi intercalate;
  7. Creșterea animalelor: (vaci de lapte și carne, porci, găini, oi): reproducrea, alimentația, bunăstarea, prevenirea și trătarea bolilor, certificarea, marketing;
  8. Depozitarea și logistica produselor ecologice: local și pentru export;
  9. Prelucrarea și comercializarea producției ecologice: prelucrarea, ambalarea, dezvoltarea legăturilor de piață (local și internațional).

Program

1. Numărul instruirilor planificate pentru 2017 per temă care urmeză a fi desfășurate în 3 regiuni diferite:

img

2. Adițional 8 instruiri vor fi desfășurate pentru un grup de 15 participanți pe diferite subiecte conform necesităților actuale

Notă: Acest program este preliminar și poate fi schimbat în conformitate cu necesitățile actuale.

Organizarea instrurilor se va efectua de către angajații PIN și PROGRAIN ORGANIC.

Profilul experților internaționali sau regionali

  • Mai mult de 7 ani de experiență în agricultura ecologică centrat pe culturi arabile sau/si ferme mixte;
  • Experiență practică în agricultură;
  • Dovada participării la ToT;
  • Cunoașterea limbii ruse, române, engleza este un avantaj.

Procedura de aplicare

Expediați CV + scrisoare de intenție cu oferta financiară (inclusiv costurile pentru transport către locurile de desfășurare a instruirilor) pe emailul: [email protected] și [email protected] până pe 9 septembrie 2016.

Ce vă oferim noi

  • Posibilitatea de implicare în cadrul proiectului pe întreaga lui durată 2016-2019;
  • Contract pe perioada de 1 an cu posibilitatea de prelungire;
  • Plata conform numărului exact de ore pentru pregătirea și  desfășurare a instruirilor;
  • Lucru într-o organizația recunoscută la nivel international cu istorie în lucru cu proiectele în domeniul agriculturii ecologice în Moldova;
  • Posibilitatea de lucru și de schimb de experiență cu un grup de experți internaționali/regionali în domeniul agriculturii ecologice și promovării ei în Moldova.

Până acum s-au depus 1700 de cereri pentru subvenții. IATĂ pentru ce afaceri se cer cei mai mulți bani

0

Agenția de Intervenție și Plăți pentru Agricultură (AIPA) informează cu privire la rezultatele recepționării solicitărilor de finanțare pentru perioada 5 august – 5 septembrie 2016. Astfel, AIPA a recepționat cca 1700 solicitări de finanțare, prin intermediul măsurilor/submăsurilor de sprijin 2016. Valoare totală nerambursabilă a a cererilor de finanțare depuse este de aproximativ 265 de milioane de lei.

Cele mai multe cereri de finanțare, 634, au fost depuse pe submăsura 1.3 „Stimularea investiţiilor pentru procurarea tehnicii şi utilajului agricol convenţional”, prin care fiecare solicitant poate beneficia de maximum 200 mii lei per beneficiar. O măsura care s-a bucurat de succes și anii precedenți. Valoarea solicitărilor de finanțare la această submăsură se ridică la cca 55,6 milioane de lei.

Un interes deosebit s-a înregistrat și pentru submăsura 1.2 „Stimularea investiţiilor pentru înfiinţarea, modernizarea şi defrişarea plantaţiilor multianuale” pentru care AIPA a primit 487 de cereri de finanțare. Valoarea totală nerambursabilă a tuturor cererilor depuse pentru submăsură 1.2 se ridică la 82,4 milioane de lei.

Cererile recepționate pentru submăsura 1.7 „Stimularea creditării producătorilor agricoli de către băncile comerciale şi instituțiile financiare nebancare” sunt 215 la număr, având valoarea totală nerambursabilă de 20,8 milioane de lei.

Referitor la proiectele ce vizează infrastructura postrecoltare, menționăm că pentru submăsura 1.6 „Stimularea investiţiilor pentru dezvoltarea infrastructurii postrecoltare şi procesare” au fost depuse 90 de cereri de finanțare, în valoare totală nerambursabilă de cca 58,5 milioane de lei.

Numărul cererilor de finanțare depuse la submăsura 1.7A ”Stimularea mecanismului de asigurare a riscurilor în agricultură” este de 86 de dosare, însumând 10,2 milioane de lei.

Prin intermediul submăsurii 2.2 „Stimularea investițiilor pentru procurarea echipamentului de irigare” au fost depuse, până acum, 75 de dosare cu o valoare totală nerambursabilă de 10,7 milioane de lei.

Pentru dosarele care vizează gestionarea durabilă a resurselor naturale, respectiv, submăsura 2.4 „Stimularea investițiilor pentru procurarea echipamentului No-Till şi Mini-Til” Agenția a primit 44 de dosare. Valoarea totală nerambursabilă a acestora depășește 8 milioane de lei.

Referitor la investițiile în ferme, submăsura 1.4 „Stimularea investițiilor pentru utilarea şi renovarea tehnologică a fermelor zootehnice” AIPA comunică că au fost depuse la sediile Oficiilor Teritoriale ale AIPA 27 de dosare în valoare totală nerambursabilă de circa 12,5 milioane de lei. La submăsura 1.5 „Stimularea procurării animalelor de prăsilă şi menținerii fondului genetic al acestora” s-au depus 13 de cereri cu valoarea de aproximativ 4,5 milioane de lei.

Prin intermediul submăsurii 1.1 „Stimularea investiţiilor pentru producerea legumelor şi a fructelor pe teren protejat” au fost primite 15 de cereri de finanțare în valoare totală de 2,9 milioane de lei.

Pentru măsura 4 „Îmbunătățirea şi dezvoltarea infrastructurii rurale”, o măsură relativ nouă care a fost inclusă pentru prima dată în anul 2015, s-au depus 15 de cereri de finanțare, în valoare totală nerambursabilă de 2,2 milioane de lei. În cadrul submăsurii 2.3 „Stimularea producătorilor agricoli pentru compensarea cheltuielilor la irigare” AIPA a primit 8 cereri de finanțare cu o valoare totală nerambursabilă de 478 543 lei.

În 2016 s-a deschis sesiunea de primire a cererilor si pentru două măsuri noi, acestea vizează ”Susținerea promovării şi dezvoltării agriculturii Ecologice” și ”Serviciile de consultanţă şi formare”. Cu părere de rău, în ceea ce privește investițiile în sectorul ecologic, acestea sunt destul de reduse, astfel, la moment a fost depus doar un dosar în valoare de 24,750 lei. Pentru măsura 5, s-au depus 4 solicitări de finanțare în valoare de 8000 lei.

Precizăm că sesiunea de primire a dosarelor este activă, deci încă se depun cereri.

7 elemente de bază pentru optimizarea site-ului în afacerile online

1

Dacă ai decis să începi sau ai deja o afecere online în domeniul agriculturii, e bine să știi câteva tehnici cu ajutorul cărora vei putea face site-ul tău mult mai vizibil în lista de căutări pe Google ori Yahoo și mai popular în rețelele sociale. Știința care răspunde de optimizarea site-urilor în motoarele de căutare se numește SEO și învățând câteva reguli simple, ai putea să mărești numărul de vizite și volumul vânzărilor online. Înainte să te apuci de aplicarea strategiilor de marketing online, ar trebui să știi un lucru important – SEO este un proces continuu. La fel cum sportul ajută organismul să se mențină sănătos, așa și optimizarea site-ului trebuie realizată treptat și permanent, pentru a avea un efect pe termen lung.

Să zicem că ai lansat afacerea ta acum doi ani și unica optimizare realizată a fost făcută la început. În cazul în care nu ai mai făcut SEO pentru site-ul tău de atunci, să nu te mire faptul că traficul a scăzut iar vizibilitatea în motoarele de căutare e tot mai mică. Nu uita – lumea online este una extrem de dinamică și dacă vrei să faci față concurenței – ai grijă de situația site-ului tău.

Iată câteva sfaturi de optimizare a site-ului care te vor ajuta să obții rezultate pe termen lung:

1. Corectează codul

Organizația mondială W3C (World Wide Web Consortium) susține că paginile web trebuie proiectate în conformitate cu standardele menținute. Există mai multe coduri de programare, însă trebuie să fie respectat un anumit standard în aplicarea fiecăruia. Google susține cu fermitate această idee, prin urmare, solicită ca toate paginile web vechi ori create recent să se conformeze cu standardele W3C. În acest caz, ar fi bine să verifici dacă pagina ta îndeplinește standardele W3C.

2. Folosește un indicator de limbă

Motoarele de căutare sunt capabile de a decide în mod automat în ce limbă este scrisă pagina. Cu toate acestea, atunci când textul este scurt, rezultatele pot fi imprecise. De aceea, este necesar de afișat în cod limba și regiunea dorită. Acest lucru este extrem de important atunci când site-ul are mai mult de o singură limbă.

3. Personalizează-ți site-ul

Știi cum Google află despre pagina ta? Iată elementele principale pe care trebuie să le iei în considerație:

  • Titlul paginii;
  • Adresa URL;
  • Tagurile HTML –   h1, h2, h3, h4, etc.;
  • Conținutul și cuvintele cheie;
  • Datele structurate (Schema.org);
  • Harta site-ului (SiteMap);
  • „Alt” textul imaginilor de pe site.

4. Oferă caracter indexabil pentru pagina ta

Fiecare pagină ar trebui să aibă un fișier robots.txt. Acest fișier spune motoarelor de căutare care informații ar trebui să le citească și care ar trebui să le evite. Există mai multe tipuri de comenzi recogniscibile pentru motoarele de căutare, cum ar fi atributele nofollow, noindex, atribute canonical. Foarte util în acest caz este sitemap.xml – schema paginii specială pentru motoarele de căutare (nu trebuie de confundat cu harta site-ului pentru vizitatori).

5. Simplifică navigarea pe site

Vizitatorilor le place când pot găsi rapid și ușor datele de care au nevoie – asta e bine știut. De aceea, link-urile interne sunt foarte importante pentru structurarea informației pe site și influențează în mod direct succesul optimizării interne. Dacă site-ul are un număr mic de pagini, nu ar trebuie să existe probleme, dar pentru proiecte complexe, trebuie să atragi o atenție deosebită la plasarea corectă a link-urilor de pe o pagină a site-ului către alta. Gândește-te în ce mod clienții tăi ar putea ajunge cel mai ușor la informațiile pe care le oferi și creează o structură clară pentru ei.

6. Actualizează-ți conținutul

Din punct de vedere SEO, este recomandabil ca o dată pe lună, pe site să apară informații noi. Textele vechi ar trebui să fie ajustate și în plus, dacă ai conținut care necesită actualizări (de exemplu „Noi lucrăm timp de 5 ani”), trebuie să îl modifici – pentru a prezenta userilor informații veridice și proaspete.

De asemenea, este foarte important să schimbi periodic metadescrierile și titlurile din motoarele de căutare.

7. Folosește link-uri de calitate

Toți experții din acest domeniu sunt susțin că o bună optimizare a site-ului este imposibilă fără link-uri de calitate, care sunt foarte utile dacă dorești să creezi o imagine bună și o autoritate în motoarele de căutare.

Dacă ai un conținut de valoare, actualizezi periodic datele, respecți principiile SEO și știi să promovezi afacerea, link-urile externe către site-ul tău ar trebui să apară în mod natural. Linkurile pot fi adăugate în mod artificial, dar prima variantă este una mai recomandabilă pentru tine.

Nu știi cum să faci asta? Apelează, în acest caz, la sfaturi profesionale de la experți SEO.

Îți place acest articol? Împărtășește-l cu prietenii tăi.

Au fost lansate discuții publice privind omologarea materialului săditor în Republica Moldova

0

A.O. „Pomușoarele Moldovei” vine cu propunerea de a iniția discuții privind dificultățile de omologare a materialului săditor în Republica Moldova.

Scopul acestor discuții constă în identificarea deficiențelor în procesul de omologare și ulterior găsirea soluțiilor pentru eliminarea acestora.

În baza acestor propuneri va fi elaborat un document care va fi înaintat factorilor de decizie. Iar în cadrul expoziției internaţionale specializate FARMER 2016 se va organiza o masă rotundă cu dezbaterea aspectului dat.

Toți doritorii pot participa activ la discuțiile inițiate. Propunerile le puteți transmite la adresa de e-mail [email protected].

Afacerile moldovenești cu levănțică au intrat în vizorul producătorilor europeni de cosmetice

5

Aroma florilor de levănțică este asemenea aerului proaspăt de după ploaie, iar gândul te duce imediat spre lanurile de plante violete sub cerul verii. Dacă privești dincolo de parfumul fin și plăcut, vei descoperi că uleiul esențial de lavandă a devenit unul dintre ingredientele esențiale pentru unele produse cosmetice. Ba mai mult, o bună parte din aceste cosmetice, fabricate în Europa, „se inspiră” din lavanda crescută pe câmpurile din Moldova, țară plasată în top zece al producătorilor de ulei de levănțică la nivel mondial.

Lavanda din Rezina, prezentă în produsele cosmetice din Germania

Circa 200 hectare de levănțică la Mincenii de Jos, raionul Rezina – aceasta este comoara cu care se mândrește antreprenorul Gheorghe Jereghi care, în anul 2000, s-a asociat cu britanicul Robert Ethrington pentru a crea „Resendjer” SRL. Economist de profesie, Robert Ethrington a vizitat Moldova pentru prima oară în 1994, când compania pe care o conducea în Marea Britanie a oferit consultanță reprezentanței Băncii Mondiale din țara noastră. Solul fertil și condițiile meteo favorabile l-au determinat să inițieze aici o afacere parfumată. Astăzi, Robert Ethrington vine în Moldova de trei-patru ori pe an – pentru a lua pulsul afacerii, a monitoriza procesul de cultivare a lavandei și a oferi sfaturi utile lucrătorilor.

Inițial, levănțica era mai mult un hobby pentru cei doi asociați de la Mincenii de Jos, dar, odată cu cererea crescândă pentru uleiul de lavandă pe piața europeană, a prins contururi mai solide. Astăzi, o mare parte din uleiul produs de Gheorghe Jereghi ajunge în Germania, la o renumită companie producătoare de șampoane, parfumuri, creme de corp etc., al cărei nume însă, deocamdată, rămâne un secret comercial. Despre afacerea de la Mincenii de Jos putem citi și pe pagina web a unei alte companii de cosmetice cu renume mondial – Weleda: „La 40 km de capitala Moldovei, am inițiat un proiect durabil pentru cultivarea lavandei organice. Solul fertil și vara caldă asigură condițiile ideale pentru cultivarea antidotului natural anti-stres. Prin cooperarea cu „Resendjer”, nu susținem doar producția organică, dar și cererea fermierilor locali pentru un loc de muncă asigurat, începând cu anul 2003”.

Pentru obținerea uleiului de levănțică, pe câmpurile de la Minceni sunt antrenate, în funcție de necesități și perioadă, circa 300 de persoane. Toată munca este făcută manual, inclusiv prășitul și recoltarea, căci utilizarea sistemelor automatizate reduce din calitatea uleiului.

După ce este tăiată cu secera, lavanda este lăsată o zi pe câmp, apoi ajunge într-un distilator. Aici, florile se trec prin aburi și, datorită temperaturii înalte, se eliberează picături de ulei esențial care sunt purtate printr-un tub. Apoi, compoziția trece prin condensator, unde se lichefiază. Lichidul rezultat conține ulei și apă, iar prin separare se obține miraculosul ulei esențial de levănțică – un compus complex care însumează 150 de constituenți activi cu rol antiinflamator, antiviral și antibacterian – și apa de parfum de lavandă. Dintr-o tonă de plantă verde antreprenorul Gheorghe Jereghi obține, în medie, 9-10 litri de ulei esențial. În anul curent, plantația de aur violet a generat trei tone de ulei de lavandă, ce vor fi vândute în septembrie. „În fiecare an prețurile sunt negociate la începutul toamnei, fiind stabilite în funcție de cantitatea producției obținute și de calitatea uleiului”, ne spune Gheorghe Jereghi.

Robert Ethrington, britanicul ce a adus levănţica la Mincenii de Jos. Foto: newsmaker.md
Robert Ethrington, britanicul ce a adus levănţica la Mincenii de Jos. Foto: newsmaker.md

Zece ani de export în Uniunea Europeană

Câmpii de un violet aprins și arome puternice ascunse în esențe mici. Nu este vorba de regiunea Provence din Franța, ci de plantația lui Alexandru Cotorobai din Cobusca Nouă, raionul Anenii Noi. Antreprenorul, care conduce întreprinderea „Aroma”, are 86 de hectare de lavandă: 83 sunt pentru roadă, iar celelalte trei – pentru butași ce vor înflori anul viitor. Alături de acestea mai sunt lanuri de trandafir, salvie, isop, coriandru, mărar și alte culturi.

La mijlocul lunii iunie, când plantele sunt în perioada de înflorire deplină și conțin maximum de esteri, se produce și uleiul de lavandă. Și aici, acesta este obținut prin distilare cu abur. Alexandru Cotorobai nu include în componența uleiului aditivi auxiliari, astfel produsul obținut este natural și de calitate superioară. Potrivit antreprenorului, dintr-o tonă de levănțică pot fi obținuți până la 12-15 litri de ulei esențial. Franța, Belgia sau Germania sunt doar câteva din statele unde întreprinderea „Aroma” își vinde uleiul. „Cine oferă prețul mai mare, acela câștigă. Le dăm europenilor mostre de ulei, ei le verifică și în contract precizăm că produsul exportat trebuie să corespundă mostrei. Uzina noastră ne permite să producem o cantitate de ulei pe care UE nici nu ar putea să o cumpere”, spune Alexandru Cotorobai, care a început să exporte în Uniunea Europeană acum zece ani.

Festivalul levănţicii 2016, pe plantaţiile de la Cobusca Nouă. Foto: mamaplus.md
Festivalul levănţicii 2016, pe plantaţiile de la Cobusca Nouă. Foto: mamaplus.md

Afacere cu parfum de lavandă la 24 de ani

„Lavanda de Moldova” este denumirea brandului creat de Nicu Ulinici care, la 24 de ani, este cel mai tânăr antreprenor din domeniu din țara noastră. A decis să își inițieze afacerea mirositoare acum doi ani și astăzi gestionează o plantație de două hectare în Valea-Trestieni din raionul Nisporeni. Deocamdată, produsele acestei mărci – buchete de lavandă, săculețe aromate sau ulei esențial de levănțică – pot fi găsite în rețelele comerciale de la Chișinău. Dar printre obiectivele prioritare ale tânărului se numără accesul la piața Uniunii Europene.

„Este primul an, prima experiență. După ce am analizat mai multe idei de afaceri, am ales lavanda, pentru că este o cultură mai specială decât celelalte”, povestește Nicu. Uleiul esențial de lavandă este produs la o săptămână după ce înflorește planta, adică o dată pe an: „După ce tai și strâng levănțica, o las o zi la uscat pe câmp și apoi produc ulei, pe care îl mai păstrez vreo două săptămâni pentru a se limpezi. Un litru de ulei îl obțin din 150 de kg de lavandă verde, iar floarea prelucrată o aruncăm”, ne explică tânărul. Pentru a reuși totul în termen, la sezon, agricultorul angajează zece muncitori care, timp de o zi, pot să culeagă cel puțin o tonă de flori de lavandă – planta unei vieți sănătoase. Tot pentru o viață sănătoasă, în viitor, Nicu Ulinici intenționează să-și extindă afacerea și să cultive mentă.

Atunci când se termină sezonul, antreprenorul se ocupă cu livrarea în magazine și găsirea clienților noi. Uleiul produs de „Lavanda de Moldova” se vinde în sticluțe de 10 și 30 mililitri, cu un preț de 35, respectiv, 80 lei. Tot el vinde și apă de lavandă, despre care Nicu spune că este un produs minunat pentru piele: „Curăță tenul gras, calmează și regenerează arsurile solare. Mulțumită ei, mi-am vindecat și o mică arsură apărută în procesul de lucru”.

Nicu Ulinici și-a dus „Lavanda de Moldova” la Festivalul Gustar 2016. Foto: Ana Maria-Veveriţa
Nicu Ulinici și-a dus „Lavanda de Moldova” la Festivalul Gustar 2016. Foto: Ana Maria-Veveriţa

● Fiind cel mai cunoscut și răspândit ulei esenţial, datorită multiplelor calităţi pe care le are, uleiul de lavandă este utilizat pentru a favoriza somnul, a calma sistemul nervos și a micșora ridurile, dar și pentru parfumul său deosebit de apreciat. Întrucât are și efect antiseptic, grăbește procesul de vindecare a rănilor, micșorează iritaţiile și infecţiile cauzate de tăieturi și înţepături de insecte. Este și un tonic excelent pentru nervi, fiind un leac perfect pentru persoanele care suferă de migrene sau insomnie.

● În prezent, în lume sunt comercializate 1200 de tone de ulei de levănţică. Cel mai mare furnizor este Bulgaria, cu peste 100 de tone anual, urmată de Franţa și de China.

● Potrivit datelor Biroului Naţional de Statistică, în anul 2014, în Republica Moldova au fost plantate 569 hectare de levănţică. Potrivit Organizaţiei de Atragere a Investiţiilor și Promovarea Exportului din Moldova (MIEPO), un litru de ulei de levănţică produs în Moldova este vândut, în Germania, la un preţ de 100-120 de euro.

Ana-Maria Veverița

Articol realizat de Asociaţia Presei Independente (API) cu suportul financiar al National Endowment for Democracy (NED). Citiţi „Obiectiv European” pe pagina web www.api.md.