Turcia stabilește cote pentru importurile de floarea-soarelui și ulei

0

Ministerul Comerțului din Turcia a luat măsuri privind uleiul de floarea-soarelui, a cărui producție a scăzut, stabilind din nou aplicarea contingentului tarifar pentru semințele de floarea-soarelui pentru ulei și uleiul brut de floarea-soarelui pentru anul 2025.

Într-o declarație a Ministerului, s-a anunțat că pentru a proteja veniturile fermierilor, în perioada 1 iulie – 30 noiembrie 2024, firmelor turcești care achiziționează semințe de floarea-soarelui li s-a deschis un contingent tarifar cu taxe vamale de 8% pentru importul a 1 milion de tone de semințe de floarea-soarelui pentru ulei sau 20% pentru importul a 400.000 de tone de ulei brut de floarea-soarelui.

Importurile din acest contingent vor fi permise doar dacă produsele autohtone s-au epuizat pe piața internă și dacă s-au făcut achiziții de la fermieri în perioada 1 ianuarie – 30 aprilie 2025. După această perioadă, odată cu apropierea sezonului de recoltare, posibilitatea de import cu taxe reduse va fi eliminată.

Reglementarea referitoare la floarea-soarelui, la care Ministerul Comerțului a lucrat în coordonare cu Ministerul Agriculturii și Pădurilor, precum și cu alte instituții și organizații relevante, a fost publicată în Monitorul Oficial și a intrat în vigoare prin Decretul Președintelui din Turcia.

Declarația Turciei pe această temă este următoarea:

Având în vedere condițiile climatice nefavorabile care au dus la scăderea producției și randamentului în Turcia, precum și impactul evoluțiilor regionale și globale care au afectat negativ producția de semințe de floarea-soarelui pentru ulei și uleiul de floarea-soarelui la nivel mondial, monitorizăm îndeaproape și luăm măsurile necesare pentru a asigura echilibrul dintre cerere și ofertă și pentru a crește producția de semințe de floarea-soarelui.

Ministerul Comerțului a stabilit reglementări necesare pentru a asigura aprovizionarea adecvată a pieței interne cu partea din necesarul de semințe de floarea-soarelui care nu poate fi acoperită din producția autohtonă, astfel încât fermierii să nu fie afectați și produsele autohtone să fie valorificate cât mai bine pe piața internă la începutul anului 2025.

Ucraina a exportat peste 2,1 milioane de tone de grâu

0

Până la 9 august, în anul comercial 2024/2025, Ucraina a exportat 4,713 milioane de tone de cereale și leguminoase, cu 1,951 milioane de tone sau 70,6% mai mult decât anul trecut, conform Ministerului Politicii Agricole și Alimentației din Ucraina.

Exporturile de grâu au fost de 2,157 milioane de tone, dublu față de anul precedent.

De asemenea, fermierii ucraineni au exportat 677 mii tone de orz și 0,3 mii tone de secară, iar exporturile de porumb au ajuns la 1,862 milioane de tone, cu 40% mai mult decât anul trecut.

În plus, au fost exportate 5,9 mii tone de făină, echivalentul a 7,9 mii tone în termeni de cereale, cu 9,3 mii tone mai mult decât anul trecut.

Pierderi grave din recolta de mere în zone importante din Germania și Austria

0

Ca și în anii precedenți, recolta de mere din UE din 2024 va fi influențată de vremea extremă. Cu toate acestea, de data aceasta, Germania, Polonia, Austria și Belgia sunt afectate în mod deosebit, în timp ce regiunile de producere din sudul Italiei, Franței și Spaniei raportează disponibilitatea medie a produselor.

Odată cu recoltarea primelor mere timpurii, recolta din acest an începe treptat să prindă avânt în multe regiuni ale Germaniei.

Vremea rece și umedă din ultimele luni a avut consecințe devastatoare pentru cultivatorii de fructe din Germania. În anumite regiuni de cultivare a merelor, potrivit analiștilor FreshPlaza, se așteaptă deja scăderi semnificative ale recoltei după anul productiv 2023.

Vezi și WAPA – prognoza pentru recolta de mere și pere în UE.

Saxonia-Anhalt: Pierderi grave de recoltă

Asociația fermierilor se așteaptă la o recoltă slabă de mere în acest an.

„Începutul sezonului nu va aduce, în mare parte, o recoltă bună. Înghețurile târzii de la sfârșitul lunii mai au cauzat daune severe”, a declarat un purtător de cuvânt al asociației.

Unele ferme au înregistrat pierderi foarte mari.

„Am avut 80% din cultură afectată anul acesta, nu am avut niciodată atât de multe daune. Înghețul din aprilie nu este neobișnuit. Dar anul acesta a lovit merele în cea mai sensibilă fază”, a spus proprietarul Obsthof Hornemann din Sülzetal.

Brandenburg: Pierderi de până la peste 90%

Situația pentru multe ferme de fructe din Brandenburg cu un număr mare de pomi este foarte gravă. Unii producători de mere au cu 80-95% mai puține fructe, conform unei prime estimări a asociației horticole.

Fructele rămase pe pomi au dezvoltat un inel indus de îngheț și, prin urmare, nu mai sunt comercializabile ca fructe proaspete.

Alte puține mere sunt semnificativ mai mari și, prin urmare, pot fi vândute doar ca fructe pentru cidru și, prin urmare, la un preț semnificativ mai mic.

Cireșele, deja rare, au fost și mai mult decimate de grauri sau s-au crăpat din cauza ploii. Fermele de fructe care de obicei recoltează 7-14 tone de cireșe au recoltat doar 180 kg anul acesta.

Daunele la prun au fost „doar” limitate la aproximativ 50%, dar și aici înghețul a cauzat deformări. Aronia și coacăzele sunt afectate în proporție de 90-100%. Pierderea de venituri doar în acest sector este de până la 1,2 milioane de euro.

NRW: Bolile fungice provoacă probleme pentru cultivatorii de fructe

Clima schimbătoare se resimte și în NRW.

„Ne luptăm cu bolile fungice anul acesta. De aceea, a trebuit să facem mult mai multe tratamente pentru a preveni putrezirea merelor. Principalul agent patogen în cultivarea merelor este rapănul, care, alături de ciupercile de putregai, este unul dintre cei mai comuni agenți patogeni în livezi.

Rapănul mărului este cauzat de ciuperca Venturia inaequalis. Merele afectate de ciupercă sunt comestibile, dar nu sunt bune pentru depozitare. Acest lucru se datorează faptului că petele de rapăn sunt puncte de intrare pentru ciupercile care provoacă putrezirea” spune fermierul Julius Heinen

Hesse: Prognoza recoltei este mixtă

Asociația Fermierilor din Hesse se așteaptă la o recoltă redusă de mere în acest an.

„Perspectivele sunt mixte, deoarece recolta va fi complet diferită. Factorul decisiv este înghețul. Unele ferme vor avea o recoltă destul de normală, pentru altele înghețul poate duce la un eșec total”, spune Esther Wernien, agronom al asociației.

Palatinate: Începutul timpuriu al recoltării cu perspective bune

Anul acesta, Pfalzmarkt für Obst und Gemüse eG începe recoltarea locală de mere deosebit de devreme. Având în vedere înflorirea foarte bună și condițiile meteorologice provocatoare de până acum în acest sezon, cultivatorii se așteaptă la o recoltă bună de mere.

„Cu Delbarestivale și ulterior Elstar vom livra primele soiuri relevante pentru piață cu aproximativ șapte până la zece zile mai devreme”.

Baden-Württemberg: Tranziția fără probleme de la vechea recoltă la cea nouă

În ciuda unei cereri lente, stocurile scad conform planului, iar ultimele săptămâni ale sezonului actual se vor încheia fără evenimente. Stocurile vechi nu vor afecta noul sezon.

La lacul Constanța se așteaptă o recoltă bună medie pentru 2024/25. În contrast, toate celelalte regiuni de cultivare din Germania vor avea probabil recolte sub medie.

În întreaga Europă nu se așteaptă nicio recoltă prea mare.

Vremea generală rece din mai și iunie a încetinit vegetația, ceea ce înseamnă că noul sezon va începe mai târziu decât era de așteptat inițial. Cu toate acestea, primele mere vor ajunge probabil puțin mai devreme decât de obicei.

Primele mere SweeTango® proaspăt recoltate vor fi disponibile probabil de la mijlocul lunii august. Delbarestivale sunt așteptate în săptămâna 34, urmate de primele Elstar în săptămâna 35 și primele Gala Royal o săptămână mai târziu.

Primele Discovery sosesc deja. Conform statisticilor preliminare de piață, prețurile medii pentru merele de desert de clasa I sunt în prezent în jur de 82 EUR/100 kg (+58% față de sezonul anterior).

Nordul Germaniei: Calitate bună, volume mai mici

În Saxonia Inferioară și Schleswig-Holstein, anumite soiuri timpurii, cum ar fi Astramel, ar putea fi deja recoltate cu două săptămâni în urmă.

În funcție de regiunea de cultivare, recoltarea începe uneori cu până la zece zile mai devreme decât recoltarea de anul trecut. În regiunea Altes Land, a fost raportat unul dintre cei mai timpurii ani de recoltare de până acum.

Fructele au un gust bun, calitatea este bună, dar cantitatea este mai mică”, a spus Matthias Görgens, director adjunct al centrului de cercetare în pomicultură din Jork, care face parte din Camera Agricolă din Saxonia Inferioară.

Elveția: Începutul recoltării similar cu anul trecut

În Elveția, recolta de mere din acest an începe treptat să prindă avânt. Conform calculelor buletinului de protecție a plantelor Obst Mittelland, se așteaptă ca recoltarea de vârf să înceapă la un moment similar cu anul trecut.

De exemplu, recoltarea principală pentru soiul timpuriu Summerred va începe pe 12 august, pentru Gala pe 4 septembrie și pentru Golden Delicious pe 22 septembrie.

În funcție de regiune, expunere, portaltoi, coronament și sol, datele sunt amânate cu una până la două zile pentru fiecare 25 de metri de altitudine.

Austria: Pierderi ale recoltei de până la 70% în Stiria

Producătorii de fructe din Austria se confruntă cu pierderi ale recoltelor de până la 70%. Industria pomicolă estimează că aproximativ jumătate din întreaga suprafață cultivată cu fructe este afectată.

Conform sondajelor inițiale ale companiei de asigurări împotriva grindinii din Austria, pagubele cauzate de înghețul din acest an se ridică la aproximativ 56 de milioane de euro la nivel național, din care 44 de milioane de euro sunt în sectorul pomicol. Stiria, o regiune importantă, a fost cea mai grav afectată.

FOTO. Cerințe de calitate pentru fructe la comercializare pe piața externă. Standarde

0

Cerințele de calitate și comercializare a strugurilor, prunelor, merelor și caiselor conform HG 929/2009, Regulamentului UE 543/2011 și standardele UNECE sunt reflectate în următoarele ilustrații realizate de Asociația Moldova Fruct în parteneriat cu proiectul USAID/APM.

Cerințe de calitate pentru strugurii de masă conform HG 929/2009, Regulamentului UE 543/2011 și UNECE FFV-19

Citiți aici despre Condiții de păstrare a strugurilor de masă în depozite frigorifice.

Cerințe de calitate și comercializare la prune conform standardului UNECE FFV-02

Cerințe de calitate pentru mere conform HG 929/2009, Regulamentului UE 543/2011 și UNECE FFV-50

Detalii despre perioada optimă de recoltare a merelor găsiți pe acest link.

Cerințe de calitate pentru caise conform standardului UNECE FFV-02

Exportul de struguri proaspeți în UE a crescut de 2,5 ori de la începutul anului

0

Exportul de struguri proaspeți în Uniunea Europeană a crescut de 2,5 ori în șapte luni ale anului 2024 comparativ cu aceeași perioadă din 2023.

Astfel, dacă în perioada ianuarie – iulie 2023 pe piața UE au ajuns 5 015 tone de struguri moldovenești, atunci în același interval al anului curent cifra a atins 12 527 tone. 

Principalele țări în care sunt livrați strugurii moldovenești sunt România și Polonia, transmite MOLDPRES.

„Asta înseamnă că în 2024, agricultorii noștri au avut vânzări de peste 324 milioane lei. Și acesta încă nici nu e măcar sfârșitul anului. 

Faptul că exportăm tot mai mult în UE an de an, demonstrează câteva lucruri: avem produse de calitate și avem potențial mare de creștere.

Acest succes se datorează în primul rând agricultorilor noștri. Ne mândrim cu ei și îi vom ajuta în continuare să cucerească noi piețe”, a afirmat vicepremierul Dumitru Alaiba, ministru al Dezvoltării Economice și Digitalizării.

Potrivit datelor Biroului Național de Statistică, în perioada ianuarie-mai 2024, Republica Moldova a înregistrat o creștere a exporturilor în mai multe categorii de produse agricole, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2023.

Exporturile de semințe și fructe oleaginoase au crescut de 1,6 ori, evidențiind o cerere sporită pentru aceste produse pe piețele internaționale.

În aceeași perioadă, exporturile de legume și fructe au înregistrat o creștere de 24,3%.

De asemenea, sectorul băuturilor alcoolice și nealcoolice a avut o creștere de 13% în exporturi.

Exporturile moldovenești de fructe uscate au crescut cu 65% în primele șase luni ale anului 2024, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, de la 4 mii tone, la 6,6 mii tone.

Potrivit statisticilor, peste 65% din exporturile Republicii Moldova ajung în Uniunea Europeană, iar peste 81% din investițiile străine directe în economie vin din UE. 

UE este astfel principalul investitor în Moldova și principala piață de desfacere a produselor din Republica Moldova.

Oleg Tîrsînă: Recolta de nuci ar putea crește cu circa 15 % în acest an față de anul trecut

0

Recolta de nuci ar putea crește cu circa 15 la sută în acest an. Cifra exactă va fi clară abia în decembrie, dar tendința pozitivă se menține în ultimii ani, a declarat președintele Uniunii Asociațiilor Producătorilor de Culturi Nucifere, Oleg Tîrsînă, într-un comentariu pentru Teleradio Moldova, notează radiomoldova.md.

Potrivit lui, producătorii de nuci au investit în afacerile lor prin plantarea de soiuri competitive și dezvoltarea liniilor moderne de procesare.

În 2023, agricultorii din Republica Moldova au exportat o cantitate de 3 mii de tone de nucă în coajă, ceea ce reprezintă o cifră record pentru noi, a precizat președintele Uniunii Asociațiilor Producătorilor de Culturi Nucifere, Oleg Tîrsînă.

Potrivit acestuia, în ultimii ani sunt mai solicitate nucile moldovenești în coajă și nu miezul de nucă, așa cum era anterior.

Este o tendință bună pentru producătorii de nuci, pentru că spargerea și pregătirea miezului implică mai multe cheltuieli și utilaje, susține Oleg Tîrsînă. Pentru a fi exportate, nucile în coajă sunt spălate, uscate, calibrate și ambalate.

„Sezonul de producere 2023 pentru sectorul nucifer a fost relativ bun, zic relativ pentru că am avut o recoltă un pic în creștere față de 2022, dar au fost și anumite probleme legate în special de calitatea miezului, dacă vorbim de nucă, la aluni mai puțin se referă asta.

Asta a afectat cumva prețul de vânzare, dar pe ansamblu sezonul precedent a fost bun în sensul în care a fost tot celele neobișnuit dinamică, în special pentru nucă în coajă, a fost anul în care s-a stabilit cumva și un record, a fost un record pentru exportul din nucă în coajă, care s-a ridicat la aproximativ 3000 și ceva de toni”, a subliniat Oleg Tîrsînă.

Totodată, Oleg Tîrsînă a menționat că în acest an se așteaptă ca producția de nuci să crească față de anul trecut.

Acesta este optimist în ceea ce privește dezvoltarea sectorului în țara noastră.

„Suntem cu totul la altă etapă decât eram, vă spuneam, acum 4, 5, chiar 6 ani în urmă.

Să mergem în mare parte pe sortiment nou pentru noi, sortiment american, franceză, în special american. Chandler, care este un soi foarte productiv, este cel mai apreciat soi la nivel mondial.

Și în Moldova, probabil că vom fi în scurt timp una dintre cele mai mari țări producătoare de nucă, de soiul Chandler, de pe continentul european.

Pentru practic toate plantațiile care sunt înființate, sunt înființate cu acest soi, iar cele realtoite sau supra-altoite, la fel au fost supra-altoite cu Chandler”, a precizat Oleg Tîrsînă.

Președintele Uniunii Asociațiilor Producătorilor de Culturi Nucifere a mai precizat că anul trecut principalul importator de nuci în coajă a fost Turcia, unde a ajuns 40 la sută din producția de nuci din țara noastră, restul fiind exportate în țările Uniunii Europene.

Seminar dedicat agriculturii conservative. Pot participa toți doritorii

0

Agricultorii sunt invitați să participe la un seminar dedicat agriculturii conservative, care va avea loc pe data de 16 august 2024, în orașul Cupcini, raionul Edineț, la Baza de producție a SRL „Devotament” (str. Gării 4).

Evenimentul este organizat de Centrul de Consiliere Agricolă și Rurală, cu scopul de a explora adaptările necesare pentru a face față schimbărilor climatice, oferind participanților cunoștințe despre tehnicile și mijloacele tehnice utilizate în agricultura conservativă.

Programul seminarului este structurat pentru a oferi atât sesiuni teoretice, cât și practice.

În cadrul acestora, savanți și experți naționali vor împărtăși experiențele acumulate în domeniu, oferind informații esențiale despre gestionarea eficientă a culturilor de porumb și floarea-soarelui în condiții de stres climatic.

În plus, participanții vor avea ocazia să asiste la demonstrații practice pe plantații și să ia parte la discuții pe teme precum utilizarea responsabilă a pesticidelor și implementarea măsurilor de regenerare agricolă.

Prin participarea la acest seminar, agricultorii vor putea dobândi cunoștințe avansate și soluții practice care le vor permite să transforme provocările climatice în oportunități de dezvoltare durabilă pentru agricultura din Republica Moldova.

De asemenea, evenimentul reprezintă o platformă oportună pentru a interacționa cu experți și colegi din domeniu, facilitând schimbul de idei și promovând colaborarea în vederea îmbunătățirii practicilor agricole.

Cine stă în spatele campaniei cu vinuri moldovenești în Mexic

0

Internetul este împânzit de ceva timp cu bannere masive, cu vinul moldovenesc în Ciudad de Mexico – capitala Mexicului – țară cu aproape 130 milioane de locuitori. În timp ce unii au spus că pare a fi un “fake news”, cu imagini trucate, alții s-au întrebat despre costurile unei asemenea campanii masive.

Andrei Cibotaru, fondatorul finewine.md, a reușit să discute cu Irina Voloh, moldoveancă stabilită în Mexic, protagonista acestei campanii publicitare. Interviul acestuia îl relatăm în continuare.

Am văzut o campanie impunătoare cu vinurile moldovenești în Mexico City: cum, cine și de ce o promovează?

Deși ar fi foarte dificil pentru mulți, pentru noi a fost chiar cel mai simplu: deoarece afacerea noastră de mulți ani este publicitatea în exterior (Out Of Home) a brandurilor mari pe cele mai mari panouri publicitare din Mexico City. 

Toate panourile publicitare pe care le-am folosit pentru a promova, atât Republica Moldova și podgoriile ei, cât și vinurile moldovenești, aparțin companiei noastre, noi suntem proprietarii tuturor acestor panouri.

De ce? Este o întrebare puțin mai complexă, deoarece include multe etape 🙂

Una dintre ele este că Luis Alberto (soțul meu) a fost întotdeauna o persoană care iubește tot ceea ce nimeni nu îndrăznește să exploreze sau să realizeze, este neprevăzut și crede orbește în instinctele sale.

A doua parte de ce? Dincolo de a reprezenta o afacere bună din punct de vedere economic, este și marea lui empatie pentru oamenii și țara noastră, dragostea pe care o au moldovenii față de pământurile natale; toate acestea l-au cucerit pe Luis Alberto din prima zi. 

Mai este și un al treilea moment: am organizat o mică degustare a unui vin moldovenesc, un Negru de Purcari; nu numai soțul a rămas fascinat, dar și toții invitații (oameni cu experiență în lumea vinului). Dacă Luis Alberto decidea să promoveze vinuri franceze sau spaniole, s-ar fi confruntat cu un divorț 100%.

De cât timp durează? Aveți deja un impact măsurabil al acestei campanii?

Campania a început în noiembrie 2023, chiar înainte de ultima noastră călătorie în Moldova, de sărbătorile de Crăciun.

Impactul a început să aibă loc chiar în a treia lună a campaniei, din punctul nostru de vedere, e și timpul corect pentru orice campanie în exterior, când începe să aibă un anumit efect. 

Cele mai izbitoare rezultate le-am văzut la doar 6 luni de la începutul primei noastre campanii, care a avut ca scop lansarea Republicii Moldova ca țară producătoare de vin. Sloganul campaniei a fost: MOLDOVA, ȚARA STRUGURILOR NOBILI.

În prezent, majoritatea somelierilor și cei care iau decizii în sectorul vinului din Mexic știu deja că vinul moldovenesc a ajuns în Mexic. Dar, abia în luna iunie, mulți iubitori de vin, manageri de restaurante și sommelieri, au avut ocazia să ne cunoască și să deguste vinurile noastre.

Atunci, la jumătatea lunii iunie, a fost prima noastră prezentare a vinurilor într-un eveniment care a avut loc în cel mai mare și mai prestigios magazin de retail din Mexic: Palacio de Hierro.  Peste 50 dintre cele mai importante crame au participat la acest eveniment, iar noi – Crazus – am fost lideri, atât în vânzări, cât și în acceptarea publicului.  

Câte billboarduri, câte spații au fost folosite în această campanie? (că de fiecare dată apar locații noi)

Sau folosit mai mult de 20 000m2 în promovarea Republicii Moldova și a vinurilor moldovenești. Am folosit circa 40 dintre cele mai bune și mai impresionante panouri publicitare ale noastre, astfel încât întregul oraș și cunoscătorii de vin să nu aibă nicio îndoială că vinurile moldovenești au ajuns în Mexic.

Într-adevăr, în fiecare lună avem spații publicitare noi, nu ne-am oprit de când am început și obiectivul este să poziționăm vinurile moldovenești și Rep. Moldova ca referință în lumea vinului aici, în Mexic.

Ce crame distribuiți? De cât timp? Cum merg afacerile cu vinul?

Am început totul de la zero, de la crearea unei companii exclusiv pentru importul de vin moldovenesc, procesarea autorizațiilor cu guvernul mexican și selectarea agentului vamal corect.

În acest moment, avem contract semnat cu 5 crame:

CARLEVANA WINERY, RĂDĂCINI WINES, GITANA WINERY, FAUTOR WINERY si CHATEAU PURCARI, deși continuăm să fim în căutarea noilor crame în fiecare călătorie pe care o facem în Moldova.  

Pentru cât timp? Atât timp cât este nevoie pentru a ne poziționa în Mexic ca favorit printre iubitorii de vin.

Afacerea — vorbind în termeni economici — a fost dificilă din cauza tuturor taxelor care există în Mexic pentru importul de vin (alcool). Indiferent de faptul că a trebuit să introducem un nou produs de la zero pe piața mexicană, dar aceasta este doar o mică cale care trebuie depășită pentru a atinge scopul. 

Primii doi ani au fost investiții continue: avem deja un Wine Bar într-o zonă strategică a orașului, la fel un Wine Corner (cu toate vinurile pe care le importam la moment) în Wine Bar-ul by Concours Mondial de Bruxelles In Mexico City – condus de domnul Carlos Borboa (Directorul pe toata America Latină și America de Nord a Concursului Mondial de Bruxelles). Este unul dintre principalii noștri parteneri comerciali care ne sprijină în poziționarea Rep. Moldova și a vinurilor moldovenești în sectorul vitivinicol din Mexic. La fel, suntem prezenți, în sala Lounge VIP United Airlines, Aeropuerto Internacional din Mexico City, Terminal 1.

De cât timp sunteți stabilită în Mexic, cum vedeți de acolo Moldova și cum ne văd pe noi mexicanii?

În noiembrie anului acesta, împlinesc 15 ani de cand m-am stabilit în Mexic. Sincer vorbind, în Mexic nu se cunoaște multe despre Rep. Moldova. Până acum, nu am cunoscut mulți cetățeni aici, doar 2 – 3 persoane.

Dar, lumea a început să audă și să cunoască că avem cele mai bune și neobișnuite vinuri, datorită spațiilor publicitare și promovării vinurilor moldovenești. 

Ați primit feedback-uri stranii sau deosebite vizavi de această campanie? (de exemplu, mie cineva din Mexic mi-a zis că este un „fake” această campanie, photoshop, că locațiile ar fi prea bune și scumpe pentru o campanie reală…)

În ceea ce privește comentariile neobișnuite, am auzit că mulți se întreabă cine se află în spatele vinurilor moldovenești, din cauza investiției impresionante pe care o văd în oraș. Cu toate aceste panouri, sincer vorbind, campaniile noastre cu vinurile se află la nivel cu alte campanii ale unor branduri multinaționale.

Se datorează și faptului că firma noastră este numărul 1 în publicitatea outdoor de format mare. Nimeni în Mexic nu are locațiile pe care le avem noi și suntem mândri de asta.

Referitor la fotografii false sau photoshop, cred că acest lucru se datorează faptului că panourile publicitare din Mexico City sunt extrem de scumpe și nu toți pot să creadă că un produs precum vinul poate avea aceste sume de investiții în publicitate. Dar pentru cei care nu cred, se poate de întrebat pe unul dintre cei mai buni prieteni și parteneri ai noștri din Moldova care a fost personal în Mexic și a văzut panourile noastre, consulul Mexicului în Republica Moldova, domnul Alexander Bilinkis cu care avem nu doar relații comerciale, dar și o prietenie frumoasă, o mare apreciere și afecțiune față de el.  

Ce mesaj ați transmite vinificatorilor de acasă? Dar și autorităților?

Încă nu am avut o reunire în persoană cu reprezentanți ai Wine of Moldova, dar suntem deja în contact cu ei prin e-mail, datorită partenerilor noștri, Dinu Cristian și Irina Staheeva. Testăm posibilitatea de a realiza proiecte împreună, precum evenimente culturale în Mexic sau chiar editarea și tipărirea unei lucrări (cărți) în format unic, care ulterior să fie distribuită în Mexic.

Aveți statistici referitor la importul vinului moldovenesc în Mexic?

Noi o să reprezentăm această statistică în câțiva ani, unică și cea mai copleșitoare statistică a unui vin din Europa de Est, care a cucerit tot Mexicul, vă asigur.

Acum nu există statistici, deoarece nimeni nu a importat vin moldovenesc în mod serios, precum o facem noi.  

Planificați să reveniți curând în Moldova? Cât de des veniți acasă?

Mă gândesc la aceasta doar ca la bătrânețe, cu soțul. În acest moment, scopul este ca Mexicul să cunoască nu doar cele 5 crame, dar pe toate și asta o să îmi ia încă ceva timp.

De circa 4 ori pe an revin în țară, fie la sărbători sau pentru afaceri.

Elveția acordă încă un milion de dolari pentru agricultura din Moldova

0

Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare suplimentează fondurile acordate proiectului „Sprijin de urgență pentru producătorii agricoli în contextul crizei socio-economice, climatice și energetice” cu încă 1.155.000 dolari SUA.

Astfel, opt producătoare agricole afectate de criza socio-economică și energetică vor fi sprijinite să sporească eficiența energetică a activității lor agricole, cu echipamente și servicii în valoare totală de aproximativ 200.000 de dolari SUA, transmite știri.md.

Anterior, alte 46 de întreprinderi conduse de femei au beneficiat de suport similar.

Astfel, au fost instalate panouri fotovoltaice, pompe de căldură, cazane pe biomasă, precum și au fost implementate diverse măsuri de eficiență energetică în cadrul depozitelor și a încăperilor utilizate în procesul de producere.

Totodată, suportul financiar de aproximativ 915.000 de dolari acordat de Elveția prin intermediul FAO va contribui la îmbunătățirea securității alimentare și menținerea șeptelului de bovine în gospodăriile casnice afectate de seceta din ultimii ani, care a redus drastic recolta de porumb – principala sursă de furaje pentru animale.

Potrivit autorităților, suplimentarea bugetului va permite creșterea numărului de beneficiari de la 12.000 la 17.000 de fermieri mici și gospodării casnice care vor primi furaje concentrate pentru vaci mulgătoare, semințe de lucernă, porumb și fertilizanți. 

„Datorită diversificării producției agricole și creșterii accesului la furaje de calitate, fermierii vor putea produce mai multe alimente sănătoase și nutritive pentru consumul propriu și pentru vânzare.

Aceasta va contribui la reducerea sărăciei și la îmbunătățirea nivelului de trai în zonele rurale”, comunică Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare.

În plus, cu banii oferiți de Elveția, FAO va continua implementarea școlilor de câmp, un instrument eficient de însușire a celor mai bune practici agricole printre fermieri.

Adițional celor 15 școli de câmp deja stabilite pe tot teritoriul țării, vor fi dezvoltate alte cinci Școli de Câmp în cinci raioane din nordul Moldovei specializate în producerea laptelui de vacă și aplicarea practicilor agriculturii conservative la producerea culturilor cerealiere.

Mai mult ca atât, școlile, vor fi dotate cu cinci semănători directe No-Till pentru prelucrarea fără arat a terenului – o practică agricolă durabilă care contribuie la protejarea mediului și la creșterea rezilienței fermierilor la schimbările climatice.

De semănători directe No-Till de capacitate mare vor beneficia și instituțiile de cercetare în agricultură.

Totodată, echipamente vor primi și cele 50 de gospodării casnice antrenate în cadrul școlilor de câmp care produc și comercializează lapte. 

„Acestea vor fi dotate cu aparate de muls pentru a îmbunătăți igiena mulsului, a spori calitatea laptelui și a ușura condițiile de muncă”, anunță Asociația.

Și crescătorii de ovine și caprine vor beneficia de pe urma acestei finanțări.

FAO își propune să consolideze micro-clusterul de crescători de ovine și caprine din raioanele Cimișlia și Basarabeasca creat anterior în urma unei inițiative comune a PNUD și Elveția, oferind fermierilor echipamente moderne, precum garduri electrice și utilaje de muls, cu scopul de a îmbunătăți practicile de creștere a animalelor și de a crește calitatea produselor lactate, contribuind astfel la dezvoltarea durabilă a sectorului.

Proiectul este implementat de Organizația Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură (FAO) și Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD).

Inițiativa comună a fost lansată în 2022, fiind finanțată cu alte două milioane de dolari de Agenția Austriacă pentru Dezvoltare (ADA). În noiembrie 2023, Elveția a oferit două milioane de dolari SUA proiectului.