De la începutul lunii septembrie, exportatorii de fructe din Republica Moldova se confruntă din nou cu aceleași blocaje cronice la punctele de trecere a frontierei.
Situația s-a agravat după 10 septembrie, când rândurile de camioane au devenit interminabile, iar exportatorii vorbesc despre o „catastrofă” care afectează direct relațiile comerciale cu partenerii din Uniunea Europeană și Marea Britanie.

Întârzieri masive la vamă și pierderi pentru exportatori
„Camioanele trec în două zile vama, sunt rânduri catastrofale la toate punctele. Fructele noastre ajung cu întârziere la destinație, iar asta ne plasează ca furnizori de neîncredere în rândul companiilor importatoare”, spune Victor Cazacu, fondatorul companiei ProInedit SRL, una dintre firmele care exportă fructe proaspete către marile rețele europene.
Blocajele se repetă an de an, fără ca autoritățile să intervină ferm.
„În noaptea precedentă, aproximativ 50 de camioane cu fructe așteptau la vamă, dar doar 8 au reușit să treacă în cursul nopții. Lucrează doar un vameș pe partea română la perisabil și AEO, iar noi pierdem timp și bani”, adaugă Victor Cazacu.
Efecte în lanț: pierderi comerciale și imagine afectată
Întârzierile înseamnă atât costuri suplimentare și penalități, cât și o pierdere de încredere pe piețele externe.
„Noi am luptat ani în șir să cucerim loc pe raft, dar putem pierde asta într-o săptămână”, afirmă fondatorul ProInedit.
Compania, alături de alți exportatori, primește deja notificări de penalitate pentru livrări întârziate, în timp ce depozitele europene sunt suprasaturate din cauza sosirilor neprogramate.
„Ieri dimineața, la o rețea au ajuns opt camioane de struguri din Moldova, toate odată, deși trebuiau să intre eșalonat. Asta a cauzat blocaj în depozit și nervi în lanțul de aprovizionare. Iar noi plătim nota pentru incompetența și lipsa de reacție a celor de la vamă”, spune Cazacu.
O problemă cronică ignorată
Exportatorii spun că situația este identică în fiecare sezon de livrare, dar nicio instituție nu își asumă responsabilitatea.
Deși produsele perisabile ar trebui să aibă un regim prioritar de control, realitatea e alta. Lipsa personalului vamal responsabil, birocrația excesivă și coordonarea deficitară dintre autoritățile de frontieră transformă perioada de vârf a exporturilor într-un test.
„Totul e blocat într-un colaborator vamal român și insuficiența măsurilor aplicate de autoritățile din Moldova. Iar noi, cei care aducem valoare în țară și creăm locuri de muncă, suntem lăsați să ne descurcăm singuri. Rugăm autoritățile să dea dovadă de implicare și profesionalism”.
Exporturile agricole nu pot fi tratate ca un subiect marginal. Prospețimea și respectarea termenelor de livrare sunt criteriile de bază evaluate de parteneri externi la alegerea unui furnizor în detrimentul altuia.
Orele pierdute la vamă se traduc în reputație știrbită, contracte în pericol și pierderi economice semnificative.











