MAIB oferă Circulante în cadrul parteneriatelor cu dobânda 0%

0

Deoarece știm cât de important este în agricultură un început bun, maib vă oferă posibilitatea de a achiziționa acum în credit semințe, erbicide, fungicide, insecticide, îngrășăminte, substrat, bandă pentru irigare, fertilizanți etc., fără a plăti dobânda, de la partenerii maib

Avantajele produsului:

  • Dobândă 0% pentru 3/6/9/12 luni;
  • Până la 1 500 000 lei, fără gaj;
  • Fără comisioane;
  • Perioada de grație la corpul creditului – până la 8 luni.

În prezent, 18 parteneri maib oferă inputuri în credit, fără dobândă: Oberegagro, Irrigata-Corp Service,  Fertilitatea, Agronova Unic, Allgreens, Organic Protect, Expert Agroteh, We Trade, Monific – Group, Fenix Agro, Imexagro, TRANSFER-IMPEX, Agrochim-Sales, Diazchim, Agro Domain Group, Exportfruct, Diolsem și Acpadon.

Cererea de credit poate fi depusă în orice sucursală maib, în magazinul partenerului sau online, fiind confirmată prin codul de unică folosință OTP, expediat prin SMS la numărul de telefon indicat în aceasta.

Cererea este examinată rapid, fără prezența fizică a clientului la sucursală, cu pachet minim de documente.

Cum să aplicați pentru un credit online?

  1. Alegeți bunul dorit de la partenerii noștri. Lista partenerilor e disponibilă aici;
  2. Completați online cererea de credit și anexați oferta de preț negociată cu partenerul maib;
  3. Primiți codul de securitate OTP printr-un SMS și confirmați solicitarea;
  4. Maib examinează cererea de credit și vă informează despre decizia aprobată;
  5. Semnați actele necesare și achitați produsul.

În caz de necesitate, puteți obține mijloace financiare în cadrul campaniei Primăvara 2023:

  • Până la 3 000 000 lei fără gaj;
  • Aprobare într-o zi;
  • Dobândă specială, fixă și transparentă;
  • Perioadă de grație la corpul creditului – până la 8 luni;
  • Perioadă de grație la dobândă  – până la 6 luni.

Unim eforturi – dezvoltăm afaceri. Cu maib e simplu și ușor!

Cum alegi corect o stație meteo pentru ferma ta. Sfaturi utile

0

Progresul și stațiile meteo personale

Tehnologiile noi au avansat atât de mult în ultimii ani, încât multe dispozitive ce păreau sofisticate au ajuns și în câmpurile fermierilor. Unul dintre aceste dispozitive este și stația de măsurare a condițiilor meteorologice direct în câmp.

Necesitatea de a avea instrumente de măsurare în câmp a venit odată cu schimbările climatice din ultimele decenii, dar și a beneficiilor care le aduc aceste dispozitive fermierilor.

Monitorizând condițiilor meteo, fermierii au posibilitatea de a adapta și modela tehnologiile de cultivare a culturilor agricole pentru a asigura calitatea, creșteri semnificative ale producției și garanția recuperării investiției.

Concomitent cu progresul tehnologic a apărut și industria dispozitivelor de măsurare a condițiilor de vreme, sau, popular spus, Stații Meteo personale care au devenit accesibile tuturor fermierilor.

În momentul de față, industria pune la dispoziție o mulțime de modele diferite de stații meteo, dar care nu se deosebesc cu mult unele de altele.

Principiul de lucru al stațiilor meteo

Toate dispozitivele de măsurare au aceeași funcție de bază și anume de a măsura condițiile meteo din locul unde se află instalate. Deci, stațiile meteo sunt instrumente de monitorizare a vremii, monitorizarea se efectuează cu ajutorul senzorilor performanți, principalii parametrii măsurați sunt:

  • Precipitațiile atmosferice;
  • Temperatura aerului;
  • Umiditatea aerului;
  • Viteza și direcția vântului;
  • Radiația solară;
  • Presiunea atmosferică;
  • Punctul de rouă;
  • Umiditatea pe frunză.

Aceștia sunt doar parametrii de bază, cunoscuți de toată lumea, și foarte importanți într-o fermă. Pe lângă parametrii menționați mai sus, de importanță majoră sunt și parametrii de sol, precum:

  • Temperatura solului;
  • Umiditatea solului;
  • Tensiunea apei în sol;
  • Salinitatea solului;
  • Electroconductivitatea.

Cu ajutorul tabelului de mai jos vă puteți configura o stație în funcție de specificul fermei dumneavoastră.

Cu ce ne poate ajuta o stație meteo instalată în câmp

Stațiile meteo deja au devenit o parte componentă a tehnologei de cultivare a culturilor agricole care vin să ajute fermierii să-și modeleze tehnologiile de cultivare prin:

  • Alegerea corectă a soiurilor și hibrizilor în funcție de specificul zonei de cultivare și anume precipitațiile lunare și anuale specifice din zonă, temperatura aerului, suma de temperaturi active necesare pentru dezvoltarea și maturizarea culturii, radiația solară și influența acesteia asupra calității fructelor, strugurilor și legumelor.
  • Monitorizarea condițiilor de sol, umiditatea solului la diferite nivele și calcularea balanței apei din sol cu adaptarea și corectarea irigării, temperatura solului pentru alegerea corectă a perioadelor de semănat a culturilor de primăvară.
  • Planificarea lucrărilor de câmp în funcție de condițiile meteo actuale și a prognozei meteo calculate pentru punctul unde este instalat dispozitivul de măsurare.
  • Prognoza bolilor la culturile agricole cu ajutorul SOFT-urilor inteligente, aceste SOFT-uri permit identificarea bolilor în fazele incipiente de dezvoltare a infecțiilor, acest lucru înseamnă prevenirea apariției simptomelor bolii pe culturi, care va rezulta în calitate și recoltă garantată.
  • Senzorii specifici fac posibilă monitorizarea și identificarea riscurilor de îngheț din cultură.
  • Evoluția și apariția dăunătorilor în culturile agricole.

Cum alegem o stație meteo potrivită

Informația de mai jos vă va ajuta să alegeți corect un BRAND de stație care o să vă convină conform necesităților întreprinderii. Deci, o stație meteo modernă trebuie să întrunească următoarele cerințe:

  • Dispozitivul trebuie să fie compact cu un design modern și flexibil pentru a putea fi instalat în orice cultură agricolă.
  • Dispozitivele inteligente trebuie să fie dotate cu tehnologii de transfer instant a datelor prin GSM, GPRS, 3g, LTE, WiFi, NbiOT sau LoRa WAN.
  • Stația meteo trebuie să aibă memorie internă, pentru stocarea datelor pentru cel puțin 2 săptămâni, în cazul în care pot apărea probleme de transmitere a datelor în internet
  • Un avantaj important îl au dispozitivele care pot fi reconfigurate ușor de către utilizator prin adăugarea senzorilor noi, substituirea senzorilor vechi, upgrade cu senzori noi specifici, crearea de configurații noi pe baza dispozitivului existent fără investiții inutile în infrastructură costisitoare.
  • Stația meteo va funcționa autonom, fără surse externe de energie, în baza bateriilor reîncărcabile și panourilor solare, care trebuie să asigure transmiterea continuă a datelor timp de 3 – 5 ani fără intervenții tehnice sau înlocuirea bateriilor.
  • Stațiile meteo trebuie să fie conectate, pentru transmiterea și păstrarea datelor, la o platformă online disponibilă gratuit (fără costuri ascunse pentru accesarea datelor) pentru utilizatori pe perioada utilizării dispozitivelor și după.
  • Platforma trebuie să fie disponibilă în variantele WEB și Aplicații mobile.
  • Platforma trebuie să ofere posibilitatea de a prelucra datele înregistrate de stațiile meteo, transformândule în soluții utile precum: recomandări pentru protecția plantelor, optimizarea irigării, suma precipitațiilor, statistica tuturor datelor înregistrate, descarcarea datelor în format Excell, PDF, PNG și altele.
  • Platforma trebuie să ofere posibilitatea de a integra datele înregistrate de stația meteo pe alte platforme precum sunt platformele de gestionare a sistemelor de irigare cu posibilitatea de automatizare a irigării.
  • Disponibilitatea modelelor SOFTWARE de prognoză a bolilor și dăunătorilor pe platforma de stocare a datelor.
  • Prognoza meteo locală pentru locația unde este amplasat dispozitivul.
  • Instrumente utile pe baza serviciilor de prognoză a vremii pentru planificarea corectă a diferitor tipuri de lucrări în fermă.
  • Important este ca în țara unde utilizați stația meteo să fie o reprezentanță a producătorului care o să vă ofere tot suportul tehnic necesar și consultanță calificată în utilizarea dispozitivelor și platformei de stocare a datelor.
  • Desigur că, în momentul când veți lua o decizie, trebuie să vă orientați la BRAND-uri cu renume care au deja o experiență mare în acest sector și renume mondial.

Agricultura de precizie

Digitalizarea agriculturii presupune mai mult decât o stație meteo în fermă, dar, cu siguranță, este un prim pas pentru digitalizarea tehnologiei de cultivare a culturilor agricole.

Agricultura performantă în secolul XXI înseamnă conectarea câmpurilor, utilajelor, depozitelor și altor echipamente din ferma la rețeaua i0T (Internet of Things) unde lucrurile și lucrările sunt gestionate mai ușor, simplu și mai eficient cu scopul de a obține calitate și randament sporit.

În fermele cu nivel înalt de automatizare și digitalizare, se înregistrează deja o eficiență a tehnologiilor de cel puțin plus 15% per hectar.

Termen extins de aplicare la Concursurile „Marca comercială a anului” și „Premiul pentru realizări în domeniul calității”

0

Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova informează că a fost EXTINS termenul de aplicare la Concursurile „Marca comercială a anului” și „Premiul pentru realizări în domeniul calității produselor și serviciilor” pentru anul 2022.

Astfel, antreprenorii care nu au reușit să se înscrie la unul din concursuri, pot aplica până la data de 07 aprilie 2023.

După cum a informat Președintele CCI Sergiu Harea, Concursul „Marca comercială a Anului” a fost inițiat în anul 2003 și are drept scop promovarea practicilor de succes în domeniul
businessului, familiarizarea consumatorilor cu cele mai bune mărci de pe piața autohtonă, precum și remarcarea celor mai competitive întreprinderi din Republica Moldova iar „Premiul
pentru realizări în domeniul calităţii bunurilor și serviciilor”, care este la cea de a 9-a ediție, și are drept scop de a identifica companiile ce au implementat cu succes managementul calității și promovează abordările moderne ale calității.

Fiind la cea de-a XX-a ediție, concursul „Marca Comercială a Anului” este unul dintre cele mai eficiente instrumente de promovare a mărcilor comerciale pe piața internă şi externă.

Rezultatele concursului permit evidențierea liderilor şi stabilirea dinamicii comportamentului consumatorilor pe piața autohtonă.
Ediția curentă este organizată de CCI a RM, în comun cu Agenția de Stat pentru Proprietatea Intelectuală (AGEPI), Centrul Național Anticorupție (CNA), Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA) și Confederaţia Naţională a Sindicatelor din Moldova (CNSM).

Pentru premiul mare – „Mercuriul de Aur”, mărcile comerciale pot fi înregistrate în concurs la una sau mai multe nominalizări din cele ce urmează, conform criteriilor de profesionalism:

  • Nominalizarea „INTER”;
  • Nominalizarea „LIDERUL ANULUI”;
  • Nominalizarea închisă „REPUTAŢIE ŞI ÎNCREDERE”;
  • Nominalizarea „EXPORT”;
  • Nominalizarea „REBRANDING”;
  • Nominalizarea „IMM-UL FAVORIT AL ANULUI”;
  • Nominalizarea „DEBUTUL ANULUI”;
  • Nominalizarea „MARCA COMERCIALĂ RESPONSABILĂ SOCIAL”;
  • Nominalizarea „FEMEIA ÎN AFACERI”;
  • Nominalizarea „ECONOMIA VERDE”;
  • Nominalizarea „BUSINESS ON-LINE”;
  • Nominalizarea „AFACERI DE FAMILIE”;
  • Nominalizarea „IMPLIMENTAREA STANDARDELOR DE INTEGRITATE ÎN SECTORUL PRIVAT”
  • Nominalizarea „LOCURI DE MUNCĂ PRIETENOASE FAMILIEI”.

Pe parcursul a celor 19 ediții la concurs au fost înregistrate peste 1700 de mărci.

Concursul „Premiul pentru realizări în domeniul calităţii bunurilor și serviciilor” este la cea de a 9-a ediție.

Scopul acestuia este de a evidenția companiile care au implementat cu succes managementul calității și de a promova abordările moderne ale calității.

Certificat nr. 11150 ISO 9001 . Acest concurs național de calitate este considerat drept o etapă de pregătire a întreprinderii pentru promovarea produselor pe piaţa externă.

În această ediție, companiile care sunt certificate ISO vor prezenta un raport de autoevaluare bazat pe 5 criterii, în timp ce ceilalți participanți vor prezenta tradiționalul raport bazat pe cei 9 criterii de excelență în domeniul calității.

În total, pe parcursul celor 8 ediții, au participat 400 companii, iar miza concursului este „Zeița Calității”.

Ediția curentă este organizată de CCI a RM, în comun cu Institutul de Standardizare din Moldova (ISM), Centrul Național de Acreditare din Republica Moldova (MOLDAC), Kaufland Moldova, Moldcell și ICS Molltex Group SRL.

Câștigătorii celor două concursuri vor fi premiați în cadrul „Galei Businessului Moldovenesc” – cel mai așteptat eveniment al societății economice autohtone, care se va desfășura în vara
acestui an.

Antreprenorii se pot înscrie la concursuri până pe 07 aprilie 2023, pe adresele [email protected],  [email protected]  și [email protected] sau la numerele de telefon: 022 21 07 25/ 23 84 10/ 21 14 42.
Toate materialele vor putea fi accesate pe pagina chamber.md, la categoria Concursuri.

Moldova contează pe lansarea programului Eu4agriculture

1

Republica Moldova contează pe lansarea unui program extins de sprijin EU4Agriculture pentru agricultura republicii până în 2025, a declarat, miercuri, vicepremierul Vladimir Bolea, în cadrul unei întâlniri online cu ambasadorii țării în statele membre ale UE.

Un program similar a fost deja implementat în alte ţări din afara UE. Acesta are ca scop să contribuie la majorarea investiţiilor în sectorul agroalimentar şi să sporească cunoştinţele şi abilităţile producătorilor agricoli, participanţi la lanţurile valorice, prin furnizarea de servicii de consiliere ample, precum şi prin îmbunătăţirea oportunităţilor economice în zonele rurale.

Participanţii la întâlnire au discutat şi despre inițiativa ministerului de a crea un grup de mentorat pentru Republica Moldova la nivelul miniştrilor Agriculturii din UE.

Erbicidul Biker – test de calitate de laborator

0

Biker este un erbicid selectiv, post-emergent, cu acțiune sistemică, eficient în combaterea buruienilor dicotiledonate anuale și a unor burieni perene, inclusiv a celor rezistente la 2,4-D, samulastra de floarea-soarelui rezistentă la tribenuron-metil și imazamox.

  • Substanță activă: Florasulam, 250 g/kg.
  • Forma de preparare: Granule dispersabile în apă (WDG).

Avantajele Biker

  • Acțiune eficientă asupra buruienilor inclusiv rezistente la 2,4-D și dicamba.
  • Combaterea samulastrei tuturor tipurilor de floarea-soarelui.
  • Datorită selectivității ridicate, nu există fitotoxicitate.
  • Partenerul ideal pentru extinderea spectrului de combatere al buruienilor.

Simptomele vizibile ale acțiunii erbicide (încetarea creșterii, cloroză, necroză, albirea vârfului, înroșirea frunzelor) apar în 4-7 zile, iar moartea completă a buruienilor are loc la 14-28 de zile de la aplicarea preparatului.

La buruienile sensibile la florasulam, după tratament, creșterea se oprește, urmată de moartea punctului de creștere și a întregii plante. Buruienile insensibile și mari pot să nu moară, dar creșterea și dezvoltarea lor încetinesc sau se opresc semnificativ.

Metoda de aplicare și norme de consum:

În noul video, echipa Alfa Smart Agro verifică conformitatea erbicidului Biker cu standardele internaționale de calitate CIPAC. 

UE susține dezvoltarea sectorului de producere a biocombustibilului

0

Agenția pentru Eficiență Energetică a inițiat o platformă de discuții cu producătorii de biocombustibil solid referitor la activitățile planificate în vederea consolidării cererii și ofertei de biocombustibil solid pentru următorul sezon de încălzire.

În acest sens, Vladimir Brăgaru, consultant în cadrul proiectului „Abordarea impactului crizei energetice în Republica Moldova”, finanțat de UE și implementat de PNUD Moldova, a prezentat studiul privind situația în țară, în ce privește cererea și oferta de biocombustibili solizi, care a identificat problemele cu care se confruntă producătorii și consumatorii de biocombustibil solid și a venit cu un șir de soluții privind remedierea și consolidării sectorului.

De asemenea, în cadrul întrunirii, reprezentanta PNUD Moldova, Inga Podoroghin a oferit primele informații despre noul Proiect în domeniul biomasei, care va susține dezvoltarea și consolidarea sectorului de producere și consum a biocombustibilului solid.

Proiectul va include elemente de finanțare a producătorilor, cât și va oferi suport la dezvoltarea cadrului normativ legal în domeniul biomasei. Proiectul va fi implementate în perioada următoare de către PNUD Moldova.

La fel, a fost pus în discuție subiectul donației de biocombustibil solid aprobat de către CSE prin dispoziția nr. 61 din 27 februarie, curent.

Ion Muntean, directorul AEE a declarat că realizările în domeniul biocombustibililor pe care le-a atins Republica Moldova, în perioada 204-2018, au demonstrat că acest sector reprezintă un element indispensabil al „tranziției energetice” pe care țara și-a asumat-o.

„Există deja o experiență care poate fi valorificată în vederea relansării acestui sector, iar noul proiect anunțat de PNUD Moldova împreună cu documentele de politici la care se lucrează momentan, trebuie să contribuie la o dezvoltare programatică a acestui domeniu în următorii ani. Pentru realizarea acestui scop, AEE se va implica activ în elaborarea Programului național privind consolidarea și dezvoltarea sectorului național de biocombustibili solizi pe termen lung, dar și a Planului de acțiuni pe termen scurt”.

USAID PCRR oferă granturi pentru susținerea micilor producători de vinuri, a vinăriilor în tranziție 

0
  • Data lansării: 23 martie 2023
  • Data încheierii: 14 iulie 2023

*Dosarele de participare la apel pot fi depuse oricând, dar nu mai târziu de data încheierii (sau până la epuizarea fondurilor). 

Data atelierului informativ: 3 aprilie 2023, orele 15.00, prin intermediul platformei ZOOM.

Evaluarea dosarelor: Proiectul stabilește două termene de evaluare a dosarelor: 

  • 5 mai 2023 – toate dosarele depuse până la această dată vor fi evaluate pe parcursul lunii mai; 
  • 14 iulie 2023 – toate dosarele depuse după 5 mai și până la 14 iulie 2023 (sau până la epuizarea fondurilor) vor fi evaluate după data încheierii concursului. 

Proiectul USAID Competitivitate și Reziliență Rurală în Moldova (PCRR) lansează un apel de finanțare prin grant pentru susținerea creșterii competitivității și performanțelor industriei vitivinicole, denumit generic „Program de susținere a micilor producători de vinuri și a vinăriilor tranziție pentru afaceri reziliente și sustenabile „Vin în Viitor”, care va fi implementat prin intermediul a două programe  distincte:

  1. Programul de Mentorat și creștere a micilor producători de vinuri (prescurtat „Program de Mentorat ASW).
  2. Programul de ameliorare a calității produselor vinicole a „vinăriilor în tranziție” (prescurtat „Programul Pick-Up/PQUP”). 

Pentru a analiza dosarul complet accesați linkul Google Drive.

Prin acordarea acestor granturi, proiectul își propune să contribuie la dezvoltarea competitivității industriei vitivinicole prin susținerea unităților vitivinicole ale Moldovei în dezvoltarea capacităților de producere a vinului de calitate, îmbunătățirea potențialului de marketing și creșterea exporturilor pe piețele țintă, dezvoltarea și valorificarea oportunităților de dezvoltare a turismului vitivinicol, asistarea start-up-uri și dezvoltarea micilor producători de vinuri din Moldova, susținerea evoluției spre calitate și valoare adăugată a „vinăriilor tranziție”, dar și prin implementarea codurilor, standardelor și practicilor de sustenabilitate:

  1. Programul de Mentorat și creștere a micilor producători de vinuri va fi implementat în colaborare cu Uniunea Micilor Producători de Vinuri și Oficiul Național al Viei și Vinului;

Beneficiarii acestui sub-program pot fi: 

  1. proiectele de start-up ca mic producător de vinuri; 
  2. mici producător de vinuri în progres spre un model de business performant, membri ai Uniunea Micilor Producători de Vinuri, sau care aderă la organizație.

Solicitanții pot selecta și mixa suportul solicitat în baza necesitaților identificate, dar Proiectul încurajează o combinație de activități listate mai jos cu rol sugestiv:

  • cofinanțare prin intermediul fondului de granturi pentru:
    • Procurarea de echipamente pentru gestionarea podgoriilor viticole;
    • Procurarea de echipamente de producere a vinului;
    • Procurarea de echipamente specializate de analiză a produselor vitivinicolă;
    • Procurarea de echipamente, tehnologii, utilaje sau implementarea de noi procese referitoare la practicile de sustenabilitate sau producerea ecologică certificată;
    • Procurarea de echipamente si/sau soluții de digitalizare a afacerii;
    • Achiziționarea de servicii pentru dezvoltarea identității de produs; a serviciilor de creație și producție pentru materiale necesare plasării pe piață și marketingul produselor.
  • asistență tehnică (consultanță) din partea specialiștilor PCRR, Uniunea Micilor Producători de Vinuri și ONVV în viticultură, vinificație, marketing, branding, vânzări, sustenabilitate, digitalizare, inclusiv înregistrarea și protejarea mărcii comerciale în Republica Moldova; dezvoltarea identității de brand și a elementelor asociate; dezvoltarea unor materiale de promovare și comunicare; activități de promovare și marketing, comerț electronic, etc.
  1. Programul de ameliorare a calității produselor vinicole a „vinăriilor în tranziție” va fi implementat în colaborare cu Oficiul Național al Viei și Vinului și asociațiile de profil din regiunile vitivinicole.

Vinăriile tranziție vor putea identifica individual necesitățile, precum și vor trebui să țină cont de recomandările experților pentru a identifica specific necesitățile conform etapei de dezvoltare, a fezabilității, dar și a etapizării procesului de tranziție. 

Solicitanții pot selecta sau combina susținerea în baza necesitaților identificate, dar PCRR încurajează o combinație de activități ilustrative care includ, dar nu se limitează la:

  • Procurarea de echipamente de producere a vinului;
  • Procurarea de echipamente specializate de analiză a produselor vitivinicolă;
  • Procurarea de echipamente, tehnologii, utilaje sau implementarea de noi procese referitoare la practicile de sustenabilitate sau producerea ecologică certificată;
  • Procurarea de echipamente si/sau soluții de digitalizare a afacerii;
  • Achiziționarea de servicii pentru dezvoltarea identității de produs; a serviciilor de creație și producție pentru materiale necesare plasării pe piață și marketingul produselor.
  • Înregistrarea și protejarea mărcii comerciale în Republica Moldova.

Proiectul competitivitate și Reziliență Rurală în Moldova anticipează acordarea a aproximativ 4,600,000.00 MDL pentru finanțarea apelului de grant.

Vor fi acordate mai multe granturi în baza acestui apel de finanțare în cadrul căruia beneficiarii selectați vor primi sume individuale în baza negocierilor finale și în funcție de activitatea propusă.

În scopul demonstrării angajamentului față de activitate, este necesară o contribuție din partea solicitantului, de la 25 la sută până la 60 la sută în funcție de program. 

Autoritățile ar putea anula interdicția de a exporta zahăr

0

Republica Moldova ar putea relua exportul de zahăr, anunţă Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare după dialogul avut cu cei doi producători în cadrul Consiliului consultativ sectorial „Sfecla de zahăr și produse procesate”.

Potrivit datelor Ministerului, în prezent, cantitatea de zahăr disponibilă în stocuri este în exces, iar procesatorii susțin că securitatea alimentară a țării nu va fi afectată dacă va fi permis exportul de zahăr, transmite Mold-street.

Preţurile la zahăr bat recordurile

„În comun cu Ministerul Economiei, vor fi întreprinse demersurile necesare pentru a permite comercializarea zahărului pe piețele externe, astfel încât să fie prevenit un potențial impact negativ asupra profitabilității fabricilor de procesare”, a spus Vasile Șarban, secretarul de stat al MAIA.

Amintim că, exportul de zahăr a fost interzis începând cu data de 1 martie 2022, de către Comisia Situaţii Excepţionale, pentru a asigura securitatea alimentară a Republicii Moldova în condiţiile multiplelor crize din regiune.

În pofida interdicţiei, anul trecut, preţurile la zahăr pe piaţa internă au crescut cu aproape 56%, practic – dublu comparativ cu rata medie a inflaţiei. Scumprea zahărului a continuat şi în primele două luni ale acestui an, dar creşterea este mai lentă – cu 1,77%.

De regulă, anual, în Republica Moldova se produc circa 80-90 mii tone de zahăr, în dependență de recolta, care depinde de condițiile climaterice.

Subvenţionarea investițiilor în producţia de sfeclă de zahăr

Un alt subiect discutat de MAIA cu producătorii se referă la acordarea ajutorului financiar din partea statului pentru extinderea suprafețelor agricole însămânțate cu sfeclă de zahăr și pentru subvenționarea investițiilor în tehnologizare.

În acest sens, Vasile Șarban a comunicat că Regulamentul de subvenționare este în proces de elaborare și ulterior vor fi inițiate consultări publice.

Pe de altă parte, cel mai mare producător local, Südzucker Moldova, susţine că sfecla de zahăr rămâne una dintre cele mai sustenabile culturi agricole și prin utilizarea tehnologiilor avansate de economisire a umidității, aceasta oferă, întreprinderilor agricole din nordul Moldovei, recolte stabile și profit ridicat.

În 2022, sfecla de zahăr s-a dovedit a fi una dintre puținele culturi agricole profitabile, afirmă producătorul care se aşteaptă că în noul sezon recolta va fi mai bună decât anul trecut.

„Noul sezon agricol începe cu indicatori buni în ceea ce privește rezervele de umiditate, care depășesc valorile medii multianuale. Acest lucru permite partenerilor agricoli să mizeze pe un nivelul de producție de sfeclă de zahăr de cel puțin 44 tone hectare, ca și în anul trecut”, susţine Anatolie Gorodenco, Directorul Departamentului Materie Primă Südzucker Moldova.

Potrivit estimărilor companiei, întreprinderile agricole continuă să investească în dezvoltarea sistemelor de irigare și să mărească suprafața, comparativ cu anul trecut – de aproape 2 ori, ceea ce va asigura productivitate de minim 60 de tone de sfeclă de zahăr la hectar.

În același timp, încălzirea globală, creșterea costului resurselor și cerințele de mediu mai stricte pentru cultivarea sfeclei de zahăr necesită o transformare accelerată a abordării tehnologiilor agricole și o creștere a nivelului de management, dar şi o revizuire a întregului lanț de lucrări în rotația culturilor.

Potrivit lui Alexander Koss, Spicherul Comitetului de Conducere Südzucker Moldova, compania și partenerii săi agricoli continuă să investească în această industrie cu mari perspective de dezvoltare. 

În același timp, condițiile-cadru complexe, adesea imprevizibile atât în Republica Moldova cât și în regiune, necesită un sprijin strategic de la stat pentru astfel de industrii de înaltă tehnologie.

„Industria zahărului din sfeclă oferă produse cu valoare adăugată și este competitivă la nivel regional, ceea ce este deosebit de important în cadrul parcursului European al a Republicii Moldova. Totuși, aceste oportunități rămân nerealizabile ca investiții ale companiilor private moldovenești și străine, în cazul dacă Guvernul nu va ține cont și nu va implementa practica de susținere și subvenționare a sfeclei de zahăr, adoptată în mai multe țări ale Uniunii Europene, asemănătoare condițiilor climatice cu cele ale Republicii Moldova”, a menţionat şeful Südzucker Moldova.

Fermă de iepuri cu standarde europene: 13 ani de investiții, muncă și planuri ambițioase

1

Ferma de iepuri din satul Chetrosu, raionul Drochia este una dintre cele mai mari crescătorii din țara noastră, dar și cel mai important producător de carne de iepure din Republica Moldova, care utilizează cele mai noi tehnologii. Totodată, este unica fermă cuniculă care are un ciclu închis de producere. 

La baza fondării acestei ferme a stat dorința de a reveni acasă și de a pune pe picioare o afacere de succes, care să unească și să motiveze oameni. Cei trei fondatori au început prin a investi banii pe care au reușit să-i adune muncind peste hotare.

Istoria acestei fermei de iepuri începe în anul 2009, când a fost procurat un grajd părăsit de pe teritoriul fostei ferme de vite.

În cadrul unui interviu, Nicolae Timco a povestit că după mai mulți ani în care a lucrat în Federația Rusă, iar ceilalți doi colegi au muncit în țările UE (Alexandru Cașcaval, Tatiana Cârlig) s-au gândit că a venit momentul în care să revină definitiv ACASĂ. 

„După ce am procurat grajdul am început reconstrucția, care a durat o perioadă mai mare de timp din cauza că, inițial a fost planificată o anumită sumă, iar ulterior s-a dovedit că este nevoie de mai multe resurse financiare. Ne-am propus să ne ocupăm cu creșterea iepurilor deoarece în acea perioadă, în țara noastră, nu era nici o fermă de iepuri de tip industrial. Este mult mai ușor să te lansezi pe o piață care este liberă. Ferme avicole, suine și bovine erau, chiar dacă mai puține”. 

Nicolae Timco povestește că, toate investițiile care au fost realizate până în anul 2019, au fost din surse proprii, iar mai târziu deja au putut beneficia și de subvenții, dar și de alte proiecte de finanțare. 

Imediat după ce a fost reconstruit grajdul achiziționat, în 2012, au importat tot utilajul necesar pentru întreținerea iepurilor.

Inițial, au decis să crească animalele conform tehnologiei italiene, astfel că formele parentale, utilajele pentru creșterea iepurilor, cât și pentru abator au fost cumpărate din Italia. 

„După trei ani de activitate, am înțeles că trebuie să preparăm singuri nutrețul pentru hrana iepurilor, deoarece aceasta ne oferă posibilitatea de a controla mult mai riguros calitatea. Totodată, cu cât mai multe verigi din lanțul valoric sunt sub propriul control, cu atât mai mare poate să fie și adaosul comercial”, a mai adăugat Nicolae Timco. 

Deja în 2016, depozitul a fost reconstruit în hală de producere a nutrețului, la fel a fost importat utilajul necesar.

„În paralel, am dezvoltat și producerea cerealelor pentru nutreț, principala cauza fiind lipsa posibilității de a procura lucernă pe piața internă, producători de lucernă pentru comercializare în țară practic nu sunt. Cultivăm lucernă, dar în asolament, când este necesară rotația culturilor, creștem și cereale de prima grupă cum ar fi grâu, orz, secară, ovăz, porumb, care la fel sunt utilizate pentru producerea nutrețurilor. Avem în gestiune 50 de hectare de teren agricol, ne-am dori să ne extindem, dar terenuri libere, din păcate, nu mai sunt”. 

Odată cu extinderea producerii a apărut necesitatea de a extinde și frigiderul, iar pentru aceasta, în anul 2018, proprietarii fermei au beneficiat de un grant polonez în sumă de 40 de mii de euro, pe care l-au folosit pentru construcția frigiderului și a stației de epurare a apelor menajere. 

Următorul pas în dezvoltarea fermei cunicule a fost și mărirea capacității de producere, iar în 2020, au construit hala numărul doi pentru creșterea animalelor. 

„De această dată însă, am decis să adoptăm tehnologia franceză de creștere a iepurilor, după ce am studiat mai bine acest sector. De fapt, primele ferme de iepuri au apărut în Franța, iar ulterior în Italia, Spania, Ungaria. Astfel, atât tehnologia, cât și utilajul necesar a fost preluat din Franța, la fel și formele parentale”.

Produsele de la ferma de iepuri din Chetrosu sunt livrate în rețele precum Metro, Pegas. A fost reluat parteneriatul cu Rogob, iar recent au început livrările și în rețeaua de magazine Nr.1. 

„În plus, pe lângă livrarea de carcase, punem la dispoziția magazinelor și produse ambalate din carne de iepure cum ar fi: carcasa tranșată, ficat, tacâmuri și două tipuri de marinadă. Scopul de bază al companiei noastre este promovarea consumului zilnic de carne de iepure în rândul populației”. 

După 13 ani de muncă și investiții, ferma de iepuri este constituită din două hale de creștere a animalelor, un frigider, un abator, o hală de producere a nutrețurilor, un depozit, o stație de epurare a apelor menajere. 

Se crește un hibrid tehnic de iepuri elaborat în Franța, Hyplus, carcasa medie ajunge la 1,5 kg, vârsta de abatorizare începe de la 75 de zile (2,5 luni). Capacitatea fermei este de 1500 de femele productive, ceea ce înseamnă de la 13-15 mii de capete de toate vârstele. În anul 2022, au fost produse circa 70 de tone de carne.

Dar pentru că fiecare afacere se confruntă cu o serie de probleme, l-am întrebat pe Nicolae Timco, ce provocări au avut și cum au identificat soluții pentru acestea. 

„Cea mai mare problemă rămâne accesibilitatea resurselor financiare, aici mă refer la dobânda creditelor bancare, piața mică, subdezvoltată în tot ceea ce ține de echipamente, utilaje, tehnologii, lipsa forței de muncă calificate. O altă problemă specifică pentru domeniu este lipsa medicamentelor necesare. Deși, odată cu modificările legislative, se permite importul vaccinurilor din UE, fără certificare adăugătoare, astfel s-a facilitat accesul la medicamente. În plus, odată cu declanșarea războiului din Ucraina, în 2022, s-au majorat foarte mult prețurile la inputurile pe care le folosim la cereale. Totodată, din cauza secetei, recolta de lucernă a fost compromisă, astfel că suntem nevoiți să o importăm din Ucraina, doar că prețul a crescut foarte mult”. 

Nicolae Timco spune că este destul de complicat să găsești un medic veterinar, vârsta medie a medicilor veterinari de liberă practică din raioane este de peste 60 de ani, iar absolvenții de la facultăți nu merg în fermele din sate, deși unii proprietari sunt gata să investească în studiile tinerilor. La moment, la fermă sunt 19 angajați. 

Pentru ca animalele să crească și să se dezvolte au nevoie de condiții de trai, dacă este asigurat cu nutreț calitativ, apă curată și clima necesară, atunci acestea se vor dezvolta bine, susține directorul executiv al companiei iepuri.md.

Pentru cei care se gândesc să lanseze afaceri în zootehnie, Nicolae Timco le recomandă să meargă să deprindă această muncă de la cei care deja au afaceri, în cazul în care nu au studii în domeniu. 

„Cea mai mare problemă, când vine vorba despre lansarea afacerilor de orice tip, dar mai ales în zootehnie, este că nu orice persoană își poate permite să lanseze o fermă industrială, deoarece sunt necesare resurse financiare foarte mari. Cu toate acestea, doritorii pot să înceapă prin a investi într-un număr mai mic de animale, mai ales că pot beneficia și de subvenții oferite de către stat. Cei ambițioși totuși, trebuie să înțeleagă că este nevoie de multă muncă, este un domeniu unde nu există zile libere sau concediu, trebuie să ții mâna întotdeauna pe puls, să știi ce decizii trebuie să adopți”. 

Începând cu anul 2018, la ferma de iepuri din Chetrosu nu se mai utilizează îngrășăminte minerale, pentru fertilizarea terenurilor agricole sunt utilizate numai îngrășăminte organice, astfel toate dejecțiile animaliere din cadrul fermei sunt utilizate pentru fertilizarea solului.

Hrana și apa este repartizată automatizat către fiecare cușcă cu iepuri, deoarece animalele trebuie să dispună permanent de apă și mâncare. 

„Inclusiv, este important ca diferența de temperatură să fie cât mai mică. La noi în fermă, iarna temperatură minimă este +..170C, iar vara maxim avem +..230C. Situația epizootică în țară este foarte rea, iar o cauză ar fi deșeurile animalelor moarte, care sunt aruncate în toate fâșiile forestiere din țară. Am avea nevoie de o platformă industrială unde s-ar prelucra aceste deșeuri”, a mai spus Nicolae Timco. 

În ceea ce ține de planuri de viitor, directorul executiv a menționat că, în primul rând, își doresc să achite creditele pe care le-au accesat.  

„Totodată, un prim pas în dezvoltare ulterioară este independența energetică: trecerea sistemelor de încălzire de la gaz la energie electrică și montarea panourilor fotovoltaice. Concomitent, ne propunem să dezvoltăm piața internă, să creștem consumul de carne de iepure la noi în țară, care este foarte mic (nu depășește 100 gr. per cap de locuitor). Cred că a venit momentul să înțelegem că trebuie să consumăm produse autohtone, calitative. Trebuie să învățăm consumatorul să aleagă în primul rând, produse autohtone, procurate din locuri autorizate, deoarece doar în magazine este fiscalizarea vânzărilor și dacă ne dorim să avem pensii trebuie să achităm impozite”.