Executivul a aprobat modificări în procedura de selectare și eliberare a directorului ONVV

0

Conducătorul Oficiului Național al Viei și Vinului va obține votul de încredere din partea tuturor vinificatorilor și viticultorilor din țară, ceea ce va asigura o credibilitate și eficiență mai mare în interacțiunea Oficiu – sectorul privat.

Executivul a modificat procedura de selectare și eliberare a directorului ONVV, în scopul reducerii influenței statului în procesul decizional al Consiliului de coordonare și sporirea rolului Asociațiilor din sector.

Astfel, în procesul de alegere a directorului, reprezentanții sectorului privat vor deține 6 voturi, iar un vot va fi al reprezentantului sectorului public.

De asemenea, încetarea înainte de termen a mandatului, precum și eliberarea din funcție a directorului va fi posibilă cu avizul pozitiv al Consiliului de coordonare.

Vicepremierul Vladimir Bolea a subliniat că, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare promovează cooperarea producătorilor în gestionarea afacerilor în agricultură.

Totodată, oficialul a precizat că, în țările vinifere, entitățile care gestionează industria vitivinicolă funcționează după principiul parteneriatului public – privat, iar rolul statului este de a elabora politici și de a crea condiții favorabile pentru afaceri.

Pornind de la aceasta, s-a propus micșorarea numărului reprezentanților statului în Consiliul de coordonare al ONVV.

Tăierile la zmeur și mur primăvara – sfaturi

1

Majoritatea producătorilor sunt obișnuiți să realizeze tăierile la zmeur și mur primăvara. Cu toate acestea, specialiștii recomandă realizarea tăierilor toamna, iar primăvara doar mici intervenții, cum ar fi înlăturarea unor lăstari de prisos, afectați de înghețurile din timpul iernii, adică realizarea unei tăieri sanitare.

Dacă, totuși, ați optat pentru tăierile la zmeur și mur primăvara, în continuare vorbim despre principalele principii de realizare a tăierilor.

Murul și zmeurul sunt arbuști fructiferi ce fac parte din același gen (Rubus) și au un ciclu de viață asemănător, astfel principiile de tăiere, cu unele excepții, sunt similare.

În funcție de ciclul de viață soiurile de mur și zmeur se clasifică în 2 grupe mari: sezoniere și remontante. Ambele au partea subterană – sistemul radicular și coletul perene, ceea ce înseamnă că trăiesc mulți ani.

La soiurile sezoniere de zmeur și mur tulpinile sunt bienale, ceea ce înseamnă că au o durată de viață de doi ani.

În primul an, tulpinile cresc din mugurii de la baza tulpinilor existente, coletului sau rădăcinii în funcție de soi, creșterea fiind vegetativă.

Pe parcursul la al doilea an, pe tulpini vor apărea lăstari laterali fructiferi, care apar din mugurii mixști formați în axilele frunzelor în primul an de vegetație. În urma fructificării, tulpina de 2 ani moare și trebuie înlăturată.

La soiurile remontante de zmeur și mur, fiecare tulpină fructifică de două ori. Primii se dezvoltă mugurii micști din vârful tulpinii din anul trecut. Înflorirea începe în iulie, iar maturarea fructelor în septembrie-octombrie.

Mugurii micști de pe partea mijlocie și inferioară ale tulpinii fructifică în vara anului următor, ca și soiurile standard.

Calitatea fructelor însă pe tulpinile de doi ani va fi mult inferioară și recoltarea dificilă datorită intercalării tulpinilor de doi ani cu cele de un an care sunt în creștere. 

Indiferent dacă avem un soi remontant sau sezonier, tăierile la zmeur și mur au aceleași obiective:

  • a stimula creșterea în anumite zone;
  • a ajusta încărcătura de rod;
  • a spori calitatatea fructelor și randamentul;
  • a elimina tulpinile bolnave și moarte;
  • a spori penetrația solară și mișcarea maselor de aer;
  • a facilita recoltarea;
  • a spori uniformitatea aplicării produselor de uz fitosanitar prin pulverizare;
  • a combate și preveni bolile și dăunătorii.

Tăierea zmeurului și murului sezonier

Încă din primul an de viaţa, adică imediat după plantare, tulpinile se scurtează la 2-4 muguri la suprafața solului.

Dacă materialul săditor are mai mult de 2-3 mlădiţe se păstrează cea mai robustă, celelalte se taie complet, cât mai aproape de nivelul coletului. Lăstarii, apăruţi pe parcursul vegetaţiei, se conduc şi se palisează pe spalier.

În anul 2 se aleg pentru fructificare 1-3 tulpini bine dezvoltate, care se scurtează la circa 1,2 m, pentru a limita fructificarea și a permite dezvoltarea sistemului radicular.

În anii următori, după frutificare, majoritatea surselor indică justificat, necesitatea înlăturării tulpinilor de 2 ani toamna devreme. Concomitent suprimându-se și tulpinile slabe sau bolnave.

Primăvara, când a trecut pericolul înghețului, se recomandă a realiza doar tăierea sanitară, prin care se selectează tulpinile potrivite pentru fructificare și se înlătură cele bolnave, slab dezvoltate chiar la nivelul solului.

În cazul când tulpinile zmeurului sau murului care au fructificat, nu au fost înlăturate toamna, acest lucru se realizează primăvara devreme în paralel cu tăierile sanitare.

La mur se păstrează 3-6 tulpini pentru fructificare, care se scurtează printr-o tăietură oblică deasupra mugurelui la înălțimea de 1,8-2 m. Iar 4-5 ramuri laterale, sunt scurtate la 3-5 muguri. Creșterile laterale situate mai jos de 50 cm față de sol se îndepărtează.

La zmeur, după trecerea pericolului de îngheţ, tulpinile se răresc, astfel ca distanța dintre ele să fie de aproximativ 15 cm (8-10 buc/m liniar) și se scurtează la 1,7-1,8 m. Tăierile au scopul de a selecta cele mai bune tulpini, neafectate de boli și suficient de groase (min. 0,8 cm).

Tăierile la soiuri remontante de zmeur și mur

În plantațiile profesionale de zmeur și mur remontant se păstrează doar roada de pe tulpinile anuale. În acest caz, după recoltarea fructelor toate tulpinile se taie la nivelul solului.

Tulpinile noi vor crește în fiecare an și vor produce în perioada august-octombrie (în teren protejat perioada de fructificare se extinde până în decembrie).

Grădinarii amatori mai practică înlăturarea vârfului tulpinii de un an care a rodit, după maturarea fructelor din prima recoltă. Aceasta se face cu scopul obținerii unei recolte timpurii pe lăstarii de 2 ani.

Dacă privim în asamblu, atunci când păstram toate tulpinile fructifere (din anul unu și doi) avem o produție mai mare dar de calitate mai slabă și recoltarea este mai dificilă.

Absolut la toate soiurile de zmeur și mur este foarte important ca tulpinile sa fie tăiate cât mai aproape de suprafața solului.

Deoarece, atunci când se taie mai sus, în anul următor din mugurii de la suprafața solului vor crește mulți lăstari laterali, care îndesesc plantația și vor fi o gazdă pentru numeroase boli și dăunători.

Interviu Kaufland Moldova – cum a afectat războiul comerțul cu amănuntul în 2022. Tendințe și planuri

0

Anul 2022 a adus comerțului cu amănuntul cel mai dificil test – criza asociată cu războiul din Ucraina. Despre strategiile pe care le-a implementat Kaufland Moldova în această perioadă pentru a face față problemelor, schimbările care au fost necesare, dar și despre planurile pentru 2023, aflați în acest interviu realizat cu Oana Lungu, director Achiziții Kaufland România și Republica Moldova.

Cu ce ​​probleme s-a confruntat Kaufland din Republica Moldova și cum a influențat aceasta activitățile companiei?

După doi ani de pandemie, anul 2022 ne-a adus în fața unei crize umanitare fără precedent generată de către războiul din Ucraina.

Dar lecțiile pandemiei deja erau învățate – empatia, grija față de oameni și flexibilitatea.

Provocările au fost dintre cele mai diverse, de la întârzieri pe lanțul de aprovizionare, lipsa materiei prime sau stocuri mici la anumite categorii de produse, lipsa de ambalaje, în special la produsele din fabricile din Ucraina. Am reușit să gestionăm eficient resursele, astfel ca, în final, clientul să fie mulțumit.

Am reușit să aducem pe rafturi produse alternative, să fim mult mai eficienți în estimarea stocurilor necesare pentru a simplifica planificarea producției la furnizori și să încercăm să anticipăm și mai rapid comportamentul clienților.

Retailul este un domeniu dinamic, care îți oferă posibilitatea de a învăța lucruri noi și de a te adapta rapid noilor realități. Iar acest lucru este generat nu doar de schimbările majore care se întâmplă la nivel internațional, dar vorbim și despre trenduri, tehnologiile care sunt în permanentă schimbare, dar cel mai important e că și clienții își modifică comportamentul.

Așadar,  fie că vorbim de schimbări legate de impactul financiar, cauzat de pandemie, ulterior de război, fie că vorbim despre trenduri în alimentație – nu ai niciodată ocazia să te plictisești, te adaptezi și identifici cele mai viabile soluții.

Imprevizibiltiatea din 2022, ne-a făcut și de această dată să ne recalibrăm strategia noastră în timp rapid și eficient. Ne-am adaptat nevoilor clienților noștri, dar am și demonstrat că suntem un partener de încredere pentru comunitatea în care activăm.

Astfel, la începutul crizei, am oferit suport persoanelor refugiate din Ucraina sub formă de produse alimentare și de igienă în valoare de 10 milioane de lei.

În prima jumătate a anului 2022, comercianții moldoveni s-au confruntat cu un deficit de produse alimentare. S-a confruntat Kaufland cu o situație similară și care produse au fost cele mai deficitare?

Bineînțeles că situația din piață s-a reflectat și asupra noastră. Ținând cont că cea mai importantă lecție a anului 2022 a fost apropierea de client și de nevoile lui, așa cum am menționat anterior, am reușit să identificăm soluții alternative pentru a putea oferi în continuare clienților produsele necesare coșului zilnic.

Unul dintre produsele cele mai deficitare, de exemplu, a fost hrișca, însă și acolo am făcut eforturi pentru a readuce produsul pe raft.

Ne bazăm de fiecare dată pe experiența noastră în a găsi rapid resurse prin care să răspundem unei situații atipice. Și în condițiile de piață normale, clienții își modifică comportamentele și datoria noastră este de a le anticipa și de răspunde a nevoilor lor.

În ce privește furnizorii, una dintre cele mai importante măsuri a fost reducerea prin decizie unilaterală pe toată perioada stării de urgență a termenelor de plată, de la 7 zile la 3 și de la 30 de zile la 7, astfel încât să putem veni în întâmpinarea nevoilor lor de cash flow.

Cum s-a schimbat sortimentul din magazinele Kaufland în 2022? Având în vedere inflația și creșterea prețurilor, ați experimentat o reorientare a cumpărătorului către bunuri mai ieftine (dacă da, care)?

Pentru că inflația a fost elefantul din cameră, Kaufland și-a ajustat strategia comercială conform nevoilor clientului.

Creșterile de preț aduc în general modificări în comportamentul de cumpărare și consum al clientului.

Atunci când presiunea financiară se intensifică, clienții vor căuta fie produse alternative mai ieftine, fie ambalaje mai mici sau, vor decide dacă anumite categorii de produse mai sunt sau nu o prioritate, sau vor cumpăra în cantități mai mici.

Categoriile de produse sunt diferite și ele, se adresează diverselor nevoi ale clienților, așa că este important să urmărim trendurile de vânzare și să reacționăm rapid atunci când observăm modificări.

În acest sens, am lansat o serie de campanii, care au venit în sprijinul clienților. Am înghețat prețurile la sute de produse în beneficiul bugetului clienților noștri, am implementat Eticheta Galbenă – garanția Kaufland pentru cel mai bun preț din piață, iar în ianuarie 2023 am lansat campania „Rețetele de economisire”, care dezvoltă mai multe mecanisme promoționale și își invită clienții să achiziționeze un coș „atât de ieftin”.

Gama articolelor Kaufland este diferită în 2022 față de anul trecut? A devenit vizibil mai mică?

Reducerea numărului de articole nu este o strategie care să aducă beneficii la moment. Reducerile de sortiment pot apărea doar în categoriile de produse unde nu mai există disponibilitate, nu se mai produc la furnizor sau cantitățile devin insuficiente.

Astfel, optimizarea de sortiment se aplică doar în direcția acoperii cererilor clienților noștri. Acest lucru presupune uneori inclusiv listarea de produse noi.

Din cauza războiului din țara vecină, una dintre cele mai mari probleme pentru comerțul cu amănuntul a fost schimbarea canalelor de aprovizionare și schimbarea lanțului logistic (portul Odesa este închis și acest lucru a crescut încărcarea pe portul Constanța. Mărfurile chinezești și livrarea lor au crescut în preț de multe ori și au fost înlocuite de omologi turci). Cum au afectat dificultățile legate de logistică politica de preț a rețelei?

Trăim în vremuri complicate și complexe, iar starea de lucruri din 2022, inclusiv 2023, a adus cu sine și modificări ale canalelor de aprovizionare.

Însă, de fiecare dată, am fost proactivi și am încercat să evaluăm din timp posibilele întârzieri sau blocaje. Nu spunem că a fost ușor, doar că misiunea noastră este de a avea magazinele în permanență aprovizionate, cu produse ce corespund unui raport optim calitate-preț.

Dacă în trecut puteam să investim mai mult timp în soluții de comunicare creative, în această perioadă, cel important lucru a fost asigurarea unui flux de marfă constant.

Ce alți factori au contribuit la creșterea prețurilor în magazinele Kaufland în acest an?

În esență, putem vorbi de factori externi, determinați de inflație, costurile în creștere la energie și transport, care duc la creșterea prețurilor la materie primă, a ambalajelor sau a utilităților. Aceștia au fost principalii factori care au influențat prețul produselor.

Care este strategia de cumpărare a Kaufland astăzi? Pe care furnizori vă concentrați mai întâi? Care este ponderea mărfurilor moldovenești și importate în rețeaua dumneavoastră acum?

În primul rând, aș vrea să menționez că întreaga strategie de sortiment pornește de la comportamentul clientului, de la nevoile lui și de la specificul local.

Nu întâmplător, în fiecare țară în care activăm, sortimentul local este una dintre principalele noastre preocupări. Ne dorim să oferim clienților noștri aromele locale, gusturile pe care le cunosc cel mai bine și care le sunt familiare.

Astfel, este extrem de important pentru noi să abordăm fiecare piață, respectând principiile locale și clientul din țara respectivă.

De aceea, sortimentele diferă în Republica Moldova și există diferențe de mod de consum. Abordarea locală este cea mai sănătoasă și corectă.

După acest principiu ne-am ghidat în identificarea furnizorilor locali. Am ales încă de la început faimoasele vinuri moldovenești, patiseria și panificația gustoasă, merele și strugurii locali și exemplele pot continua.

Și știm că aceasta este garanția unui sortiment care să fie apreciat de către cei care ne trec pragul.

Odată cu deschiderea primelor două magazine în Republica Moldova, aveam listate 2800 de articole autohtone la raft, iar în prezent, avem peste 5100 de articole achiziționate de la producători și furnizori locali.

De exemplu, carnea roșie este integral achiziționată de pe piața locală, peste 80 % din mezelurile disponibile la vitrina asistată sunt livrate de către furnizorii locali, iar pâinea ambalată este sută la sută producție locală.

De asemenea, putem observa creșterea vizibilă a sortimentului local la raftul de vinuri și divinuri. 

Aș vrea să subliniez că procesul de achiziții, de negociere este unul continuu. Pe colegii mei îi puteți găsi fie în teren, fie în discuții la telefon sau conectați la mail-uri.

Firma are exporturi moldovenești? Ce furnizori moldoveni au intrat pe piețele occidentale prin intermediul rețelei Kaufland în 2022?

Ne bucurăm că în acest timp scurt de când suntem în Republica Moldova, am devenit o carte de vizită pentru mulți furnizori locali care își doresc să acceseze și alte piețe.

Acest lucru se datorează faptului că suntem un partener de încredere la nivel internațional.

Neavând o platformă logistică încă în Republica Moldova, nu putem face export direct, dar devenim acea „punte” de promovare pentru producătorii locali.

În sortimentul din România am listat deja produse care sunt livrate direct de către furnizori sau prin intermediul unor distribuitori, produse care se bucură de real succes, cum ar fi Viorica Cosmetic, Cosmeplant, Cricova, Castel Mimi, dar și struguri, mere, pere.

De asemenea, avem furnizori din Republica Moldova care ne livrează prin intermediul unor sedii permanente din România: Domeniile Davidescu, Fresh Time Logistics și Inedit Venture Investements.

Care sunt tendințele cumpărătorilor în ultimii ani în Republica Moldova? Pe ce pune accent clientul din Republica Moldova?

Produsele proaspete sunt în permanență pe lista de cumpărături a clientului moldovean. Alegem cu atenție fructele și legumele, peștele proaspăt sau carnea de pui.

De asemenea, observăm o creștere a trendurilor de consum în funcție de modul de viață. Astfel, încercăm să oferim variante pentru toate preferințele și stilurile de viață.

Avem, de exemplu, linia de produse Bio, produse vegetariene și vegane K Veggie atent selecționate, din surse sustenabile.

Produsele fără gluten sau fără lactoză – K Free sunt și ele în lista preferințelor clienților noștri.

Sustenabilitatea este evident un trend drag nouă, fie că vorbim de Kaufland în general sau că vorbim de mărcile proprii, de materiale reciclabile, reducerea plasticului de unică folosință.

Obiectivul nostru până în 2025 este să folosim la maxim plasticul reciclat pentru mărcile proprii. Ne bucurăm că această tendință este îmbrățișată și de către consumatorii din Republica Moldova, care aleg aceste produse.

Am avut, chiar dacă pentru o perioadă sezonieră, echipamentul sportiv făcut din PET-uri reciclate, prin care compania a făcut încă un pas în implementarea strategiei Reset plastic, implementată la nivel de grup.

Iar recent, am lansat colecția de articole vestimentare realizate cu fibre din alge marine, parte din colecțiile Townland și Oyanda.

Cum se dezvoltă proiectele pe care le aveți Global G.A.P. și „Proaspăt de casă. Made in Moldova”, care se adresează exclusiv furnizorilor locali? Dacă sunt înghețate, cu ce promoții/programe le-a înlocuit compania?

Sprijinirea producătorilor locali este o prioritate în politica noastră de achiziții și obiectivul nostru este de a crea un ciclu de sprijin local.

Prin urmare, de fiecare data când este posibil, aceștia sunt prima noastră alegere pentru produse proaspete și diverse, care să satisfacă cerințele consumatorilor noștri.

Noi ne respectăm angajamentele pe care le avem față de furnizorii noștri și continuăm să investim în dezvoltarea de parteneriate, în pofida provocărilor de domeniul socio-economic din ultima perioadă.

Susținem o serie de evenimente dedicate producătorilor și furnizorilor autohtoni, de asemenea, am finanțat un curs care are drept scop instruirea furnizorilor din Republica Moldova care își doresc să devină producători de marcă proprie Kaufland conform standardelor IFS Food.

Totodată, continuăm campania „Proaspăt de acasă. Produs din Moldova”, lansată în pandemie. Vreau să vă spun că această campanie se bucură de popularitate în rândul clienților noștri.

Proiectul este în permanentă dezvoltare, pe lângă marcajele vizibile la raft, avem și capete de raft destinate special pentru producătorii locali. De asemenea, avem o prezență permanentă în revista noastră săptămânală, comunicare în online și outdoor, etc.

Care sunt planurile în segmentul de achiziții pentru anul 2023?

Deși pentru anul 2023, una dintre cele mai mari provocări pentru întreg mediul de afaceri va fi lipsa de predictibilitate în contextul actual, noi suntem aici pentru a identifica soluții eficiente și rapide în beneficiul clienților noștri.

Avem certitudinea că vom continua eforturile noastre în direcția dezvoltării unui business sustenabil.

Astfel, ne vom concentra în continuare pe dinamica de sortiment, legată de creșterile de preț și pe modificările de comportament în cumpărare. Vom ține pulsul la trendurile care apar, astfel încât să anticipăm așteptările consumatorilor.

Vladimir Bolea: „Pe rafturile magazinelor trebuie să avem mai mult lapte autohton”

0

Fermierii de lactate în comun cu reprezentanții MAIA și partenerii de dezvoltare au discutat despre prioritățile sectorului de producere a laptelui în anul curent, oportunitățile financiare disponibile și instrumentele necesare pentru realizarea dezideratului.

Discuțiile au avut loc în cadrul Adunării Generale a membrilor Asociației Fermierilor – producători de lapte.

Viceprim-ministrul Vladimir Bolea a îndemnat fermierii să se asocieze în cooperative, pentru a-și crește veniturile și pentru a putea negocia colectiv termenii contractuali și prețul laptelui.

„Pe rafturile magazinelor noastre trebuie să avem mai mult lapte autohton. În țară sunt circa 220 de ferme de lapte, cu un efectiv de circa 14.000 de vaci. Până în anul 2025, ne propunem să majorăm potențialul și să avem un număr de circa 20.000 de vaci, înalt productive. Vom prelua practicile internaționale aplicate în dezvoltarea sectorului. Polonia este un exemplu relevant, având o performanță remarcabilă în producerea laptelui”, a menționat Vladimir Bolea.

Oficialul a informat audiența că în acest an, mecanismul de subvenționare va prevedea oferirea subvențiilor per kilogramul de lapte livrat în baza facturilor și per cap de junincă până la prima fătare.

Totodată, suplimentar subvențiilor oferite din bugetul de stat, fermele de vaci vor avea acces, în acest an, și la granturi oferite de Banca Mondială, în scopul modernizării, restructurării și extinderii exploatațiilor zootehnice.

La fel, un set de programe de finanțare pentru dezvoltarea sectorului zootehnic sunt disponibile în cadrul Unității Consolidate pentru Implementarea și Monitorizarea Proiectelor în domeniul agriculturii (UCIMPA), Unității Consolidate pentru Implementarea Programelor IFAD (UCIP IFAD), Agenției pentru Dezvoltarea și Modernizarea Agriculturii (ADMA) și Organizației pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA).

Agricultura regenerativă – toată lumea vorbește despre, dar cum ajungem la ea?

0

Agricultura regenerativă, agricultura de conservare a solului, agricultura organismelor vii, agro-ecologia… în spatele tuturor acestor termeni se ascund „aceleași principii fundamentale: acoperirea permanentă a solului, reducerea sau chiar încetarea lucrărilor solului și asigurarea unor rotații lungi ale culturilor.

„Solul a funcționat la fel timp de o mie de ani și va funcționa în continuare la fel peste o mie de ani, iar baza unei funcționalități normale este viața din sol”, Sébastien Roumegous, președintele fondator al Biospheres.

Sistemul alternativ de agricultură, numit agricultura regenerativă, se bazează pe trei piloni principali de management durabil și rezilient al solului:

  • restabilirea biodiversității și sănătății solului;
  • fortificarea captării și păstrării carbonului în sol, reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră;
  • menținerea și/sau majorarea productivității culturilor.

Mai mulți fermieri europeni se orientează spre adaptarea agriculturii regenerative, iar modelul se dovedește a fi mai ușor de implementat în cazul integrării sectorului fitotehniei cu cel zootehnic.

Între 5 și 7 ani de tranziție

Importat din țări anglo-saxone și folosit de marile grupuri agroalimentare precum Danone, „termenul de „agricultură regenerativă” devine tot mai interesant, pentru că pune accent pe regenerarea biosferei.

Cu practicile asociate cu aceasta, nu conservăm de fapt, biodiversitatea, ci ne asigurăm că nu întrerupem ciclurile care îi permit să se regenereze. Agricultura regenerativă permite refacerea solului, precum și a biodiversității, ciclului apei.

Totodată, specialiștii menționează că și în cazul în care fermierii planifică să opteze pentru un sistem minim de lucrare a solului sau evitarea acesteia, mai întâi de toate, trebuie să se preocupe de asigurarea unei bune sănătăți a solului – astfel încât biota solului să asigure o parte din avantajele necesare asociate afânării mecanice.

Respectiv, unele practici ale agriculturii regenerative se dovedesc a fi pretabile pentru majoritatea fermierilor, mai ales în contextul problemelor generate de schimbările climatice.

„Agricultura convențională a fost un model productiv și eficient: în perioada postbelică, a trebuit să furnizăm hrană, am reușit să face față acestei provocări într-un mod extraordinar. Acum, e timpul să schimbăm puțin modul de lucru, trebuie să furnizăm întotdeauna hrană, fără a degrada mediul, chiar regenerându-l. Prin urmare, trebuie să lucrăm diferit pentru că intră în joc alte reguli. Însă, este necesar de dedicat destul de mult timp învățării sistemului”, a specificat Sébastien Roumegous într-un interviu oferit Terre-net.

Problema cheie în agricultura modernă, este cantitatea insuficientă de materie organică introdusă în sol și dominarea proceselor de descompunere asupra proceselor de sinteză a materiei organice a solului, potrivit doctorului în științe agricole, Boris Boincean.

Acest lucru, este rezultatul:

  • suprasaturării structurii suprafețelor de însămânțare cu culturi prășitoare, în special culturi tehnice, cu folosirea excesivă a arăturii cu plug cu cormană;
  • replasării vegetației perene, care a format solurile cum ar fi cernoziomurile, cu vegetație anuală;
  • lipsei îngrășămintelor organice, cu folosirea preponderentă a îngrășămintelor minerale, în special a celor de azot, care intensifică procesele de mineralizare a materiei organice a solului.

„Nivelul înalt de atac al bolilor, dăunătorilor și impactul buruienilor este o consecință a greșelilor admise în managementul materiei organice a solului și a productivității culturilor”, specifică Boris Boincean.

Sébastien Roumegous apreciază că „faza de învățare” a principiilor agriculturii regenerative durează aproximativ 2-3 ani și apoi are loc o fază de consolidare a cunoștințelor (cu achiziție de echipamente și implementarea pe scară largă propriu-zisă etc.). „În total, putem număra între 5 și 7 ani de tranziție”.

Printre principiile managementului durabil al solului sunt enumerate:

  • acoperirea permanentă a solului cu covor vegetal pe durata întregului an;
  • respectarea asolamentului cu o diversitate mai mare de culturi de bază și succesive, culturi mixte;
  • folosirea culturilor perene în asolament, inclusiv a culturilor leguminoase;
  • crearea fâșiilor de protecție în jurul câmpurilor agricole;

Detalii despre Rolul fâșiilor de protecție pentru culturile agricole.

  • folosirea lucrării minime a solului și/sau No-till, experții locali menționând necesitatea reducerii, ba chiar, excluderii arăturii cu plug cu cormană;
  • evitarea sau reducerea folosirii mijloacelor chimice în agricultură;
  • folosirea mulciului din resturi vegetale, paie, composturi;
  • reducerea dimensiunii câmpurilor și a gospodăriilor agricole;
  • folosirea fâșiilor de culturi pe marginea câmpurilor cu potențial de atragere a insectelor polenizatoare și altei entomofaune benefice;
  • integrarea sectorului de fitotehnie și zootehnie (care prevede reîntoarcerea culturilor perene în asolament, inclusiv a ierburilor perene, amestec de culturi leguminoase și graminee și folosirea gunoiului de grajd în formă compostată.

Nu toate aceste practici pot fi integrate în fiecare fermă, în funcție de particularități, în schimb, implementarea unora din acestea asigură avantaje pe termen lung fermierilor.

„În ciuda avantajelor economice evidente, pentru sol, anii favorabili cu producții înalte, analogici anului 2021, sunt catastrofali, din cauza exportului nemilos al fertilității solului în condițiile comercializării materiei prime, fără a reîntoarce în sol ceea ce s-a luat”, specifică Boris Boincean.

Experții menționează că doar reîntoarcerea lucernei în asolament ar permite:

  • reducerea suprafețelor cu culturi prășitoare și ameliorarea amplasării culturilor după premergători, în special, pentru culturile cerealiere de toamnă;
  • acumularea azotului biologic din atmosferă;
  • reducerea deficitului de carbon în sol;
  • reducerea emanării directe a gazelor cu efect de seră (oxizi de azot) ca rezultat al folosirii neeficiente a azotului din îngrășămintele minerale;
  • ameliorarea proprietăților agrofizice ale solului cu consecințe cunoscute.

Detalii despre Cultivarea lucernei – sfaturi la semănat și îngrijire.

Pe de altă parte, în prezent, nu putem vorbi despre o piață sigură pentru cantități mari de lucernă, din cauza reducerii drastice a șeptelului de bovine.

Nevoia de indicatori și recunoaștere

Astăzi, agricultura regenerativă rămâne în principal afiliată inițiativelor individuale sau locale, dar se vorbește tot mai multe despre asigurarea „trecerii la o altă scară”.

În special, este necesară explicarea acestui sistem consumatorilor, dar și obținerea unor indicatori pentru măsurarea progresului, menționează specialiștii.

„Găsirea modelelor economice potrivite pentru agricultura durabilă este într-adevăr o adevărată provocare”, spune Sébastien Roumegous, care menționează importanța luării în considerare a „raportului cost/beneficiu” al tranziției.

„Putem găsi itinerarii tehnice care fac posibilă refacerea unei mari părți a funcționalităților unui ecosistem, acestea nu necesită investiții majore și fac posibilă economisirea banilor încă din primul an de tranziție. Aversiunea față de risc poate fi o frână a tranziției astăzi”.

De ce s-au prăbușit prețurile la cereale și oleaginoase în Republica Moldova

0

Prețurile la grâu, orz, porumb, floarea-soarelui și rapiță au scăzut dramatic în Republica Moldova în ultima săptămână.

Incertitudinile legate de funcționarea „coridorului verde” pe Marea Neagră, pentru transportul cerealelor ucrainene, au dus la scăderea prețurilor de export și au afectat inclusiv producătorii locali.

Asociația „Forța Fermierilor” a semnalat, pe 20 martie curent, că prețurile la cereale și oleaginoase s-au prăbușit pe piața internă în ultimele zile, ceea ce „poate fi ultima lovitură pentru foarte mulți fermieri mici și mijlocii, care riscă să falimenteze în scurt timp”, transmite Europalibera.

Și președintele Asociației producătorilor de cereale, Nicanor Buzovoi, a confirmat că, pe parcursul ultimelor luni, a existat o tendință de diminuare a prețurilor, însă în ultima săptămână acestea au scăzut drastic.

Potrivit lui, grâul s-a ieftinit pe piața internă de la 5,6-5,8 lei/kg până la 3,3 lei, porumbul – de la 5 la 1,8-2 lei și floarea-soarelui – de la 11 la 9 lei per kilogram.

„Aceasta-i moartea agricultorului”, spune Buzovoi.

Evoluția prețurilor la principalele tipuri de cereale și oleaginoase din ultima perioadă

Prețul la grâu și porumb s-a prăbușit în ultimele zile, diminuându-se chiar cu 50%. Și în cazul florii-soarelui se atestă o diminuare semnificativă a prețului. Cauza principală este incertitudinea legată de exporturile de cereale din Ucraina.

Producătorul afirmă că nu știe cauza exactă a căderii prețurilor, însă crede că, din cauza războiului din Ucraina, producția de cereale și oleaginoase ajunge să fie vândută în România, unde piața este suprasaturată.

„Nu vând nici ei, exportatorii, nu vindem nici noi”, susține Nicanor Buzovoi.

S-a scumpit logistica maritimă

La rândul său, președintele interimar al Asociației exportatorilor și importatorilor de produse agricole și cerealiere, Igor Tagadiuc, susține că un factor important care a provocat prăbușirea prețurilor a fost incertitudinea legată de termenul de funcționare a „coridorului verde” de transport al cerealelor pe Marea Neagră, care expirase pe 18 martie.

„Acest lucru a dus la creșterea prețului la logistica maritimă. Dacă înainte achitam 30-32 de dolari pentru o tonă de cereale transportată cu corabia într-o direcție, atunci săptămâna trecută prețul a ajuns la 40 de dolari. Nu era clar ce va fi cu acest coridor și asta însemna că va fi un flux crescut în regiunea Dunării, cererea va crește și, respectiv, cresc și prețurile”, a explicat Igor Tagadiuc, care consideră că aceste prețuri sunt exagerat de mari.

Potrivit lui, o altă cauză este că exportatorii de cereale din Ucraina sunt gata să vândă la orice preț, doar ca să valorifice ceva, din cauza nesiguranței pentru ziua de mâine, având în vedere că țara se află în război, ceea ce îi dezavantajează și pe ceilalți jucători din regiune.

Ce spune Ministerul Agriculturii

Vasile Șarban, secretarul de stat al Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare, a explicat că incertitudinea cu privire la prelungirea înțelegerii dintre Ucraina și Rusia, privind exportul de cereale, ar avea o legătură directă cu prăbușirea prețurilor din ultima săptămână.

Totuși, secretarul de stat spune că nu este clară, în general, tendința de scădere din ultima perioadă. Cererea rămâne aceeași din partea Europei, iar oferta va fi mai mică.

„Nu înțelegem logica acestor căderi de prețuri. Ucraina își reduce cu 42% suprafețele de cereale în 2023, față de 2021. O bună parte din cerealele care erau prezente în bazinul Mării Negre erau din Ucraina și Federația Rusă. Cererea rămâne aceeași din partea părții europene, iar oferta va fi mai mică. Probabil, această situație ar putea fi rezultatul unor manipulări din partea traderilor mari și a celor care formează prețurile cerealelor la bursă”, a spus Șarban.

Acordul dintre Rusia și Ucraina privind funcționarea unui „coridor verde” pe Marea Neagră pentru exportul cerealelor din statul vecin a fost prelungit în ziua când urma să expire, pe 18 martie.

Nu se știe exact cât va dura această înțelegere, în condițiile în care Moscova susține că aceasta a fost prelungită doar pentru 60 de zile, iar Kievul își dorea o perioadă de 120 de zile.

Avertizare! Gărgărița tulpinilor prezentă în culturile de rapiță. Vezi tratamente

0

Odată cu încălzirea temperaturii de afară (10°C) pe parcursul zilei și reluarea vegetației la cultura de rapiță, și-a făcut apariția în culturi Gărgărița tulpinilor (Ceutorynchus napi).

Acum două săptămâni, au fost prinse în capcane galbene cu lipici mai multe exemplare (3-5 adulți) ceea ce denota începutul migrării în culturile de rapiță și că, în scurt timp, va avea loc depunerea pontei.

Pentru a evita daunele produse de acest dăunător, recomandăm aplicarea unui insecticid de Contact cum ar fi Decis f-luxx cu norma de consum 0,5 litri la hectar.

Avantaje:

  • Efect de contact și ingestie asupra dăunătorului (knock-down effect în decurs de 1 oră).
  • Adjuvant pe bază de ulei de rapiță (pentru reținerea pe suprafața frunzei).
  • Efect repelent (miroase puternic, respinge).
  • Stabil la temperaturi scăzute, versus insecticide sistemice.

Petru detalii vă rugăm să apelați: Radu – 069720006 (Reprezentant Regiunea Sud), Eugen – 068688476 (Reprezentant Regiunea Nord).

Agromag.md se extinde: 3.000 de produse și peste 100 de branduri deja prezente pe platformă

0

Dragi prieteni, ne bucurăm să vă anunțăm că Agromag.md a crescut și acum oferă peste 3.000 de produse și peste 100 de branduri înregistrate.

După crearea unei platforme în regim de testare acum doi ani, am dezvoltat Agromag.md ca o platformă de sine stătătoare, cu un nume nou și mai multe funcționalități noi.

Agromag.md a fost creat pentru a oferi o soluție sigură și eficientă de a promova produse agricole. Am inclus doar companii verificate, care oferă produse de calitate dedicate sectorului agricol.

Astfel, producătorii și fermierii pot analiza oferta existentă pentru o anumită categorie de produse, compara produsele și face o alegere în cunoștință de cauză.

Agromag.md este destinat comerțului B2B și oferă oportunitatea de a comercializa semințe, material săditor, fertilizanți, produse de uz fitosanitar, echipamente și utilaje agricole, precum și de a prezenta companii ce asigură construcția obiectelor agricole industriale.

Platforma noastră este mereu îmbunătățită și în curând vor fi posibile și alte categorii de produse și servicii. Suntem încântați să anunțăm că Agromag.md este interconectat cu Agrobiznes, iar produsele plasate sunt vizibile publicului larg.

Dacă reprezentați o companie care dorește să obțină o vizibilitate mai mare, ne puteți contacta prin adresa de email [email protected] sau apelând la numărul +373-696-13-530.

Vă așteptăm cu drag să faceți parte din comunitatea Agromag.md și să vă înscrieți pentru a vă plasa produsele pe platforma noastră.

Prețul terenurilor agricole în Moldova în 2023

10

Și în acest an, Agrobiznes prezintă, în urma sondajului realizat în rândul fermierilor, prețul solicitat terenurilor agricole în Moldova, în funcție de regiune.

Ținem să remarcăm faptul că, criteriile principale care stau la baza stabilirii prețului pentru pământul arabil sunt: bonitatea, amplasarea, accesul la irigare, infrastructura, căile de acces, popularitatea investițiilor în agricultură în zonă și altele.

Astfel că, cele mai mari prețuri se înregistrează în zona de centru, dar și pentru terenurile care sunt amplasate în apropiere de surse de apă cum ar fi râul Nistru sau în zonele unde agricultura este mai populară, iar numărul persoanelor implicate dornice de a achiziționa teren agricol este mare. 

Este totuși important de menționat că, prețurile pot varia de cele indicate mai jos în funcție de localitate și condiții, inclusiv factori de influență fiind cei amintiți mai sus.

În raionul Briceni, în funcție de localitate, prețul unui hectar de teren agricol variază de la 60-100 de mii de lei moldovenești, cele mai mari prețuri fiind înregistrate în localități cum ar fi Larga.

În zona de nord, raionul Drochia, pentru o cotă de 1,25-1,3 hectare de pământ se solicită circa 60 de mii de lei. În raionul Soroca, prețul pentru o cotă este de circa 40-100 de mii de lei, iar cel mai mult costă terenul care are acces la irigare, ajungând și la peste 115 mii de lei pentru o cotă.

Și în raionul Dondușeni, pentru o cotă de 1,2 ha de pământ se cere de la 60 de mii de lei până la 100 de mii de lei.

De la 30 de mii de lei până la 80 de mii de lei este costul unui ha de pământ din raionul Edineț, iar un producător agricol din satul Cupcini a menționat că în această localitate se solicită 70-80 de mii de lei pentru un hectar. 

Și la Glodeni prețul variază mult în funcție de bonitatea terenului și aspectele menționate anterior, astfel că o cotă (1,2-1,7 hectare de teren) poate fi cumpărată cu un preț ce variază de la 80 la 120 de mii de lei moldovenești.

La Hâncești, prețul per ha variază de la 40-50 de mii de lei, în timp ce la Căușeni un hectar costă de la 25-35 de mii de lei, deși unii fermieri au spus că în anumite zone prețul poate ajunge și până la 100 000 de lei per ha. 

Aneta Ganenco, președinta Asociației obștești „Pomușoarele Moldovei”, susține că în raioanele Rezina, Șoldănești, prețul pentru o cotă, care are 1,16-,26 ha, ajunge să coste 20-24 de mii de lei. Aceasta a mai adăugat că, în anul curent, prețul a mai crescut puțin și a ajuns la 25-26 de mii de lei pentru un ha. 

În raionul Orhei, producătorii au spus că un hectar costă în jur de 100 de mii de lei. 

60-80 de mii de lei este prețul unui hectar de teren agricol în raionul Leova, iar în satul Colonița din municipiul Chișinău un ha ajunge și la 15-100 de mii de Euro. 

În Cahul, după cum am menționat producătorii agricoli, prețul unui hectar de teren agricol este de circa 15-20 de mii de lei, dar acesta variază în dependență de bonitate și amplasare, astfel că poate ajunge și până la 50 de mii de lei/ha.

Totodată, vă îndemnăm să vedeți în acest articol care au fost prețurile pentru terenul agricol în anul 2022.