Secerișul este în toi. Vremea mai caldă din acest an a făcut ca recoltarea grâului și a orzului să înceapă cu două saptămâni mai devreme, notează tv8.md.
Dacă prognozele Ministerului Agriculturii sunt optimiste, fermierii spun că roada este calitativă, dar mai mică cu 15-20 la sută față de anul trecut.
O altă problemă care îi îngrijorează pe agricultori este că, din cauza prețului foarte mic de vânzare, nu-și vor putea acoperi cheltuielile.
Fermierul Vadim Ciobanu din raionul Rezina a semănat în acest an 280 de hectare de grâu.
Dacă vara trecută a obținut o recoltă medie de 3,5 tone la hectar, anul acesta se așteaptă la maximum trei tone.
Dacă la cantitate a avut de suferit, la calitate grâul din acest an nu a pierdut deloc.
Agricultorul speră acum să-și ramburseze cheltuielile, care au fost în medie de 10 mii de lei la hectar. Important este ca prețul la cereale să nu mai scadă, spune el.
În alte raioane, în special din centrul țării, roada medie de grâu la hectar pare să fie mai mare, de peste patru tone.
Astfel, Ministerul Agriculturii susține că este încă prematur să facem o medie a recoltei de grâu pentru acest an.
Anul trecut, recolta de grâu în țara noastră a fost de 1,5 mln de tone, cu o roadă medie la hectar de 4 tone.
În primul trimestru al acestui an, exportul total de alcool etilic și băuturi alcoolice din Republica Moldova a crescut cu 6,7% faţă de aceeaşi perioadă din 2023 și a constituit 57,06 milioane de dolari, arată date din balanţa de plăţi publicată de Banca Naţională a Moldovei (BNM), transmite mold-street.com.
Creşterea s-a datorat, în special, unei majorări spectaculoase de 5,6 ori a livrărilor de alcool etilic și băuturi alcoolice în Statele Unite ale Americii.
Astfel, în primul trimestru exportul de alcool etilic și băuturi alcoolice în SUA a constituit 9,6 milioane de dolari.
În consecinţă, Statele Unite a devenit principala piaţă de desfacere pentru alcoolul din Moldova, depăşind pieţe tradiţionale precum Belarus, Ucraina şi România.
De notat că, tendinţa de creştere a exporturilor de alcool din Moldova în SUA s-a făcut oservată şi pe parcursul anului trecut, crescând de trei ori: de la 1,6-1,7 milioane dolari în trimestrul I şi trimestrul II, la circa 4,9 milioane dolari în ultimul trimestru.
În afară de SUA, creşteri însemnate ale exporturilor s-a atestat şi în Grecia, Canada, China şi Nigeria.
În acelaşi timp, se atesă o scădere semnificativă a exporturilor de alcool etilic și băuturi alcoolice în Kazahstan – de aproape 2 ori, în Rusia – de două ori şi ceva şi în Georgia – de trei ori şi ceva.
În consecinţă, Georgia şi Rusia nu mai figurează în top 10 pieţe de desfacere pentru băuturile alcoolice din Republica Moldova.
Atât campania de recoltare a rapiței, cât și cea de începere a pregătirii pentru noul sezon prind contur, iar compania LIDEA, tradițional, pe lângă hibrizii îmbunătățiți toleranți la condițiile tot mai anevoioase, vine în asigurarea fermierilor cu asigurarea rapiței de toamnă.
Campania de vânzări LIDEA pentru hibrizii de rapiță de toamnă începe pe 01.07.2024 și va dura până pe 15.09.2024. Hibrizii sunt ambalați in saci cu 1.620.000 boabe, fiecare. Un sac cu 1.620.000 boabe poate fi semănat pe o suprafață de 3.0 hectare.
Compensarea se va efectua dacă:
Densitatea plantelor la hectar este mai mică de 250.000 plante/ha până la data de 30.11.2024.
Faza de dezvoltare a culturii de rapiță nu a atins stadiul de 4 frunze, până la data de 30.11.2024.
Oferirea sacilor de porumb va fi efectuată până cel târziu la data de 01.04.2025.
Fermierii pot alege din hibrizii de rapiță disponibili. Menționăm că, noutatea acestui an care a fost apreciată de fermieri la Zilele câmpului organizate de LIDEA este hibridul TEBO.
BESSITO – vine să înlocuiască ES MOMENTO, oferind mai multă performanță. Acesta are o adaptabilitate excelentă la condiții și tehnologii de cultură diferite, asigură o biomasă puternic dezvoltată în toamnă și un profil sanitar foarte bun până la finalul ciclului vegetativ, valorificând la maxim recoltatul tardiv.
GENEROSO – recomandat pentru tehnologie intensivă. Are toleranță la TuYV (virusul galben al ridichii), capacitate foarte mare de ramificare și rezistență foarte mare la scuturare.
TEBO – dintre cei mai apreciați hibrizi de rapiță, cu o capacitate de producție foarte ridicată datorită eficienței în managementul azotului „Azot Master” și rezistenței genetice la virusul galben al ridichii – TuYV.
CS CALCULATI CL – hibrid de rapiţă Clearfield®, cu o vigoare foarte bună la pornirea în vegetație, asigurând o dezvoltare optimă a plantelor înainte de iernare.
DECIBEL CL – la fel hibrid Clearfield®, cu o vigoare bună la răsărire, rezistență foarte mare la scuturare și profil sanitar foarte bun până la finalul ciclului vegetativ.
THALEL CL – hibrid semitimpuriu, care poate fi cultivat în tehnologie Clearfield®, cu vigoare foarte bună la pornirea în vegetație.
ES CAPELLO – cu o rezistență foarte mare la scuturare, toleranță mare la Sclerotinia și toleranță dublă la Phoma.
ES MOMENTO – hibrid deja cunoscut de fermieri, cu o toleranță excelentă la boli până la finalul ciclului vegetativ, vigoare foarte bună la pornirea în vegetație, acumulând rapid biomasă.
ES PALERMO – un hibrid foarte adaptabil; valorifică foarte bine atât solele cu potențial redus, cât și solele cu potențial ridicat.
MEMORI CS – cu o vigoare bună la startul în vegetație (comportament excelent față de atacul dăunătorilor în toamnă și față de temperaturile scăzute), toleranță dublă la Phoma, RLM 7+3 și toleranță foarte bună la Sclerotinia.
În perioada 28 – 30 iunie 2024, în România, se desfășoară expoziția „Republica Moldova Prezintă” la Brașov și este o proiectare a evenimentului național organizat anual de CCI a RM – „Fabricat în Moldova” în Chișinău și o continuare a succesului expozițiilor cu același generic din Iași, Ploiești, Baia Mare, organizate pentru prima dată în anul 2016.
La acest eveniment își expun produsele peste 40 de companii din Republica Moldova, participante din diverse domenii precum: industria agroalimentară, vinuri, produse cosmetice, textile, mobilă etc.
Expoziția „Republica Moldova Prezintă” la Brașov, aflată la cea de-a IV-a ediție, are loc sub cerul liber, în Piața Sfatului din Brașov, unde sunt amplasate corturile pentru prezentări și degustări de produse autohtone.
La ceremonia de inaugurare, președintele CCI a RM, Sergiu Harea, a transmis un mesaj de salut și recunoștință, subliniind importanța acestui eveniment și evidențiind relațiile de cooperare economică dintre Republica Moldova și România.
Ioan Sachiau, Prim-Vicepreședinte al CCIBR, a adăugat:
Potrivit președintelui CCI a RM, în cadrul acestor cooperări bilaterale cu România, au fost organizate mai multe activități comune, printre care se numără misiuni economice, forumuri de afaceri, mese rotunde, seminare, participarea la expoziții și schimb de experiență.
Antreprenorii din Republica Moldova au dat mereu dovadă de un interes vădit pentru colaborarea cu partenerii de peste Prut, fapt confirmat de numărul participanților de astăzi – peste 40 de întreprinderi.
În cadrul expoziției va fi organizat și un program cultural-artistic.
Concertul va fi organizat în prima și a doua zi a evenimentului cu genericul „Hai să dam mână cu mână”, unde vor participa ansambluri de dansuri populare și soliști, care vor reprezenta valoarea culturală a Republicii Moldova în cel mai distinctiv mod.
Această expoziție va fi deschisă publicului larg și va fi o oportunitate perfectă pentru vizitatorii din România de a descoperi și de a achiziționa produse autentice moldovenești, sprijinind în același timp producătorii autohtoni din Moldova.
Acest eveniment este organizat în parteneriat cu Primăria municipiului Brașov, Consiliul Județean Brașov, Camera de Comerț și Industrie Brașov și Ambasada Republicii Moldova în România.
Notă: Expoziția „REPUBLICA MOLDOVA PREZINTĂ” a devenit o platformă sigură pentru asigurarea și crearea celor mai potrivite condiții, necesare susținerii producătorilor autohtoni și promovării imaginei Republicii Moldova.
Lilibet este un nou soi de mere din Italia ce a fost recent lansat. Acesta vine ca rezultat al parteneriatelor cu un acord semnat între CIV și compania piemontană Sanifrutta – cooperativă agricolă cu două depozite în Costigliole Saluzzo și Verzuolo în Italia.
Scopul a fost de a începe experimentarea pentru dezvoltarea ulterioară a unui proiect de club exclusiv în Italia pentru soiul de măr Lilibet®/CIVM35*.
Acest soi bicolor de mere timpurii, care se coace cu cinci zile înainte de Gala, se caracterizează prin culoarea sa roșie aprinsă și pulpa deosebit de dulce, crocantă și suculentă.
Distribuitorii vor aprecia în mod deosebit durata de păstrare excelentă a acestui soi, care garantează performanțe remarcabile de păstrare, menționează companiile.
Alex Tallone, șeful Biroului Tehnic și Dezvoltării Tehnologice al Sanifrutta, descrie munca ce a dus la rezultatul final:
Rezistența la rapăn prezentată de acest soi îl face o alegere perfectă pentru fermierii care pun sustenabilitatea în centrul activităților lor de producție.
Producția în sine beneficiază de avantajul notabil al gestionării ușoare a pomilor, care au o sensibilitate redusă la alternanța de rodire.
Agenția Egipteană pentru Achiziții de Alimente (GASC) a achiziționat 470.000 de tone de grâu din zona Mării Negre.
Egiptul a cumpărat 290.000 de tone de cereale cu livrare în perioada 21-31 august și 180.000 de tone cu livrare în perioada 1-10 septembrie.
Cea mai ieftină ofertă la licitație a fost pentru grâu de origine bulgară, C&F.
Egiptul a achiziționat 50.000 de tone de cereale cu livrare în perioada 21-31 august la prețul de 244 USD/tonă, cu 20,95 USD/tonă mai puțin decât săptămâna trecută.
Prețul pentru 60.000 de tone de grâu românesc a fost de 247,1 USD/tonă C&F, mai mic cu 22,55 USD/tonă față de săptămâna anterioară.
De asemenea, Egiptul a rezervat încă 120.000 de tone de grâu românesc cu livrare în perioada 1-10 septembrie la prețul de 247,6 USD/tonă C&F, cu o reducere de 22,05 USD/tonă față de 11 iunie.
De asemenea, GASC a cumpărat 60.000 de tone de grâu ucrainean cu livrare în perioada 1-10 septembrie la prețul de 247,6 USD/tonă, cu o scădere de 22,05 USD/tonă comparativ cu săptămâna trecută.
În același timp, Egiptul a achiziționat 180.000 de tone de grâu rusesc la prețul de 246-246,58 USD/tonă C&F pentru perioada 21-31 august.
Astfel, în acest sezon, care se încheie pe 30 iunie, au fost exportate 18,3 milioane de tone de grâu, cu aproape 1,5 milioane de tone, sau 9%, mai mult decât volumele de anul trecut.
Livrările de orz pe piețele externe au fost de 2,5 milioane de tone, cu 8% mai puțin decât anul trecut.
S-au expediat 1,6 mii de tone de secară (-91%).
Au fost exportate 29,2 milioane de tone de porumb, cu 105 mii de tone mai mult față de livrările la aceeași dată din sezonul precedent.
Exportul de făină din Ucraina a fost de 97,8 mii de tone, cu 56 mii de tone, sau 36%, mai puțin decât cifra de anul trecut.
Pentru referință: în sezonul 2022/23, exportul de cereale și leguminoase a fost de 49 milioane de tone: grâu — 16,8 milioane de tone; orz — 2,7 milioane de tone; secară — 18 mii de tone; porumb — 29,1 milioane de tone; făină — 153,6 mii de tone.
Pe 12 iulie, pomicultorii și specialiștii în agricultură din țară și de peste hotare sunt așteptați la cea de-a VI-a ediție a expoziției „Ziua Fructelor”.
Ziua Fructelor 2024
Evenimentul se va desfășura în livada modernă a companiei VelFruct-Prim din satul Coșernița, raionul Criuleni.
Organizată de Moldova Fruct în parteneriat cu Proiectul USAID Competitivitate și Reziliență Rurală (PCRR) și Agenția de Investiții, Ziua Fructelor a devenit, de-a lungul anilor, un punct de referință pentru producătorii de fructe, oferindu-le oportunitatea de a se informa, inspira și adopta un comportament care să le îmbunătățească afacerile și să crească competitivitatea fructelor pe piețele externe.
La evenimentul Ziua Fructelor din acest an își vor prezenta oferta de tehnică, tehnologii, soluții de protecție integrată a culturilor și ambalaj modern mai multe companii locale, dar și 11 companii internaționale din: România, Italia, Polonia, Germania, Franța și Grecia.
Vizitatorii vor putea participa la demonstrații practice și sesiuni de instruire, unde vor discuta direct cu furnizorii și experții din domeniu.
În acest sens, expoziția reprezintă și o oportunitate pentru pomicultorii locali de a vedea și testa echipamente moderne, de a învăța despre noile tendințe în domeniu și de a-și extinde rețeaua de contacte profesionale.
„Ziua Fructelor” nu este doar o expoziție, ci o platformă de inovație și conexiune pentru sectorul pomicol.
Evenimentul, fiind unul sistematic, contribuie la modernizarea pomiculturii din Moldova, ajutând producătorii de fructe să-și ajusteze practicile agricole ca să-și sporească productivitatea și calitatea produselor.
În plus, expoziția facilitează stabilirea relațiilor de parteneriat cu principalii actori din cadrul lanțului valoric al fructelor.
Participarea la „Ziua Fructelor” le oferă pomicultorilor posibilitatea de a rămâne competitivi și de a-și crește afacerile.
Fermierii din sudul Moldovei s-au reunit la un eveniment de excepție – Syngenta Farming, în cadrul platformei de la SC FRUCT-AGROPRUT SRL, Tochile-Răducani, Leova, pentru a asista la prezentarea portofoliului performant de semințe de grâu, a produselor pentru tratament semințe cereale, a hibrizilor de rapiță pentru campania de toamnă, dar și a hibrizilor de porumb și floarea-soarelui.
Au fost prezentate și ultimele noutăți ale companiei: genetică și protecția plantelor, produse care urmează să facă parte din portofoliu.
Portofoliul de cereale păioase – soiuri de grâu și produse tratament sămânță pentru o cultură de succes
SY Harnas și SY Iowa sunt hibrizii de rapiță care și-au confirmat performanța prin potențialul înalt și stabil de producție și care vor fi disponibili pentru această toamnă.
Noutățile din portofoliul de porumb Syngenta includ hibrizi pe diferite grupe de maturitate, adaptate pentru cele mai populare sisteme și tehnologii de producție.
Pentru cultura de floarea-soarelui, Syngenta are un portofoliu complet de hibrizi.
Fermierii au primit recomandări practice privind protecția culturii, și-au împărtășit părerile privind noua tehnologie A.I.R.™ și primul hibrid A.I.R.™ lansat în Moldova – SY Futura AR.
Ion Barancean, gazda evenimentului, ne-a explicat cum și de ce a ajuns Syngenta brandul numărul 1 în întreprindere:
Pentru a obține o recomandare privind cea mai bună opțiune pentru întreprinderea dvs, vă invităm să luați legătura cu reprezentanții Syngenta. Contacte aici.