În ultimii ani sectorul vitivinicol a avut de suferit de pe seama embargoului rusesc. În primă etapă producătorii de vin ce-și exportau produsul în Rusia, volumul total constituind 24,8 mln litri, erau cuprinși de panică și disperare, fiind impuși de situație să caute noi piețe de desfacere.
Decizia Uniunii Europene de a deschide complet piața pentru vinul din Republica Moldova, începând cu 1 ianuarie 2014, a impulsionat exportul de vinuri si divinuri de aici. Măsura reprezenta o lovitură strategică împotriva Federației Ruse, care blocase importurile de vinuri moldovenești pe piața rusă, ca presiune față de apropierea Chișinăului de UE și România. Producătorii autohtoni s-au reorientat spre piața europeană și au incheiat ciclul dependenței industriei vinicole de Est, scrie presa română.
„După ce a fost impus embargo-ul rusesc, industria vitivinicolă, de fapt a avut de pierdut peste 200 de milioane de dolari. Problema era că aceștia erau doar pe piața rusă și vindeau vin ieftin, care nu era de o calitate superioară. Așa că, noi am utilizat embargo-ul, ceea ce a fost complicat, ca pe o oportunitate de a transforma sectorul și de a încuraja asistența tehnică și transferul tehnologiilor pentru a produce vin de o calitate superioară, care ar fi eminent pentru multe piețe. Astfel că, acum în loc să vândă Rusiei – vin ieftin, 70% din sticlele cu vin din Moldova merg pe piețele netradiționale din Europa, Orientul Mijlociu și Asia”, a specificat pentru Agora, Șefa Misiunii USAID în Moldova, Karen R. Hilliard.
În rezultatul asistenței oferite de USAID exportul de vinuri a crescut cu 30 la sută, cea mai mare creștere fiind înregistrată în Polonia, Estonia, Cehia, România, China, Japonia, Kazahstan, SUA și Canada.
Conform vinmoldova exportul producției alcoolice moldovenești în țările UE a crescut în I semestru din 2017 cu 14,4%, până la $27,69 mln.
Potrivit Balanței de plăți, livrările de vinuri și divinuri moldovenești în țările UE au însumat în trimestrul II din 2017 $14,5 mln, depășind indicatorii din trimestrul precedent ($13,19 mln) cu 9,9%, iar cei din trimestrul II din 2016 ($12,67 mln) – cu 14,4%.
Cota țărilor UE în volumul total al exporturilor de băuturi alcoolice moldovenești a crescut până la 33,9%, de la 33,8% în perioada similară a anului 2016.
Principalul cumpărător a fost România, care în I semestru din 2017, comparativ cu perioada similară din 2016, a majorat volumul de achiziție a vinurilor și divinurilor moldovenești de 1,5 ori – de la $4,13 mln la $6,2 mln.
Livrările în Polonia au rămas la nivelul de $5,68 mln, în Cehia – au crescut cu 1% – de la $4,19 mln la $4,23 mln.
Exportul de producție alcoolică în Bulgaria a crescut de 1,8 ori – de la $1,18 mln la $2,11 mln, în Ungaria – cu 28,2% – de la $1,17 mln la $1,5 mln, în Marea Britanie – de 2,3 ori – de la $0,63 mln la $1,42 mln, iar în Germania s-a redus cu 17,2% – de la $1,74 mln la $1,48 mln.
În rezultatul unui amplu proces de reformă legislativă în sectorul vitivinicol a fost creat Oficiul Național al Viei și Vinului (ONVV), care este o instituție publică, organizată printr-un parteneriat public-privat în domeniul implementării de politici în industria vitivinicolă. Printre obiectivele de bază ale ONVV se numără diversificarea piețelor de desfacere și promovarea vinurilor moldovenești prin programul național și brandul național vinicol „Wine of Moldova. A legend alive”.
Comentarii