‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
vineri, 29 martie, 2024
20.2 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageArticoleConcluziile webinarului: Parteneriat şi responsabilitate pe lanţul de aprovizionare în comerţul alimentar

Concluziile webinarului: Parteneriat şi responsabilitate pe lanţul de aprovizionare în comerţul alimentar

‹ adv ›
‹ adv ›

Responsabilitatea trebuie să fie o caracteristică pentru toți participanții la lanțul de aprovizionare, acesta a fost mesajul transmis de participanții la evenimentul online organizat de Proiectul Agricultura Performantă în Moldova/USAID în data de 15 aprilie curent.

Adrian Lăzărencu, Manager general, Fourchette a spus că în prima săptămână după declararea stării de urgență în Republica Moldova s-a înregistrat o creștere în vânzări de 40%, după care această cifră a început să scadă, astfel încât la sfârșitul lunii martie începutul lunii aprilie creșterea în punctele de vânzare a devenit nesemnificativă, din cauza traficului scăzut din magazine. În cel mai bun caz, vânzările s-au menținut la aceleași cote din perioada similară a anului trecut.

„În Republica Moldova economiile personale sunt destul de mici. Creșterile au fost doar pe anumite segmente. Coșul de consum s-a schimbat, consumatorii au migrat spre produsele de bază și de igienă. În prima săptămână au dispărut de la raft dezinfectantele, dar datorită producătorilor de alcool din țară, care s-au reprofilat și produc aceste articole, acum nu mai sunt probleme. Totodată, la sfârșitul lunii martie, începutul lunii aprilie au apărut probleme la aprivizionarea cu hrișcă, deoarece piețele tradiționale din care se importa acest produs au interzis exportul. Poate dacă nu anunțau guvernanții că vor fi probleme cu hrișca, încă s-ar mai fi găsit la raft. Avem o lipsă de hrișcă în acest moment, dar cred că cetățenii și-au făcut destule rezerve”.

Totodată, Adrian Lăzărencu a menționat că au mai puțin de 40% trafic în magazin, oamenii nu cumpără mai mult fresh, ci mai mult produse de bază.

„În Republica Moldova există o cerere constantă pentru produse cu termen mic de valabilitate, așa este cultura noastră. Consumatorul caută aceste produse pentru că le consideră „mai calitative”. În privința dezvoltării livrărilor online, cred că toate rețelele vor căuta soluții”.

Managerul general Fourchette a informat că vor reevalua ofertele.

„Ne vom uita către ce categorii a migrat interesul consumatorului și dacă descoperim că au fost și categorii mai scumpe, vom veni cu oferte mai bune de preț. Anumiți consumatori vor trece de la mentalitatea de preț vs calitate la cea de calitate vs preț. Aceasta este una dintre strategiile la care ne gândim”.

Un alt participant la discuții a fost Carolina Linte, Directorul Executiv, Asociaţia Naţională a Producătorilor de Lapte şi Produse Lactate, care a remarcat că de când s-a anunțat starea de urgență pentru Republica Moldova, au luat în considerare soluționarea riscului angajaților aflați în industria de procesare, în ferme și în punctele de colectare.

„Am elaborat un plan de prevenție pentru angajații din sector. Dacă o unitate ajunge să fie în carantină, vă imaginați că lucrurile devin dificile pentru producție. Fermierii au probleme cu plata furajelor și suntem nevoiți să lucrăm cu dânșii cu plata în avans. Majoritatea membrilor asociației noastre sunt prezenți în retail. În prima jumătate a lunii martie, comenzile pentru produse lactate s-au majorat. În ultima săptămână din luna martie și începutul lunii aprilie, acestea s-au micșorat. Unele întreprinderi au secții de procesare suplimentare, care au fost redeschise și a fost inițiată producerea untului și a laptelui praf. Astăzi, eroul principal din relația comerciant și furnizor este consumatorul. Trebuie să facem tot posibilul să îi oferim un produs sigur, calitativ și la un preț decent”.

În context, Carolina Linte a subliniat că laptele și carnea sunt produsele pe care se bazează securitatea alimentară a țării.

„Reiterez că, în această perioadă, toți actorii implicați în lanțul de aprovizionare trebuie să se așeze la masa discuțiilor pentru optimizarea cheltuielilor, în favoarea prețului pentru consumator. Eroul principal în această situație și pe viitor va fi consumatorul. Așteptările de a plasa produse noi pe piață nu sunt realiste și nu pot fi implementate. Avem discuții mai vechi, sperăm că vor rămâne la contractele, prevederile, practicile din anul precedent și mă refer la discounturi și la bonusuri. Sper că vom avea o înțelegere, un dialog bun și vom ajunge la un numitor comun și pe aceste subiecte”.

‹ adv ›

Vitalie Obrijanu, Director Comercial, FreshTime a comunicat că păstrează maximum de produse pe care le au, în orice condiții, dar vor continua certificările.

„Tot ce se întâmplă trebuie să ne facă mai pregătiți și mai puternici pentru viitor. Republica Moldova produce mai multe fructe decât se consumă în țară și o parte se exportă către alte piețe. Am avut experiența de a vinde prin intermediari și către rețele locale, internaționale. Am aflat cerințele și acum la noi în asociație se implementează, în primul rând, cele de calitate – tehnologie și standarde (Global Gap, etc.). Suntem pe o piață cu supraproducție, de aceea este necesar să privim lucrurile la nivel global. Din păcate, în acest an, noi nu am avut, pe plan intern, livrări către rețele comerciale, am mers 100% pe export. Mare parte a produselor noastre ajung pe piața Rusiei – merele, strugurii și alte produse horticole ajung pe piața Uniunii Europene sau în Golful Persic. Pentru că puterea de cumpărare în Republica Moldova este mică, oamenii aleg produse cu preț redus, or noi producem și exportăm produse de calitate înaltă, care ar putea satsiface exigențele oricărei rețele internaționale”.

Producătorul este de părere că, anul curent va fi unul destul de interesant.

„În primul rând, înghețurile timpurii din primăvară, vor afecta multe culturi. A fost secetă și vom avea produse de calitate slabă, deoarece nu toate livezile sunt asigurate. Dacă vom avea și grindină – fiindcă nu toate livezile au sisteme antigrindină – o să vedem o lipsă de produse, inclusiv pe rafturile rețelelor locale. Cele mai multe țări vecine au avut de suferit din cauza înghețului. O creștere nesemnificativă se va înregistra pentru produsele depozitate – mere. Mărul rămâne cel mai consumat dintre fructe și se cere, mai mult sau mai puțin, 12 luni pe an. Prețurile au crescut în primele trei luni ale anului la fructe pentru că sunt costuri de păstrare. În ramura noastră suntem într-o criză de personal și de personal calificat pentru anumite procese. Avem nevoie de persoane calificate în domeniul agronomiei, avem nevoie de persoane calificate în domeniul întreținerii tehnicii agricole și multe altele. O să fie bine, mai rău nu are cum să fie. Sper să trecem cu bine cu toții peste această criză și că în scurt timp lucrurile vor reveni la normal. Vom fi mai prudenți și mai responsabili, probabil că multe lucruri se vor schimba și în domeniul comerțului internațional. Consider că, businessul o să meargă, o să ne conformăm cerințelor, o să căutăm soluții noi. Suntem optimiști și credem că totul va fi bine”.

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Comentarii