Sectorul retail-ului alimentar reprezintă un element-cheie în asigurarea securității economice a statului, iar funcționarea eficientă și coerentă a domeniului respectiv condiționează dezvoltarea ramurilor conexe ale economiei naționale.
Astfel, Consiliul Concurenței monitorizează funcționarea optimă a pieței comercializării cu amănuntul a produselor alimentare, în vederea promovării intereselor legitime ale consumatorilor.
Analiza evoluției prețurilor medii la produsele lactate indică la majorări în luna martie comparativ cu februarie, după cum urmează: lapte ~1,83%, smântână ~0,55% și unt din lapte de vaci ~3,84%, brânza de vaci ~2,82%. Totodată, prețul s-a diminuat la carnea de porc/bovină ~1,57 % și majorat la carnea de pasăre ~2,05% .
De asemenea, se atestă majorări comparative la prețurile medii de raft la produsele solicitate în sezonul de primăvară: crupe ~1,48% și legume ~4,9%.
Informațiile disponibile indică la menținerea prețurilor medii de raft pe parcursul ultimelor luni la produse precum: pâine, ouă de găină și ulei de floarea soarelui.
Este de menționat că, „panica pandemică” de creare a rezervelor de produse alimentare de către consumatori, a condiționat epuizarea stocurilor la unele entități economice, în special la hrișcă, precum și majorarea esențială și nefondată a prețurilor de raft (cca 28 lei/kg în magazinele de cartier). Ulterior modificării comportamentului consumatorilor, situația s-a normalizat, prețurile diminuându-se esențial (cca 19,20 lei /kg în magazinele de cartier).
Totodată, se constată că evoluția prețurilor de raft la majoritatea produselor alimentare este generată în special de relația „cerere – ofertă”, precum și evoluția costurilor de import și/sau eventual de procesare a materiei prime.
Comentarii