Costel Cornița este un tânăr care, deși nu s-a gândit niciodată că va dezvolta o afacere în domeniul agricol, se poate mândri cu reușitele sale de până la moment. A riscat și a reușit să obțină rezultate frumoase pe piața locală, iar acum își propune să se dezvolte rapid pentru a vinde și în țările vecine. Tânărul ne-a povestit care a fost calea lui până a ajuns să fie antreprenor.
„Părinții mei se ocupau cu uscarea prunelor încă din prin anul 2009. Tatăl meu împreună cu încă 3 frați ai săi au decis să investească într-o uscătorie de prune și din banii adunați de la toți au construit două cuptoare. Reveniți acasă de peste hotare, au continuat să se ocupe cu uscarea fructelor. În afara sezonului mai obișnuiau să meargă la muncă peste hotare”, ne-a povestit eroul nostru.
Până în anul 2011 business-ul celor patru frați mergea binișor, chiar dacă erau perioade în care înregistrau pierderi, totuși în următorul sezon aveau de câștigat.
„În 2014-2015, când a fost introdus embargoul în Federația Rusă vânzările au scăzut foarte mult. Atunci părinții au început să ofere servicii, nu mai uscau prunele din propria livadă, chiar dacă continuau să prelucreze cele circa 2 hectare cu prune”.
Nu s-a gândit niciodată că va munci în domeniul agricol, dar și mai puțin, nu s-a văzut cu o afacere.
„Nu m-am gândit niciodată că am să fac agricultură, sau am să am tangențe cu acest domeniu, fugeam de munca grea. Țin minte că, atunci când venea vara și trebuia să ajut părinții la uscat prune, găseam mereu altceva de muncă, numai să nu vin acasă. Dar se pare că de soartă nu fugi. Chiar și atunci când am pornit-o cu magazinul online mă gândeam că nu o să fie nevoie să mă implic și în procesul de producere, dar nu e chiar așa. Acum când este nevoie merg și ambalez, scot sâmburi, livrez”.
Totul a început de la magazinul online pe care l-a gândit atunci când era student.
„În anul 2016, când eram student la UTM, facultatea marketing, trebuia să realizăm un proiect de marketing, așa mi-a venit ideea să dezvolt o pagină facebook și să promovez produsul, adică prunele pe care le uscau părinții și pe care nu prea reușeau să le comercializeze. Pe parcursul a 2-3 luni am reușit să vând circa o tonă de prune uscate, fără ambalaj. A fost un mare succes pentru noi. Mi-a plăcut această modalitate de vânzare. Deja în ultimul an de licență, am decis să revin la ideea veche și să creez site-ul, să dezvolt platforma. În anul 2018 mi-am fondat un SRL. După care m-am gândit că trebuie să elaborez un ambalaj pentru fructe ca să fie mai ușor de comercializat. Am elaborat designul cutiei, apoi am procurat și un aparat de vaccumat, dar pentru aceasta a fost nevoie să accesez un împrumut de la o instituție de micro-finanțare. Tot din acei bani am cumpărat prune proaspete de la oamenii din sat și le-am uscat, așa a început deja business-ul meu. În primul an, am uscat 10 tone de prune și am început să le vând”.
După experiența pe care a avut-o credea că o să fie la fel de ușor și pe viitor, dar încercările abia începeau.
„La început credeam că am să vând foarte ușor și rapid, dar a fost nevoie să majorez prețul de comercializare, deoarece erau deja investiți bani în marketing, ambalare, livrare. După care am investit în obținerea certificatelor necesare, în depozit. În ianuarie 2019 am participat la expoziția „Fabricat în Moldova” care a fost un succes și am avut foarte multe vânzări. Eram asaltat de cumpărătorii care spuneau că prunele sunt foarte gustoase. Această expoziție m-a motivat mult. Tot la expoziție am reușit să încheiem un parteneriat de colaborare cu o rețea de supermarketuri care a acceptat să vândă produsul nostru. Apoi am participat la o serie de alte expoziții, care la fel au fost foarte reușite. De la aceste expoziții au pornit colaborările cu mai multe rețele din țară. Dar nu ne-am oprit aici și am mers și la expoziții în România. Acolo am descoperit că trebuie să dezvoltăm ambalajul. Dacă inițial comercializam în pungi de 1-2 kg, acolo am înțeles că consumatorii solicită pungi mai mici de 200-500 gr. După acea expoziție am reușit, în luna septembrie, să exportăm primele prune uscate în România”.
Tânărul ne-a spus că i-au plăcut mult expozițiile la care a participat și aceasta l-a motivat să se dezvolte, să muncească și mai mult.
„În anul curent, am mers împreună cu alte companii la o expoziție din Germania, dar din cauza pandemiei am fost nevoiți să revenim, fără a avea mari succese. Deja, sperăm să trecem peste această situație și să reluăm actvitatea, să încercăm și piața de acolo”.
Consumatorii din țări diferite au preferințe diferite față de produs, chiar dacă se pare că nu mai este loc pentru a îmbunătăți anumite aspecte, ele totuși există.
„Ceea ce am observat, participând la diferite evenimente, expoziții este faptul că deși România produce multe prune, ei nu produc prune uscate, respectiv este o piață bună pentru producătorii de la noi. Consumatorii de acolo au rămas cu amintirea prunelor uscate la fum. Acum, când gustau prunele noastre, erau foarte impresionați. Germania și Italia sunt alte piețe interesante, deoarece aceste țări sunt consumatoare de fructe uscate. Planificăm să sădim propria livadă, deja am sădit o parte, dar mai urmează să identificăm surse financiare. Totodată, ne-am dori să lărgim asortimentul de fruCte pe care le uscăm, să deschidem un magazin cu fructe uscate: cireșe, vișine, caise, mere”.
Costel Cornița este de părere că, domeniul în care activează la moment este unul de perspectivă.
„Cred că, afacerea este una de perspectivă, mai ales că peste hotare sunt foarte mulți consumatori care apreciază fructele uscate. Atunci când am fost în Germania am văzut ambalaje diferite de ceea ce există la noi. La moment, ne concentrăm pe comerțul pe piața locală ca să putem acumula resurse pe care să le investim în obținerea certificatelor necesare pentru export, aceasta ar fi o posibilitate foarte bună. Deși, sunt tânăr, încă nu am beneficiat de nici un grant, sper pe viitor să am norocul. Atunci când am împrumutat de la instituția de micro-finanțare am pus gaj apartamentul părinților”.
Tânărul crede că, susccesul unei afaceri depinde de foarte mulți factori, dar în cazul lui, a avut mare noroc de părinți.
„Un mare avantaj a fost și faptul că am avut suportul părinților și afacerea începută de ei, altfel cred că ar fi fost mult mai complicat. Pentru a avea succes e prea puțin doar să-ți dorești, trebuie și să faci ceva. Totodată, cred că trebuie să ai o motivație foarte bună și atunci nu ai cum să nu reușești”.
Iar pentru că o afacere frumoasă nu poate fi neobservată, în noiembrie 2019 a fost desemnat câștigător în cadrul concursului național Notorium Trademark Awards la categoria fructe, legume conservate, congelate.
Comentarii