În situația în care Republica Moldova este pe cale de a institui stare de urgență din cauza COVID-19, fermierii, dar și companiile distribuitoare de inputuri nu își pot întrerupe activitatea, mai ales că condițiile meteo favorizează realizarea mai multor lucrări agricole caracteristice perioadei.
Agrobiznes a discutat cu reprezentanții mai multor companii care comercializează semințe și produse de uz fitosanitar pentru a afla cu ce probleme se confruntă și dacă situația actuală le influențează atât volumul de vânzări, cât și perioada de livrare a comenzilor.
Iurie Ghilaș, directorul companiei AgroDoctor ne-a spus că se confruntă cu anumite dificultăți, în mare parte se referă la întâlnirile pe care obișnuiau să le organizeze cu fermierii.
„Ținem legătura cu fermierii, discutăm cu fiecare dintre ei și încercăm să soluționăm problemele cu care se confruntă, desigur în mare parte prin telefon. Pornind de la faptul că, temperaturile sunt înalte deja trebuie realizate anumite lucrări. Situația din țară este complicată, dar fermierii sunt cei care ne vor hrăni și ne vor pune la dispoziție alimentele necesare. La moment, recepționăm toate comenzile doar în prima jumătate a zilei, după care livrăm către fermieri. Angajații se deplasează pe sectoarele de care sunt responsabili, văd care sunt problemele din câmp. Totodată, analizăm care este situația cu înghețurile, deoarece pe parcursul ultimelor 2 nopți s-au înregistrat temperaturi cu valori negative. Circa 50% dintre produsele solicitate de fermieri deja au fost livrate. Mai avem de importat ceva preparate din Federația Rusă, dar sperăm să nu avem dificultăți. Așteptăm ca pe parcursul a 15-20 de zile să se clarifice situația și în țară. La moment, în mare parte livrăm semințe, dar avem producători responsabili care solicită pachetul întreg – atât semințe, cât și produse de uz fitosanitar. Dar pornind de la faptul că se înregistrează, pe timp de noapte temperaturi cu valori negative, încă nu este momentul pentru a administra produse de uz fitosanitar”, a menționat Iurie Ghilaș.
Igor Danii, directorul companiei ElitAgrotehnologie ne-a spus că, situația cu care se confruntă Republica Moldova și nemijlocit compania pe care o reprezintă se referă la două componente.
„În primul rând, vorbim despre angajați, cu care organizăm zilnic ședințe și le explicăm cât este de important să respecte regulile stabilite de către instituțiile statului. Angajații sunt asigurați cu măști, mănuși, geluri antibacteriene, alte materiale necesare. Totodată, în birou sunt doar persoanele care se ocupă de vânzări. Acum este perioada când trebuie să facem livrările de semințe, pesticide și fertilizanți, deoarece fermierii sunt deja în câmp și realizează lucrările caracteristice perioadei. Referitor la produse, una dintre companiile din Italia de la care importăm semințe ne-a anunțat că nu vor fi disponibili anumiți hibrizi și ne-a îndemnat să procurăm alte semințe din portofoliul lor. În principiu, ne-am străduit să facem rezerve de pesticide și de semințe ca să acoperim necesarul. Mai avem de primit produse din Germania, dar nu avem probleme cu această marfă. În același timp, avem anumite rezerve din partea companiilor de transport, care sunt îngrijorate de situația de la frontieră. Pot să menționez că, au scăzut vizibil încasările de la producători și aceasta o să ne afecteze, deoarece la import achităm taxe vamale și TVA. Fermierii sunt și ei îngrijorați și fac comandă inclusiv și la pesticide, pentru că le este frică să nu rămână fără produse. Nu știm cât o să dureze situația de pandemie și producătorii încearcă să se asigure pentru prima etapă cu produsele necesare. În acest context, vin cu îndemnul către fermieri de a nu panica, să fie precauți și să aibă grijă de sănătatea lor. Compania dispune de produse ce ar asigura fermieri pentru o perioadă de 1-2 luni. Apreciez că și producătorii au devenit mai responsabili”, a adăugat Igor Danii.
Vasile Macari, agronom protecția plantelor, șef Secția vânzări al companiei Imexagro a remarcat că, fiind o companie mare s-au străduit să se aprovizioneze cu produsele necesare.
„Suntem asigurați cu circa 80% din produsele necesare. La moment, avem probleme cu unele preparate care sunt blocate în Franța și în Austria, dar sunt produse care se utilizează la sfârșitul sezonului, respectiv sperăm că pe parcurs să fie soluționată situația, astfel ca să putem importa fără probleme. Totodată, având mai multe Centre agricole deschise atât în Chișinău, cât și în alte raioane ale republicii, acestea și-au sistat activitatea și întâmpină probleme, în mare parte, micii fermieri. De obicei ei procură cantități mici de preparate și odată cu închiderea magazinelor nu pot cumpăra marfa necesară. În ceea ce ține de producătorii mari, facem livrările fără întârziere, pe perioada în care avem posibilitatea. Pentru că ne este frică că odată cu instituirea stării de urgență ni se va interzice să facem livrări. Respectiv, marii fermieri nu vor putea fi asigurați cu inputurile necesare. Recomandăm fermierilor să procure întreg pachetul, ca să nu se ajungă la situația pomenită mai sus. Agenții de vânzări ai companiei cunosc foarte bine câmpurile fermierilor și merg în acele sectoare, văd care sunt problemele și propun fermierilor soluții. Grație tehnologiilor moderne putem ține legătura cu agricultorii, putem vedea poze din câmp și respectiv propune preparatul potrivit. Unica grijă rămâne livrarea comenzilor, dar sperăm că totul se va rezolva. La moment, avem un produs din Franța care este blocat în vamă din cauza că nu are un act de la producător. Acum nu putem face devamarea, pentru că oficiul central al companiei este închis”.
Companiile cu care am discutat ne-au spus că, cea mai mare temere este că odată cu instituirea stării de urgență, vor fi sistate și livrările de produse. În acest context, îndeamnă fermierii să se asigure cu inputurile necesare pentru a nu compromite campania de primăvară, inclusiv administrarea îngrășămintelor și a tratamentelor.
Foto simbol: clipfail.ro
Comentarii