Pregătirea tinerilor în cadrul instituțiilor profesionale este esențială dacă ne dorim să avem specialiști și fermieri de succes în viitor. Această părere este împărtășită de Zinaida Sajin, directorul Școlii Profesionale din comuna Bubuieci, unica instituție din țară care pregătește specialiști în domeniul floriculturii.
În cadrul unui interviu, directorul a remarcat care sunt principalele provocări pe care le întâmpină atunci când trebuie să încadreze tineri în instituție, dar și oportunitățile pe care le oferă acestora urmând o meserie în domeniul agricol.
„Școala noastră pregătește elevi în trei domenii de formare: agricultură, alimentație și comerț. Avem un număr egal de elevi atât în anul I, cât și în anul II. Spre deosebire de anul precedent, în 2019 am reușit să formăm și o grupă de floricultori. Capacitatea instituției este de 300 de elevi, adică în anul curent toate locurile au fost ocupate. Avem tineri care își fac studiile în bază de contract, la meseria bucătar. Pregătim specialiști de nivel III și durata studiilor este de 2 ani. Elevii care aleg instituția noastră au oportunități foarte bune. În primul rând, li se oferă tuturor celor care sunt instruiți cu finanțare bugeră burse. Elevii au două mese pe zi. Toți doritorii beneficază de cămin, achitând doar 15% din costul total. Căminele dispun de toate condițiile necesare cum ar fi apă caldă, mașină de spălat. De conexiune la wi-fi dispune atât căminul, cât și instituția. Promovăm învățământul centrat pe ideea că profesorul este prietenul elevului. Ne adaptăm necesităților elevilor care aleg sa-și facă studiile în instituția noastră, deaorece vin elevi din diferite regiuni ale țări și ne dorim ca atunci când sunt dincolo de porțile școlii să fie, în primul rând, cetățeni activi”.
Cum stați la capitolul laboratoare didactice? Sunt dotate cu utilajele necesare?
„La meseria Apicultor avem un atelier didactic dotat cu suportul Proiectului Agricultura Performantă în Moldova, cu tehnologii de ultimă oră. Doar în instituția noastră, avem o cameră video instalată în stup, astfel ca tinerii pot monitoriza în permanență cum se comportă albinele, cum iernează. Dispunem de toate utilajele și echipamentele necesare. Atelierele didactice sunt dotate cu tehnică modernă, astfel că atunci când elevii merg la practica de producție spun că depășesc cerințele pe care le au agenții economici”.
Cum credeți, de ce tinerii nu aleg meseriile agricole?
„Este o provocare pentru noi atunci când completăm planul de admitere la meseriile din domeniul agricol. În anul curent, avem rezultate mai bune decât în anul precedent, dar trebuie să mai lucrăm la promovare. Adică este foarte complicat să-i convingem pe elevii absolvenți de gimnaziu să aleagă o meserie agricolă. Foarte solicitate sunt, însă, meseriile din domeniul alimentației. Un motiv că tinerii nu aleg meserii în domeniul agricol ar fi faptul că în ultimii ani aceasta a rămas în umbră. Totodată, nu se informează și nu se promovează meseriile agricole în rândul elevilor încă de pe băncile școlilor. Elevii când aud de agricultură asociază această meserie cu munca la prășit, cu sapa în soare, cu toate că, la moment, vorbim despre tehnologii avansate și agricultura nu presupune nemijlocit muncă fizică. Consider că, dezvoltarea profesională a elevilor ar trebuie să înceapă încă din clasa a V-a”.
Cum și cine ar trebui să se implice ca să atragem tinerii în acest sector?
„Atunci când vorbim de promovarea meseriilor din sectorul agricol nu putem vorbi doar despre un singur actant. Promovarea trebuie pornită de pe băncile școlilor. Ne-am propus, în anul curnet, la nivel de instituție să invităm o dată în lună, elevi din clasele a noua ca să participe la activități unde vom prezenta avantajele și oportunitățile pe care le oferă meseriile din instituția noastră. Astfel, vom începe promovarea nu în luna mai, dar din luna octombrie. Învățământul profesional tehnic, în ultimii ani, avansează prin reforme viabile, deși cu câțiva ani în urmă rămânea în umbră. Se vehicula cumva stereotipul că a face școală profesională este o rușine. La moment, s-au operat mai multe schimbări și se pare că învățământul profesional a devenit mai atractiv. Am dori să ajungem la performanțele din Germania, unde cei mai respectați sunt cei care fac studii profesionale pentru a deveni muncitori calificați…Mai nou, încercăm să discutăm cu asistenții sociali din localități, pentru că ei dispun de lista copiilor din familii social vulnerabile, care până în clasa a nouă cumva sunt obligați să frecventeze școala. După care deja, nimeni nu îi poate obliga, deși Codul educației spune că învățământul este obligatoriu până la 18 ani. Dar aceasta rămâne doar la nivel de lege, în realitatea nu se întreprinde nimic și nimeni nu poate ajuta cum să combatem abandonul școlar. Chiar dacă ei sunt înscriși la instituție, frecventează câteva săptămâni și atunci când văd că au obligații unii dintre ei abandonează școala. Tind să cred că aceșt tineri nu doresc să facă nimic”.
Care sunt principalele probleme cu care se confruntă instituția dvs.?
„Nu pot să zic că nu avem probleme, pentru că dacă nu sunt probleme nu există dezvoltare. Noi avem contracte cu donatori externi care ne-au oferit suport și am dotat mai multe săli de laborator, inclusiv avem parte de formări continui pentru cadrele didactice. Suntem în faza a doua a Proiectului Agricultura Performantă în Moldova. Mai avem un Poiect destul de interesant pentu instituție, în parteneriat cu proiectul Livada Moldovei, care presupune o vizită de studiu în Olanda, pentru ca să ne informăm cum se face floricultura în Olanda. Suntem unica instituție din țară care pregătește specialișt în domeniul dat. Avem și parteneriate cu agenții economici care sunt gata să angajeze tinerii în câmpul muncii, sau chiar îi angajează în timpul practicii de producție. Dar, revenim la aceiași problemă, tot mai puțini tineri aleg să facă studii în acest sector”.
Acest material este realizat de Agrobiznes în cadrul campaniei AgriCOOL – Agricultura este cool!, desfășurată cu suportul Proiectului USAID Agricultura Performantă în Moldova. Prin intermediul acestor istorii ne propunem să promovăm tinerii specialiști în agricultură. Opiniile autorilor exprimate în această publicaţie nu reflectă în mod obligatoriu viziunile Agenţiei Statelor Unite pentru Dezvoltare Internaţională (USAID) sau Guvernului SUA.
Comentarii