Inaugurarea oficială a evenimentului a avut loc la Castel Mimi – primul și cel mai somptuos „chateau” vinicol din Moldova, inclus în topul celor mai fascinante destinaţii turistice . Situat la 30 de kilometri distanță de Chișinău, castelul MIMI a fost fondat în 1893 de ultimul guvernator al Basarabiei – Constantin Mimi. Vinăria a devenit o carte de vizită a țării noastre, iar castelul este un monument de arhitectură de importanță națională. Complexul turistic al vinăriei se întinde pe o suprafață de 200.000 metri pătrați și oferă turiștilor o serie de servicii unice la nivel național (wine spa).
Pavel Filip, prim-ministrul Republicii Moldova, a menţionat în debutul evenimentului că vinurile moldoveneşti sunt o carte de vizită a ţării noastre.
„Ca şi poporul moldovean, vinurile moldoveneşti au trecut prin multe provocări: politica sovietică de nimicire a viţei de vie, un şir de embargo-uri impuse de Federaţia Rusă, de pe urma cărora Vinul Moldovei a devenit mai bun, mai competitiv. Iată de ce, atunci când merg peste hotare, iau drept suvenir din Moldova o sticlă de vin autohton, pentru că vinul nostru poate „povesti” despre noi, moldovenii, mult mai mult decât orice mesaj transmis pe cale verbală. Guvernul are încredere în Agenţia de Investiţii ca într-o instituţie, a cărei misiune este să facă Moldova cunoscută în toată lumea. Dar vreau să subliniez – fiecare dintre noi poate contribui la promovarea ţării, dacă o va iubi: natura, cultura şi oamenii ei”, a subliniat prim-ministrul.
Jaime Cabal, secretar general adjunct, Organizația Mondială a Turismului, a specificat despre importanţa parteneriatului şi rolul acestuia în dezvoltarea regiunilor rurale.
„Organizaţia Mondială a Turismului este mândră să fie partenerul Republicii Moldova în desfăşurarea acestui eveniment. Vă mulţumesc pentru găzduire, pentru organizarea acestei conferinţe. Vreau să felicit Guvernul RM, Agenţia de Investiţii, pentru imprtantele progrese obţinute în domeniul turismului. Creşterea numărului de turişti cu 20 la sută este un rezultat foarte bun, unul optimist. Nu am reuşit încă să văd multe destinaţii ale acestei ţări, dar ceea ce am văzut ieri – vinăria Mileştii Mici, bunăoară, a cărei colecţie de 1,5 sticle de vin este cea ma mare din lume, ceea ce văd astăzi, acest castel splendid, cu o istorie impresionantă, mă face să fiu încrezător în viitorul turistic al Moldovei. Această ţară trebuie să profite de avantajele pe care le oferă această ramură: crearea locurilor de muncă, generarea de surse importante de venit, dezvoltarea regiunilor rurale. Pentru asta e nevoie de implicarea, în egală măsură, a statului şi a sectorului privat şi despre acest aspect vom discuta pe parcursul acestor 2 zile” a explicat Jaime Cabal.
Karen Hillard, şef Misiune USAID în Moldova, a vorbit despre faptul că Moldova ar trebui să preia experienţa ţărilor care au avansat în domeniu.
„În doar câţiva ani, graţie acţiunilor vizionare ale Guvernului şi suportului partenerilor strategici, Republica Moldova a evoluat de la un producător de vinuri mediocre în vrac la un producător de vinuri îmbuteliate de o calitate ireproşabilă, care se exportă în peste 60 de ţări ale lumii, inclusiv peste ocean, în SUA. A avut loc, practic, o reinventare a industriei vitivinicole, inclusiv crearea unui brand vinicol de ţară, crearea unei instituţii specializate – ONVV – direct responsabile de promovarea vinurilor moldoveneşti, desfăşurarea unor campanii ample de atragere a turiştilor. Acum e nevoie ca aceste rezultate să fie consolidate, iar noi oportunităţi de dezvoltare a turismului în Moldova să fie identificate. Ne aşteaptă o experienţă extraordinară”, a adăugat Karen Hillard.
Timp de două zile, cât va dura evenimentul, vor fi organizate o serie de acțiuni de promovare a turismului vitivinicol autohton și de prezentare a ofertei turistice a Moldovei, ce vor include tururi ghidate și degustații de vinuri, show-uri gastronomice și culturale, expoziții artizanale. Fiecare eveniment al conferinței se va desfășura în locații vitivinicole diferite, pentru a oferi oaspeților cât mai multe experiențe autentice, ce îi vor ajuta să-şi contureze impresia despre potenţialul turistic al ţării noastre.
În cadrul conferinţei au fost abordate mai multe subiecte în cadrul a trei sesiuni:
- Implementarea sustenabilității ca element catalizator al unei dezvoltări de succes;
- Parteneriatele public-private pentru dezvoltarea vitivincolă a regiunii rurale;
- Exemple de urmat: prezentarea celor mai bune practici la nivel internațional.
Anul trecut, Republica Moldova a înregistrat o creștere cu 50% a numărului de turiști străini, față de 2015. Tot în 2017 pensiunile rurale au înregistrat de 3 ori mai mulți vizitatori față de acum 2 ani, numărul vinăriilor care oferă servicii turistice s-a dublat, iar numărul vizitatorilor de destinații turistice vitivinicole a crescut cu 20%. În doar câțiva ani, țara noastră a evoluat de la titlul de cea mai puțin vizitată destinaţie europeană (2013, Lonely Planet) la figurantă în cele mai importante top-uri ale destinațiilor turistice, recomandate călătorilor (2017, National Geographic, Huffington Post, Trips.Com). Datorită beciurilor unice în lume, Moldova a ajuns și în Cartea Recordurilor. Ca destinaţie turistică, Moldova este la început de cale, punând accent pe turismul vitivinicol sustenabil şi dezvoltând în paralel ofertele turistice de nișă, pentru a atrage cât mai mulți vizitatori străini.
Comentarii