Pe 26 iulie, evenimentul „Export Missions România 2023” a adus împreună exportatori de succes, oficiali și reprezentanți ai Agenției de Investiții, pentru a celebra și analiza realizările Programului „Export Missions România”.
Lansat cu scopul de a sprijini exportatorii moldoveni în explorarea pieței din România, programul a reușit să genereze vânzări de 1 milion EUR în primele trei luni.
Natalia Bejan, directoarea Agenției de Investiții din Moldova, a deschis evenimentul cu un mesaj de salut, subliniind importanța acestui program pentru economia națională și pentru dezvoltarea relațiilor comerciale internaționale.
Primul punct pe agenda evenimentului a fost prezentarea rezultatelor Programului „Export Missions România”. Acest program, lansat pentru a sprijini exportatorii din Republica Moldova în explorarea și accesarea pieții din țara vecină.
Succesul programului se datorează strategiei de identificare și organizare a întâlnirilor individuale între exportatori și potențiali parteneri de afaceri din România.
Beneficiarii programului au avut ocazia să împărtășească experiențele lor și să sublinieze impactul pozitiv al acestuia asupra afacerilor lor.
Prezentarea rezultatelor obținute
Aureliu Casian, Director executiv al Unității de Implementare a Proiectului Băncii Mondiale privind Competitivitatea Întreprinderilor Micro, Mici și Mijlocii (UIPAC), a prezentat rezultatele obținute în cadrul Programului „Export Missions România”.
Acesta a evidențiat modul în care programul a facilitat accesul exportatorilor pe piața din România, contribuind la încheierea a numeroase contracte de livrare.
Istorii de succes ale exportatorilor
Un alt punct important al evenimentului a fost panelul de discuții moderat de Andrei Crigan, Partener Gateway & Partners și Liderul echipei de implementare a Programului „Export Missions”.
De suport au beneficiat 57 de companii participante din 5 sectoare economice și anume: fructe, produse alimentare, industria viti-vinicolă, produse industriale și mobilă.
Cele mai importante exporturi realizate până la moment au fost cele de fructe proaspete și produse alimentare, cu o cotă de peste 80% din totalul sumei exporturilor, clasându-se astfel:
- Agrodenidan, fructe proaspete – 340.000 euro;
- Mistin Com, fructe proaspete – 300.000 euro;
- Micu&Co (eBio), produse alimentare – 105.000 euro;
- Dipp Fruct cu fructe proaspete – 74.000 euro;
- Ecofarm-Prod cu fructe proaspete – 37.000 euro.
În cadrul acestui panel, exportatori și-au împărtășit experiențele și au discutat despre provocările și oportunitățile întâmpinate în procesul de încheiere a contractelor cu parteneri din România.
Alexei Micu, fondator și administator al companiei Micu&Co, cunoscută sub marca eBIO, a început în premieră exportul în România în urma acestui Program, anterior având drept piață de desfacere externă doar Italia.
Lucia Mursa, Consilier (aspecte economice și comerciale) al Ambasadei Republicii Moldova în România, și reprezentanți ai companiilor beneficiare ale programului au subliniat importanța sprijinului primit și impactul pozitiv asupra afacerilor lor.
Inițiativele Agenției de Investiții pentru susținerea exportatorilor
Reprezentanții Agenției de Investiții au prezentat inițiativele recente destinate susținerii exportatorilor români.
Corneliu Spinei, Șeful direcției Promovarea exporturilor din cadrul Agenției de Investiții, a detaliat programele de training și mentorat, facilitarea accesului la piețe internaționale prin organizarea de misiuni economice și târguri internaționale, precum și oferirea de consultanță pentru dezvoltarea strategiilor de export.
Evenimentul „Export Missions România 2023” a demonstrat încă o dată importanța susținerii exportatorilor prin programe și inițiative dedicate.
Amintim că, Agenția de Investiții este instituția publică, fondată de Guvernul Republicii Moldova, aflată în subordinea cabinetului Primului Ministru, creată și mandatată să atragă investiții strategice în Republica Moldova, să acorde suport post-investițional investitorilor, să contribuie la creșterea exporturilor, să promoveze imaginea de țară și să dezvolte dimensiunea de diplomație economică.
Comentarii