‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
luni, 23 decembrie, 2024
3.3 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageȘtiriExportatori de fructe: Autorizațiile pentru ocolirea Ucrainei, prin mai multe țări, se vor epuiza...

Exportatori de fructe: Autorizațiile pentru ocolirea Ucrainei, prin mai multe țări, se vor epuiza curând. Exporturile ar putea fi întrerupte

Comentarii

‹ adv ›
‹ adv ›

Pe lângă exporturile anevoioase și lipsa unei piețe de desfacere sigure din cauza războiului din Ucraina, exportatorii se confruntă cu o nouă problemă – insuficiența autorizațiilor pentru tranzitarea Ungariei, dar și schimbarea rutei tradiționale de livrare a mărfurilor, respectiv necesitatea de ajustare a legislației existente.

Autorizațiile pentru ocolirea itinerarului vechi, care presupune tranzitarea prin Ungaria, Slovacia și Polonia se vor epuiza curând.

Subiectul a fost abordat în cadrul ședinței asociației Moldova Fruct, producătorii și exportatorii solicitând autorităților să identifice cât mai urgent soluții.

„La data de 9 martie în stoc mai erau 108 autorizații de tranzitare a Ungariei, spre finalul zilei de 10 martie acestea s-au epuizat. Astfel, solicităm Ministerului Infrastructurii și ANTA să inițieze negocierile cu țările respective pentru suplinirea numărului de autorizații pentru transportatorii care ocolesc Ucraina, respectiv, au ruta prin Ungaria, Slovacia, Polonia, inclusiv și autorizații pentru țările baltice Letonia și Lituania prin care se întorc camioanele.

Încercăm cu alți colegi din asociații de profil să diversificăm punctele de ieșire din Rusia pentru a evita aglomerările, însă oricum vorbim de o cale prea anevoioasă”, a menționat pentru Agrobiznes exportatorul Ștefan Bîtlan.

‹ adv ›

La moment, ieșirea din Belarus este posibilă prin 3 puncte de trecere a frontierei la granița cu Polonia, însă o parte din transportatori optează și pentru Letonia, astfel încât să se reducă numărul transportatorilor în așteptare la anumite puncte vamale.

Pe lângă aceasta, aproximativ 600 de autorizații oferite de către Rusia nu pot fi utilizate altfel decât împreună cu autorizațiile din Ungaria, Slovacia și Polonia.

„Acum, aceste autorizații pentru Federația Rusă, sunt încadrate în categoria a treia și se elibereaza o autorizație la 5 camioane, DIN PARCUL REAL ANTRENAT, conform modificărilor legii aferente Codului Rutier, ceea ce blochează și mai mult situația, deoarece sunt companii ce pot obține autorizații pentru Ungaria și Slovacia, dar nu mai pot ridica autorizații pentru Federația Rusă și invers.

Dacă până acum companiile care aveau, spre exemplu, 10 camioane, 5 erau destinate livrărilor pe piața europeană, iar 5 pentru cea rusă făcându-se ajustările necesare. Potrivit noilor modificări, se eliberează autorizații doar pentru camioanele care în trecut au realizat aceste rute. Respectiv, legea nu mai poate fi valabilă în condițiile în care transportatorii traversează țările UE pentru a ajunge în Rusia, adică nu mai traversează Ucraina”.

Producătorii nu au altă cale decât de a exporta cu acele unități de transport înmatriculate în România sau în Moldova, însă nici în România nu sunt suficiente autorizații, deoarece majoritatea companiilor care au optat pentru înregistrarea companiilor în România, fac livrări comunitare.

„Cel mai probabil, până luni vor mai fi încărcate loturi pentru livrări, vor fi epuizate și alte autorizații, ceea ce înseamnă blocarea exporturilor până la soluționarea problemei”.

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›