‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
sâmbătă, 23 noiembrie, 2024
5 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageArticoleIurie Fală: Fiecare producător trebuie să regândească politicile de producere și comercializare

Iurie Fală: Fiecare producător trebuie să regândească politicile de producere și comercializare

Comentarii

‹ adv ›
‹ adv ›

O mare parte din merele din recolta anului 2020, depozitate la frigider nu au reușit să fie comercializate și acum producătorii se văd nevoiți să le vândă fabricilor de procesare la un preț cu mult mai mic decât ar fi putut câștiga în cazul în care le-ar fi vândut în toamnă. 

După cum recunosc producătorii, decizia de a le depozita a venit din experiența anului 2020, când merele s-au bucurat de cerere și prețul oferit a fost unul destul de bun.

Însă, anul 2021 a venit cu mai multe schimbări, ce au influențat atât cererea de pe piață, cât și prețul de comercializare.

‹ adv ›

Astfel că, horticultorii trebuie să-și învețe lecția, să analizeze schimbările și să-și ajusteze politicile de producere și comercializare.

În context, solicitat de Agrobiznes, Iurie Fală, directorul executiv al Asociației Moldova Fruct, a menționat că cel mai important lucru pe care trebuie să-l înțeleagă producătorii de mere este acela că esențială este calitatea.

„Susținem și amintim de fiecare dată membrilor Asociației despre necesitatea de a pune în valoare respectarea strictă a standardelor de calitate a merelor. La moment, pe piață există o concurență foarte mare a merelor de calitate foarte înaltă, astfel că trebuie să ne ajustăm la standardele de calitate solicitate de rețele de magazine. Piețele deschise dispar cu un ritm mult mai mare decât până la pandemie. Producătorii trebuie să poarte discuții și să ofere produse de calitatea solicitată de vânzători, în caz contrar va fi foarte greu să pătrundem în comerț”.

Iurie Fală susține că, la moment, pe piață are loc consolidarea foarte rapidă a comerțului organizat, iar la acest capitol sectorul autohton de producere a merelor are o carență.

„În această primăvară, trei rețele de comerț din Federația Rusă au anunțat că au procurat alte rețele regionale, ceea ce înseamnă că ei devin mai puternici în negociere. Astfel, ei își doresc programe stabile de furnizare a fructelor. Din parte sectorului autohton este o carență la acest capitol, deoarece nu avem o ofertă consolidată, avem foarte mulți producători, exportatori și astfel se fragmentează oferta de fructe. Ar fi mult mai logic ca să coopereze 5-8 exportatori și să poată face față la unele programe cu cantități uniforme și cu grafic de livrări. În realitate însă, merg 6 exportatori cu 6 oferte diferite. Reiterez, este necesar să consolidăm oferta”.

‹ adv ›

Totodată, directorul executiv al Asociației Moldova Fruct consideră că producătorul, fie el mare sau mic, trebuie să se gândească încă de la plantarea livezii unde va vinde produsul, care va fi parcursul fructelor până la comercializare. 

„În cazul în care nu furnizăm la cerere – pierdem oportunitățile de vânzare. Foarte mulți producători s-au orientat în anul trecut după situația din primăvara anului 2020, când a început pandemia și au fost epuizate stocurile foarte rapid. Cu părere de rău, în acest an a fost o cu totul altă situație. Oamenii s-au uitat foarte conservativ la situația de pe piață, dar pandemia a venit cu schimbări importante care trebuia să fie observate și astfel ajustate vânzările”.

O altă problemă majoră pentru sectorul de producere a merelor este și faptul că depindem covârșitor (mai mult de 90%) de piața din Federația Rusă. 

„Pe piața rusă a scăzut drastic (conform statisticilor 9-10%, poate chiar și mai mult) capacitatea de cumpărare. Totodată, s-a modificat și comportamentul cumpărătorului, care decide să cheltuie mai mult pentru produse de strictă necesitate cum ar fi cartofi, ceapă, morcovi, ș.a. Observăm că, cererea la mere din partea exportatorilor, în lunile noiembrie, decembrie și ianuarie, nu a fost valorificată, astfel că mulți producători au decis să păstreze merele pentru a doua parte a sezonului. Asociația, de nenumărate ori, a menționat că frigiderele, depozitele frigorifice, casele de ambalare nu îmbunătățesc calitatea merelor, ci doar o păstrează. Am atenționat că, atât ploile din septembrie, cât și înghețurile din primăvară au afectat calitatea fructelor”.  

În contextul celor expuse mai sus, Iurie Fală îndeamnă producătorii să coopereze.

„Trebuie să cooperăm pe tot lanțul valoric ca să avem programe de integrare. Cooperarea trebuie realizată atât pe orizontală, adică între producători ca să avem aceeași calitate, dar și pe verticală ca să venim cu o ofertă de export realizată de profesioniști. Rădăcinile problemei cu care s-au confruntat producătorii de mere în acest an vin din experiența anilor trecuți. Oportunitatea de piață, pe care Republica Moldova a avut-o exportând mere pe piața rusă, a scăzut din vigilența și planificarea pe termen lung a actorilor din acest segment. Este timpul să analizăm, să comunicăm și să identificăm, care sunt tendințele pe piață. Nu trebuie să ezităm, dar să analizăm și să ajustăm politicile interne”. 

‹ adv ›

Cu toate acestea, horticultorii trebuie să fie pregătiți, deoarece schimbările nu se vor produce imediat, este nevoie de muncă, timp și efort. Fiecare producător trebuie să-și regândească politicile de producere și comercializare.  

„Producătorul trebuie să producă calitativ, eficient, cantitativ, iar exportatorii profesioniști să investească în marketing. Nu este nimic imposibil, însă fiecare antreprenor este responsabil de deciziile din întreprinderea sa”. 

Menționăm că, conform informațiilor oferite de către Moldova Fruct, în frigiderele din țară se mai păstrează circa 20 de mii de tone de mere. 

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›