Sectorul de producere a pomușoarelor înregistrează o ușoară creștere în ultimii ani. Odată cu mărirea cantităților recoltate, producătorii au nevoie de piețe de desfacere, dar și de promovare, pentru a-și putea vinde mai ușor marfa. În acest an, cea de a treia ediție a Târgului Summer Berry Fair s-a desfășurat cu suportul Kaufland Moldova. Evenimentul a adunat sute de vizitatori într-o locație nouă, sectorul Ciocana al municipiului Chișinău.
La ediția curentă, au participat 18 producători autohtoni, care au bucurat consumatorii cu cele mai gustoase fructe de zmeură, cireșe, mure și agriș.
Aneta Ganenco, președintele Asociației Obștești „Pomușoarele Moldovei” a menționat pentru Agrobiznes că, prin intermediul târgului s-a propus atât promovarea producătorilor autohtoni, cât și a consumului de pomușoare.
„Noutatea ediției curente a reprezentat-o pomușoara Toyberry, care reprezintă un hibrid între mură și zmeură, după formă este ca mura, iar la culoare este roșie ca zmeura. Această pomușoară a fost prezentată de către doi producători, care în cadrul târgului au oferit posibilitate vizitatorilor de a aprecia noul soi prin degustație. Totodată, fiecare vizitator cu copil a primit în dar o carte, care conține enigme la tema pomușoarelor. La târg prețurile au fost mai mici decât în rețelele de comercializare” a spus Aneta Ganenco.
Colaborarea cu producătorii autohtoni reprezintă o prioritate pentru Kaufland și este unul din principiile de bază în politica de achiziții la nivel de grup. În acest sens, compania asigură o atenție sporită dezvoltării de parteneriate echitabile cu producătorii locali.
„Prin acest parteneriat ne dorim să susținem și să încurajăm micii producătorii locali să își aducă produsele mai aproape de consumatori. Totodată, ținem să menționăm că susținem programele de dezvoltare a producătorilor locali, pentru că vrem ca pe rafturile magazinului Kaufland clienții să aibă parte de cele mai bune produse la cel mai bun raport calitate-preț. În 2018, cu susținerea Kaufland, 13 producători de fructe au obținut certificarea GLOBAL GAP – ce atestă la nivel internațional calitatea și siguranța produselor moldovenești”, a menționat PR managerul de la Kaufland Moldova, Cristina Aramă.
În timp ce părinții își aprovizionau coșurile cu cumpărături, copii au avut parte de un program special, de distracție și voie bună. Zona de relaxare a avut priză la cei mici, dar și la cei mari.
În context, Sinilga Școlnic, pretorul sectorului Ciocana a remarcat importanța conlucrării pentru organizarea evenimentelor, menite să contribuie la dezvoltarea atât a sectorului de producere, cât și a sectorului de consum.
„Cel mai important este că, participă producătorii autohtoni de pomușoare și ne-am bucurat mult să cunoaștem familii de fermieri care sunt implicați în cultivarea baciferelor. Ei au ales să rămână acasă și să dezvolte o afacere frumoasă, fiind un exemplu. Ne bucurăm că, acest eveniment a fost susținut și de sponsori, unul dintre care este Kaufland, ce intenționează să deschidă un magazin și în sectorul Ciocana. Ne dorim să dezvoltăm un parteneriat sănătos cu acest brand, dar și cu producătorii din întreaga țară”.
Unul dintre producătorii care și-au expus marfa în cadrul târgului curent a fost și Gheorghe Trifan, din satul Sipoteni, raionul Călărași.
„Cresc mure pe 2 hectare și consider astfel de târguri foarte importante, pentru că cumpărătorul are posibilitatea de a procura direct de la producător. Totodată, noi ca producători avem posibilitatea de a ne vinde marfa direct și astfel de a câștiga ceva bani. Prezentăm marfă eco, un produs sănătos care poate fi consumat fără probleme de toți doritorii”.
Mihail Miron, originar din Chișinău, își desfășoară activitatea de producere a baciferelor în raionul Sângerei, satul Pepeni și a prezentat noul soi de mure.
„Administrăm o afacere de familie. La noi în țară sunt foarte puțini producători care cultivă acest soi de mure – Tayberry și în cantități foarte mici. Am oferit posibilitatea consumatorilor de a gusta produsul nostru la un preț rezonabil. Se pare că, vizitatorii sunt în număr destul de mare, deși avem așteptări mult mai mici, datorită organizatorilor care au mediatizat acest eveniment, prezența oamenilor este destul de bună”, a mai adăugat producătorul.
Vizitatorii a făcut cozi la tarabe și au plecat cu mai multe tipuri de pomușoare.
„Am venit la târgul de astăzi pentru a procura zmeură și coacăză. Este un eveniment frumos unde putem veni împreună cu copii care au avut parte și de un program special de distracție. Prețul pomușoarelor este unul accesibil, care ne permite să procurăm produse autohtone și să consumăm vitamine în stare proaspătă”, ne-a spus Marina, una dintre vizitatorii târgului.
„Merg foarte des la asemenea târguri pentru că, așa pot să cunosc mai multe despre pomușoarele din țara noastră și nu doar despre pomușoare, dar și despre fermierii care le cresc. Am aflat despre organizarea târgului în sectorul Ciocana și am venit să ne plimbăm, dar și să cumpărăm ceva gustos și sănătos”, a spus Natalia.
Menționăm că, în Republica Moldova sunt peste 700 de producători de pomușoare.