Peste 50 de companii exportatoare sau cu potențial de export și companii de consultanță în dezvoltarea afacerilor s-au întâlnit în cadrul „Exporters meet consultants”, eveniment de tipul Speed Business Meeting, organizat de PAC II cu scopul de a construi legături între cele două categorii de afaceri.
Potrivit lui Aureliu Casian, directorul executiv al Unității de Implementare a Proiectului Ameliorarea Competitivității II (PAC II), unul din obiectivele Proiectului este de a contribui la creșterea capacității de export a întreprinderilor moldovenești. În acest sens, PAC II oferă întreprinderilor granturi în mărime de 50% din valoarea serviciilor de consultanță pentru dezvoltarea afacerii și identificarea noilor clienți.
„Anterior, am constatat că există o comunicare slabă între întreprinderile producătoare sau exportatoare și consultanții de afaceri, care dețin know-how-ul necesar pentru a face față standardelor occidentale și a accesa noi piețe. De aceea, am decis să punem la dispoziția celor două categorii de oameni de afaceri o platformă pe care să se poată cunoaște și iniția colaborări de succes”, a declarat Aureliu Casian.
Companiile producătoare au reprezentat toate sectoarele economiei, de la procesarea produselor agricole, la industria ușoară sau IT.
Gheorghe Condur din s. Tigheci, raionul Leova, spune că astfel de evenimente sunt foarte utile, pentru că oferă acces la informații și contacte utile.
„De un an de zile creștem chinchile. Am început cu 140 de capete, iar acum avem 380. Acest eveniment este binevenit, pentru că vreau să învăț, să contactez cât mai mulți colegi, pentru a putea exporta și a face față procedurilor vamale și fiscale”, spune Gheoghe Condur.
„Fiind producători și exportatori de dulciuri din Republica Moldova, tindem să ne lărgim activitatea pe noi piețe. Cea mai mare dificultate pentru noi este că nu cunoaștem atât de bine piețele externe pe care deja exportăm și avem nevoie de studii de piață. Aici, sper să găsim și companii de consultanță care să ne ajute să ne lărgim volumul exportului”, Corina Panuș, manager Bomfetti.
Fiecare participant a avut la dispoziție două minute pentru a-și prezenta oferta sau necesitățile de servicii într-un cerc de câteva persoane, după care s-a mutat la o altă masă, astfel încât, până la sfârșitul evenimentului, a reușit să cunoască toți ceilalți participanți. După încheierea sesiunii de întâlniri rapide, participanții au avut timp să discute mai aprofundat oportunitățile de colaborare.
Când vorbim de un produs concret și o piață concretă, exportatorii sunt puțin informați și nu știu la cine să apeleze, consideră Cornel Coser, Gateway&Partners Moldova, care vine cu o oferă de consultanță de export și market intelligence.
„Foarte puțini exportatori cunosc că astfel de servicii există și că ele pot fi nu doar contractate, ci împrumutate tehnicile și instrumentele cele mai eficiente în activitatea de zi cu zi a companiilor. Aspectul financiar este foarte important în exporturi, însă de multe ori, companiile exportatoare invocă necesitatea de a cunoaște informația de piață. Barierele tarifare și non-tarifare sunt la fel de importante, iar noi venim cu misiunea de a-i ajuta să înțeleagă o piață concretă și să intre pe ea cu produsele sale”.
Componenta de granturi a Proiectul Ameliorarea Competitivității II al Băncii Mondiale are un buget de USD 3 mil., pentru perioada 2015 – 2019. IMM-urile din Moldova pot beneficia de granturi pentru servicii de îmbunătățire a competitivității produselor și accesarea noilor piețe de desfacere. PAC II acordă finanțări nerambursabile pentru acoperirea a 50% din costul serviciilor de consultanță (până la 200 de mii de lei per beneficiar). Astfel, agenții economici își pot spori calitatea produselor și a serviciilor, lansa altele noi, optimiza procesele interne, îmbunătăți imaginea companiei, identifica clienți și piețe noi, dar și stabili parteneriate pe lanțurile valorice.
Pentru cofinanțare pot aplica întreprinderile exportatoare sau situate pe lanțul valoric orientat la export din diverse sectoare ale economiei. Totodată, PAC Granturi are patru sectoare prioritare: produse alimentare şi băuturi; fabricarea produselor electronice şi mecanice; textile şi tehnologii informaționale.
Cu un buget total de 45 milioane de dolari SUA, PAC II este implementat în perioada 2015-2019. Proiectul își propune să îmbunătățească mediul de afaceri prin susținerea Guvernului în implementarea strategiilor orientate spre crearea unui mediu de afaceri favorabil, reducerea constrângerilor și costurilor pentru gestionarea afacerii. Totodată, proiectul va contribui la dezvoltarea sectorului întreprinderilor mici și mijlocii prin facilitarea accesului la finanțare pe termen mediu și lung, fortificarea capacităților instituționale ale ODIMM şi MIEPO, oferirea de granturi agenților economici privați pentru servicii de consultanță, care să contribuie la sporirea competitivității de export, etc.
Comentarii