‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
marți, 5 noiembrie, 2024
5.2 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageArticoleMarian Gorincioi despre livrările către magazine: Trebuie să fie elaborate legi ce ar proteja...

Marian Gorincioi despre livrările către magazine: Trebuie să fie elaborate legi ce ar proteja piața locală

Comentarii

‹ adv ›
‹ adv ›

Lipsa fructelor autohtone de pe rafturile rețelelor de supermarketuri este explicată diferit de distribuitorii și producătorii de la noi.

Unii spun că cerințele înaintate de reprezentanții rețelelor comerciale sunt greu de respectat, alții afirmă că sunt mici cantitățile solicitate, iar prețurile oferite nu acoperă nici cheltuielile de producție, ne mai vorbind de un profit.

Solicitat de Agrobiznes, Marian Gorincioi, distribuitor de fructe, a povestit despre experiența personală cu rețelele comerciale din Republica Moldova, dar și despre activitățile pe care trebuie să le realizeze un agent pentru a vinde marfa în supermarketuri.

‹ adv ›

Activitatea de distribuitor a început în anul 2014, când a decis să comercializeze producția proprie și pe piața locală. Fiind coproprietarul unui întreprinderi, care dispune de propria livadă în raionul Ștefan Vodă, s-a gândit că ar fi oportun ca și consumatorii locali să poată cumpăra mere autohtone.  

„Primele livrări le-am făcut cu mașina pe care o aveam la compania la care sunt coproprietar, „Farm-Prod”, ulterior am decis să investesc într-un mijloc de transport destinat anume livrărilor locale. Dacă să fiu sincer, este o activitate destul de complicată, dar îmi place ceea ce fac, deoarece am posibilitatea să comunic cu oameni diferiți, să învăț din experiența lor. În plus, sunt patriot și îmi doresc ca să asigurăm piața internă cu produse proprii”. 

Marian Gorincioi a menționat că, pe parcursul anilor, a reușit să procure și un depozit amplasat în Chișinău pe care inițial îl arenda. În anul 2021 a început renovarea lui. 

„În 2017, când a fost procurat depozitul, am utilat o mică cameră frigorifică cu capacitatea de păstrare de până la 10 tone. În această cameră, de obicei, sunt puse la păstrare fructele care urmează să fie livrate către rețelele de magazine cu care avem semnate contracte”. 

Mai mulți producători spun că este mult mai ușor să exporți producția decât să o comercializezi pe piața locală.

‹ adv ›

Distribuitorul susține că este un adevăr în această afirmație, deoarece pentru piața externă se încheie un contract de export pentru o cantitate mare de produse, care sunt livrate ăntr-un lot. 

„Atunci când semnăm un contract cu rețelele locale, de obicei, discutăm despre cantități mici (pornind de la o ladă de mere și până la 1 tonă, în dependență de rețea). O dificultate de a ajunge pe rafturile locale o reprezintă recepționarea mărfii, returul. Toate aceste riscuri trebuie să și le asume distribuitorul.

Totodată, cu fiecare an se modifică certificatele solicitate de rețele, condițiile de livrare devin, din ce în ce, mai stricte. Atunci când este semnat un contract cu companiile de la care achiziționăm fructe, deoarece nu dispunem de cantitățile necesare doar din propria livadă, solicităm ca acestea să respecte toate cerințele de calitate a mărfii. Noi nu procurăm marfă de la producătorii mici, care nu au calitate, frigidere, nu pot să ne ofere certificate de inofensivitate, acesta fiind unul dintre principalele documente pentru a putea comercializa în rețelele din Republica Moldova”.

Marian Gorincioi confirmă faptul că este destul de dificil să ajungi cu propria producție pe rafturile din supermarketuri, dar problema principală este faptul că producătorii au cantități mici de producție, în plus calitatea nu este întotdeauna una bună. 

„La toate acestea se mai adaugă și continuitatea colaborării. Concurența este foarte mare, producători sunt mulți, consumatorii de fructe din Republica Moldova sunt mult mai informați despre calitate, soiuri. Dacă în anul 2014, când am început livrările mulți mă întrebau de unde avem asemenea fructe, pentru că ei nu credeau că sunt de producție autohtonă, acum deja se știe că și acasă se cresc fructe de calitate, cu aspect și gust deosebit. La moment, cumpărătorul are posibilitatea de a vedea, gusta diferite soiuri, de diferită calitate respectiv, este mult mai atent la ce cumpără și la preț”. 

În acest context, distribuitorul susține că piețele din țara noastră, în circa 5-10 ani, vor dispărea, deoarece de multe ori anumite produse sunt mai ieftine în supermarketuri.

„În plus, în magazin există posibilitatea ca fiecare cumpărător să-și aleagă produsul pe care îl cumpără”. 

‹ adv ›

Situația pandemică a schimbat condițiile de livrare a fructelor, iar cei care doresc să-și vândă produsele în magazine trebuie să le respecte.

„Mă refer, în primul rând, la certificarea automobilelor care livrează fructele, acestea trebuie să fie dezinfectate cel puțin odată pe lună. Personalul care duce marfa până la rampa supermarketurilor trebuie să poarte mască, mănuși. Producătorii, care își doresc să ajungă cu produsele sale pe rafturile magazinelor, trebuie să fie gata să investească în tehnica pentru livrare, adică automobile. Totodată, să livreze permanent cantitatea pe care o solicită magazinele. Rețelele nu dispun de depozite speciale pentru stocarea unor cantități mari de fructe. Producătorii nu trebuie să se plângă, trebuie să înțeleagă că așa s-au creat condițiile în Republica Moldova, iar magazinele se gândesc mai mult la cumpărători decât la furnizori, mai degrabă lărgesc rafturile, dar nu și suprafețele pentru depozite”. 

Nu întotdeauna este convenabil de a vinde pe piața locală, fiecare an este tot mai complicat să câștigi, a mai adăugat Marian Gorincioi. De multe ori pentru a intra într-o rețea, lucrează pe 0.

Dar, ulterior, poate negocia prețul și cantitatea pe care o livrează. În plus, o problemă majoră o reprezintă lipsa forței de muncă, de exemplu au mare nevoie de șoferi, care cu regret lipsesc.

„La începutul acestui an, prețurile puțin au început să crească, sperăm că vom avea un an bun. În anul 2021 am avut parte de un moment mai puțin plăcut, când pe piața locală au fost importate cantități mari de mere din Polonia, Ucraina la un preț mai mic decât ceea ce aveam noi și am fost nevoiți să stopăm livrările pentru că nu puteam concura după preț. Cred că ar trebui să fie elaborate legi care ar proteja piața locală, deoarece noi comercializăm doar produse autohtone”, a mai povestit Marian Gorincioi.

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›