‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
vineri, 24 mai, 2024
30.2 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageAfaceriMarin Dragomir, apicultor, exportator: Nu este nimic monopolizat, oricine poate dezvolta o afacere, dacă...

Marin Dragomir, apicultor, exportator: Nu este nimic monopolizat, oricine poate dezvolta o afacere, dacă muncește

‹ adv ›

Comentarii

‹ adv ›

Nu există nimic imposibil, așa începe istoria lui Marin Dragomir, apicultor, exportator. Dar, recunoaște tânărul că, în spatele unei afaceri de succes stă foarte multă muncă, dezamăgire, nopți nedormite, eșecuri, încercări și oameni care îți susțin ideea și au încredere în tine. 

Afacerea a început în anul 2014, după ce mai mulți ani a activat în cadrul unei companii care exporta miere peste hotare. 

„După anumite dificultăți, am preluat activitatea alături de un partener, am depus eforturi ca să ne dezvoltăm și să creștem un business de calitate. Desigur că am fost nevoiți să accesăm mai multe credite, granturi, împrumuturi ca să putem să creștem. Paralel cu aceasta mai aveam activități și în domeniul construcțiilor și aceasta cumva ne-a ajutat să ne construim hala, apoi am procurat echipamentul necesar. Toată procedura ce urma pentru export era cunoscută, știam care sunt cerințele, așteptările partenerilor și calitatea pe care o solicită. În domeniul nostru de activitate, dar de fapt în toate domeniile, este foarte important să cunoști ce așteptări are clientul față de produsul pe care îl propui”. 

În perioada următoare s-au implicat în identificarea clienților și în exportul mierii pe care o produc în propria stupină, dar și o achiziționează de la apicultorii din întreaga țară.

„Am finisat facultatea în domeniul transportului, dar am ajuns să îndrăgesc apicultura și tot ce este legat de acest domeniu din practică, activând în acest sector, comunicând cu mulți specialiști. Astfel că, în anul 2014 am procurat primii 20 de stupi, iar la moment avem deja 500. Stupina este amplasată în Florești și în Fălești. Exportăm mierea pe care o producem noi, dar și achiziționăm de la producătorii de pe tot teritoriul Republicii Moldova. Am învățat apicultura „furând” de la alții tot cei mai bun, pentru că fiecare apicultor are modalitatea lui de a lucra în stupină. Produsele noastre se comercializează atât pe piața internă, cât și peste hotare cum ar fi Spania, România. Atunci când exportam în butoaie am avut parteneri și în Italia, Germania, Austria. Deținem un portofoliu bogat de clienți, dar în mare parte ei doresc să procure angro, deoarece pot  să câștige din ambalare”.

La moment, Marin este ajutat la lucru în stupină de soție și părinți, dar mai are și alți trei angajați. 

„Noi suntem echipa care stă în spatele Nectar Lux, cu toate că suntem doar 5 persoane am reușit să realizăm multe lucruri importante, cred eu. În anul 2020, am implementat și standardul de calitate ISO 22 000. Pandemia ne-a schimbat însă modul de export, până acum exportam angro (la butoi). În 2020 am înregistrat pierderi mari inclusiv, din cauza secetei. Așa am decis să ambalăm mierea în borcane și să o vindem doar ambalată. Borcanele pe care le folosim sunt importante din Spania. Propunem clienților noștri următorul asortiment de produse: borcane platium (mierea de salcâm), gold (tei) și silver (polifloră). La moment, avem 11 tipuri de ambălări. Inovativ, am început să producem miere cu fructe liofilizate. Această ideea a apărut din dorința de a contribui la menținerea sănătății cu produse 100% naturale și de calitate superioară, astfel înlocuid zahărul, dulciurile și magiunurile, oferim copiilor noștri miere fructată, având acces la minerale și vitamine tot anul. Produsele pe care le propunem sunt crude, nu sunt pasteurizate, 100% naturale”.

Pe lângă mierea crudă și mierea fructată, miere cu cacao și mierea cu polen crud, sunt și alte tipuri de produse pe care le comercializează Nectar Lux.

„Nu este ușor de a identifica un potențial client real la export, care să procure în cantități mari produse direct la raft, deoarece foarte mulți nu cunosc despre Republica Moldova ca și țară dezvoltată în domeniul apicol. Dacă facem o analiză a mierii moldovenești și a mierii ucrainești – sunt la fel, problema constă în prețul de comercializare. Ucraina produce anual circa 60 – 83 de mii de tone de miere, Moldova, în 2018 a produs 6 mii de tone și am fost în descreștere cu volumele la export in ultimii ani. Volumele de consum pe intern nu au crescut. Este complicat să oferi o miere de calitate clientului, dar și cerințele se schimbă foarte des. Clientii din Spania nu doresc mierea cristalizată, consumatorii finali cred că aceasta este contrafăcută, amestecată cu zahăr, în Germania însă, consumatorii cred că dacă mierea este cristalizată, atunci este de calitate”. 

Marin Dragomir este de părere că unui începător îi este destul de greu să se afirme, mai ales dacă nu cunoaște întregul proces de trasabilitate a mierii. 

„Din propria experiență, am observat că clienții sunt mai puțin interesați de actele pe care le deținem, dar în primul rând testează produsele noastre. Sunt interesați de pret, condițiile pe care le ai la fabrică, trasabilitatea și mai apoi pachetul de documente. Clienții de peste hotare solicită partide  de la 21 de tone miere, cantitatea pe care o putem exporta intr-un camion. Contractele se încheie de la minim 100 de tone, în dependență de tipul de miere. Penalitățile pe care le achităm în cazul în care nu sunt respectați termenii sunt foarte mari”.

‹ adv ›

Compania lui Marin Dragomir prestează și servicii inclusiv, pentru apicultorii începători.

„Dacă au dorință noi le oferim posibilitatea de a învăța, contra unui cost minim, sau dacă e vorba de sezon putem să-i încadrăm gratis și să-i instruim”.

Producătorul spune că în anul 2020 a exportat doar 40 de tone de miere, dar Republica Moldova are un potențial mult mai mare de producere.

„Cred eu că este nevoie de o conlucrare dintre apicultori și agricultori, la moment fiecare își cauta partea sa de interes. Agricultorii sunt interesați să producă cu cheltuieli minime, iar apicultorii au nevoie de bază meliferă, în același timp, pădurile sunt masiv defrișate. Optez ca să fie semnate contracte sau înțelegeri dintre apicultori și agricultori, asta ar fi o soluție pozitivă pentru ambele părți”.

Tânărul spune că în ultimii ani apicultura s-a dezvoltat foarte mult, au apărut apicultori tineri, care au înțeles că în acest sector se poate obține un venit aici, acasă. 

„Cunosc mulți apicultori care au lucrat peste hotare, după care au revenit și au investit în propriile afaceri. Totodată, pentru a câștiga ceva bani ai nevoie de volume mari, cu volume mici cresc cheltuielile. Mărirea stupinei cu 5-10 stupi pe an este foarte puțin, trebuie să crească cu 50-100 de stupi ca să înregistreze venituri. Cu toate acestea, există perspectivă și se poate de câștigat aici la noi acasă”. 

‹ adv ›

Pe final, Marin Dragomir a constat că există loc pentru mai mulți apicultori, doar că este nevoie de cunoștințe, implicare, muncă.

„Nu este nimic monopolizat, oricine poate dezvolta o afacere, eu sunt de la țară, nu am avut bani sau cunoștințe, dar am reușit, pentru că am avut dorință și am muncit foarte mult”.

Advertoriale

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›