‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
joi, 5 decembrie, 2024
-1.2 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageȘtiriCEBF: Producătorii mici nu se adresează cu plângeri privind practicile neloiale din partea reţelor...

CEBF: Producătorii mici nu se adresează cu plângeri privind practicile neloiale din partea reţelor de retail, invocând riscul de represalii

Comentarii

‹ adv ›
‹ adv ›

Comisia economie, buget și finanțe va iniția modificarea cadrului legislativ în vigoare, în scopul de a oferi Consiliului Concurenței dreptul de a începe din oficiu investigații privind practicile comerciale neloiale din lanțul de aprovizionare cu alimente, notează mold-street.com.

Aceasta, pentru că „producătorii mici și furnizorii nu se adresează cu plângeri Consiliului Concurenței, invocând riscul de represalii din partea marilor reţele de retail”, se arată în Raportul asupra audierilor publice „Funcționarea noilor modificări ale Legii nr.231/2010 cu privire la comerțul interior și relația furnizor-comerciant”, organizate de Comisia economie, buget și finanțe.

Cer reduceri de preţ de 40%

„Cea mai arzătoare problemă invocată de furnizorii prezenți la audieri a fost aplicarea reducerilor comerciale exagerate (aşa-zisele retrobonusuri) de către unii comercianți, de peste 40%, ceea ce duce la faptul că furnizorii în cauză nu creează profit sau mai rău, își vând produsele sub cost”, susţine deputatul Radu Marian, preşedintele Comisiei economie.

Potrivit reprezentanților micilor producători, printre alte probleme cu care se confruntă în relaţia cu lanţurile de magazine sunt: 

‹ adv ›
  • nerespectarea termenului de achitare a mărfii livrate (peste 30 de zile);
  • returnarea mărfii expirate de către comerciant furnizorului;
  • solicitările producătorilor de a schimba prețul de raft practic nu sunt acceptate sau nu sunt examinate;
  • accesul limitat al micilor producători pe anumite categorii, influențat de existența produselor similare de import;
  • acces limitat al micilor producători pe rafturile comercianților din cauza birocrației din cadrul companiilor ce deţin rețelele comerciale.

De exemplu, un producător local de produse alimentare a susţinut că a reuşit să ajungă cu marfa pe raftul reţelelor după patru ani de negocieri, iar Angela Chelaru, producător local de produse polimerice, susţine că aşa-şi nu a reuşit, primind răspuns că marfa ei nu poate fi acceptată pe raft pentru că sunt produse de import de acest tip.

Unii mici producători nu asigură rețelele cu marfă tot anul

La rândul lor, directorii rețelelor comerciale Linella (Moldretail), Nr1 (47TH Parallel) și Kaufland – cei mai mari retaileri din Republica Moldova, s-au apărat spunând că reducerile comerciale le permit să ofere prețuri mai mici la consumatorul final și dacă aceste reduceri comerciale ar fi plafonate, asta s-ar răsfrânge negativ asupra prețurilor.

Aceștia au accentuat că, în relația cu furnizorii, ei operează după principiile Calitate, Continuitate, Preț.

‹ adv ›

Igor Călcîi, CEO Moldretail (Linella), a menţionat că aşteptă calitate şi de la furnizori, iar reducerea comercială se face doar în baza unui acord şi se formează în baza adaosului comercial şi reducerea oferită de producător.

„La noi 70% din cifra de afaceri sunt produse alimentare autohtone, iar termenul de achitare la produse alimentare este 40 de zile”, a declarat şeful de la Linella.

Alexander Nisenboim, unul dintre proprietarii şi şefii de la reţeaua Nr1, a specificat că cele mai mari sesizări sunt cu produsele de sezon, fructe şi legume în stare proaspătă.

„Cred că circa 90% din adresări sunt la acest subiect. Toate produsele de sezon, dacă sunt de calitate normală, sunt prezente pe raft”, a afirmat Nisenboim.

Pe de altă parte, el a spus că problema de bază – fapt menţionat în trecut şi de actualul ministru al Agriculturii, Vladimir Bolea – este că există o ruptură între producătorii agricoli şi reţele comerciale.

‹ adv ›

De menționat că unii comercianți oferă condiții mai bune decât alți competitori, cel puțin după spusele furnizorilor audiați.

Măsuri promise de autorităţi

„Deși această problemă nu este o noutate, ce am aflat nou este că Consiliul Concurenței, instituția responsabilă de a sancționa practicile comerciale neloiale, nu a primit nicio plângere, la fel cum nu a primit nici Ministerul Economiei, de când noua lege a intrat în vigoare în ianuarie 2023.

Furnizorii spun că nu depun plângeri pentru că se tem să nu-și piardă locul pe raft în magazine, iar mulți din ei probabil nu știu că au dreptul să depună astfel de sesizări. Vreau să încurajez pe această cale agenții economici să depună sesizări, dacă ei vor ca instituțiile de stat să-i ajute”, susţine Radu Marian.

El a amintit de faptul că atât vinderea produselor alimentare sub costul de producție, cât și refuzul fără motiv de a plasa pe raft produsele alimentare furnizate de întreprinderile mici și mijlocii sunt practici comerciale interzise de lege.

„Acestea, dar și alte 20 de practici, au fost interzise prin lege și sunt în aplicare începând cu ianuarie a acestui an”, a precizat deputatul.

În aceste condiții, preşedintele Comisiei economie, buget și finanțe susţine că urmare a acestor audieri, vor fi modificate imediat procedurile, astfel încât Consiliul Concurenței să poată să înceapă din oficiu investigații (fără să fie necesară o plângere/sesizare), în momentul în care apar suspiciuni și informații operative de aplicare a practicilor comerciale neloiale în lanțurile de supermarketuri.

Deputatul mai spune, de asemenea, că a solicitat de la Ministerul Economiei ca, până la 1 martie 2024, să fie lansat un program național de promovare a produselor alimentare autohtone, dar şi un exercițiu de informare a furnizorilor cu privire la modul în care legea îi poate proteja.

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›