Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică anunță că, pe 1 iulie 2021, în Monitorul Oficial al Republicii Moldova a fost publicată Metodologia de calcul și aplicare a prețurilor la produsele petroliere, aprobată prin Hotărârea Consiliului de Administrație al ANRE nr. 254 din 14 iunie 2021.
Drept urmare, astăzi mai multe benzinării au afișat prețuri mai mici aproximativ 30 de bani pentru benzină.
În urma intrării în vigoare a Metodologiei și în conformitate cu prevederile acesteia, Agenția va publica până la orele 12:00 a fiecărei zile lucrătoare pe pagina sa oficială web indicatorii de referință, stabiliți în baza cotațiilor internaționale PLATTS, transmite Mold-street.
ANRE a calculat indicatorii de referinţă
Respectiv, în conformitate cu pct. 7 din Hotărârea Consiliului de Administrație al ANRE din 14 iunie 2021, toți operatorii pieței produselor petroliere urmează să stabilească până la ora 23:59 a zilei de azi stocul de benzină, motorină și gaz lichefiat, care va fi considerat ca o singură partidă, iar prețurile maxime la această partidă vor fi determinate reieșind din valoarea medie a cotațiilor medii pentru fiecare tip de produs la ziua respectivă, susține autoritatea de reglementare.
Astfel, ANRE a stabilit un preţ indicativ de 12.473,43 lei pentru o tonă de benzină, de 10.661,53 lei pentru o tonă de motorină şi de 11.373,3 lei pentru o tonă de gaz petrolier lichefiat.
Aceste valori nu includ însă accizele, TVA, taxele vamale etc., achitate de companii la bugetul de stat şi care constituie circa o treime din preţul final la pompă. La fel, nu includ nici marjele comerciale ce pot fi aplicate de companii.
La benzină şi motorină preţurile scad, la gaz – cresc
Potrivit estimărilor făcute deja de unii operatori de pe piaţă, preţurile la motorină şi benzina A95 ar putea să scadă de mâine 2 iulie, ora 00.01, cu 30-70 de bani pentru un litru, în funcție de operator. În acelaşi timp gazul lichefiat se va scumpi cu 20-50 de bani pentru un litru.
Specialiştii avertizează că valorile indicative stabilite de ANRE în baza Metodologiei controversate, elaborate în baza unei legi proaste, ar putea avea ca efect apariţia unui deficit de carburanţi pe piaţă, ca urmare a faptului că firmele nu vor fi interesate să vândă carburanţi în pierdere. Or, costurile stabilite de ANRE nu acoperă cheltuielile reale. Efectul ar putea fi distrugerea micilor afaceri de pe piaţă, respectiv la monopolizarea ei.
De notat că, de la începutul anului, preţurile de import ale carburanţilor au crescut cu 41-57%, în funcție de produs.
Totodată, pe piaţa internaţională, preţul petrolului marca Brent continuă să crească şi se menţine, în ultimele 5 zile, la cotaţii de 75-76 de dolari barilul, cu circa 48% mai mult decât era la începutul anului.
Comentarii