Oamenii de afaceri moldoveni încearcă, în ultimi ani, să-și diversifice exporturile și să pătrundă pe piața Uniunii Europene cu diverse produse. Vinurile, la fel ca și fructele și legumele din Republica Moldova acaparează tot mai mult loc pe rafturile magazinelor din țările europene, dar trebuie să facă față unor concurenți puternici și consacrați pe piața comunitară. Un produs ce pare să se afirme mai rapid pe piața europeană este miezul de nucă, care având o calitate înaltă și cu un gust plăcut, acesta este pe placul consumatorilor europeni, scrie Observatorul de Nord.
Ion Cuhal conduce una dintre companiile exportatoare de nuci și miez de nucă, ce colectează și procesează o cantitate de până la 500 de tone anual și o exportă, în special, în Uniunea Europeană. Și-au început activitatea acum 10 ani, iar astăzi aprovizionează cu miez de nucă moldovenesc mai multe branduri internaționale.
„Una dintre companiile cu care lucrăm este Heidi, ciocolata elvețiană care sută la sută utilizează nuca produsă de noi în ciocolata lor. Altă companie este Ritter Sport din Germania care utilizează miezul de nucă produs de noi în ciocolata lor. Am început cu cantități loturi mici, de probă. I-am convins și au ales să lucreze cu noi.”
– Și un preț mai bun?
Prețurile noastre, din Moldova, în comparație cu cele americane sau franceze, sunt mult mai accesibile. Asta și face diferența, spune Ion Cuhal.
Pașii pe care îi efectuez pentru a stabili niște rapoarte comerciale cu partenerii externi se bazează pe câteva principii: calitate, onestitate, termene, mai precizează exportatorul.
Regulile impuse de piața europeană sunt stricte, dar producătorii noștri știu să le facă față, ne asigură președintele Uniunii Asociațiilor Producătorilor de Culturi Nucifere, Constantin Gajim.
„Cum e scris în contract, dacă e scris că trebuie să fie ”A 1 fluturaș”, așa trebuie să fie în ladă. E foarte greu de intrat pe piața germană, dar e tare ușor de ieșit, iar dacă ai ieși – nu mai intri. Cu englezii, cu germanii, cu francezii se lucrează tare corect. Este contract, ai îndeplinit contractul. Și gata!” spune Constantin Gajim.
Kilogramul de nucă la export se vinde că 7-9 euro, nuca întreagă – de la 3, la 4,5 euro. Totodată, producătorii și exportatorii de nuci nu au nevoie de publicitate, marfa lor oricum e la mare căutare, se mai laudă Constantin Gajim.
„Dacă acum dumneata îmi spui că ai 200 de tone de miez de nucă – până în seară ai și vândut! E un dar de la Dumnezeu pentru noi, noi nu avem altă bogăție. O cultură mai bună pentru poporul nostru nu există la noi în țară. Eu, de pildă, când eram în clasele întâia, a doua, a treia, duceam un sac de nuci la magazin și-mi luam toate rechizitele pentru școală.”
– Mai este acum loc pentru un începător pe piața din Moldova?
„Întotdeauna a fost. Deficitul de miez de nucă în Europa este de peste 200 de mii de tone. Este o piață colosală.”
Un tânăr antreprenor, Oleg Tîrsînă din localitatea Voinescu, raionul Hâncești, întreține, împreună cu familia sa, o pepinieră în care crește puieți altoiți pentru livezile de nuci autohtone, dar și pentru export în țările europene.
Îmi povestește că i se trage chemarea de la faptul că în familia lui producerea materialului săditor este o activitate tradițională de vreo 15-20 de ani.
„Mi-am făcut și studiile în domeniul acesta la o universitate din Franța și am decis să revin ca să continui activitatea respectivă care îmi pare foarte practică și destul de actuală pentru agricultura Moldovei, având în vedere că încercăm să producem producție agricolă cu valoare ridicată. Ținta noastră este producătorul local. Vrem să plantăm aici în țară livezi cât mai performante, cât mai productive, ca să putem exporta miezul de nucă.”
„Soiurile străine, cum ar fi cele franceze, promit roadă bună, dar numai dacă sunt irigate din belșug. La pepiniera de la Voinescu sunt cultivate, în mod special, soiurile locale, mai rezistente și mai potrivite pentru clima noastră” spune Oleg Târsână.
„Există soiuri pe care le-am actualizat, pentru că au fost un pic uitate, de proveniență locală. În primul rând, soiul Pescianschi. Dă randamente, dacă nu exact la nivelul celor care promit unii că am obține cu soiuri americane sau franceze, cred că cel puțin 80 la sută din producția acestor soiuri. Un soi care ne dă un miez absolut alb și bineînțeles e foarte gustos. E un soi care, din fericire, întrunește foarte multe calități și foarte puține defecte. E rezistent la îngheț – asta e cel mai important” mai adaugă agricultorul.
Simțind perspectiva acestui sector, mulți fermieri au plantat nuci pe suprafețe de zeci de hectare, însă profitul se lasă așteptat. Până la 8-10 ani, perioadă care le trebuie nucilor ca să intre în rod, accentuează Constantin Frumusachi, din satul Lazo, raionul Drochia.
„Am pornit să facem o afacere de familie și acum, abia anii aceștia, începem a ne bucura de rodul care începe a apărea acum, câte olecuță. Zece ani de zile stai cu dinții la soare și nu capeți nimic de acolo. Șezi și aștepți: ”Când am să am o nucușoară?”. Dar socot că e o investiție foarte bună, dar rezultatele, totuși, o să le vedem pe viitor.”
Astfel, agricultorul se gândește să-și extindă suprafețele de nuci și să le lase moștenire copiilor.
„Nucul fructifică 60 de ani! Numai să ai grijă de livada” subliniază fermierul.
De pe o suprafață de aproximativ 12 mii de hectare pe care se cultivă nuci, Republica Moldova exportă peste 14 mii de tone de miez de nucă, cea mai mare cantitate – în Uniunea Europeană. Marea Britanie, Germania și Franța sunt principalele destinații, Republica Moldova fiind al cincilea furnizor de miez de nucă din lume pe piața comunitară.
Anul trecut, din totalul exporturilor de fructe din Republica Moldova, cantitativ, nucile au reprezentat 6 la sută. În bani, cifra exporturilor de nuci, însă arată impresionant, fiind de peste 110 milioane de dolari, adică 57 la sută din volumul exporturilor de fructe.
Comentarii