Intrarea în vigoare a amendamentelor la Legea cu privire la comerţul interior în redacţia actuală va afecta consumatorul final, consideră preşedintele Asociației Patronale a Subiecților Comerțului Interior „ProBiz”, Victor Durleşteanu.
Luni, în cadrul unei conferinţe de presă la agenţia INFOTAG, el a amintit că lucrul asupra proiectului de lege, care trebuia să-i pună pe toţi jucătorii – furnizori şi retaileri – în condiţii egale, a demarat încă la începutul anului 2017. Însă unele grupuri de producători mari au decis să profite de moment şi să obţină anumite privilegii – limitarea până la 10% a reducerii pe care furnizorul o poate face întreprinderii comerciale.
„Acest lucru a fost o surpriză, deoarece o asemenea măsură nu există acolo unde este comerţ liber. Mai mult chiar, din textul proiectului de lege a fost eliminată mai târziu sintagma „lanţuri scurte de aprovizionare cu produse alimentare”, din care cauză prevederea reducerii de 10% atinge întreaga producţie, inclusiv cea de import. Trebuie să înţelegem că profitul comercianţilor constă din reducerea oferită de furnizor şi din marja comercială. Dacă ţinem cont de limita de reducere, atunci, după intrarea în vigoare a amendamentelor, ne putem aștepta la o creștere a prețurilor la alimente, deoarece comerciantul va trebui să mărească marja pentru a asigura profitul”, a explicat Durleşteanu.
Potrivit lui, produsele alimentare de import deţin o cotă semnificativă pe piață, deoarece Moldova nu produce multe tipuri de produse, inclusiv ceai, cafea și citrice.
„În primul rând, acest lucru va afecta negativ clienții care își vor pierde puterea de cumpărare. Menţinerea prevederilor în redacţia actuală va readuce cumpărătorii pe piața necontrolată – la diferite pieţe şi iarmaroace, unde siguranța produselor nu poate fi garantată”, a spus el.
Preşedintele „ProBiz” a spus că o altă prevedere problematică a proiectului de lege este reducerea termenului la ofertele promoţionale, care permite obţinerea unei reduceri mai avantajoase de la producător (mai mare de 10%) pentru o perioadă de până la 60 de zile pe an.
Durleşteanu susţine că această prevedere va limita posibilitatea pentru producătorii mici să se promoveze, însă retailerii elaborează o posibilitate de a colabora cu întreprinderile mici, ceea ce implică vânzarea produselor lor sub brandul stabilit de rețeaua comercială.
El a menționat că reţelele comerciale sprijină prevederea prin care retailerii sunt obligaţi să aibă la raft produse locale în proporţie de 50%.
Citește și: „Legea supermarketurilor”, de fapt, i-ar pune într-o situaţie inegală și dezavantajoasă pe producători
Comentarii