‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
vineri, 22 noiembrie, 2024
9.4 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageȘtiriOportunități de atragere a investițiilor în turism și TIC, în atenția experților la...

Oportunități de atragere a investițiilor în turism și TIC, în atenția experților la MBW 2018

Comentarii

‹ adv ›
‹ adv ›

Sectorul turismului și domeniul TIC au un mare potențial de creștere și capacitatea de a impulsiona dezvoltarea economică a Republicii Moldova. Cea de-a doua zi a „Moldova Business Week 2018” – cel mai important eveniment național în domeniul afacerilor organizat la Chișinău – a fost dedicată atractivității investiționale a celor 7 ramuri strategice ale economiei naționale: Energetică, Infrastructură, Automotive și Electronică, Tehnologia Informației și a Comunicațiilor, Agricultură și Industria Alimentară, Turism, Industria Ușoară.

Oferta turistică a Moldovei corespunde cerințelor vizitatorilor străini

La nivel mondial, potrivit datelor Organizației Mondiale a Turismului, acest sector generează o cifră de afaceri de aproximativ 1300 miliarde USD, ce reprezintă 10% din PIB global, 30% din exportul total de servicii ori 7% din total exporturi, iar unul din zece locuri de muncă este generat de turism. Aceasta este industria cu cel mai alert ritm de creștere pe plan internațional, triplându-și încasările din anul 2000 până în prezent, iar OMT prognozează menținerea acestei tendințe până în anul 2030.

În cadrul „Moldova Business Week 2018” panelul de discuții dedicat sectorului turismului a reunit reprezentanți ai ministerelor, oficiali și oaspeți de vază din Ungaria și Georgia și actori ai sectorului privat. Moderatorul blocului de prezentări și discuții a fost directorul general al Agenției de Investiții, instituție responsabilă pentru promovarea și atragerea capitalului extern.

‹ adv ›

Rodica Verbeniuc, director general, Agenția de Investiții:

„În țara noastră acest domeniu trece printr-o serie de transformări, iar datorită reformelor implementate în ultimii ani, Republica Moldova a devenit o destinație ce merită a fi vizitată de străini. Brandul de țară elaborat acum 4 ani în urmă pentru sectorul turismului „Pomul vieții” și-a îndeplinit misiunea, invitând mulți străini să ne descopere țara. Astăzi Republica Moldova, aflându-se la o nouă etapă de dezvoltare economică, are necesitatea unei promovări mai extinse, consolidate, integre. „Pomul vieții” și-a fortificat rădăcinile, și-a diversificat ramurile, cuprinzând toate sectoarele strategice ale economiei naționale în care Moldova oferă oportunități de investiții. Sub programul național – InvestMoldova, am vrea ca toate instituțiile de stat, mediul de afaceri, cetățenii, diaspora, mediul privat și toți cei care au ceva de zis despre Republica Moldova să-și unifice eforturile de promovare a țării. Turismul poate fi cartea noastră de vizită, iar eu îmi doresc ca mulți turiști străini să devină un investitor. Tocmai de aceea, panelul Turism și-a găsit un loc de cinste în cadrul evenimentului economic Moldova Business Week. Interesul față de acest panel a fost confirmat și prin cei peste 50.000 vizitatori unici ai transmisiunii live și prin absența locurilor libere în sală, discuțiile cu partenerii străini care au continuat în culoare. Am reușit să aducem experți notorii din țări precum Ungaia și Georgia, pentru a putea învăța prin a împărtăși. În ultimii ani, țara noastră a evoluat de la titlul de cea mai puțin vizitată destinaţie europeană la una din țările care merită a fi vizitate recomandate de revista National Goegraphic. Multe dintre inițiativele care au contribuit la această schimbare se datorează implicării mediului privat”.

Chiril Gaburici, ministrul Economiei și Infrastructurii al Republicii Moldova:

„Acest sector este foarte important pentru economia națională. Așteptările mele sunt simple, aș vrea să văd proporția de venit din PIB să înceapă cu 6-7% și să se dubleze în anii ce urmează. În 2019 va începe elaborarea hărții digitale a României, iar fiecare destinație va putea fi ușor vizitată cu un singur click și potențialii turiștii vor vedea, vor înțelege esența destinației. Ne dorim ca pe hartă să fie adăugată și Republica Moldova, ca să intrăm în același pachet turistic cu România. La începutul lui 2019 vor fi resimțite efectele reducerii TVA pentru HORECA de la 20 la 10%. Guvernul a realizat multe schimbări, dar mai sunt lucruri care trebuie implementate și anume acum este momentul oportun”.

Și oaspeții străini consideră că este momentul oportun pentru că este bine să investești în Moldova, iar oferta turistică a țării noastre corespunde cerințelor omului modern, care este în căutarea unor experiențe autentice. Un avantaj în plus îl are și turismul vitivinicol, având în vedere că Republica Moldova este recunoscută pentru vinurile de o calitate înaltă și pentru podgoriile care se întind pe o suprafață de 140 mii de hectare.

‹ adv ›

Peter Kraft, fost ambasador al Ungariei în Peru, fost secretar de stat al sectorului turismului din Ungaria:

„Eu cred că potențialul Republicii Moldova este enorm și turismul moldovenesc este condamnat la succes. Moldova se află la doar 2 ore distanță de cea mai bogată piață turistică – Europa, care reprezintă 7% din populația globală și cheltuiește 50% din sumele încasate de acest domeniu. Moldova oferă exact ce vor oamenii, în condițiile suprapopulării urbane – peisaje neatinse și aer curat”.

Diana Isac, fondator, „Winerist”:

„Turismul vitivinicol poate avea un impact major asupra economiei unei țări. Moldova nu mai este o țară necunoscută, iar străinii nu se mai întreabă „Unde este Moldova?” ci își pun întrebarea „Ce oferă Moldova și ce poți face în Moldova?”. La nivel global, statitsticile ne arată că sunt 2 miliarde de oameni care beau vin, 42 de miliarde de dolari sunt chletuiți pentru vinuri și gastronomiei, iar peste 600 de mii de vinării activează în întreaga lume. Mai mult, prognozele arată că până în anul 2025, turismul vitivinicol va crește cu 25%, un procent mare, fiind a treilea cel mai mare sector după turismul de aventură. Dezvoltarea turismului vitivinicol impulsionează și dezvoltarea turimsului de ospitalitate și apariția unităților de cazare, a restaurantelor și a pensiunilor. Turismul vitivinicol poate avea un mare impact asupra dezvoltării economice ale comunității”.

Georgia, cu un trecut sovietic ca și Moldova, a știut să-și valorifice atuurile și a regândit strategia de promovare a turismului și de marketing tradițional.

‹ adv ›

Maia Sidamonidze, Camera de Comerț, Georgia:

„După URSS aveam infrastructură proastă, capital uman neexperimentat, nu exista cultura serviciilor. Înainte de a implementa acest plan de activitate am identificat domeniile strategice. Am atras zboruri directe, pentru cei care nu puteau obține vize am simplificat procesul, am investit bani în dezvoltarea infrastructurii: aeroport, hoteluri pe coasta Mării Negre, hoteluri pentru schiori în Caucaz. Prioritățile au stimulat cererea, generând mai multe investiții și creând oferte pentru turiști. Este sectorul cu cea mai rapidă creștere și cu cele mai mari investiții din țară. Numărul de turiști în 2017 a fost de 7 milioane, dublu comparativ cu anii precedenți, generând 2 miliarde de dolari venituri, adică 7% din PIB. Sunt cifre importante și este o realizare enormă pentru Georgia, care a fost nominalizată în topul țărilor cu cea mai mare rată de creștere a turismului”.

Tendințele globale arată că tot mai multe țări optează pentru digitalizarea serviciilor și produselor, ceea ce le permite vizitatorilor să descopere mai ușor destinațiile turistice.

Republica Moldova – o destinație IT importantă pe piața regională

Industria IT este sectorul care evoluează cel mai rapid în economia națională, iar 80% din produsele IT create în țară sunt destinate exportului. Una dintre istoriile de succes ale sectorului este Parcul IT – acesta cuprinde 299 companii, 87 dintre care provin din 25 de țări, iar pronosticul pentru încheierea primului an financiar arată că vor fi încasate venituri de 1,8 miliarde lei.

Vitalie Tarlev, secretar de stat, Ministerul Economiei și Infrastructurii RM:

„Sectorul IT se află în topul priorităților de dezvoltare ale Guvernului Republicii Moldova. Pilonii principali care au schimbat regulile jocului în acest domeniu sunt Strategia Națională Moldova Digitală 2020, Legea cu privire la parcurile IT, beneficiile privind impozitele pentru angajații companiilor IT, vizele pentru domeniile IT și capitalul uman. În ce privește resursele umane, dispunem de profesioniști calificați, iar tot mai multe companii private investesc pentru dezvoltarea forței de muncă. Moldova este o destinație IT importantă, fiind conectată la câteva zone culturale și am reușit să demonstrăm că avem o infrastructură modernă, forță de muncă înalt calificată, un parc IT și multe instrumente pentru a deveni atractivi”.

Dereck J. HOGAN, Ambasadorul SUA în Republica Moldova:

„SUA sunt dedicate să susțină Republica Moldova pentru a rămâne un stat dezvoltat și prosper. Vom continua să consolidăm relațiile economice dintre SUA și Republica Moldova, iar în acest scop este nevoie de reforme în domeniile economic și politic, în timp ce oamenii de afaceri au nevoie de un mediu economic stabil. Dezvoltarea sectorului IT revoluționează economia globală și conectează producătorii și consumatorii din întreaga lume. Din anul 2006, Moldova a înregistrat o creștere de 20 de ori a serviciilor și produselor TIC, iar această creștere se accelerează. Exporturile TIC au crescut cu 45% în 2017, iar creșterea sectorului în general a ajuns la 15% pe an. Acest domeniu angajează 20 mii de persoane, dintre care 13 mii în Software. Datorită salariilor atractive, acest sector are capacitatea de a păstra capitalul uman în țară. Acest «boom» se datorează faptului că sectorul public și cel privat și-au consolidat eforturile și au stabilit un parteneriat pentru modernizarea sectorului TIC”.

Republica Moldova are o poziționare geografică care îi permite să pătrundă pe piețe din vest și din est, iar forța de muncă înalt calificată este unul dintre avantajele care pot garanta dezvoltarea acestui sector.

Andrew Wrobel, cofondator Emerging Europe, Marea Britanie:

„Niciodată nu a fost mai ușor să te conectezi cu alte piețe. Cum poate Republica Moldova să răspundă cererii venite din extern? Iată câteva sfaturi: în primul rând, ascultați înainte de a vinde și de a vă extinde exporturile, fiți autentici, asigurați-vă că aveți forța umană necesară, pentru că multe companii înainte de a începe să lucreze își vor face tema de acasă și vor analiza statisticile firmei dvs. De asemenea, oferiți-le studii de caz, învățați specificul cultural și încercați să înțelegeți diferențele dintre culturi, fiți vizibili și arătați-vă capacitățile”.

Ziua a doua a inclus paneluri de discuții dedicate celor 7 ramuri strategice ale economiei naționale: Energetică, Infrastructură, Automotive și Electronică, Tehnologia Informației și a Comunicațiilor, Agricultură și Industria Alimentară, Industria Ușoară.

Moldova Business Week este cel mai important eveniment național în domeniul afacerilor, organizat la Chișinău începând cu anul 2014. În fiecare an forumul a reunit un număr important de autorități, agenți economici din toate sectoarele economiei, importatori, exportatori, finanțatori din țară și de peste hotare, iar interacțiunea dintre participanți a culminat cu încheierea a zeci de parteneriate, care au contribuit la dezvoltarea economiei naționale. Ediția din 2018 se desfășoară în perioada 27-29 noiembrie și este organizată de Agenția de Investiții, sub egida Guvernului Republicii Moldova.

‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›