Identificarea noilor piețe de desfacere pentru producătorii din țară este prioritară, mai ales în condițiile acestui an. Una dintre acestea ar putea deveni Cehia, anul trecut fiind exportate mărfuri în valoare totală de 64,82 mlioane de dolari, în creștere cu 51,71%, în comparație cu anul 2018.
Potrivit datelor prezentate în cadrul celei de-a 6-a sesiuni Export Morning, Cehia este al 11-lea partener comercial al Moldovei (fiind pe locul 10 la categoria export și locul 5 dintre țările UE) cu exporturi în creștere cu 7% în ultimii 5 ani.
Printre cele mai populare mărfuri agroalimentare moldovenești exportate în Cehia se regăsesc vinurile din struguri proaspeți, semințele de floarea soarelui, mierea naturală, dulcețurile, jeleurile și marmelada.
Dintre produsele alimentare, cele mai mari creșteri în 2019 le-a avut exportul de fructe și nuci fierte prin aburire, porumb și alcool etilic.
„Moldova este partenerul nostru și suntem bucuroși să sprijinim creșterea economiei și agriculturii prin diferite proiecte. Am două mesaje specifice sectorului de vinuri. Vestea proastă este că Cehia a mărit producția de vin, dar vestea bună e că nu poate acoperi necesitățile. Astfel, importul este destul de mare și prezența Moldovei este destul de puternic reprezentată în exportul de vinuri din Cehia. Sperăm la o creștere în cantitate și, desigur, în calitate. Produsele ecologice vor fi cele mai solicitate pe piața europeană. Oamenii înțeleg din ce în ce mai bine valoarea alimentelor de calitate. Fermierii moldoveni fac produse de calitate, dar comparativ cu vinurile, ei nu au reușit să se adapteze pieței și să ofere un produs finit. Cred că Moldova trebuie să investească pe acest plan pentru dezvoltarea exporturilor”, a declarat E.S. Zdeněk Krejčí, Ambasador al Republicii Cehe în Republica Moldova.
Antreprenorii din țară sunt încurajați să-și continue demersurile, deoarece concurența este acerbă, însă dispun de suport pentru a-și dezvolta produsele și accesa piața cehă.
Comentarii