‹ adv ›
‹ adv ›
‹ adv ›
miercuri, 8 mai, 2024
13.2 C
Chișinău
‹ adv ›
HomepageAnaliticaPiața mondială a levănțicii: cum s-a modificat cererea și oferta

Piața mondială a levănțicii: cum s-a modificat cererea și oferta

‹ adv ›

Comentarii

‹ adv ›

Levănțica este una dintre cele mai cunoscute plante purtătoare de uleiuri esențiale și este cultivată pentru ulei esențial, flori proaspete, produse uscate, alimentație, medicină și alte scopuri.

Levănțica are trei varietăți principale: Lavandula angustifolia, intermedia și latifolia.

Lavandula angustifolia

Este lavănțica de calitate „înaltă – fină” sau levățica „adevărată” (true lavender), include subvarietăți precum British Lavender, Bulgarian Lavender, Lavandula Officinalis, Popular Lavender, Clonal lavender (Maillette, Matherone, Diva), Blue Lavender și altele.

Se caracterizează prin calitate înaltă a uleiului esențial, randament scăzut la ulei, producție mai mică de masă verde, cerere de cumpărare mai mare, cel mai înalt preț din toate varietățile, în practică este numită „lavender” – lavandă, și se referă doar la această varietate;

Lavandula Intermedia

Este o varietate obținută prin încrucișare dintre angustifolia și latifolia, cunoscută sub denumirea comună de Lavandin (grosso, super, abrialis, sumian), French lavender, Lavandula hybrida.

Lavandinul se caracterizează randament ridicat la ulei, producție mai mare de masă verde, calitate scăzută la ulei esențial, preț mic;

‹ adv ›

Lavandula Latifolia

Este caracteristică peninsulei Iberice, sub denumirile Spike Lavender, Spanish Lavender, Portugese Lavender. Are nevoie de zone cu altitudine joasă, climă caldă pe toată perioada anului, are randament mai mare de ulei și cel mai mic preț.

În articol se vor utiliza noțiunile de Lavandă pentru Lavandula Angustifolia și Lavandin pentru Lavandula Intermedia, care sunt soiurile cele mai larg răspândite și cultivate în lume.

Uleiul esențial

Pricipalul produs din Lavandă și din Lavandin este uleiul esențial. uleiul esențial obținut din Lavanda fină se deosebește în principal de uleiul estențial obținut din Lavandin prin conținutul mai mic de „Camphor” substanță naturală care se extrage dintr-o varietate mare de plante.

‹ adv ›

Nu există o bază de date pentru lavandă și lavandin, iar datele statistice prezentate în articol au fost consolidate din diverse surse, precum rapoarte naționale, studii de țară și rapoarte de piață globale ale companiilor private internaționale.

Piața mondială a uleiului de lavandă

Piața internațională a uleiului esențial de lavandă în perioada 2005-2021 a evoluat cu mari fluctuații cauzate de mai mulți factori.

Europa a fost mereu lider în acest segment, cu Franța în calitate de lider cu tradiție până spre anul 2012, când estafeta a fost preluată de Bulgaria.

În perioada 2005-2012 producția globală de ulei esențial de lavandă s-a prăbușit brusc de la 225 tone anual la 90 tone anual.

O infecție bacteriană la sistemul radicular al plantei de lavandă apărută în Franța a condus la pierderea plantațiilor de lavandă în această țară.

În această perioadă, Bulgaria a preluat locul de lider mondial de la Franța, plantațiile de levănțică din Bulgaria crescând cu pași rapizi în fiecare an. Suprafețele cu levănțică în Bulgaria crescând de la 3 mii ha în 2005 la peste 7 mii ha la finele anului 2014. 

Începând cu anul 2008, piața internațională a cunoscut o creștere anuală consistentă a consumului de ulei esențial de levănțică ca uz direct de către consumator.

Acest fapt a fost influențat de două companii mari din SUA, YoungLiving și doTerra, care au implementat un model de afacere Multi Level Marketing (MLM) combinat cu promovare intensivă și educarea cumpărătorului în medicina naturistă cu uleiuri esențiale.

Din 2014, odată cu expasiunea agresivă la nivel internațional a celor două companii în toată lumea, cererea pentru uleiul esențial de levănțică a crescut.

Respectiv și prețul a crescut de la 55-65 euro/kg la peste 120-140 euro/kg în 2017-2018 la nivel internațional. Acest fenomen a generat articole media sub genericul „Aurul Mov” despre afacerea cu levănțică, prezentând-o ca fiind una foarte profitabilă.

Cum a evoluat producerea uleiului de levănțică în Bulgaria

Creșterea prețului la uleiul esențial de levănțică a ademenit mii de mici agricultori din Bulgaria să investească în acest sector, în special în regiunea Dobrich, regiune specifică pentru cultivarea cerealelor.

Această regiune înregistra în anul 2020 deja puțin peste 8 mii de ha de levănțică, sau circa 40% din toată suprafața cultivată cu lavandă din Bulgaria.

Lavanda în Bulgaria în acest an a depășit deja suprafața de 21 mii de ha, din care peste 7 mii ha certificate organic și incluse în circuitul de certificare.

Doar Bulgaria a ajuns să producă peste 500 tone în anul 2019, iar în 2020 peste 600 tone de ulei de levănțică.

Avântul și pașii de creștere a sectorului de lavandă în Bulgaria au fost într-atât de mari, încât au scăpat de sub control și inevitabil a generat efecte nedorite atât pentru fermierii din Bulgaria, în special fermierii mici, cât și pentru piața internațională de lavandă.

Efectele negative pentru fermierii bulgari au fost:

Scăpararea de sub control a purității soiurilor bulgărești și reproducerea haotică a materialului săditor de lavandă care producea ulei esențial de cea mai joasă calitate, foarte des având indici chimici inversați.

Inversarea indicilor chimici din uleiul esențial se datorează multiplicării lavandei prin semințe, fapt total interzis în cazul în care se dorește păstrarea proprietăților plantei mamă.

Inevitabil, materialul săditor necalitativ de lavandă a dus la oținerea de ulei esențial de lavandă necalitativ și plasarea lui spre vânzare.

Creșterea producerii necorelate (fără studii prealabile) cu cererea din partea cumpărătorului, provocând creare de stocuri mari de ulei esențial nevândut din recolte anterioare (perioada 2019-2020).

Existența unui lanț mare de intermediari în comerțul cu uleiul esențial de levănțivă, care a diminuat din veniturile de pe plantațiile de lavandă pentru micii fermieri.

Cooperativele de producători sunt mai puțin afectate de acest fenomen, pe motiv că ele, de obicei, au contracte directe la export a uleiului de lavandă, implementează standarde de calitate (ISO, IFSSC, Global GAP, ect.).

Cultivarea haotică de micii fermieri a lavandei, de sine stătător și fără consultări agronomice, a condus la apariția dăunătorilor pentru plantele de lavandă în Bulgaria – nematodul biliar – un vierme parazit care afectează rădăcinile plantelor.

Aparația acestor dăunători a fost sesizată în mai multe locații în regiunea Dobrich, iar eradicarea dăunătorului poate fi făcută doar cu distrugerea plantației de lavandă.

Vulnerabilitate sporită a micilor fermieri în fața factorilor externi: – concurența pe piață, pandemia, dezvoltarea economică.

Efectele negative pentru piața internațională cauzată de frenezia răspândirii afacerilor cu lavandă din Bulgaria, iar mai apoi și în alte regiuni au condus la:

Plasarea pe piață în cantități mari de ulei de calitate foarte joasă.

Acumularea de stocuri nevândute de ulei de lavandă din recoltele anilor precedenți.

Inevitabil, a scăzut substanțial prețul de comercializare la uleiul esențial de lavandă în lanțul valoric, până la penultima verigă. În special acest lucru a afectat micii fermieri, care conlucrează cu intermediari.

Achiziția de către intermediarii locali a uleiului de lavandă în Bulgaria produs de micii fermieri s-a realizat cu prețuri care ajungeau și la 20-22 euro/kg pentru uleiul de cea mai joasă calitate, iar pentru uleiul de calitate înaltă la 35-38 euro/kg – preț net fără TVA.

Frenezia răspândirii afacerilor cu levănțică din Bulgaria a fost preluată de mass-media internațională, mai ales în țările vecine Bulgariei: Țările Balcanice, Turcia, România, precum și Ungaria și Republica Moldova.

Producătorii de material săditor de lavandă din Bulgaria au făcut profituri substanțiale în perioada 2017-2019, comercializând soiurilor bulgărești în aceste țări, mai puțin în Republica Moldova, unde există un soi local larg răspândit – Chișinău-90. Într-un final, producătorii fiind lăsați pe cont propriu în comercializarea uleiului esențial sau altor produse obținute.

Producerea uleiului de lavandă în alte țări ale lumii

Și în alte regiuni ale lumii creșterea lavandei a căpătat avânt mare: în special China, Australia, Noua Zeelandă, SUA și Africa de Sud. Fermierii din China au importat soiuri franceze de lavandă, iar în prezent suprafețele pe care se cultivă lavandă în China pot fi estimate la peste 2 mii ha.

Noua Zeelandă și Australia își dezvoltă și ele activ plantațiile de lavandă, cultivând varietatea English true lavender, care produce ulei de calitate înaltă.

Această ramură în Australia a atras atenția deosebită din partea statului, finanțând cu peste un milion de dolari un Program special de cercetare a soiurilor de lavandă și oferind stimulente pentru fermierii locali.

Asociația Cultivatorilor de Lavandă din Australia este o organizație foarte dezvoltată, ce joacă un rol major în promovarea acestei culturi în țară, cât și la sporirea imaginii și promovarea produsului peste hotarele Australiei și Noii Zeelande.

Australia este un pretendent important la podiumul celor mai mari producători de lavandă în viitorul apropiat, fiind foarte aproape în spatele Bulgariei, Franței și a Chinei.

Uleiul esențial de lavandă (cel de calitate înaltă) concurează la modul direct cu produsul similar Uleiul esențial de lavandin (de calitate joasă).

În termeni economici, uleiul de lavandă are productivitate mai mică la un ha, însă un preț mai ridicat, iar uleiul de lavandin are productivitate mai mare la ha, iar prețul este mai mic (minim de două ori mai mic, sau poate chiar mai mult în unele perioade).

Producția de lavandin în lume are în calitate de lider Franța, care produce mai mult de 1500 tone de ulei esențial de lavandin anual. Alți producători mari de ulei esențial de lavandin sunt Spania, Tunisia, Turcia, Italia, Maroc, Portugalia, Țările Balcanice și altele.

Pe piața mondială, raportul de producție dintre uleiul de lavandă și uleiul de lavandin în perioada 2012-2017 era estimată ca fiind una de 1:7. În prezent, acest indice s-a modificat atingând cota aproximativă de 1:3.

Consumul de ulei de levănțică la nivel mondial

Este important de știut că consumul mondial de ulei esențial de levănțică este influențat de două mari piețe de desfacere: consumul de ulei esențial ca uz direct în stare naturală (parfumerie, aromaterapie, alimentație și medicină) și consumul de ulei esențial în calitate de materie primă la producerea ingredientelor pentru detergenți, cosmetice sau alte produse cu miros de levănțică. 

Cele mai dezvoltate piețe pentru comercializarea uleiului esențial ca uz direct sunt SUA, urmată de Uniunea Europeană. Cu pași rapizi cresc în această direcție și China, și India. 

Utilizarea uleiului esențial de lavandă și lavandin în calitate de materie primă pentru producerea ingredientelor plasează Uniunea Europeană pe primul loc, cu țări precum Germania, Franța, Elveția în calitate de producători importanți de parfumerie și cosmetice.

SUA, India și Coreea de Sud au și ele o industrie foarte dezvoltată în acest sector, iar China își dezvoltă cu pași foarte rapizi și ea această industrie.

Pandemia a avut efect major asupra consumului de produse cosmetice și parfumerie. Aceste produse nefiind de primă necesitate și corelate cu restricțiile pandemice au înregistrat scăderi în cererea din partea consumatorului final.

Piața uleiul de levănțică în Moldova

Republica Moldova are suprafețe în creștere de levănțică în toată țara, iar fermierii locali au făcut față provocărilor pieței și pandemiei.

La moment, foarte puține stocuri de ulei esențial de lavandă din anul 2020 au rămas nevândute. Cantitatea estimativă ar fi de 1-2 tone, fermierii preferând să aștepte o mărire a prețului de vânzare mai mare de 35 euro/kg.

Prețul de comercializare a uleiului esențial de lavandă (soiul Chișinău-90) la noi în țară a variat de la 35 la 44 euro pentru un kg (fără TVA), în perioada septembrie 2020 – septembrie 2021.

Datorită faptului că uleiul esențial de levănțică este de calitate înaltă și se potrivește foarte bine pentru parfumerie și aromaterapie, producătorii din țara noastră au găsit cumpători pentru producția lor. 

Cu o analiza mai detalizată a sectorului de lavandă din țară noastră, voi reveni în următorul articol.

Autor: Alexandru Bădărău, președintele Asociației Crescătorilor de Lavandă.

Referințe:

1. Petkova, M., Tahsin, N., Yancheva, S. and Yancheva, H. (2018). Development of the production of aromatic oil crops in Bulgaria, China-Bulgaria Rural Revitalization Development Cooperation Forum, Sofia, pp.71-86.

2. Cristea, S. and Boros-Iacob, G. (2017). Culture of lavender: Investment for health, beauty and food. Lumen Proceedings, International Scientific Conference Risk in Contemporary Economy, RCE 2017, 9-10 June 2017, Galati, Romania, pp.347-355.

3. Smigielski, K., Prusinowska, R., Stobiecka, A., Kunicka-Styczyñska, A. and Gruska, R. (2018). Biological properties and chemical composition of essential oils from flowers and aerial parts of lavender (Lavandula angustifolia), J. Essential oil Bearing Plants. 21(5): 1303-1314.

4. Foster, M. (2014). Emerging animal and plant industries-their value to Australia Publication No. 14/069 Project No. PRJ-008496 Rural Industries Research and Development Corporation, ISBN 978-1-74254-685-8 ISSN 1440-6845.

5. Tomi, M., Kitao, M., Murakami, H., Matsumura, Y. and Hayashi, T. (2018). Classification of lavender essential oils: sedative effects of lavandula oils, J. Essential Oil Research. 30(1): 56- 68.

6. Grebenicharski, S. (2016). Lavender production in Bulgaria: Market and Opportunity Analysis. Nikolay V. and Bozhinov, B. (eds), InteliAgro, Sofia.

7. Stanev, S., Zagorcheva, T. and Atanassov, I. (2016). Lavender cultivation in Bulgaria – 21st century developments, breeding challenges and opportunities. Bulg. J. Agric. Sci. 22: 584-590.

8. Gül, M., Ormeci Kart, M.Ç. and Sirikci, B.S. (2016). Determining costs and profitability of lavender farms in Isparta province of Turkey, J. Essential oil Bearing Plants. 19(3): 686-692.

‹ adv ›

Advertoriale

Controlul eficient al lupoaiei și buruienilor la floarea-soarelui cu Listego® Pro

Pentru o cultură profitabilă de floarea-soarelui sunt importante: pregătirea terenului, alegerea hibrizilor potriviți, combaterea buruienilor, a dăunătorilor și a bolilor. Pregătirea...
‹ adv ›
‹ adv ›

Comentează

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›

Recomandate

‹ adv ›